Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Zeph said:

Skulle gjerne hatt eit valg for at pedalane skal oppføre seg likt heile tida, så det blir litt meir forutsigbart.

Prøvd å kjøre en av Mercedes sine elbiler?

Bremsepedalen er helt uforutsigbar. Aner ikke når den bytter fra regen til mekaniske bremser så ganske grusomt å kjøre med.

Nyere Mercedes har fått "AI" brakes eller noe som justerer dette ytterligere basert på føre og avstanden til biler osv, som vistnok gjør det hele enda værre. 

Tesla har iallefall mekaniske bremser på bremsepedalen og ingenting ekstra..

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Prøvd å kjøre en av Mercedes sine elbiler?

Bremsepedalen er helt uforutsigbar. Aner ikke når den bytter fra regen til mekaniske bremser så ganske grusomt å kjøre med.

Nyere Mercedes har fått "AI" brakes eller noe som justerer dette ytterligere basert på føre og avstanden til biler osv, som vistnok gjør det hele enda værre. 

Tesla har iallefall mekaniske bremser på bremsepedalen og ingenting ekstra..

Min bil er i alle fall identisk hele tiden. Men  jeg kan sette den i nøytral og kun bruke friksjonsbremser. Jeg klarer ikke å merke om den bremser her eller der når jeg bruker bremsepedalen. Bilen regenererer uansett Selv med 100% på batteriet bremser den helt likt i en-pedal modus. Noe annet hadde vert livsfarlig.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 timer siden):

Prøvd å kjøre en av Mercedes sine elbiler?

Bremsepedalen er helt uforutsigbar. Aner ikke når den bytter fra regen til mekaniske bremser så ganske grusomt å kjøre med.

Nyere Mercedes har fått "AI" brakes eller noe som justerer dette ytterligere basert på føre og avstanden til biler osv, som vistnok gjør det hele enda værre. 

Tesla har iallefall mekaniske bremser på bremsepedalen og ingenting ekstra..

Tenkte litt feil. Eg meinte at bilens regenerering når du ikkje rører pedalane skulle vore lik. At den alltid bremser med lik kraft.

Har ikkje prøvd Mercedes, men det betyr ingenting for meg og min bil korleis andre bilar oppfører seg.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Trestein said:

Min bil er i alle fall identisk hele tiden. Men  jeg kan sette den i nøytral og kun bruke friksjonsbremser. Jeg klarer ikke å merke om den bremser her eller der når jeg bruker bremsepedalen. Bilen regenererer uansett Selv med 100% på batteriet bremser den helt likt i en-pedal modus. Noe annet hadde vert livsfarlig.

 

58 minutes ago, Zeph said:

Tenkte litt feil. Eg meinte at bilens regenerering når du ikkje rører pedalane skulle vore lik. At den alltid bremser med lik kraft.

Har ikkje prøvd Mercedes, men det betyr ingenting for meg og min bil korleis andre bilar oppfører seg.

Ja det hadde de jo en periode med at bremsene slo inn istedefor regenerering for at det skulle være tilsvarende. Usikker på hvorfor det forsvant.

Jeg brukte aldri dette og kan ikke akkurat si det er livsfarlig å kjøre uten. Man må bare bruke bremsepedalen noe man aldri gjør ellers. Sikkert ikke dumt for bremsene å bli litt brukt.

Jeg forvarmer alltid på vinteren og så kjører sjelden med fryst batteri. Tesla liker å ha batterier på minst 12 varmegrader.

At den slår av regenerering er jo en bra ting for batteriet. Å lade batteri som er fryst er ganske skadelig.

Også lader jo Tesla til 100%, hvor de fleste andre merker har en buffer de kan fylle på.

Edit: siterte dere begge. Var ikke meningen men får ikke slettet fra mobil..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 timer siden):

Det er veldig mange livsfarlige biler der ute. Samtlige elbiler jeg har hatt fra Nissan, Seat og Tesla er livsfarlige.

ALLE biler er livsfarlige. Det er derfor vi har såpass mange dødsulykker i trafikken hvert år. Men heldigvis så går utviklingen stadig i riktig retning, og bilene blir tryggere og tryggere for hvert år som går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

ALLE biler er livsfarlige. Det er derfor vi har såpass mange dødsulykker i trafikken hvert år. Men heldigvis så går utviklingen stadig i riktig retning, og bilene blir tryggere og tryggere for hvert år som går.

Er i utgangspunktet ikke bilen som er problemet, med unntak av der en feil gjør at bilen reagerer/ikke reagerer på sjåførens input, uten at det er ytre påvirkninger fra andre som forårsaker det. Det er altså i tilnærmet 100 % av tilfellene sjåføren som er problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 timer siden):

Det er veldig mange livsfarlige biler der ute. Samtlige elbiler jeg har hatt fra Nissan, Seat og Tesla er livsfarlige.

Det blir som om bremsepedalen noen ganger tar normalt og andre ganger ikke. 

Litt som våte bremseskiver man hadde før i tiden. Plutselig går det 2 sek før bremsene tar skikkelig. På feil tid og sted er det livsfarlig enten for deg eller andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Det blir som om bremsepedalen noen ganger tar normalt og andre ganger ikke. 

Litt som våte bremseskiver man hadde før i tiden. Plutselig går det 2 sek før bremsene tar skikkelig. På feil tid og sted er det livsfarlig enten for deg eller andre.

Det kommer opp varsellampe når regenerering er degradert. På Tesla hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ny Model 3 Highland standard range 2024 model til 379 000 eller

brukt Model 3 2021 Long range 4 hjulstrekk (Facelift med varmepumpe osv ) til 350 000- 380 000 (KM stand ca 50000) 

 

Hva ville dere valgt ? Har prøvekjørt nye Model 3 og den var veldig fin. Lite støy, bra demping finere interiør og ratt.

Lydanlegget var bra på Standar rangen og kvikk nok. 

Endret av Centy88
Lenke til kommentar
Centy88 skrev (35 minutter siden):

Hva ville dere valgt ? Har prøvekjørt nye Model 3 og den var veldig fin. Lite støy, bra demping finere interiør og ratt.Lydanlegget var bra på Standar rangen og kvikk nok. 

Ny bil trumfer 4WD med 50 tusen km på baken for min del.
Og som du sier er basic modellen mer enn rask nok på norske veier! Det er den kjappeste bilen jeg har hatt!
Min model 3 RWD kommer seg fram steder jeg aldri trodde var mulig takket være Tesla sin computerstyrte kraftoverføring.
Og med én motor og én inverter er den også mer gjerrig på strøm. Jeg savner i alle fall ingenting med basic modellen👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med ozone her. Spesielt nå som det har kommet enda en stor facelift hadde jeg ikke vært i tvil. Så lenge du ikke er avhengig av 4WD for å komme deg opp bratte bakker/fjell o.l, hadde jeg valgt en ny Highland SR any day.  Du vet aldri hvor flinke eller dårligere tidligere eier har vært mtp bilpleie og servicer. Selv om 50k km i utgangspunktet er lite og bilen fortsatt har lenge igjen av garantien, kan det være en del slitasje både på interiør og ikke minst lakken om tidligere eier driter i bilpleie. Når det er sagt så er 2021 modell LR en veldig god bil med varmepumpe og god rekkevidde. I tillegg slipper du så klart verditapet av en ny bil. 

Lenke til kommentar

Sist fredag i 13 tiden kom det oppdatering på min model 3: 2023.32.9
Jeg installerte den, men så bare et par timer senere kommer det en til: 2023.38.6 !
Merkelig tenkte jeg, men installerte den og. Var et par forbedringer på kamera og SuC navigering.

Bilen funker like bra den, men etter (en av disse) oppdateringene viser adressen bilen er parkert på i appen helt feil. Uansett hvor jeg parkerer nå så viser appen en adresse i nærheten. Omtrent hundre meter unna. Og faktisk ofte et husnummer som ikke finnes(!)

Det kan virke som om det er et bevisst valg fra Tesla... sikkert noe personvernhensyn, men jeg har ikke sett en slik endring nevnt noe sted. For inntil fredag viste appen nemlig nøyaktig adresse med riktig husnummer uansett hvor jeg parkerte.

Noen andre som har merket dette, eller er det bare meg?😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, ozone said:

Sist fredag i 13 tiden kom det oppdatering på min model 3: 2023.32.9
Jeg installerte den, men så bare et par timer senere kommer det en til: 2023.38.6 !
Merkelig tenkte jeg, men installerte den og. Var et par forbedringer på kamera og SuC navigering.

Bilen funker like bra den, men etter (en av disse) oppdateringene viser adressen bilen er parkert på i appen helt feil. Uansett hvor jeg parkerer nå så viser appen en adresse i nærheten. Omtrent hundre meter unna. Og faktisk ofte et husnummer som ikke finnes(!)

Det kan virke som om det er et bevisst valg fra Tesla... sikkert noe personvernhensyn, men jeg har ikke sett en slik endring nevnt noe sted. For inntil fredag viste appen nemlig nøyaktig adresse med riktig husnummer uansett hvor jeg parkerte.

Noen andre som har merket dette, eller er det bare meg?😅

Ikke merket noe jeg. Har du GPS lock i servicemenyen? Prøvd reboot?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Ikke merket noe jeg. Har du GPS lock i servicemenyen? Prøvd reboot?

Reboot har jeg prøvd, men ikke vært inne i servicemenyen. Ennå...
Men navigeringen funker jo på meteren! Og plasseringen i appen er jo alltid i nærheten et sted, men bare ikke helt nøyaktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...