Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

I Tesla sin egen app kan man både justere strømstyrke og starte/stoppe lading i alle fall. Så hvis Tesla har åpnet for at andre apper kan gjøre det samme så ser ikke jeg hva som skulle hindre Tibber i å gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ozone skrev (1 minutt siden):

I Tesla sin egen app kan man både justere strømstyrke og starte/stoppe lading i alle fall. Så hvis Tesla har åpnet for at andre apper kan gjøre det samme så ser ikke jeg hva som skulle hindre Tibber i å gjøre det.

Tesla har ikke åpnet for det, men folk har 'sniffet' seg til endepunktene og lagt de på nett. Lager selv 3 parts app som bruker api'et. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kahuna said:

Så frem til Tesla eventuelt fryser APIet og offentliggjør spec så er den eneste forutsigbare måten å styre ladestrøm å gå via lafepunktet?

Tesla har tydeligvis ikke noe i mot at andre bruker API. Men det er nok mer lettvint for dem å la det være slik halvoffisielt. Jeg tror ikke de endrer bevisst for å hindre bruk. Det er i så fall lite effektivt, for de fleste apper som støttes aktivt er oppe og går igjen ganske kjapt. 

Når det gjelder Tibber så selger jo de smarte ladebokser, så de har vel liten interesse av å gjøre disse unødvendige. 

 

Lenke til kommentar

Jeg kan for så vidt se at dagens tilnærming ikke innebærer noen forpliktelser for Tesla men de må jo uansett holde oversikt over dette for internt bruk. Jeg kan ikke helt se at det ville skadet Tesla på noen som helst måte å gi lesetilgang på github eller tilsvarende. En standard ansvarsfraskrivelse rettet mot eksterne aktører burde holde.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (24 minutter siden):

Så frem til Tesla eventuelt fryser APIet og offentliggjør spec så er den eneste forutsigbare måten å styre ladestrøm å gå via lafepunktet?

Easee sitt api er iallefall åpent og relativt stabilt.

Tviler på at Tesla gjør dette, da de ikke har gjort det enda.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (43 minutter siden):

Tesla har ikke åpnet for det, men folk har 'sniffet' seg til endepunktene og lagt de på nett. Lager selv 3 parts app som bruker api'et. 

Har du gjort den tilgjengelig, og hva bruker du appen til? Og har du en link til hvor Teslas API ligger?

Lenke til kommentar

Jeg er av den mening at bilen burde alltid ha tilgang til strøm fra laderen, og at bilen er den som starter/stopper lading, eller endrer på strømmen. Av flere grunner:
For det første så er det aldri lurt å fordele muligheter for å gjøre samme operasjon, på flere enheter som ikke snakker godt sammen. Altså hvis laderen enten har fått beskjed fra Tibber, eller bestemt selv at strømmen skal slås av eller justeres ned, så har bilen ingen mulighet for å få mer strøm derfra hvis den plutselig er nødt.
Hva da hvis du sitter hjemme og skal avgårde i 20 minus og slår på forvarming av batteri og kupe... Da må bilen bruke av batteriet, selv om den kunne brukt strøm fra nettet hadde bare strømmen vært der. Dermed fikk du litt mer discharge/charge-syklus på batteriet ditt, og du kjørte avgårde med mindre prosent enn du hadde trengt.
Det er mange slike scenarier.
Jeg tenker det er lurt å plassere IQ'en ett sted. Og bilen vet best hva som er best for den selv til en hver tid. Så jeg tenker at all slik timing av lading bør overlates til bilen å regulere, og all kontakt fra tredjeparter bør gå til bilen, og ikke til laderen som bare kan slå av og på strømmen helt uventet sett fra bilens side.
For av og til er det lurest at bilen bruker strøm fra nettet i stedet fra batteriet selv om det ikke er best fra et rent pris perspektiv.
EDIT: Smartladere er supert det når man har en dum bil! Men er bilen din Albert Einstein, og laderen Kristian Valen, så sier det seg selv hvem man lar styre showet.

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, ozone said:

Jeg er av den mening at bilen burde alltid ha tilgang til strøm fra laderen, og at bilen er den som starter/stopper lading, eller endrer på strømmen. 

Ja, det ville nok fungert best slik. Hos oss er det nå Tibber->Tesla som velger når det skal lades ut fra strømprisen, mens Tibber->Easee  bestemmer strømstyrken ut fra nettleiegrensen. Det fungerer stort sett bra,  men hvis Easee for eksempel bytter mellom 1-fase og 3-fase så får vi gjerne rødt lys i ladeporten. Så det har jeg vært nødt til å sperre (Easee går over til 1-fase under en viss strømstyrke)

Lenke til kommentar
AL123 skrev (30 minutter siden):

Har du gjort den tilgjengelig, og hva bruker du appen til? Og har du en link til hvor Teslas API ligger?

Appen brukes av hjemme automasjons brukere. Det er en såkalt 'plugin' til ett hjemme automasjons system. Eller en av mange applikasjoner i ett slikt system. Den er tilgjengelig mot en fastsatt sum. 

Her er en av mange referanser: https://tesla-api.timdorr.com/

Stort sett er de fleste referanser utdatert og ikke komplett. Så det krever somregel en del søkning på diverse forum for å utfylle feil og mangler. Dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (23 minutter siden):

Jeg er av den mening at bilen burde alltid ha tilgang til strøm fra laderen, og at bilen er den som starter/stopper lading, eller endrer på strømmen. Av flere grunner:
For det første så er det aldri lurt å fordele muligheter for å gjøre samme operasjon, på flere enheter som ikke snakker godt sammen. Altså hvis laderen enten har fått beskjed fra Tibber, eller bestemt selv at strømmen skal slås av eller justeres ned, så har bilen ingen mulighet for å få mer strøm derfra hvis den plutselig er nødt.
Hva da hvis du sitter hjemme og skal avgårde i 20 minus og slår på forvarming av batteri og kupe... Da må bilen bruke av batteriet, selv om den kunne brukt strøm fra nettet hadde bare strømmen vært der. Dermed fikk du litt mer discharge/charge-syklus på batteriet ditt, og du kjørte avgårde med mindre prosent enn du hadde trengt.
Det er mange slike scenarier.
Jeg tenker det er lurt å plassere IQ'en ett sted. Og bilen vet best hva som er best for den selv til en hver tid. Så jeg tenker at all slik timing av lading bør overlates til bilen å regulere, og all kontakt fra tredjeparter bør gå til bilen, og ikke til laderen som bare kan slå av og på strømmen helt uventet sett fra bilens side.
For av og til er det lurest at bilen bruker strøm fra nettet i stedet fra batteriet selv om det ikke er best fra et rent pris perspektiv.
EDIT: Smartladere er supert det når man har en dum bil! Men er bilen din Albert Einstein, og laderen Kristian Valen, så sier det seg selv hvem man lar styre showet.

Jeg lagde integrasjon mot Easee av den enkle grunn at vi hadde to elbiler. Ett api er bedre enn to om en ser på risiko. I tillegg var den ene dum, så da måtte det bli slik.

Lenke til kommentar
ozone skrev (2 timer siden):

Jeg er av den mening at bilen burde alltid ha tilgang til strøm fra laderen, og at bilen er den som starter/stopper lading, eller endrer på strømmen. Av flere grunner:
For det første så er det aldri lurt å fordele muligheter for å gjøre samme operasjon, på flere enheter som ikke snakker godt sammen. Altså hvis laderen enten har fått beskjed fra Tibber, eller bestemt selv at strømmen skal slås av eller justeres ned, så har bilen ingen mulighet for å få mer strøm derfra hvis den plutselig er nødt.
Hva da hvis du sitter hjemme og skal avgårde i 20 minus og slår på forvarming av batteri og kupe... Da må bilen bruke av batteriet, selv om den kunne brukt strøm fra nettet hadde bare strømmen vært der. Dermed fikk du litt mer discharge/charge-syklus på batteriet ditt, og du kjørte avgårde med mindre prosent enn du hadde trengt.
Det er mange slike scenarier.
Jeg tenker det er lurt å plassere IQ'en ett sted. Og bilen vet best hva som er best for den selv til en hver tid. Så jeg tenker at all slik timing av lading bør overlates til bilen å regulere, og all kontakt fra tredjeparter bør gå til bilen, og ikke til laderen som bare kan slå av og på strømmen helt uventet sett fra bilens side.
For av og til er det lurest at bilen bruker strøm fra nettet i stedet fra batteriet selv om det ikke er best fra et rent pris perspektiv.
EDIT: Smartladere er supert det når man har en dum bil! Men er bilen din Albert Einstein, og laderen Kristian Valen, så sier det seg selv hvem man lar styre showet.

Ok? Sikker på det? Hvordan skal bilen vite hvor mye strøm laderen har tilgjengelig? Bil og lader bør bare ha ansvar for seg selv, altså at bilen vet hvor mye den kan trekke og laderen vet hva den kan levere. Siden det ikke er tilrådelig at bilen trekker mer enn det laderen kan levere må altså bilen føye seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (På 29.5.2023 den 21.40):

Kan styre lastbalansering via Easee appen på Tibber. Har aldri brukt den selv. Kan ikke se at det finnes noe funksjon for det på tesla appen i Tibber.

 

For å lastbalansere med tibber må man ha smart ladestasjon. Easee eller zaptec eksempelvis. 

Jeg får bare varsler åsså må jeg manuelt justere ned enten på lade boks eller i teslaen for å holde meg under maks strømtrekk. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Jotun said:

For å lastbalansere med tibber må man ha smart ladestasjon. Easee eller zaptec eksempelvis. 

Jeg får bare varsler åsså må jeg manuelt justere ned enten på lade boks eller i teslaen for å holde meg under maks strømtrekk. 

Jeg har bare 2kW maks lading. Var sånn da jeg kjøpte huset. Har tenkt på å øke den, men må nok trekke en tykkere kabel bort til garasjen. Naboen var hvert fall gira så får se. Spørs hvor lurt det er da jeg må begynne å styre med software begrensinger osv. Lader helt grei hastighet.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (31 minutter siden):

Ok? Sikker på det? Hvordan skal bilen vite hvor mye strøm laderen har tilgjengelig? Bil og lader bør bare ha ansvar for seg selv, altså at bilen vet hvor mye den kan trekke og laderen vet hva den kan levere. Siden det ikke er tilrådelig at bilen trekker mer enn det laderen kan levere må altså bilen føye seg.

Det er del av grunnkommunikasjonen som er ufravikelig. Så bilen vil aldri kunne trekke mer strøm enn laderen forteller at sikringskursen støtter.
Jeg snakker kun om "smart" funksjoner som at laderen på egenhånd slår av strømmen fordi den tror det er smart fordi den vet når det er billigst strøm. For det kan bilen også styre hvis man lar den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...