Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (2 timer siden):

Jeg har ropt ulv ulv før, men dette er jeg svært skeptisk til. En ting er å venne seg til det, men hvorfor i huleste skal man måtte venne seg til en dårligere måte å gjøre ting på? Jeg har jobbet såpass mye med UX-design at jeg stusser veldig på at et selskap som Tesla går på kompromiss med det. De skal jo være ledende på dette, ikke gå bakover. Man kan bli vant med dårligere løsninger, men da må vi også få påpeke at det faktisk er en dårligere løsning.

De svelger nok noen kameler for å slippe å utvikle slikt selv. Det er jo målet, 100% inhouse 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (50 minutter siden):

Eg skal hente MY i morgon. Veit aldri når facelift av MY dukker opp og eg treng bil no. Ingen veit kva neste MY vil ha av endringar og det kan gå over eit år før den er på plass. Av endringane på M3 så er mindre støy og betre fjæring noko eg kunne tenke meg, men M3 var kanskje stivare i utgangspunktet. Ikkje så begeistra for mangel på blinklyshendel.

Bilar blir heile tida oppdatert, så du kan aldri kjøpe om du skal vente på det neste. Har du ikkje bruk for ny bil kan du sjølvsagt vente.

M3P var mykere enn min YLR. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (4 minutter siden):

Nå skal det også sies at «myk» ikke nødvendigvis er det samme som «god» når det kommer demping. Jeg foretrekker en stivere bil, men det er sikkert fordi jeg har eid mye BMW 3-serie oppigjennom :) 

Joda, men LR var alt for stiv for meg. Risting og dunking føles ikke bra. Husker det var telehiv på veien i det jeg og en kompis sammenlignet YLR og Enyaq med luft. Det var natt å dag. 

Hovedgrunnen til at jeg gikk tilbake til S var understellet. Ellers elsker jeg Y og er ganske sikker på at jeg skal tilbake der en dag:) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Joda, men LR var alt for stiv for meg. Risting og dunking føles ikke bra. Husker det var telehiv på veien i det jeg og en kompis sammenlignet YLR og Enyaq med luft. Det var natt å dag. 

Hovedgrunnen til at jeg gikk tilbake til S var understellet. Ellers elsker jeg Y og er ganske sikker på at jeg skal tilbake der en dag:) 

 

Har Enyaq mulighet for luftfjæring?

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Salvesen. said:

😂😂 de har iallefall ikke hendler på konseptet 😅

Det er vel lenge iden de hadde noe som helst av knapper eller hendler i konsepene. Var ingen hendler eller idrive i BMW iNext konseptet heller, men de er like fullt på plass i den endelige bilen (iX)

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Har de begynt å innføre blinklys på BMW'er? 🤔

Du får automatisk rattutslag/vibrasjon om du ikke blinker med nyere BMW av den EU påtvingende filholdingsassistenten. Så den floskelen er for gammel. De fleste førere av nyere BMWer vil jeg påstå benytter blinklys i det daglige (3 blink). Jeg bruker «alltid» blinklys.

Angående blinklyshendel/fjernlys/lyshorn og viskeheldel er dette fremdeles på alle nye BMWer i salg. En konseptbil er kun ett konsept.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Dassen skrev (19 minutter siden):

Har Enyaq mulighet for luftfjæring?

Nei, det er ikkje luft, men du kan få med DCC som er noko elektronisk justering av demparane. Det er litt forskjell, men ikkje all verden.

 

Salvesen. skrev (24 minutter siden):

Joda, men LR var alt for stiv for meg. Risting og dunking føles ikke bra. Husker det var telehiv på veien i det jeg og en kompis sammenlignet YLR og Enyaq med luft. Det var natt å dag. 

Hovedgrunnen til at jeg gikk tilbake til S var understellet. Ellers elsker jeg Y og er ganske sikker på at jeg skal tilbake der en dag:) 

Me har Enyaq frå før av, så det blir interessant å sjå forskjellane. Har ikkje kjørt TMY så veldig mykje, men mistenker at Enyaq blir føretrukket til langtur pga. komfort.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (6 minutter siden):

Nei, det er ikkje luft, men du kan få med DCC som er noko elektronisk justering av demparane. Det er litt forskjell, men ikkje all verden.

 

Me har Enyaq frå før av, så det blir interessant å sjå forskjellane. Har ikkje kjørt TMY så veldig mykje, men mistenker at Enyaq blir føretrukket til langtur pga. komfort.

Tmy er grei nok på langtur, er vell værst i urbane strøk. I min by er det mye brostein feks.

Jeg tipper du tar feil men time will show:p kompisen jeg testet med byttet til YP 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 timer siden):

Ser at Tesla nå har fjernet spakene i Model 3 også. Jeg blir oppgitt. Jeg tåler egentlig å endre mine egne bruksmønstre når det kommer nye ting som har noen fordeler, men dette er en åpenbar skivebom i mine øyne. Det bærerpreg av amerikanske forhold, tror ikke de har prøvd rundkjøringer.

Jeg vet ikke helt, da spaken ikke fungerer optimalt for min del. Det er mulig jeg bruker den feil, men jeg har på både Model 3 og Y hatt problemer med at når jeg trykker spaken ned eller dytter den opp, så skrur ikke blinklys seg på enkelte ganger. Og det skjer veldig ofte når jeg skal blinke meg ut av en rundkjøring, for eksempel. Og noen ganger ønsker jeg å kansellere blinkingen fordi den ikke gjør det selv, og av og til gjør den det, mens andre ganger gjør den det ikke, eller den begynner å blinke motsatt/feil vei.

Mulig jeg ikke har skjønt hvordan spakene på Model 3 og Y fungerer, men jeg hadde aldri noe slikt problem med Model S/X, eller andre biler jeg har kjørt.

Kanskje de nye knappene fungerer bedre for meg.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (45 minutter siden):

Tmy er grei nok på langtur, er vell værst i urbane strøk. I min by er det mye brostein feks.

Jeg tipper du tar feil men time will show:p kompisen jeg testet med byttet til YP 

Det blir ein seks timars tur første dag, så då vil eg få eit bra inntrykk. Har flytta ut av byen, så det går nok greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Tmy er grei nok på langtur, er vell værst i urbane strøk. I min by er det mye brostein feks.

Jeg tipper du tar feil men time will show:p kompisen jeg testet med byttet til YP 

Kom til å tenke på, er ikke faktisk de nye demperne i MY revidert? Syns at jeg har lest det en plass, men husker ikke i farta helt hvor 🤔

Lenke til kommentar
bshagen skrev (Akkurat nå):

Kom til å tenke på, er ikke faktisk de nye demperne i MY revidert? Syns at jeg har lest det en plass, men husker ikke i farta helt hvor 🤔

Er vel snart ett år siden det ble meldt, og alle tilbakemeldinger er at den er betydelig mer komfortabel enn før, selv om Tesla altså fremdeles er sportslig innstilt, så du får nok "aldri" franske fjæringer.

De skal nemlig tåle "inspirert kjøring",. ;) og skal minne endel om BMW (som er målestokken) for sportslighet og samtidig kontroll og styrefølelse.

For all del, franskmenn har biler som definitivt kan kjøres sportslig, bl.a. er de store i rallycross. Men da er nok bilene satt opp med helt andre fjærer en det du får bilene levert med fra fabrikken.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Både kina og berlin har produsert med nye og bedre dempere en god stund nå.

Det er stor forskjell!

 

Fruen har kina LR (2023) og jeg har en berlin Performance (2023) og begge er absolutt mye bedre enn en flere jeg kjenner som har eldre LR fra kina.

 

Sitat

All Model Ys produced by Giga Shanghai since January 1, 2023, are equipped with the updated suspension system, Tesla said.

Tesla's Shanghai plant, its largest in the world by capacity, produces the Model 3 sedan as well as the Model Y. It's not clear if the China-made Model 3 is also using the updated suspension system.

Tesla has optimized the Model Y's shock absorber compression damping, allowing the vehicle to pass through low-speed impact sections with less damping force, resulting in fewer bumps in the car, according to the company.

The upgraded suspension system also allows the vehicle to maintain sufficient damping force at high speeds, thus allowing for a more stable ride, it said.

The China-made Model Y, with its sporty DNA, comes with a highly flexible double-wishbone front suspension and a five-link independent rear suspension with strong stability, Tesla said.

With the suspension upgrade, the stiffness of the top of its shock absorbers has improved by 50 percent compared to the previous settings, thus filtering out a greater degree of road impact on the vehicle, it said.

Its spring stiffness has been reduced by 2N/mm-5N/mm, which reduces bumps and makes the ride more comfortable, Tesla said.

Tesla also makes the elderly and children less prone to motion sickness by adjusting the vehicle's suspension vibration frequency so that it is further away from the 4-5 Hz frequency at which the human body is prone to resonate, it said.

 

Endret av KriZZ
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...