Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Man betaler vel for både medgått tid og distanse, så virker som en dårlig deal om man da bruker dobbelt så lang tid, og kjører både en lengre rute og bruker doble tiden.

Så kommer da noen dragende med at Tesla enda ikke er godkjent for sjåførløs bil som kjører 100% autonomt. OG dermed blir det "epler og pærer" man sammenligner.

Selv om det altså er bilene som står for all kjøring i begge tilfeller, og testen her er en sammenligning mellom systemene, og da er hva de faktisk er godkjent for, ganske irrelevant.

Det er ikke det som teller når man sammenligner systemene, og hva de er i stand til.

Ja helt klart, man kan ikke bestille Tesla taxi ENDA. Men en gang i fremtiden, om en velger å tro på Tesla/Elon. 

Jeg vet jeg hadde valgt uber 9/10 ganger iallefall. Den ene gangen for å ha testet systemet. De må rett og slett på motorvei for å være en god løsning. Og det klarer de nok, bør være mindre utfordringer. Men risikoen er stor når uhellet først er ute.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Selv om det altså er bilene som står for all kjøring i begge tilfeller, og testen her er en sammenligning mellom systemene, og da er hva de faktisk er godkjent for, ganske irrelevant.

Det er ikke det som teller når man sammenligner systemene, og hva de er i stand til.

Det er ikke irrelevant i det hele tatt, da man ikke vet hvilken rute Teslaen ville tatt hvis den måtte ta de samme sikkerhetsvurderingene som Weymo. Det er en grunn til at Tesla ikke har klart å komme seg lengre enn til nivå 2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Det er ikke irrelevant i det hele tatt, da man ikke vet hvilken rute Teslaen ville tatt hvis den måtte ta de samme sikkerhetsvurderingene som Weymo. Det er en grunn til at Tesla ikke har klart å komme seg lengre enn til nivå 2

Så du mener at det er reglene waymo er satt til som gjør at de må velge lav hastighet? Det gir jo mening, men jeg spør for jeg har ikke satt meg inn i reglene de er under i Arizona. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Så du mener at det er reglene waymo er satt til som gjør at de må velge lav hastighet? Det gir jo mening, men jeg spør for jeg har ikke satt meg inn i reglene de er under i Arizona. 

Nei, men en bil som kjører under level 4 eller 5 må nødvendigvis ta litt andre sikkerhetsvurderinger pga krav til redundans enn en bil som kjører under level 2. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (25 minutter siden):

Nei, men en bil som kjører under level 4 eller 5 må nødvendigvis ta litt andre sikkerhetsvurderinger pga krav til redundans enn en bil som kjører under level 2. 

Ja jeg er sikker på det er ett lass av regler å forholde seg til. Men jeg har ikke satt meg inni de(Arizona). Men det virker ut på innleggene at du har gjort det. Så hvorfor velger den ikke highway om det ikke har med fart å gjøre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Ja helt klart, man kan ikke bestille Tesla taxi ENDA. Men en gang i fremtiden, om en velger å tro på Tesla/Elon. 

Jeg vet jeg hadde valgt uber 9/10 ganger iallefall. Den ene gangen for å ha testet systemet. De må rett og slett på motorvei for å være en god løsning. Og det klarer de nok, bør være mindre utfordringer. Men risikoen er stor når uhellet først er ute.

Nei, der er ikke godkjent ennå. Men når de blir godkjent, ser jeg ikke problemet med å velge de, da risikoen bør være mindre enn med et menneske bak rattet. Og man tar jo motorveien med taxi/Uber nå, og da er jo ikke risikoen lavere. Man må jo uansett velge å stole på systemet og/eller sjåføren.  Og er det godkjent, har jo ansvarlig myndighet anerkjent det som bedre enn menneskelig sjåfør.

AL123 skrev (10 minutter siden):

Det er ikke irrelevant i det hele tatt, da man ikke vet hvilken rute Teslaen ville tatt hvis den måtte ta de samme sikkerhetsvurderingene som Weymo. Det er en grunn til at Tesla ikke har klart å komme seg lengre enn til nivå 2

En vanlig taxi skal/bør kjøre den raskeste ruten, både til glede for passasjeren og seg selv/selskapet sitt. Dette for å kunne rekke flere turer, og gjøre kundene happy i samme slengen, selv om noen taxisjåfører ynder å svindle kunder med å velge lengre omveier.

Hvilke regler som gjelder for den godkjenningen FSD eventuelt får, må vi da vente å se på. Waymo har kanskje noen begrensninger her, enten i godkjennelsen, eller det at de kun kjører på forhåndsmappede ruter, for det er det tjenesten støtter per i dag. Og slik jeg har forstått at Waymo er designet for.

For å sammenligne tjenester, må man da se på hva de er designet for å klare, ikke hva de har tillatelse til å gjøre. Men jeg skal innrøme at da kan det hende Waymo stiller med et lite handicap.

Det beste hadde vært om man stilte de helt lik, og testet basert på hva systemene er kapable til, og sånn sett gitt litt f..n i hva de har fått tillatelse til å gjøre. For tipper Waymo og tester utenom rutene sine under utviklingen, men da med biler som ikke er i regulær drift og uten annet enn ev. en testsjåfør som skal overvåke og kunne gripe inn om den er i ferd med å gjøre dårlige/feil valg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Nei, der er ikke godkjent ennå. Men når de blir godkjent, ser jeg ikke problemet med å velge de, da risikoen bør være mindre enn med et menneske bak rattet. Og man tar jo motorveien med taxi/Uber nå, og da er jo ikke risikoen lavere. Man må jo uansett velge å stole på systemet og/eller sjåføren.  Og er det godkjent, har jo ansvarlig myndighet anerkjent det som bedre enn menneskelig sjåfør.

En vanlig taxi skal/bør kjøre den raskeste ruten, både til glede for passasjeren og seg selv/selskapet sitt. Dette for å kunne rekke flere turer, og gjøre kundene happy i samme slengen, selv om noen taxisjåfører ynder å svindle kunder med å velge lengre omveier.

Hvilke regler som gjelder for den godkjenningen FSD eventuelt får, må vi da vente å se på. Waymo har kanskje noen begrensninger her, enten i godkjennelsen, eller det at de kun kjører på forhåndsmappede ruter, for det er det tjenesten støtter per i dag. Og slik jeg har forstått at Waymo er designet for.

For å sammenligne tjenester, må man da se på hva de er designet for å klare, ikke hva de har tillatelse til å gjøre. Men jeg skal innrøme at da kan det hende Waymo stiller med et lite handicap.

Det beste hadde vært om man stilte de helt lik, og testet basert på hva systemene er kapable til, og sånn sett gitt litt f..n i hva de har fått tillatelse til å gjøre. For tipper Waymo og tester utenom rutene sine under utviklingen, men da med biler som ikke er i regulær drift og uten annet enn ev. en testsjåfør som skal overvåke og kunne gripe inn om den er i ferd med å gjøre dårlige/feil valg.

Joda jeg er enig. Men om waymo vill redusere risikoen til uhell som kommer til å skje(slik er det bare) så kjører en så sakte som mulig å da må en holde seg unna motorveien.

Men det kan være reguleringer som slår inn her også, som nevnt over men det vet jeg ikke.

Waymo må iallefall betale meg for at jeg skal bruke 2x til min destinasjon foruten den ene test turen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 timer siden):

Spørsmålet er da hvilken rute Teslaen ville tatt dersom den faktisk kunne kjøre selv. Hvis Teslaene måtte ta de sikkerhetsvurderingene som Weymo må gjøre som en faktisk selvkjørende bil ville den sannsynligvis ikke komt seg ut fra parkeringsplassen.

Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Hvilke sikkerhetsvurderinger var det Teslaen ikke tok? Var det farlig å ta motorveien? Kom den aktuelle Teslaen ut for en ulykke under denne turen?

Endret av Markiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (37 minutter siden):

Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Hvilke sikkerhetsvurderinger var det Teslaen ikke tok? Var det farlig å ta motorveien? Kom den aktuelle Teslaen ut for en ulykke under denne turen?

Når Weymoen er ute å kjører, så er selskapet 100% juridisk ansvarlig for alle ting bilen måtte finne på å gjøre galt. For å være sikker på at alt går bra, så har nok bilen derfor bygget inn redundans som gjør at den alltid tenker worst case scenario. I en Tesla er sjåføren 100% ansvarlig, og bilfabrikken er ikke ansvarlig for en dritt. Av den grunn kan Teslaen velge løsninger som går bra "stort sett hver gang" eller iallefall "ganske ofte".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Joda jeg er enig. Men om waymo vill redusere risikoen til uhell som kommer til å skje(slik er det bare) så kjører en så sakte som mulig å da må en holde seg unna motorveien.

Men det kan være reguleringer som slår inn her også, som nevnt over men det vet jeg ikke.

Waymo må iallefall betale meg for at jeg skal bruke 2x til min destinasjon foruten den ene test turen. 

Så vidt jeg vet er det ingen reguleringer i USA på dette foreløpig. Det er vel derfor Tesla har fått lov å ture på slik de gjør. Men USA er jo landet for juridiske konsekvenser, så når man har en selvkjørende bil der bilfabrikken er 100% ansvarlig, så vil nok den bilen være programmert til å ta litt sikrere valg enn en bil der bilfabrikken ikke er ansvarlig for noen ting. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Nei, der er ikke godkjent ennå. Men når de blir godkjent, ser jeg ikke problemet med å velge de, da risikoen bør være mindre enn med et menneske bak rattet. Og man tar jo motorveien med taxi/Uber nå, og da er jo ikke risikoen lavere. Man må jo uansett velge å stole på systemet og/eller sjåføren.  Og er det godkjent, har jo ansvarlig myndighet anerkjent det som bedre enn menneskelig sjåfør.

En vanlig taxi skal/bør kjøre den raskeste ruten, både til glede for passasjeren og seg selv/selskapet sitt. Dette for å kunne rekke flere turer, og gjøre kundene happy i samme slengen, selv om noen taxisjåfører ynder å svindle kunder med å velge lengre omveier.

 

Bedre enn mennesklig sjåfør blir et sånn nonsensbegrep som ikke betyr så veldig mye. Et velfungerende selvkjøresystem vil være overlegent et menneske på noen områder, og dummere enn en toåring på andre. Det selvkjøringsselskapene driver å trener opp datamaskinene til nå er vurderinger som et hvilket somhelst menneske kunne klart uten lappen. 

Når det gjelder Waymos taxiservice, så kjenner jeg ikke betingelsene, men det er vel forholdsvis klart at det ikke en noen forretningsmodell, men en gimmick, akkurat som Teslas påståtte selvkjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (13 timer siden):

Når Weymoen er ute å kjører, så er selskapet 100% juridisk ansvarlig for alle ting bilen måtte finne på å gjøre galt. For å være sikker på at alt går bra, så har nok bilen derfor bygget inn redundans som gjør at den alltid tenker worst case scenario. I en Tesla er sjåføren 100% ansvarlig, og bilfabrikken er ikke ansvarlig for en dritt. Av den grunn kan Teslaen velge løsninger som går bra "stort sett hver gang" eller iallefall "ganske ofte".

Hvilke løsninger var det Teslaen valgte som var for utrygge for Waymo? Er det ikke rart at Tesla klarer å gjennomføre disse såkalt utrygge rutene, men ikke Waymo?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (4 minutter siden):

Er det ikke rart at Tesla klarer å gjennomføre disse såkalt utrygge rutene, men ikke Waymo?

Forstår dere seriøst ikke hvorfor det er sånn? Tesla har sjåfør bak rattet og Waymo har ikke. Derfor har Waymo bevisst valgt å unngå disse veiene. De kunne klart det bedre enn Tesla, men har evig høyere risiko for egen del da de ikke har en fører å skylde på. Min gamle Leaf kan også svinge av seg selv på motorveier, men det gjør den ikke bedre enn Waymo på selvkjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (34 minutter siden):

Hvilke løsninger var det Teslaen valgte som var for utrygge for Waymo? Er det ikke rart at Tesla klarer å gjennomføre disse såkalt utrygge rutene, men ikke Waymo?

Nettopp det er poenget. Hvis Waymo fikk kjøre denne ruten 1000 ganger uten en person bak rattet, så ville det sannsynligvis gått helt fint. Hvis Teslaen skulle ha kjørt distansen 1000 ganger uten noen bak rattet, så ville gatene vært sannsynligvis vært fulle av skadde og døde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 timer siden):

Forstår dere seriøst ikke hvorfor det er sånn? Tesla har sjåfør bak rattet og Waymo har ikke. Derfor har Waymo bevisst valgt å unngå disse veiene. De kunne klart det bedre enn Tesla, men har evig høyere risiko for egen del da de ikke har en fører å skylde på. Min gamle Leaf kan også svinge av seg selv på motorveier, men det gjør den ikke bedre enn Waymo på selvkjøring.

Sjåføren bak rattet gjorde jo ikke noe. Det er merkelig å påstå at de kunne klart det bedre enn Tesla når de ikke har klart å bevise at de klarer det. Dette er jo ikke første gangen dette er testet.

AL123 skrev (4 timer siden):

Nettopp det er poenget. Hvis Waymo fikk kjøre denne ruten 1000 ganger uten en person bak rattet, så ville det sannsynligvis gått helt fint. Hvis Teslaen skulle ha kjørt distansen 1000 ganger uten noen bak rattet, så ville gatene vært sannsynligvis vært fulle av skadde og døde.

Det har du ikke noe belegg for å påstå. Det virker som du bare finner på ting nå. Husk at det ikke er en eneste dødsulykke der FSD-betaen har vært i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (20 minutter siden):

Sjåføren bak rattet gjorde jo ikke noe. Det er merkelig å påstå at de kunne klart det bedre enn Tesla når de ikke har klart å bevise at de klarer det. Dette er jo ikke første gangen dette er testet.

Det er ikke merkelig i det hele tatt, jeg forklarte deg hvorfor. De gjør jo dette med viten og vilje, nettopp fordi det ikke er noen sjåfør. Forstår du det virkelig ikke eller tror du det er feil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (50 minutter siden):

Det har du ikke noe belegg for å påstå. Det virker som du bare finner på ting nå. Husk at det ikke er en eneste dødsulykke der FSD-betaen har vært i bruk.

Og hvorfor har det ikke skjedd noe dødsulykker? Fordi det sitter noen i førersetet som passer på hele tiden. FSD Gjør fremdeles mye feil, det innrømmer jo både Tesla og de litt mer oppegående beta-testerene. Det er en veldig god grunn til at Tesla fsd-beta kun er på level 2. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 minutter siden):

Og hvorfor har det ikke skjedd noe dødsulykker? Fordi det sitter noen i førersetet som passer på hele tiden. FSD Gjør fremdeles mye feil, det innrømmer jo både Tesla og de litt mer oppegående beta-testerene. Det er en veldig god grunn til at Tesla fsd-beta kun er på level 2. 

Ja det er absolutt ikke klart, og det skjer ting underveis. Men det blir stadig bedre. Skal dog sies at det skjer mye rart med waymo bilene også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Og hvorfor har det ikke skjedd noe dødsulykker? Fordi det sitter noen i førersetet som passer på hele tiden. FSD Gjør fremdeles mye feil, det innrømmer jo både Tesla og de litt mer oppegående beta-testerene. Det er en veldig god grunn til at Tesla fsd-beta kun er på level 2. 

Men under denne turen ble det tydeligvis ikke gjort noen feil. Det gjelder tilsynelatende flere og flere turer. Det er videoer nå av lange turer der føreren bare sitter der og følger med gjennom det hele.

Man kan rett og slett ikke se bort ifra forbedringene som er gjort, og tester som denne som viser at FSD faktisk er mer fleksibel og mer kapabel enn enkelte ser ut til å tro. Det er faktisk lov å innrømme at Tesla kan gjøre noe bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...