Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

bshagen skrev (16 minutter siden):

@Nimrad Når jeg sa "lekebil" så mente jeg Tesla generelt, fordi de er faktisk gøy - på flere måter. Tesla er faktisk de eneste bilene jeg har hatt som jeg ikke har gått lei av i eierskapet :) 

Da misforstod du nok min post. Jeg snakket om at Seat Mii føles som en lekebil, ikke Tesla. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper ikke Tesla har sett seg fornøyd med auto-viskerne nå. Har fått prøvd de i litt ymse ulike forhold denne helga, og den er fortsatt ganske langt bak ordentlige regnsensorer. De burde legge til en måte å justere sensitiviteten på slik som andre har. Den har en tendens til å både underdrive og overdrive, men spesielt overdrive. Har kjørt en del i svært lett duskregn og da skal den absolutt viske konstant.

Auto-fjernlys fungerer derimot bedre enn jeg har hatt på noen andre biler(med forbehold om at jeg ikke har testet så mye). Den ser bilene kjappere, og merker også biler fra andre vinkler hvor andre biler jeg har kjørt stort sett må ha bilene rett i mot for å slå av fjernlys. Teslaen er litt kjapp å skru på fjernlys når det er plenty med gatelys, men det gjør egentlig ingenting så lenge den er flink å slå av når det kommer biler i nærheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (37 minutter siden):

Er det et sted du vil ha godt lys så er det vel i et byggefelt? Dessuten, det er bare reklame på TV uansett, så naboen går ikke glipp av så mye om du lyser inn i stua dems :p 

I et godt opplyst byggefelt? Alle andre biler eg har hatt slår av fjernlys under en viss hastighet eller hvis lyset har en viss styrke. På min y virker det mer som den tar utgangspunkt i skumrings tidspunkt mer enn lux....

Lenke til kommentar
Jotun skrev (12 minutter siden):

I et godt opplyst byggefelt? Alle andre biler eg har hatt slår av fjernlys under en viss hastighet eller hvis lyset har en viss styrke. På min y virker det mer som den tar utgangspunkt i skumrings tidspunkt mer enn lux....

Joda, jeg ser den. Men lyset på Y er ganske spredd, usikker på om det gjør så mye om du lyser litt, men skjønner selvsagt hvor du vil hen. En slik funksjon der man hastighetsbegrenser det kunne kanskje vært interessant :) 

Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

I et godt opplyst byggefelt? Alle andre biler eg har hatt slår av fjernlys under en viss hastighet eller hvis lyset har en viss styrke. På min y virker det mer som den tar utgangspunkt i skumrings tidspunkt mer enn lux....

Er vel forskjell på boligfelt og byggefelt, uten at jeg vet om @bshagen tenkte på dette. Vil tro byggefelt i hovedsak er lite opplyst utenom selve tomten/tomtene, og gatene mellom er ganske mørke. Boligfelt derimot, har gjerne gatelys som er tent på kvelden/natta, i tillegg til lyset som kommer fra eiendommene.

Lenke til kommentar

Spiller egentlig ingen rolle hva han trodde hvis vi ikke snakket om det samme. 

For det jeg prøvde å få frem var at den lyser med fjernlys mange ganger unødvendig. Godt opplyste steder. Virker ikke som den tar hensyn til slikt, kun at det er et tidspunkt der det er mørkt om noen slår av alle lys. 

Lenke til kommentar
Jotun skrev (14 timer siden):

På min y virker det mer som den tar utgangspunkt i skumrings tidspunkt mer enn lux....

Den bruker hvertfall lux til å skru av/på nærlys. Disse går jo av/på i tunneler. Kan være den bruker tidspunktet på fjernlys, eller så er den stilt inn litt liberalt.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (17 timer siden):

Joda, jeg ser den. Men lyset på Y er ganske spredd, usikker på om det gjør så mye om du lyser litt, men skjønner selvsagt hvor du vil hen. En slik funksjon der man hastighetsbegrenser det kunne kanskje vært interessant :) 

Ja, er vel samme matrix LED-lys som på 2021- modellene av TM3 om jeg ikke tar feil. Er du fornøyd med lysstyrken på fjernlysa? Jeg synes de ble litt vel spredd, så monterte en ledbar forrige vinter. Lyser mye lengre og sterkere for å si det sånn :D Bruker sjeldent autofjernlys selv da jeg foretrekker å gjøre det selv, men virker som den har blitt en del bedre med tida. Må få testa det igjen snart :) 

Helt enig når det gjelder auto-viskerne @Nimrad, de virker fremdeles ikke optimalt dessverre. Pleier som regel å gå helt amok bare det regner bittelitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 minutt siden):

Er du fornøyd med lysstyrken på fjernlysa?

Jeg synes de er veldig bra. Bjørn Nyland bekrefter vel også at de er i toppsjiktet hva gjelder fjernlys. 

Men på nærlysene. Er det vanlig at høyre siden lyser opp høyere enn venstreside? Det er ganske stor forskjell på mine. På en ordinær SUV så lyser den helt opp til bakvinduet på bilen foran, mens venstre side ikke en gang lyser opp bilskiltet. 

Lenke til kommentar

Enig med Jotun at det trengs en justering, min erfaring er at den er noe sensitiv i opplyste gater "mellom lyktestolpene", den kan fort gå til nærlys når den ser refleksjoner f.eks. Hender også jeg ser Teslaer med fulltlys på før solen går ned, så det er tydelig at det er sensitivt. Så reguleringen er langt fra perfekt, men her i mitt nabolag så er det heldigvis ingen steder jeg lyser i TVen til noen så for meg har det vært mer observasjon enn noe som har irritert, men har full forståelse om det kan være det

Inntil videre så får man bare sette lysene manuelt der man føler man bør, slik at man ikke plager andre, så får vi håpe at Tesla fikser litt på dette etterhvert. Kanskje vil Matrix løse noe også, når dette blir godkjent
 

@Iterion Er de samme lysene ja, rimelig sikker på det. Jeg syns lysene er veldig gode, særlig om det er bekmørkt og da setter jeg pris på spredningen, særlig oppover i dalføret her. En ledbar er noe jeg vurderer også faktisk for å få kastelengden opp, for jeg er også litt vant med det fra før. Men litt usikker på hvordan dette vil fungere når Matrix engang ruller ut til bilene? Vil den blende ned som den skal eller får all motgående trafikk lyset fra en kollapset nøytronstjerne mitt i trynet? :D  

 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Men på nærlysene. Er det vanlig at høyre siden lyser opp høyere enn venstreside? Det er ganske stor forskjell på mine. På en ordinær SUV så lyser den helt opp til bakvinduet på bilen foran, mens venstre side ikke en gang lyser opp bilskiltet. 

Tror det skal være sånn, da har du *maksimalt* med lys som ikke blender motgående trafikk (?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (41 minutter siden):

Jeg synes de er veldig bra. Bjørn Nyland bekrefter vel også at de er i toppsjiktet hva gjelder fjernlys. 

Men på nærlysene. Er det vanlig at høyre siden lyser opp høyere enn venstreside? Det er ganske stor forskjell på mine. På en ordinær SUV så lyser den helt opp til bakvinduet på bilen foran, mens venstre side ikke en gang lyser opp bilskiltet. 

Nei det kan ikke stemme. Du kan markere opp på en vegg og justere det selv(Finnes mange oppskrifter på nett) eller bare booke en time å få de justert. Var ganske vanlig før med Tesla at bilene ble levert med lys som lyste alle mulige retninger. 

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (1 time siden):

Nei det kan ikke stemme. Du kan markere opp på en vegg og justere det selv(Finnes mange oppskrifter på nett) eller bare booke en time å få de justert. Var ganske vanlig før med Tesla at bilene ble levert med lys som lyste alle mulige retninger. 

https://www.eurodel.no/blogg/vintermorket-sjekk-og-justerer-lys-pa-bilen

  1. Lys/ mørkegrensen skal ligge 5 cm under lyktesenter. Sterkest lys skal falle i kryssenes vertikale streker. Du kan evt justere lykten fra førersiden litt lavere (1-2 cm) enn den fra passasjersiden. Dette oppsettet gir deg riktig synlighet uten å blende andre imøtekommende trafikk.

Dette er da 1-2cm lavere når man står 5m i fra veggen man justerer imot

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (4 timer siden):

https://www.eurodel.no/blogg/vintermorket-sjekk-og-justerer-lys-pa-bilen

  1. Lys/ mørkegrensen skal ligge 5 cm under lyktesenter. Sterkest lys skal falle i kryssenes vertikale streker. Du kan evt justere lykten fra førersiden litt lavere (1-2 cm) enn den fra passasjersiden. Dette oppsettet gir deg riktig synlighet uten å blende andre imøtekommende trafikk.

Dette er da 1-2cm lavere når man står 5m i fra veggen man justerer imot

Flaks jeg har Tesla Vision så jeg må ut med separat lasermåler for å finne riktig avstand da 🙄

Lurer på om jeg bare skriver en service-forespørsel...

Justere frontlykter på bilen

Lenke til kommentar

Det renner inn med erfaringer fra min side som relativt fersk Tesla-eier. Jeg står ikke så mye i ordentlig stillekø med full stopp, men i dag fikk jeg oppleve det. Steike så hard den skal være på gassen når man begynner å bevege seg. Håper det blir forbedringer i cruise control også når neste FSD beta blir prodsatt.

PS: Bare for å ha det sagt, de to foregående bilene jeg hadde med ACC slo jo av ACC så fort jeg stod stille(eller jeg måtte fysisk trykke på en knapp for å "sette i gang" igjen etter en stopp). Det at Tesla bare fortsetter å følge trafikken er jo fantastisk. Vet ikke om det er vanlig praksis på nye biler, men jeg irriterte meg grønn over det på forrige bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...