Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Enig; for Tesla er jo så gniten på energi at bare man toucher bremsen så slutter jo all fremdrift og går over til regenerering! Så han skulle ikke trengt å bånne bremsen en gang hvis alt virket som det skulle.
Men hvis vi antar at motoren har gitt full pinne ved en feil, så er jeg likevel overrasket over at han ikke klarte å holde igjen bilen med full bremsekraft på 4 calipere som griper fast hvert hjul! Man skulle tro at bremsekraft overgår motorkraft på de fleste biler...?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må trykke flere ganger så hardt som ved vanlige nedbremsinger for å få samme retardasjon. Så det krever rask reaksjonstid og forståelse. De fleste vil nok få problemer med å trykke hardt nok i et sånt øyeblikk.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar
37 minutes ago, ozone said:

Enig; for Tesla er jo så gniten på energi at bare man toucher bremsen så slutter jo all fremdrift og går over til regenerering! Så han skulle ikke trengt å bånne bremsen en gang hvis alt virket som det skulle.
Men hvis vi antar at motoren har gitt full pinne ved en feil, så er jeg likevel overrasket over at han ikke klarte å holde igjen bilen med full bremsekraft på 4 calipere som griper fast hvert hjul! Man skulle tro at bremsekraft overgår motorkraft på de fleste biler...?

Tesla sin bremsepedal er helt mekanisk, så noe annet ville vært rart. Når man trykker på pedalen så klemmes klossene, i motsetning til de fleste andre elbiler hvor første del av bremsepedalen er regenerering.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Da må det vel nesten være et eller annet galt som skjer med bilen i det den braser av gårde med alle bremselys tente.

Om det ikke ble gitt full gass for så å slippe begge pedalene. Bremselysene aktiveres også ved regenerering, selv om det er satt til lav.

Bremser man hardt over 50km/t så skal bremselysene blinke.

Litt vanskelig å se på videoen men mulig at bremselysene ikke kommer på før etter en stund? Og at det bare er kjørelysene man ser først? 

Bilen logger jo alt så de finner vel ut av det. Bremsepedalen har 2 separate sensorer så de finner fort ut som den har blitt trykket inn eller ikke.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
4 minutes ago, ozone said:

Men hvis regen er på så skal jo ikke bilen aksellerere...
Så noe er galt! Men hva er ikke godt å si!

Kan jo se litt ut som bremselysene kommer på rett etter slengen? så full gass å deretter slippe pedalene?

Mulig det ble prøvd å bremse hard da men feil pedal ble benytter

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SirreStrikk skrev (På 11.5.2023 den 10.29):

Fikk mitt VIN nummer i går, og datoen for levering er endret til Mai 30 - Juni 14. Har forsøkt å spore bilen på Hoegh, men finner ingenting ennå. Betyr VIN nummeret at bilen er bygd og under levering? Og vet dere noe om hvor bilen blir levert?

Kan jeg spørre hva slags modell/farge du har bestilt?

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Randeboy said:

Minste felger som går på Model 3 LR? 🤔 17?

Skal handle nye hjul og kvitte meg med 19 tommerne. 
 

EDIT: Ser ut som det er 18. 

18 er vel minste ja.

Florerer vel av orginale 18" til en billig penge på finn om du ikke er så nøye på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Complexity said:

Når man trykker på pedalen så klemmes klossene, i motsetning til de fleste andre elbiler hvor første del av bremsepedalen er regenerering.

Hmm, har forstått det slik at regenerering kommer først: vises jo med grønn linje (regen) på skjermen og først senere blir det grå linje (mekanisk bremsing) i tillegg.

Men ut fra et sikkerhetsaspekt bør det jo være slik at pedal-til-klossene er nokså direkte.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, trikola said:

Hmm, har forstått det slik at regenerering kommer først: vises jo med grønn linje (regen) på skjermen og først senere blir det grå linje (mekanisk bremsing) i tillegg.

Men ut fra et sikkerhetsaspekt bør det jo være slik at pedal-til-klossene er nokså direkte.

Regenerering kommer av at man slipper gasspedalen.

Grå farge betyr bare at man har påslått at den skal bruke de mekaniske bremsene for å "simulere regenerering" når batteriet er for kaldt eller fult til å ta imot all regenereringen.

Har alltid hatt dette avslått på min bil og derfor aldri hatt grå farge i min regen bar.

 

clunk-noise-and-physical-vibration-when-apply-brakes-when-v0-gpqi8ba0th0a1 (1).jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Jotun skrev (15 minutter siden):

Ingen regenerering på bremsepedal. Det merker man når man deaktiverer regen med sexy buttons. 

Samt at man får ikke noe mer regen når man flytter foten over. 

Off toppic: På en skala fra 1 til 10, hvor pinlig er det å bruke begrepet "sexy buttons", og på samme skala, hvor sexy er de?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Såg ikke spm før det ble sitert. Men hva i alle dager er pinlig med det da? Og skulle selvsagt skrevet s3xy buttons. Beklager. 

Sexy er de ikke, men det er ikke sånne knapper som må trykkes på for at eg skal kjenne det pirre.... 

Blir vel som å bruke per om en som heter per. Det er ikke pinlig. 

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...