Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Hmm, har du prøvd med forskjellige avstander til bilen foran? Min er smooth i dét den gir gass, men bremser heller litt brått, selvom det holder god avstand. Rart vi skal omvendt erfaring i grunn :p

EDIT: kan forøvrig nevne at min gamle model 3 var perfekt til dette, men den hadde jo radar og parkeringssensorer. Kanskje det er nok en «vision»-ting? 

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (23 minutter siden):

Hmm, har du prøvd med forskjellige avstander til bilen foran? Min er smooth i dét den gir gass, men bremser heller litt brått, selvom det holder god avstand. Rart vi skal omvendt erfaring i grunn :p

EDIT: kan forøvrig nevne at min gamle model 3 var perfekt til dette, men den hadde jo radar og parkeringssensorer. Kanskje det er nok en «vision»-ting? 

Bør sammenlignes med Vision ja. Tror ikke den bruker USS, men definitivt radar. Jeg bruker alltid 2(altså laveste mulig) i sånn kø.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Steike så hard den skal være på gassen når man begynner å bevege seg.

Tenkte det samme her igår! Bilen tar jo løs når den "oppdager" at der har blitt en luke! Jeg liker å bruke avstand 7 til vanlig kjøring, men justerte også ned til 2 i sakte kø for ikke å lage en fristende luke... Men kanskje 3 eller 4 gjør at den slapper litt mer av. Skal teste når sjansen byr seg.

Nimrad skrev (1 time siden):

Det at Tesla bare fortsetter å følge trafikken er jo fantastisk.

Enda deiligere er det når man har hatt autosteer aktivert og møter kø (mener den ikke godtar enkel eller dobbel trykk ned hvis man kjører saktere enn 30). Selv om Tesla ikke er verdensmester i FSD, så er den jævla god på å følge bilen foran i lav fart! Da kan jeg få spist frokost og nyte utsikten med bare én hånd lett hvilende på rattet 🤗

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (15 timer siden):

Jeg står ikke så mye i ordentlig stillekø med full stopp, men i dag fikk jeg oppleve det. Steike så hard den skal være på gassen når man begynner å bevege seg. Håper det blir forbedringer i cruise control også når neste FSD beta blir prodsatt.

Det var rart. Min starter å bevege seg mykt og fint fra stillestående i kø. Har i hvertfall gjort det til nå. Jeg har en 2022 LR.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I starten i kina var det mye dårlig kvalitet som kom. Dette ble bra.

I starten i tyskland, var det veldig variabelt der også. I den perioden eg fikk min LR kom den fra kina grunnet fargen. Og det var eg glad for. FOr av 10 biler når eg hentet vår var det kun 2 som ikke hadde gliper og dårlig lakk. Begge disse var fra kina. 

Han som coatet min hadde samme erfaring med de han fikk inn. Veldig mye dårlig, og veldig mange av de kom fra tyskland i den perioden.

Men det har de nok fått stell på nå.

Lenke til kommentar

Imponerende lite degradering på det batteriet, spesielt når bilen er ladet mest på supercharger @Jarmo! Og ikke minst siden bilen har kjørt 500k km. Hadde vært artig å sett hvor mye rust det faktisk er under bilen etter så mange kjørte km. Men klart, det varierer nok mye fra sted til sted og land til land. Eksempelvis her i Norge ruster jo ting mye fortere pga saltinga om vinteren. 

Ser heller ikke ut til at det har vært noe problemer med el-motoren eller 12v batteriet.

Noen som egentlig vet hva dekselet som beskytter batteriet er laget av? Usikker på om det er rustfritt eller ikke?

Endret av Iterion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
wampster skrev (1 time siden):

Helt ny når det kommer til elbil, så tenker jeg drister meg til å stille et spm her.
Er det store kvalitetsforskjeller på Model Y i forhold til hvor den er bygget (og evt når?)

Til info hvis du vurderer ny, så er det kun SR som kommer fra Shanghai til Norge nå om dagen, alle andre er Berlin. Ref: Tesla i Drammen

Er noen små detaljer som skiller de enda, se video her:

https://youtu.be/_Kvd4-Ctru0?si=vnIytl0DjiyhQiyk

Lenke til kommentar
wampster skrev (4 timer siden):

Helt ny når det kommer til elbil, så tenker jeg drister meg til å stille et spm her.
Er det store kvalitetsforskjeller på Model Y i forhold til hvor den er bygget (og evt når?)

Fikk min TMY LR i mars 2022 fra Kina, og den var helt strøken. Og er det ennå. Ikke et eneste problem med den på 1,5 år nå.

Og kvaliteten har i hvertfall ikke blitt dårligere siden.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 timer siden):

Til info hvis du vurderer ny, så er det kun SR som kommer fra Shanghai til Norge nå om dagen, alle andre er Berlin. Ref: Tesla i Drammen

Er noen små detaljer som skiller de enda, se video her:

https://youtu.be/_Kvd4-Ctru0?si=vnIytl0DjiyhQiyk

Det er vel (ironisk nok) fortsatt de amerikansk-produserte bilene som viser seg å ha dårligst kvalitet. Berlin og Shanghai har vel så og si alle vært fornøyde med. Ikke bare er forskjellene små, men de er jo i konstant endring, så den videoen er ikke nødvendigvis up-to-date en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (7 timer siden):

Til info hvis du vurderer ny, så er det kun SR som kommer fra Shanghai til Norge nå om dagen, alle andre er Berlin. Ref: Tesla i Drammen

Er noen små detaljer som skiller de enda, se video her:

https://youtu.be/_Kvd4-Ctru0?si=vnIytl0DjiyhQiyk

Nå kommer vel TMY SR vel så gjerne fra Berlin, og da med de nye BYD Blade-batteriene. Tipper vi snart er der at det bare er TM3 som kommer fra Shanghai, Kina, mens TMS og TMX kommer utelukkende fra Freemont, USA.
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Så litt spam-aktig ut, men fikk denne fra det som ser ut som å være en på salgsavdelingen her på Forus hos Tesla. Andre som har fått?

Tviler på at Tesla opererer på den måten der... Jeg har ikke fått noe sånt! Men bor på nordvestlandet😇

Endret av ozone
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Nå kommer vel TMY SR vel så gjerne fra Berlin, og da med de nye BYD Blade-batteriene. Tipper vi snart er der at det bare er TM3 som kommer fra Shanghai, Kina, mens TMS og TMX kommer utelukkende fra Freemont, USA.
 

Ifølge Tesla her i Drammen så påsto de at SR kommer fra Shanghai til Norge. Men det kan godt hende det har snudd, er fort 4 uker siden jeg snakket med de :) 

Lenke til kommentar

Ser ut som Tesla allerede produserer TMY i Shanghai med giga press maskiner som stamper ut hele understrukturen i en del, og ikke lengre i to (front og bak):

Og som ikke det er nok, det ser ut til (snart?) ha oppgradert Giga Press til 16 K tonn trykk:

Spørs om ikke det heller bør føre til en ny prisreduksjon, ikke en prisøkning.

😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 timer siden):

Ifølge Tesla her i Drammen så påsto de at SR kommer fra Shanghai til Norge. Men det kan godt hende det har snudd, er fort 4 uker siden jeg snakket med de :) 

Kan hende det fremdeles kommer noen, da de vel trenger litt tid på å øke produksjonen. Det må da i tilfelle være om man velger blå eller hvit i tilfelle.

På sidene til Tesla, så er det altså de nye fargene Midnight Cherry Red (MCR) og Quicksilver (QS) som er opsjonene man får valget om, som er Berlin Only,  dersom bilen skal være i en rød eller sølv/grå utgave.

Og svart har vel allerede vært levert med Berlin-VIN og BYD Blade-batterier. Usikker på om det og gjelder hvit.

På 3'rn får man muligheten til å velge Ultra Red (UR) og Stealth Grey (SG) i stedet for. To fargevalg jeg hadde håpet kom i tillegg til MCR og QS, da jeg liker både UR og SG langt bedre enn Berlin-fargene.

Lenke til kommentar
8 hours ago, bshagen said:

Ifølge Tesla her i Drammen så påsto de at SR kommer fra Shanghai til Norge. Men det kan godt hende det har snudd, er fort 4 uker siden jeg snakket med de :) 

Skal hente ut en blå SR fra Drammen i morgen, og den har berlin-VIN hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...