Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har testet ut diverse kjøleskap/fryseboker i Tesla Model Y? Har sett på litt forskjellig, noen er laget for Tesla spesielt av tredjeparts leverandører, mens andre er mer standard bokser. 

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap-frysere/kjolebag-og-kjoleboks/travelcold-kjoleboks-tc8-gra/297595?gclid=CjwKCAjw3ueiBhBmEiwA4BhspEUOZzscUQzz7CxaiGD0pYoDwx3fan20onRv0y44ccq5odzo7Juj2BoC1lsQAvD_BwE 

Vil feks noe slik fungere OK på en roadtrip?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
52 minutes ago, SirreStrikk said:

Er det noen her som har testet ut diverse kjøleskap/fryseboker i Tesla Model Y? Har sett på litt forskjellig, noen er laget for Tesla spesielt av tredjeparts leverandører, mens andre er mer standard bokser. 

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap-frysere/kjolebag-og-kjoleboks/travelcold-kjoleboks-tc8-gra/297595?gclid=CjwKCAjw3ueiBhBmEiwA4BhspEUOZzscUQzz7CxaiGD0pYoDwx3fan20onRv0y44ccq5odzo7Juj2BoC1lsQAvD_BwE 

Vil feks noe slik fungere OK på en roadtrip?

Har denne - https://www.westsystem.no/p/23766/alpicool-c15-kjoeleboks-junior-kompressor - i TM3: liten fryseboks med kompressor helt ned til -20°. Lokket kan tas av og for de tilfellene når jeg treng mer plass kan lokket tas av og jeg setter en ramme av isolasjonsmateriale på toppen og lokket tilbake helt øverst - blir plass nok til store flasker og pizza-esker.

Det spesielle å nevne ifm bilen er at kompressoren på baksetet så langt har utløst alarmen 2 ganger når bilen var parkert - skal huske å bruke dogmode eller bedre legge en luftpute/bobleplast mellom boksen og sete. Er nok ikke nødvendig med en peltier-kjøler.

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, trikola said:

Har denne - https://www.westsystem.no/p/23766/alpicool-c15-kjoeleboks-junior-kompressor - i TM3: liten fryseboks med kompressor helt ned til -20°. Lokket kan tas av og for de tilfellene når jeg treng mer plass kan lokket tas av og jeg setter en ramme av isolasjonsmateriale på toppen og lokket tilbake helt øverst - blir plass nok til store flasker og pizza-esker.

Det spesielle å nevne ifm bilen er at kompressoren på baksetet så langt har utløst alarmen 2 ganger når bilen var parkert - skal huske å bruke dogmode eller bedre legge en luftpute/bobleplast mellom boksen og sete. Er nok ikke nødvendig med en peltier-kjøler.

Hvor i Teslaen har du denne? Vil helst unngå å bruke selve bagasjerommet, men kanskje en av rommene som ligger under, evt bak en av framsetene på bilen.

Lenke til kommentar
SirreStrikk skrev (1 time siden):

Er det noen her som har testet ut diverse kjøleskap/fryseboker i Tesla Model Y? Har sett på litt forskjellig, noen er laget for Tesla spesielt av tredjeparts leverandører, mens andre er mer standard bokser. 

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap-frysere/kjolebag-og-kjoleboks/travelcold-kjoleboks-tc8-gra/297595?gclid=CjwKCAjw3ueiBhBmEiwA4BhspEUOZzscUQzz7CxaiGD0pYoDwx3fan20onRv0y44ccq5odzo7Juj2BoC1lsQAvD_BwE 

Vil feks noe slik fungere OK på en roadtrip?

Har ikke noe Tesla, men vi en litt større utgave vi har brukt på Europaturer fra typ Clas Ohlson. Funker helt tipp topp. Vi har plasser den på gulvet i baksetet.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 timer siden):

Tesla er i større grad et teknologiselskap, blant annet fordi programvare ligger i bunnen for det de gjør. Det er ingen andre som har samme ekspertise og kompetanse på programvare som Tesla. Ja, alle bruker programvare til en viss grad, men det samme kan man si om mobiltelefoner. Likevel vil ingen påstå at en Nokia 3330 har like avansert programvare som en iPhone.

Det er en myte som biljournalister elseker å komme med, men  som ikke er noe annet enn en klisje, og som du garantert ikke kan dokumentere. Ellers er jo påstanden om at med programmvare=mer høyteknologi i seg selv tåpelig.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, SirreStrikk said:

Hvor i Teslaen har du denne? Vil helst unngå å bruke selve bagasjerommet, men kanskje en av rommene som ligger under, evt bak en av framsetene på bilen.

På baksete, passasjersiden. Har svært sjeldent folk bak i bilen.

Ville antageligvis også passe mellom 2 baksete-passasjerer om de ikke er altfor brede - da på langs.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, AL123 said:

Det er en myte som biljournalister elseker å komme med, men  som ikke er noe annet enn en klisje, og som du garantert ikke kan dokumentere.

Har du begynt å være opptatt av å dokumentere påstander? Blir spent på hva som skjer med dine fremtidige påstander.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (Akkurat nå):

Har du begynt å være opptatt av å dokumentere påstander? Blir spent på hva som skjer med dine fremtidige påstander.

Hvis du med dokumentasjon mener link til en random nettside eller youtubevideo ingen kjenner bakgrunn for, så er jeg ikke så opptatt av det nei. Men en faglig begrunnelse utover "alle sier" kan jo være greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Har ikke noe Tesla, men vi en litt større utgave vi har brukt på Europaturer fra typ Clas Ohlson. Funker helt tipp topp. Vi har plasser den på gulvet i baksetet.

Heller ikke Tesla-eier, men bruker denne i bagasjerommet på min Hyundai Kona, etter å ha sett den bli kåret til testvinner.

https://bilxtra.no/carwise-kjoleboks-12v-230v-40-liter

611474_1.jpg

Burde ha plass i massevis til både mat og drikke. Har kjørt på langtur, og bruker alltid å forkjøle den over natta med drikkevarer inni, før den settes i bilen som noe av det siste jeg gjør. Den går akkurat under hattehylla, men med et nødskrik.

Med mye åpning og lukking under reisen, så blir vel alle disse våt i bunnen etersom varm luft som kommer inn, kjøles ned og avgir vann som lufta inneholder. Pass derfor på at alt av matvarer som ikke liker å bli stående med vann/kondens, er pakket inn i plast så det er posen som får mesteparten av kondensen, og også plasseres oppå drikke og annet som står i tett boks, så innholdet ikke "druknes" i vann.

Brukes og som kjøleskap i telt, campinghytter og hotellrom, og tas selvsagt ut av bilen når vi skal bo et sted, om så bare for natta. Ellers står den i bilen, med Hyundais svar på camper mode aktivt (utility mode), slik at ikke innholdet skal bli for varmt og mat bederves av stadig temperaturendringer.

Så må det sies at kompressorkjøleskap skal være bedre både på å holde temperatur, også i forhold til omgivelsestemperaturen, og visstnok bruker mindre strøm. Jeg vurderer sterkt å bytte over til en selv, bare for å teste forskjellen.

Og har man da lyst til å dra den lengre enn langt, så finnes det kompressorkjølebokser med 2 rom (75 og 95 liter), der man kan bruke ene til kjøling, og den andre til fryser, eller begge som kjøler eller fryser. HVor flott er det ikke å kunne ha med seg is på tur, og vite at den holder seg kald og frossen frem til den spises opp?

https://ahoy.no/innredning/batkjokken/kjol-frys/kjoleboks/kjoleboks-2-delt-kompressor-75-l-alpicool?gclid=CjwKCAjw3ueiBhBmEiwA4BhspKnF7zQKghcjPw6rX7JGXbTFiHjwqN9J40191Xpxkxd7MiRe30ilJxoCsJsQAvD_BwE

P1032123_XXL.jpg

Selvsagt ikke helt egnet i en liten Kona, men får vel godt plass i en Tesla... 😉

SirreStrikk skrev (5 timer siden):

Er det noen her som har testet ut diverse kjøleskap/fryseboker i Tesla Model Y? Har sett på litt forskjellig, noen er laget for Tesla spesielt av tredjeparts leverandører, mens andre er mer standard bokser. 

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap-frysere/kjolebag-og-kjoleboks/travelcold-kjoleboks-tc8-gra/297595?gclid=CjwKCAjw3ueiBhBmEiwA4BhspEUOZzscUQzz7CxaiGD0pYoDwx3fan20onRv0y44ccq5odzo7Juj2BoC1lsQAvD_BwE 

Vil feks noe slik fungere OK på en roadtrip?

Har vurdert en slik som alternativ for den store, eller som tillegg, for å ha kald drikke i kupèen. Den er nok grei for en liten tur, eller der du kjøper inn litt kald drikke på butikk eller bensinstasjon.

Men jeg ville vurdert den som alt for liten for en road trip eller campingtur, der du tenker ha med deg litt, om ikke det meste er hermetikk, posemat og frukt&grønt som helst ikke skal ha det veldig kjølig.

Og da tenker jeg en road trip er noe mer enn en langhelg der man hovedsaklig kjøper mat ute. Altså minst 4 dager og lengre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 timer siden):

Det er en myte som biljournalister elseker å komme med, men  som ikke er noe annet enn en klisje, og som du garantert ikke kan dokumentere. Ellers er jo påstanden om at med programmvare=mer høyteknologi i seg selv tåpelig.

Jeg har ikke dette fra biljournalister. Det at enkelte andre merker kanskje kan gjøre OTA-oppdateringer uten å måtte kjøre innom verksted sier en del.

Programvare er et av kjennetegnene på selskaper som er teknologiselskaper i bunn. Tradisjonelle bilprodusenter er ikke det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SirreStrikk skrev (10 timer siden):

Hvor i Teslaen har du denne? Vil helst unngå å bruke selve bagasjerommet, men kanskje en av rommene som ligger under, evt bak en av framsetene på bilen.

Du må plassere den så den får GODT med luft. Slike peltierkjølere er helt avhengig mye luft skal du få noe særlig til kjøling. 

Ellers er det den på Biltema vi har. Tror den var testvinner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (30 minutter siden):

Jeg har ikke dette fra biljournalister. Det at enkelte andre merker kanskje kan gjøre OTA-oppdateringer uten å måtte kjøre innom verksted sier en del.

Programvare er et av kjennetegnene på selskaper som er teknologiselskaper i bunn. Tradisjonelle bilprodusenter er ikke det.

Hva mener du med at programmvare ligger i bunn for alt de gjør? En ny Tesla har 1 veldig avansert datamaskin. de andre 25-65 datamaskinene i bilen (ca, alt etter model) er kjøpt fra underleverandør og til en stor del utviklet med hjelp av de toneangivende europeiske fabrikkene. Ellers er det få ting en Tesla har på elektronikkfronten, som ikke feks en Mercedes har, men det er mye en Mercedes har, som ikke en Tesla har. En bil er mye mer enn det en ser fra førersetet. Alle biler i dag har store mengder elektronikk, inkludert prosessorer og tilhørende programmvare, og det har de hatt i 40 år. Men programmvare er ingen betingelse for at noe skal være høyteknologisk, langt i fra. Og elektronikken er bare en bit av all høyteknologien i en bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Spent på model 2 kommer ut snart. Kunne fristet veldig med en type Hatchback til en god pris, med ladenettverket til Tesla. Det vil selge bra for å si det mildt. 

Vi må nok vente et par år for å få kjøpt den, minst. I mellomtiden er jo Renault 5 ventet til neste år. Omtrent samme pris er lovet, sammen med klasseledende kjøreegenskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (12 timer siden):

Vi må nok vente et par år for å få kjøpt den, minst. I mellomtiden er jo Renault 5 ventet til neste år. Omtrent samme pris er lovet, sammen med klasseledende kjøreegenskaper.

Sikkert ikke dumt den, men hadde håpt på noen litt større ala golf og id3.

Lenke til kommentar

Hvordan vaskere dere bilene deres forresten? Tenker jeg skal få lagt coating få gjort skikkelig voksing hos profesjonelle i utlandet hvor jeg ofte ferierer. Da utelukker det vell muligheten for å bruke bilvask uten børster siden kjemikaliene de har der fjerner voksen? Holder det da fint med vanlig høytrykksspyler vask feks 1 gang i måneden? 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...