Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

ozone skrev (1 time siden):

Sist fredag i 13 tiden kom det oppdatering på min model 3: 2023.32.9
Jeg installerte den, men så bare et par timer senere kommer det en til: 2023.38.6 !
Merkelig tenkte jeg, men installerte den og. Var et par forbedringer på kamera og SuC navigering.

Bilen funker like bra den, men etter (en av disse) oppdateringene viser adressen bilen er parkert på i appen helt feil. Uansett hvor jeg parkerer nå så viser appen en adresse i nærheten. Omtrent hundre meter unna. Og faktisk ofte et husnummer som ikke finnes(!)

Det kan virke som om det er et bevisst valg fra Tesla... sikkert noe personvernhensyn, men jeg har ikke sett en slik endring nevnt noe sted. For inntil fredag viste appen nemlig nøyaktig adresse med riktig husnummer uansett hvor jeg parkerte.

Noen andre som har merket dette, eller er det bare meg?😅

Lest lignende stories, det er normalt sett bare å gi det litt tid, da bilen må "kalibrere" seg på nytt.

Alternativt, om det tar for lang tid, forsøk å endre land/språk/tidssone f.eks. til england/engelsk/gmt, vent 5-10 min. og endre tilbake. Og så gi det litt tid igjen. Det har visstnok hjulpet endel andre.

Også vært endel som opplever at bilen tror den er der den ble påkjørt i ferge, men eter liten stund så finner den igjen ut hvor den faktisk er.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (På 14.11.2023 den 9:16 AM):

[…] Man må bare bruke bremsepedalen noe man aldri gjør ellers. Sikkert ikke dumt for bremsene å bli litt brukt.

Jeg forvarmer alltid på vinteren og så kjører sjelden med fryst batteri. Tesla liker å ha batterier på minst 12 varmegrader.

At den slår av regenerering er jo en bra ting for batteriet. Å lade batteri som er fryst er ganske skadelig.

Også lader jo Tesla til 100%, hvor de fleste andre merker har en buffer de kan fylle på.

Edit: siterte dere begge. Var ikke meningen men får ikke slettet fra mobil..

Bremsane må brukast uansett kva bil det er. Dei fleste turane med min må eg ned nokre hundre høgdemeter, så av og til set eg bilen i N og bremser heile veien ned. Ikkje like viktig no når det er kaldt og den ikkje regenererer stort, så bremsane blir meir brukt.

Lenke til kommentar

Bilen min en model 3 har begynt og lade veldig ujevnt på fasene, (230 IT 3 fas)

 

Har Easee Home og jeg stiller på 7A i appen så prøver den og komme opp på 7A på L1 og L2 men havner tilslutt på ca 3-4A mens L3 er stabil på 7A.

 

Får også en feilmelding i bilen.

 

Har ikke aktivert lastbalansering , prøvd reset via app og sikring.

Kan det være onboard laderen som fjusker?

 

401647107_10159242660566010_1790239349226235326_n.jpg

401678906_10159242660591010_1059421656557508010_n.jpg

Endret av 3l33t3
Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (4 minutter siden):

Bilen min en model 3 har begynt og lade veldig ujevnt på fasene, (230 IT 3 fas)

 

Har Easee Home og jeg stiller på 7A i appen så prøver den og komme opp på 7A på L1 og L2 men havner tilslutt på ca 3-4A mens L3 er stabil på 7A.

 

Får også en feilmelding i bilen.

Kan det være onboard laderen som fjusker?

Har du og Tibber eller annen løsning som skal gjøre ladingen "smart? Kan hende slikt vil redusere effektuttaket for å spare deg for høyt effektledd på strømregninga, spesielt om den ser det er mer enn nok tid til å få ladet bilen i de "billige" timene av døgnet?

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Har du og Tibber eller annen løsning som skal gjøre ladingen "smart? Kan hende slikt vil redusere effektuttaket for å spare deg for høyt effektledd på strømregninga, spesielt om den ser det er mer enn nok tid til å få ladet bilen i de "billige" timene av døgnet?

Nei har ikke noe slikt, følger med manuelt på effektledd.

Merket at den har ladet tregere en normalt i det siste, og sjekket faselasten og ser det er noe galt.

 

Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (1 minutt siden):

Nei har ikke noe slikt, følger med manuelt på effektledd.

Merket at den har ladet tregere en normalt i det siste, og sjekket faselasten og ser det er noe galt.

 

Da ville jeg både sendt en forespørsel til Tesla via appen/bilen, og kontaktet elektriker. SÅ kan Tesla prøve å kjøre fjerndiagnose i første omgang, og elektriker kan få sjekket at du ikke sliter med en jordfeil eller lignende.

Selvsagt, har du en kompis eller familie med elbil som kan lade på 3-fas, så ville jeg fått en av disse til å koble til med sin bil, for å se om de får samme problem på din lader. Og gjerne prøvd å få ladet din bil på en annen lader, gjerne på IT-nett 3-fase, for å se om du klarer å gjenskape problemet.

På den måten kan du kanskje få eliminert enten bil eller lader som årsak til problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla har en funksjon som reduserer ladeeffekten hvis bilen detekterer unormalt stort spenningsfall.
Spenningsfall kan komme av for tynne kabler eller dårlig kontakt.

Jeg holder av og til ladekontakten oppover og fyller alle kontaktene med kontaktspray. Så tar jeg en Q-tip og "staker" opp og ned i hver kontakt! Det er utrolig hvor svart den blir! Bytter Q-tip til det er rent. Holder så kontaktene nedover så overflødig spray får rent ut. Men ingen krise om litt kommer inn i bilens kontakter, bare bra faktisk. Har du løsbar kontakt i lader-enden også, så rens selvsagt der også.

Selvfølgelig lurt å ta sikringen, men laderen sin kontaktor er uansett alltid avslått når kontakten ikke står i en bil.

Hvis ikke dette hjelper så har du sannsynligvis dårlig kontakt et annet sted...

EDIT: Lading på 3-fase IT 230V vil alltid gi en ubalanse mellom fasene, for da brukes én kabel som "neutral", og de to andre som "live", og bilen lader med to av sine tre ombordladere. Da vil du se mer strøm på ene fasen i laderen, det er helt normalt. Men de to andre skal være lik.

Det er kun på TN 400V 3-fase med egen neutral at man får ekte 3fase lading der alle bilens tre ladere brukes.
 

Endret av ozone
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 time siden):

EDIT: Lading på 3-fase IT 230V vil alltid gi en ubalanse mellom fasene, for da brukes én kabel som "neutral", og de to andre som "live", og bilen lader med to av sine tre ombordladere. Da vil du se mer strøm på ene fasen i laderen, det er helt normalt. Men de to andre skal være lik.

Det er kun på TN 400V 3-fase med egen neutral at man får ekte 3fase lading der alle bilens tre ladere brukes.

Jeg trodde at det var gyldig for (nesten)alle andre enn Tesla? Altså at Tesla lader med ekte 3-fas også på 3-fas IT-nett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Jeg trodde at det var gyldig for (nesten)alle andre enn Tesla? Altså at Tesla lader med ekte 3-fas også på 3-fas IT-nett. 


På TN 3-fase har man 3 faser pluss neutral som alle tre fasene bruker til å lade 3 x 230V:

image.png.82d3631cc29ff53b0cf89177fddb22bb.png

Mens på IT 3-fase har man kun 3 faser uten neutral så laderen må "lures" ved å bruke ene ledningen som neutral. Da får man ladet 2 x 230V:
image.png.d4336e7fde75749e730dc50ff6358414.png

(hentet fra manualen til Tesla Wall Connector)

Problemet er at Norge har vi isolert jord! (Isole Terre: IT) Så jord kan ikke brukes til neutral og til kraftoverføring.
På TN nett er jord neutral-leder: Terre Neutral. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, ozone said:


På TN 3-fase har man 3 faser pluss neutral som alle tre fasene bruker til å lade 3 x 230V:

image.png.82d3631cc29ff53b0cf89177fddb22bb.png

Mens på IT 3-fase har man kun 3 faser uten neutral så laderen må "lures" ved å bruke ene ledningen som neutral. Da får man ladet 2 x 230V:
image.png.d4336e7fde75749e730dc50ff6358414.png

(hentet fra manualen til Tesla Wall Connector)

Problemet er at Norge har vi isolert jord! (Isole Terre: IT) Så jord kan ikke brukes til neutral og til kraftoverføring.
På TN nett er jord neutral-leder: Terre Neutral. 

Eller den tredje laderen må kobles mellom L1 og L3 tilsvarende alle andre som vil bruke 3-fas på IT - min VVB for eksempel.

I starten var Norge det nest viktigste marked for Tesla etter Kalifornia. Er ikke overrasket at de la inn noe mer jobb med det eksotiske IT-nettet her på berget.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Jeg er klar over det, poenget er at Tesla gjør det på en annen måte. 

 

trikola skrev (3 timer siden):

Eller den tredje laderen må kobles mellom L1 og L3 tilsvarende alle andre som vil bruke 3-fas på IT

 

Absolutt!
Jeg har antatt at det var pinout i Type-2 kontakten som gjorde at man kun fikk ladet med to av fasene på IT 3fase...
Fordi man samtidig ville være kompatibel med det mer moderne TN 400V som det blir mer og mer av, og som bruker 4 tråder og neutral. For i kontakten har jo hver pin en dedikert plass; L1, L2, L3, Neutral og jord...

Men klart: Litt kreativ rele-switching i laderen og i bilen ville jo overkomme dette problemet, men da er det ikke "universelt" kompatibelt lenger. Men jeg er ingen ekspert, så ting jeg ikke vet mottas med takk😊

Lenke til kommentar
ozone skrev (37 minutter siden):

Men klart: Litt kreativ rele-switching i laderen og i bilen ville jo overkomme dette problemet, men da er det ikke "universelt" kompatibelt lenger. Men jeg er ingen ekspert, så ting jeg ikke vet mottas med takk😊

Det blir jo på en måte mer kompatibelt siden tesla detekterer dette og kobler om til 400V TN ved behov. :) 

Lenke til kommentar

Kjørte Model 3 loaner i dag. Usikker på årsmodell, men var hvertfall krom-detaljer utenpå. STEIKE så høyt støynivå sammenlignet med min Model Y. Både dekkstøy og dårlig isolering fra annen støy. Forbedringen må være enorm sammenlignet med nye Model 3 som kommer i disse dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 minutter siden):

Kjørte Model 3 loaner i dag. Usikker på årsmodell, men var hvertfall krom-detaljer utenpå. STEIKE så høyt støynivå sammenlignet med min Model Y. Både dekkstøy og dårlig isolering fra annen støy. Forbedringen må være enorm sammenlignet med nye Model 3 som kommer i disse dager.

Chrom er vell en ganske tidelig modell? Husker ikke når de gikk over til svart men min 2019 var iallefall chrom. Min Y fra 2021 hadde svarte lister. Så er vell mellom der en plass. Og det var vell ikke dobble glass noen plass på 2019 modellene om jeg husker rett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Chrom er vell en ganske tidelig modell? Husker ikke når de gikk over til svart men min 2019 var iallefall chrom. Min Y fra 2021 hadde svarte lister. Så er vell mellom der en plass. Og det var vell ikke dobble glass noen plass på 2019 modellene om jeg husker rett. 

Model 3en som broren min hentet ut i Desember 2020 var av de første modellene som kom med sorte lister

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (35 minutter siden):

Chrom er vell en ganske tidelig modell? Husker ikke når de gikk over til svart men min 2019 var iallefall chrom. Min Y fra 2021 hadde svarte lister. Så er vell mellom der en plass. Og det var vell ikke dobble glass noen plass på 2019 modellene om jeg husker rett. 

Yup. De gikk vel over til svarte lister på slutten av 2020 og 2021 modellene, hvor det også kom en rekke store forbedringer som varmepumpe, elektrisk bakluke og bedre støydemping som jeg kommer på i farta. Model 3 Highland har igjen fått enda bedre støydemping nå så de har nok hatt mye å gå på når det gjelder støydemping. Vet ikke om Model Y har noe særlig bedre støydemping enn Model 3'er av samme årsmodell? Som f.eks 2021 modellene? 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 time siden):

Yup. De gikk vel over til svarte lister på slutten av 2020 og 2021 modellene, hvor det også kom en rekke store forbedringer som varmepumpe, elektrisk bakluke og bedre støydemping som jeg kommer på i farta. Model 3 Highland har igjen fått enda bedre støydemping nå så de har nok hatt mye å gå på når det gjelder støydemping. Vet ikke om Model Y har noe særlig bedre støydemping enn Model 3'er av samme årsmodell? Som f.eks 2021 modellene? 

Har både 2021 Model 3 og 2021 Model Y i husstanden. MY oppleves mye mer stillegående enn M3. Men M3 har bedre kjøreopplevelse.

Anekdotisk nok så har M3'en hatt masse irriterende småfeil (kom fra USA-fabrikken) mens MY'en har bare hatt én feil (feil på ladeport)(MY kom fra Kina-fabrikken). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...