Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

52 minutes ago, Iterion said:

Nope har ikke noen erfaring med det. Understellsbehandling var noe jeg vurderte da jeg kjøpte bilen, men det ble med det. Tesla har jo en "begrenset rustgaranti" som gir dekning mot gjennomrusting av karosseriplater(hull som oppstår fra innsiden ut) som følge av material- eller produksjonsfeil 12 år, uansett kjørelengde. Av en eller annen dum grunn så blir det et unntak om bilen er rustbehandlet. Men uansett, det må jo bety at rust som starter på utsiden(som den gjør) ikke blir dekket av garantien? Isåfall så er det kanskje like greit å ta en understellsbehandling?

https://antirust.no/hva-med-teslas-rustgaranti/

Det er også vanskelig å vite om den starter fra utsiden eller fra innsiden, hvis det har gått litt tid og den har rustet igjennom. Har hørt at i praksis så er den garantien verdiløs. Så usikker.

53 minutes ago, Complexity said:

Går vel greit så lenge du ikke får problemer hvor de kan skylde på behandlingen. Som f.eks om ledninger under bilen får fluid film på seg og du får feil med bilen hvor de kan skylde på det.

Var jo en kar som ikke fikk ny hovedlykt på garanti siden baksiden av den var dekket med noe form for rustbeskyttelse. Feilen på lykten var neppe relatert men de kunne skylde på det for å slippe unna.

Spyl bilen så ofte du kan så hjelper det godt på.

Fluid Film er ikke elektrisk ledende så burde ikke ha noe innvirkning på elektronikken. Ser den at jeg kan spyle bilen ofte, men første gang med ny bil så er litt mer påpasselig enn de andre bilene jeg har eid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Emsal skrev (2 minutter siden):

Det er også vanskelig å vite om den starter fra utsiden eller fra innsiden, hvis det har gått litt tid og den har rustet igjennom. Har hørt at i praksis så er den garantien verdiløs. Så usikker.

Nettopp. Tror det fort kan bli et problem og ser for meg at Tesla hadde fraskrevet seg det ansvaret mtp det kan være vanskelig å bevise at hull i f.eks en karosseriplate oppstår fra innsiden og ikke utsiden. Ekstra kjipt da om man lar være å rustbehandle bilen sin pga denne garantien og det viser seg at de ikke dekker det allikevel. Og vi bor i Norge, hvor det saltes noe enormt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Emsal said:

Det er også vanskelig å vite om den starter fra utsiden eller fra innsiden, hvis det har gått litt tid og den har rustet igjennom. Har hørt at i praksis så er den garantien verdiløs. Så usikker.

Fluid Film er ikke elektrisk ledende så burde ikke ha noe innvirkning på elektronikken. Ser den at jeg kan spyle bilen ofte, men første gang med ny bil så er litt mer påpasselig enn de andre bilene jeg har eid.

Nytter ikke å si at den ikke er elektrisk ledende. Den kan jo fortsatt tære på isolasjonen til ledningene, eller reagere med plast.

De kan skylde på det uansett.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

BMW kjører samme opplegget. Understellsbehandling sier du? No soup for you! (Altså garanti) :p 

BMW har besvart spørsmål om de tillater understellsbehandling på sine biler i norge i følgende artikkel https://www.motor.no/bil/store-forskjeller-i-rustbehandlig-av-nye-biler/192512

Sitat

 Vi tillater at det foretas ekstra rustbehandling av de kundene som ønsker det. Så lenge det ikke gjøres modifikasjoner i karosseri og understell, eksempelvis hullboring, så påvirkes ikke rustgarantien.

Så det er vel ikke helt riktig det du sier her :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Er det mogleg å deaktivere Easy Entry permanent? Me har to profilar i bilen og på begge er knappen for Easy Entry slått av. Likevel flytter den på setet når eg skiftar profil.

Edit: Det er sjølvsagt ikkje Easy Entry som flyttar setet, men den enkelte profil. Er det mogleg å deaktivere profilspesifikk plassering på setet?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 minutter siden):

Er det mogleg å deaktivere Easy Entry permanent? Me har to profilar i bilen og på begge er knappen for Easy Entry slått av. Likevel flytter den på setet når eg skiftar profil.

Den flytter jo setet til den posisjonen den andre profilen har lagret? Vi har Easy Entry av på begge profiler og det funker helt topp det.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt ikke ideelt at Superchargere går på diesel, og dermed at bilene går på diesel...
Men Tesla har ikke kontroll på alt dessverre, så når det blir bedre strøm tilgjengelig så kobler de nok fort over.
Viser jo egentlig bare at Musk og Tesla ikke gidder å vente på resten av samfunnet til å gjøre det grønne skiftet; for kraftselskapene hadde neppe bygget kraft dit ingen trenger det! Men nå når der står 96 SCh så kommer nok de etter også.
Husk at vi er i en overgangsperiode. Da kan slike "dumme" ting skje. Men de driver fremskrittet og er helt midlertidig!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ozone skrev (54 minutter siden):

Det er selvsagt ikke ideelt at Superchargere går på diesel, og dermed at bilene går på diesel...
Men Tesla har ikke kontroll på alt dessverre, så når det blir bedre strøm tilgjengelig så kobler de nok fort over.
Viser jo egentlig bare at Musk og Tesla ikke gidder å vente på resten av samfunnet til å gjøre det grønne skiftet; for kraftselskapene hadde neppe bygget kraft dit ingen trenger det! Men nå når der står 96 SCh så kommer nok de etter også.
Husk at vi er i en overgangsperiode. Da kan slike "dumme" ting skje. Men de driver fremskrittet og er helt midlertidig!

Husk og at selv kullfyrte elverk produserer mindre CO2 per kjørte mil med elbil, enn om bilen kjører selv på bensin eller diesel.

Dessuten, om de har dieselgeneratorer installert, så har de fremdeles ikke noen forholdstall som forteller hvor mye de brukes vs hvor mye de henter fra den allerede "skitne" elforsyningen.

Nå er det dessuten slik at mesteparten av tiden sol og vindfarmer produserer strøm, er typisk også da bilene brukes mest, og når de lades. Og det er jo implisitt at en energistasjon som skal gå på bare grønn strøm, selvsagt har fått batterikapasitet til å ta unna for det behovet som gjelder utenom "soltiden".

Men vindenergi vil ikke på samme måte være avhengig av tiden på døgnet for at vinden blåser, selv om den ofte oppstår som et resultat av temperaturforskjeller i de periodene solen går ned eller opp, slik som vi kjenner til fra vår langstrakte kyst. 

Ellers lukter jo hele artikkelen ut som et bestillingsverk fra olje-industrien, som prøver så godt de kan å bremse eller endog stoppe utviklingen. Dette er en solskinnshistorie for elbil-haterne, men de klarer fremdeles ikke få frem realitetene. Nemlig at selv med dieselfyrt energi i bunn, så er det langt bedre utnyttelse av olja enn å brenne den av i hver enkelt bil.

Og hva var det som reddet energiforsyningen for deler av Texas innbyggere da de opplevde vinter slik vi kjenner det til? Jo nettopp solcellepaneler og lagret strøm på powerwalls rundt omkring i Texas. De som hadde slikt, kunne ikke bare sitte og kose seg med strøm og varme mens andre hus var i svart, de kunne og dele av overskuddsenergien til andre hjem i eget nabolag.

Tipper dette har utløst en langt høyere etterspørsel etter solcellepaneler i en av de statene som virkelig kan utnytte hjemmeprodusert strøm fra sol-energien.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Du har bare linker å bidra med? Ingen kommentarer eller formening om innholdet? 

Slik holder noen flere på med, deriblant en av moderatorene. Har prøvd å adressere dette, men ingen respons. Bruker vanligvis ikke å kommentere på slike, men denne var det så mye fudd i at jeg rett og slett "måtte" svare på.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Jarmo said:

"Verdens mest uredelige sted når det kommer til informasjon om klimaendringene" ?
(Jeg gikk dem litt etter i sømmene for noen år siden og ble ikke spesielt overrasket over at forskningsrapporter de linket til konkluderte med noe annet enn det Watt hevdet. De henvender seg nok til et publikum som ikke leser forskningsrapporter, men som liker å få sine fordommer bekreftet.)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som tuller eller var det en ganske stor oppdatering til autopilot nylig? Jeg har merket ganske betydelig endring i hvordan den oppfører seg, men jeg blir jo usikker på om det alltid har vært sånn og jeg bare ikke har vært i de situasjonene. Det jeg har notert meg de siste dagene hvertfall:

  • Nå bremser den merkbart ned eksempelvis før et kryss hvis du kjører på GPS og skal ta til høyre eller noe. Den bremser også ned før rundkjøringer og krappe svinger.
  • Den er litt mer hakkete i praksis. Nedbremsing er litt krassere på et vis. Den bremser f.eks. litt for hardt i starten, slipper opp, for så å bremse igjen.
  • Denne er jeg veldig usikker på: Er auto-viskere blitt verre nå med den siste versjonen? I går hadde vi sol og regn i Stavanger, så det var jo litt spesielle værforhold, men jeg kjørte flere minutter i totalt opphold med vindusviskerne på konstant. Når den først har bestemt seg for at det er regnvær så har den veldig vanskelig for å slutte å viske. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også merket endring på autopilot/autosteer. Nå bremser den rolig ned før rundkjøringer og kryss, der den før panikkbremset i siste liten. Den er fantastisk å ha på de lange strekkene (trenger ikke være motorvei), men fremdeles litt for hakkete og usikker på mer svingete lokalveier. Der kjører fremdeles jeg mye bedre.
Viskerne synes jeg er omtrent det samme. Mye bedre enn for et år siden, men av og til visker de når det ikke trengs, og visker litt for sent når det trengs. Spesielt duskregn som sakte bygger seg opp kan få ligge litt for lenge. Men det er blitt sjeldnere og sjeldnere at jeg trenger å trykke på knappen!

Endret av ozone
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...