Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Zeph skrev (5 timer siden):

100 km er mykje, men ganske sjeldan ein Tesla-eigar har behov for det.

Enig. Jeg har ingenting imot økt effektivitet og dermed rekkevidde.
Men enda større og dermed tyngre batteri er det siste vi trenger.

Jeg har model 3 med 60kWt batteri, og i Norge og i det meste av Europa er det veldig sjelden mer enn 50% batteribruk mellom Superchargerne.

Så det er nesten så jeg skulle ønske litt lettere batteri for mer lastekapasitet og bedre kjøreegenskaper... Men bare nesten😉

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, ozone said:

Enig. Jeg har ingenting imot økt effektivitet og dermed rekkevidde.
Men enda større og dermed tyngre batteri er det siste vi trenger.

Jeg har model 3 med 60kWt batteri, og i Norge og i det meste av Europa er det veldig sjelden mer enn 50% batteribruk mellom Superchargerne.

Så det er nesten så jeg skulle ønske litt lettere batteri for mer lastekapasitet og bedre kjøreegenskaper... Men bare nesten😉

LFP batteriene som bilene med RWD bruker har mindre energitetthet, så de blir tyngere per kWt.

De gamle SR+ bilene veide vel bare rundt 1600kg.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (50 minutter siden):

LFP batteriene som bilene med RWD bruker har mindre energitetthet, så de blir tyngere per kWt.

De gamle SR+ bilene veide vel bare rundt 1600kg.

Ja, og det er jo forsåvidt helt greit for meg med tanke på fordelen med å kunne lade til 100% når jeg ønsker!
Men nettopp derfor vil jeg ikke ha mer batteri enn jeg "er nødt til"...

Endret av ozone
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

F49vcZCWIAAut1p.jpeg

På F-150 Lightning finnes det festekroker både nede i front og oppe på "bakveggen", slik at man kan sikre lasten i frunken. Det ser ut som det mangler fullstendig her.

I og med at man i stor grad vil oppleve at en hendelse vil få lasten til å ville forskyve seg fremover, så ville jeg sterkt ønsket en form for sikring her, siden det ikke er en kant som kan ta av for lasten, slik som på Rivian.

Ville gjerne og hatt noe nett på bakveggen man kan legge mindre, lette gjenstander inni. Håper Tesla får noen tilbakemeldinger på dette, og kan få fikset dette før de begynner å pumpe mengder av CT'er ut i markedet.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

På F-150 Lightning finnes det festekroker både nede i front og oppe på "bakveggen", slik at man kan sikre lasten i frunken. Det ser ut som det mangler fullstendig her.

Kommer sikkert en løsning for det etterhvert, men det er såpass lite plass at mye av det man setter der ikke flyger rundt så mye uansett vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (13 minutter siden):

Kommer sikkert en løsning for det etterhvert, men det er såpass lite plass at mye av det man setter der ikke flyger rundt så mye uansett vil jeg tro.

Fordrer at man faktisk fyller rommet litt da. Bildet viser jo en "nødlader", og om den blir liggende slik alene, kan den sikkert gjøre litt skade på bagasjelokket ved en kraftig bråstopp.

I dette tilfellet er det nok bare negativt for bileier, og eier av det som ev. ligger der. Jeg ville nok lagt begge kablene der, men jeg hadde nok lagt inn en plastkasse for å holde det mer på plass og redusere mulig vandring, og eller bare lagt inn myke, lette ting. Andre vil nok fort kunne finne på å legge tyngre ting inn der.

Ja, som nevnt, håper mange nok påpeker dette til Tesla-representanter snarest mulig, så de tar tak i dette fort.

Lenke til kommentar

Ser at Tesla nå har fjernet spakene i Model 3 også. Jeg blir oppgitt. Jeg tåler egentlig å endre mine egne bruksmønstre når det kommer nye ting som har noen fordeler, men dette er en åpenbar skivebom i mine øyne. Det bærerpreg av amerikanske forhold, tror ikke de har prøvd rundkjøringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (11 minutter siden):

Ser at Tesla nå har fjernet spakene i Model 3 også. Jeg blir oppgitt. Jeg tåler egentlig å endre mine egne bruksmønstre når det kommer nye ting som har noen fordeler, men dette er en åpenbar skivebom i mine øyne. Det bærerpreg av amerikanske forhold, tror ikke de har prøvd rundkjøringer.

Tenker at jeg er litt glad jeg kjøper MY nå, selvom jeg går glipp av mye andre forbedringer. Selvom det føles ut som jeg kjøper noe som har gått ut på dato. Eller hva tenker du?

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Tenker at jeg er litt glad jeg kjøper MY nå, selvom jeg går glipp av mye andre forbedringer. Selvom det føles ut som jeg kjøper noe som har gått ut på dato. Eller hva tenker du?

Seteventilasjon var mitt største ønske på nåværende MY for min del. Men det begynner å hope seg opp med dårlig brukervennlighet, så jeg er definitivt glad for at jeg fikk nåværende modell. Bare å belage seg på at Norges mest populære bilmodeller ikke kommer til å blinke ut av rundkjøringer 😅

Lenke til kommentar
bshagen skrev (28 minutter siden):

Tenker at jeg er litt glad jeg kjøper MY nå, selvom jeg går glipp av mye andre forbedringer. Selvom det føles ut som jeg kjøper noe som har gått ut på dato. Eller hva tenker du?

Det "største" problemet jeg hadde med Y var fjæring. Og dette ser ut til å være mektig optimalisert på 3 highland. Får mye skryt på den siden. 

Dette med rattet venner en seg til, iallefall har jeg gjort det og setter nå pris på at ting er så lett tilgjengelig på rattet. I store svinger er det en utfordring å finne rett knapp, men det blir en vanesak. 

Ser BMW kjører samme stil i deres konsepter om dagen. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Dette med rattet venner en seg til

Jeg har ropt ulv ulv før, men dette er jeg svært skeptisk til. En ting er å venne seg til det, men hvorfor i huleste skal man måtte venne seg til en dårligere måte å gjøre ting på? Jeg har jobbet såpass mye med UX-design at jeg stusser veldig på at et selskap som Tesla går på kompromiss med det. De skal jo være ledende på dette, ikke gå bakover. Man kan bli vant med dårligere løsninger, men da må vi også få påpeke at det faktisk er en dårligere løsning.

Lenke til kommentar

@Salvesen. Fjæringen på den Yen jeg prøvde (Berlin, LR med Induction) syns jeg var svært god. Men det er kanskje fordi jeg er vant med stive biler? 
Har bestil Lr med Gemini - fått bekreftet at den er fra Berlin, så tenker dette kanskje er greit nok?

EDIT: dilammaet mitt er ikke om jeg skal ha M3, men om jeg skal vente på Juniper. Jeg vil ha plassen og bakkeklaringen

EDIT 2: den logiske delen av meg tenker at jeg kjøper nå og venter 3 år til neste bilbytte, men følelsene har fått seg en aldri så liten FOMO 😅

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 timer siden):

Tenker at jeg er litt glad jeg kjøper MY nå, selvom jeg går glipp av mye andre forbedringer. Selvom det føles ut som jeg kjøper noe som har gått ut på dato. Eller hva tenker du?

Eg skal hente MY i morgon. Veit aldri når facelift av MY dukker opp og eg treng bil no. Ingen veit kva neste MY vil ha av endringar og det kan gå over eit år før den er på plass. Av endringane på M3 så er mindre støy og betre fjæring noko eg kunne tenke meg, men M3 var kanskje stivare i utgangspunktet. Ikkje så begeistra for mangel på blinklyshendel.

Bilar blir heile tida oppdatert, så du kan aldri kjøpe om du skal vente på det neste. Har du ikkje bruk for ny bil kan du sjølvsagt vente.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...