Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (21 minutter siden):

Hva gjør man om bilen er 100% tom for strøm? Er 12V eksponert et sted så man får nok strøm til å åpne dørene?

Er vell manuell åpning av panser også har en tilgang. Litt avhengig av biltype hvordan det gjøres, men finnes i manualen til den aktuelle bilen:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ozone skrev (1 time siden):

Hadde vært stilig hvis man bare kunne "tappe" på venstre eller høyre side av rattet for å blinke den veien, samme hvilken stilling rattet hadde!

Men noen titalls innebygde "tappe"sensorer rundt hele rattet kunne det fint la seg gjøre.

Bilen "vet" jo nøyaktig ratt-utslag til en hver tid, og dermed hvilken side av rattet den sensoren man treffer befinner seg.
Kanskje bare en drøm... men når jeg kan komme på noe sånt, så må jo Teslas ingeniører ha tenkt den tanken for lenge siden😉
 

Trenger ikke overkomplisere det. Bilen vet når jeg har kjørt ut av en rundkjøring også, men ikke pokker om de gidder å skru av blinklysene i auto-modus pga det.

Kahuna skrev (31 minutter siden):

Hva gjør man om bilen er 100% tom for strøm? Er 12V eksponert et sted så man får nok strøm til å åpne dørene?

12V-batteriet er tilgjengelig under panseret ja. Du åpner panseret med å ta av det runde lokket i front og kjøre 12V på de kablene som stikker ut der. https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-3567D5F4-A5F4-4323-8BE0-023D5438FFC6.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Kahuna said:

Hva gjør man om bilen er 100% tom for strøm? Er 12V eksponert et sted så man får nok strøm til å åpne dørene?

Er ett lite lokk i fronten av bilen hvor tauekroken skal festes. Ta ut lokket så er det 2 ledninger der (rød å sort). Sett 12V på disse så åpner panseret seg og du kan sette bilens 12V batteri på lading og bilen vil starte igjen.

 

PXL_20220417_073321438.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, trikola said:

Mobillåsen er av og til litt treg (når bilen er i søvn) og bilen selv er noen ganger i veien for Bluetooth signalene til BT-antenne: åpner jeg frunken og går foran bilen, så mister mobilen BT-kontakt og låser seg. Kan også ha med min gamle Samsung 9 å gjøre.

 Vil tro det har noe med mobilen din å gjøre ja. Har bluetooth kontakt med bilen min i hele huset mitt omtrent enda den står i garagen. Og aldri noen problemer i nærheten (har en S23)

Om man har Android kan man holde telefonen inntil dørstolpen og som ett nøkkelkort om det skulle være tull med Bluetooth. Men det funker kun på Android og ikke iPhone.

NFC må være påslått.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kan også bruke Apple Watch som bluetooth-nøkkel (erstatter, eller i tillegg til mobilen). 
WatchForTesla-appen er riktig nok en tredjeparts-app.

+ Kjappere å f.eks åpne frunk etc. enn å dra frem mobilen.
+ Bluetooth-nøkkel.

- Tar noe tid å koble til, siden det går via internett. (Det er ikke lenge, men jeg er en utålmodig person)
- Appen koster penger.
- Ikke offisiell app fra Tesla, så hvem vet om evt. fremtidig støtte.

Lenke til kommentar

Liten review fra sommeren innkjøp av diverse fra AliExpress:


Hundetrekk til baksetene. Verste stoffet, passform og festemekaisme noen gang. Anbefales IKKE. 
(Kjøpte Tesla sin orginale, helt fantastisk).
image.png.313f704adf491d4fccb9d8b312a1d002.png


Midtkonsolldeksler. Dårlig fit, men deilig materiale. Brukes fortsatt.
image.png.09891a2319cf54f8ea423d90805b22c8.png


Solskjerming i paraplyform. Veldig enkel og rask å sette på og av. Fungerer faktisk til sin hensikt: Redusere kabintemperaturen betraktelig i sterk sol. Anbefales.
image.png.15b05930ec79f39af608f02381071ebe.png

Hylleskuff til under setet. Praktisk. Anbefales.
image.png.8659f50623c6b464ec91cb187c30da5f.png

Trekk til bagasjerom. Forferdelig passform, og problematisk å legge ned setene. Brukes likevel fortsatt.
image.png.5af3af3fc0d70a67242d15b6684bf63f.png

PPF(?). Aner ikke om jeg har gjort det riktig. Får det ikke av (tør ikke å løsne det). Anbefales IKKE.
image.png.3613036b28deee6d4695948abd7a1da4.png


Taktrekk. OK materiale. Brukes fortsatt.
image.png.9aa7a8adff296aac328925afeeb21900.png


Brilleholder. OK materiale og funksjon. Dekker innsyn til nødblinklysknappen. Anbefales.
image.png.88187cb84ee2038ce8be153950f9c9d7.png

Gulvmatter. Disse er jeg meget fornøyd med. De er i immitert teppe, bare i plast, og med kanter rundt. Ser bra ut. Ser ikke skitten og kjip ut slik som andre gummimatter (ref. 3D spider). Anbefales.
image.png.587a83a633e5d757730557e6ae8bbfb2.png


Trekk til frunk og trunk. noe harry/stygt. Relativt vanntett, så det er jeg fornøyd med.
image.png.b69d9e68f45e8e64549e6e4ec201523d.png


Deksel til ratt. Forferdelig passform. Beskytter dekket område mot mine fettede fingrer. Brukes fortsatt.
image.png.4a9ab552a00075f9a68afcd64372f9a1.png

Koppholder resizer. Blir for liten "norske" kopper. Noe tungvint å ta av for rense. Anbefales IKKE.
image.png.dd2d9c4d9980b434c1be3d774e912c19.png
Trekk til seteryggene. Forferdelig passform. Stygt, men behagelig stoff. God beskyttelse mot hund, barn og voksne, ikke minst. 
image.png.bf5f0fd83a52262a861b3f71ab54f7d9.png

Kvettlapper. Ikke puttet på ennå, da de virker noe "trangt".
image.png.6a306ac8e026b93de94cf8217e6c6b78.png

Lommer til dørhåndtakene. Dårlig passform, men praktisk. Brukes fortsatt.
image.png.e0ff33166041d7e26b83459e9dd92755.png


Tissue-holder. Festes under skjermen. Ser bra ut, men vanskelig å få tissuene ut.
image.png.3d21127aa9e18f6eaa6b7178b385f5c6.png












 

image.png

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (3 timer siden):

Den likte jeg ogsaa best.

Er du ogsaa av den sorten, som ikke liker aa male over tre?

Treverk er nydelig, og bør fremheves. Er spesielt glad i teak og kirsebær, men og noen av de mer mørke fargene. Samme med skinnfarge i brun-nyanser, men helst litt lyse farger, som lys cognaq og semsket.

Nå er det selvsagt grader av alt, og for mye, er for mye. Jeg forstår begrepet "furuhelvete", og da er jeg helt med på å male over, ihvertfall noe.

Hentet noen skap til baf nylig. Skulle være i kirsebær farge. Det som IKKE var opplyst om, var at frontene var overmalt pga at eier hadde oppussingsplaner som stoppet opp. Tok i mot, da jeg synes det var litt uhøflig å si nei til gratisvare, men de gikk på "miljøstasjon" ettpar dager senere når jeg hadde tid.

Lenke til kommentar

Ny software i går: 2023.44.1 med blant annet et nytt valg i menyen for om du vil kun trykke én gang for autosteer.
Men da mister man muligheten til å velge bare cruisecontrol...
Så den kommer til å bli stående på "2-trykk"😅
Men det er herlig at Tesla hele tiden tenker fremover og gir oss nye valgmuligheter.
Så lenge vi faktisk får velge, så kan jo ingen klage.

Endret av ozone
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

Speed Assist now leverages your car's cameras to detect speed limit signs. This improves the accuracy of speed limit data on local roads and highways in select countries. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization.


 

…not available in Norway :(

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

…not available in Norway :(

Ja jeg stusset litt over den der... for min model 3 har jo vitterlig lest skilt som fanden leser bibelen siden jeg fikk den 1. desember i fjor! Den leser skilt bakpå traktorer, hengere, parallelle veier, og til og med en vegvesen pickup med en skog av skilt på planet. Selvfølgelig valgte bilen min et 50-skilt da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Salvesen. said:

Bilene har jo gjort dette lenge? Altså detektere fartsskilt? Er det noe jeg ikkje får med meg?😅

Det var påstanden, ja.

Men jeg tror heller at noen steder er den berømmelige databasen (jfr innslag på Dagsrevyen nylig)  til SVV unntaksvis i overensstemmelse med den reale skiltingen og da tror du at bilen reagerer på skiltet. Men såååå ofte er dette ikke tilfelle - skilt og hastighetsendringer ligger kanskje 100+ m fra hverandre. Eller skiltet kommer aldri, bare bilen reagerer. Det kan bare være en annen årsak: SVV-database

Men bilen viser skiltet på skjermen - det er alt så langt

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (33 minutter siden):

Bilene har jo gjort dette lenge? Altså detektere fartsskilt? Er det noe jeg ikkje får med meg?😅

Den viser kun skilt hvis kartinfoen er enig? Det har jo vært en stor greie for Tesla vil ikke betale de som har patent på dette?

ozone skrev (32 minutter siden):

Ja jeg stusset litt over den der... for min model 3 har jo vitterlig lest skilt som fanden leser bibelen siden jeg fikk den 1. desember i fjor! Den leser skilt bakpå traktorer, hengere, parallelle veier, og til og med en vegvesen pickup med en skog av skilt på planet. Selvfølgelig valgte bilen min et 50-skilt da...

Huh? På EAP eller noe..? Min leser kun av skilt hvis kartinfo er enig. Altså, kartinfo har prioritet, hvis da veiskiltet stemmer med kartinfoen så viser den skiltet og oppdaterer fartsgrensa. Jeg tolket oppdateringen som at dette nå skal gjøres bedre, nemlig at kartinfo skal overstyres av skilter på veien. Det er jeg bombesikker på at min ikke gjør. Den leser konstant feil de samme stedene og oppdaterer i hytt og pine uten at det har vært noe skilt i nærheten.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Den viser kun skilt hvis kartinfoen er enig? Det har jo vært en stor greie for Tesla vil ikke betale de som har patent på dette?

Huh? På EAP eller noe..? Min leser kun av skilt hvis den er enig. Altså, kartinfo har riktig, hvis da veiskiltet stemmer med kartinfoen så oppdaterer den fartsgrensa. Jeg tolket oppdateringen som at dette nå skal gjøres bedre, nemlig av kartinfoen skal overstyres av skilter på veien. Det er jeg bombesikker på at min ikke gjør. Den leser konstant feil de samme stedene.

Det er umulig for meg å verifisere, men at den detekterer skilt er det ingen tvil om. De vises ganske nøyaktig ift posisjon i min skjerm.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (12 minutter siden):

Det var påstanden, ja.

Men jeg tror heller at noen steder er den berømmelige databasen (jfr innslag på Dagsrevyen nylig)  til SVV unntaksvis i overensstemmelse med den reale skiltingen og da tror du at bilen reagerer på skiltet. Men såååå ofte er dette ikke tilfelle - skilt og hastighetsendringer ligger kanskje 100+ m fra hverandre. Eller skiltet kommer aldri, bare bilen reagerer. Det kan bare være en annen årsak: SVV-database

Men bilen viser skiltet på skjermen - det er alt så langt

Det er helt tydelig at den leser skiltet, for den veksler i mellom verdier av og til. Viser en verdi, også kommer en nærmere så viser den rett. Den plasserer også skiltet på rett plass osv. Dette gjelder også for midlertidig skilting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Det er umulig for meg å verifisere, men at den detekterer skilt er det ingen tvil om. De vises ganske nøyaktig ift posisjon i min skjerm.

Jeg trodde det var almennt kjent. Det har jo blitt snakket om på div forum (her også trodde jeg) opp og ned i mente. Den ser noen skilter, men for meg virker det som den stort sett baserer seg på utdaterte kartdata. Jeg har til gode at den klarer å lese en eneste midlertidig fartsgrense eksempelvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Det er helt tydelig at den leser skiltet, for den veksler i mellom verdier av og til. Viser en verdi, også kommer en nærmere så viser den rett. Den plasserer også skiltet på rett plass osv. Dette gjelder også for midlertidig skilting.

Den ser skilter ja. Men min hypotese er at den så og si kun baserer seg på kartdata som fasiten. Dersom skiltene stemmer med kartdata så viser den 3D-modellen på skjermen. Dersom kartdata er uenig så driter den i skiltet. Kan som sagt ta feil, men sånn virker det på meg.

F.eks.: På E39 i Bjerkreim kommune er det et strekk på kanskje 150-200 meter hvor den påstår det er 50 midt i en 80-sone. Det går en vei under, men det er ingen fartsskilt der, så det virker som den tar 50-sonen på veien under E39 og antar den gjelder der også.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Jeg trodde det var almennt kjent. Det har jo blitt snakket om på div forum (her også trodde jeg) opp og ned i mente. Den ser noen skilter, men for meg virker det som den stort sett baserer seg på utdaterte kartdata. Jeg har til gode at den klarer å lese en eneste midlertidig fartsgrense eksempelvis.

Det ser jeg til stadighet. I tillegg forstår den skjeldent skilt med striper over, de gråe. Den ser skiltet, viser det men velger sjeldent rett fartsgrense. Så det er åpenbart at den ikke henter noe i fra en database da. 

Jeg ser ofte midlertidig skilt, plassering er rett osv. Samme med andre skilter som stopp skilt osv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Den ser skilter ja. Men min hypotese er at den så og si kun baserer seg på kartdata som fasiten. Dersom skiltene stemmer med kartdata så viser den 3D-modellen på skjermen. Dersom kartdata er uenig så driter den i skiltet. Kan som sagt ta feil, men sånn virker det på meg.

F.eks.: På E39 i Bjerkreim kommune er det et strekk på kanskje 150-200 meter hvor den påstår det er 50 midt i en 80-sone. Det går en vei under, men det er ingen fartsskilt der, så det virker som den tar 50-sonen på veien under E39 og antar den gjelder der også.

Altså jeg påstår ikke at den aldri tar feil og at den ikke bruker en kombinasjon. Men at den detekterer skilt er det ingen tvil om i min verden:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...