Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (3 timer siden):

Mercedes har typegodkjent nivå 3 selvkjøring. Det har ikke Tesla 🙂 

 

Begynner å bli veldig bra nå, stabilt og trygt. Fremtiden til sjøs er bedre sensorer, tog, fly. Dette gjelder selvfølgelig også biler. 
 

Forskjellen på FSD og DrivePilot er at sistnevnte vil ende opp som et ferdig produkt. Det er forøvrig kjempegøy å se en gjeng med «tech» folk få innovertiss bare fordi noen andre har forbigått de. Jeg ønsker Merc, Volvo og de andre hjertelig velkommen - dette er jo tryggere og mer behagelig. Men, de fleste i Teslakafeen er ikke veldig kjent med AB.

Begrensningene er satt av tyske veimyndigheter, de bestemte maks 60kmt. 
 

0 dødsulykker 🥰

Endret av DrAlban3000
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Kan det brukes i Norge? Mer enn 1km? Hvordan går det mellom sanfran og la? Downtown til downtown?

Nei, ingen biler kan selvkjøre de stedene. Forøvrig er det vel 10. gang du nevner San Francisco på 2 dager. Har du flyttet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (4 timer siden):

Det er forøvrig kjempegøy å se en gjeng med «tech» folk få innovertiss bare fordi noen andre har forbigått de.

Når en åpenbart ikke skjønner de gigantiske forskjellene på SAE nivå 2 og 3, så kan det vel diskuteres hvor "tech" disse folkene er 🙂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

Nei, ingen biler kan selvkjøre de stedene. Forøvrig er det vel 10. gang du nevner San Francisco på 2 dager. Har du flyttet?

Nei har ikke det, selv om jeg er mye i USA. Nevnes for dette er noe av det råeste innen 'selvkjøring' om dagen og det er bare ett merke som gjør det, meg bekjent.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Når en åpenbart ikke skjønner de gigantiske forskjellene på SAE nivå 2 og 3, så kan det vel diskuteres hvor "tech" disse folkene er 🙂 

Hvem er det som ikke forstår dette og hva er det nøyaktig de ikke forstår? Kan ikke huske å ha sett noe slik her inne i det siste. Men du må gjerne utdype.litt som når du mente antall prosessorer var en måling på å være på topp teknologisk?😂😂😂

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Nei har ikke det, selv om jeg er mye i USA. Nevnes for dette er noe av det råeste innen 'selvkjøring' om dagen og det er bare ett merke som gjør det, meg bekjent.

Tesla kan jo ikke selvkjøre en meter. Du må jo sitte med hendene pårattet og nistirre på veien, akkurat som på en gammel Ford Granada. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Hvem er det som ikke forstår dette og hva er det nøyaktig de ikke forstår? Kan ikke huske å ha sett noe slik her inne i det siste. 

Du åpenbart, siden du maser om San Francisco i annenhvert innlegg. For å forklare det enkelt. Hvor langt tror du en Tesla hadde klart å kjøre selv, dersom Tesla ble gjort både juridisk og økonomisk ansvarlig for alle uhell og ulykker som skjedde under fsd? Ikke mellom San Fransisco og LA iallefall. Tipper ca 5 meter, med mindre den måtte ut av en lukeparkering.

Salvesen. skrev (1 time siden):

 Men du må gjerne utdype.litt som når du mente antall prosessorer var en måling på å være på topp teknologisk?😂😂😂

Det er det vel ingen som noen gang har sagt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 timer siden):

Mercedes har typegodkjent nivå 3 selvkjøring. Det har ikke Tesla 🙂 

 

Regner med du har satt deg inn i dette du med syk peiling? 

Selvkjøringen de presenterte er noe av det dummeste eg har sett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (3 minutter siden):

 

Selvkjøringen de presenterte er noe av det dummeste eg har sett. 

Da tilhører du trolig gruppen jeg nevnte  som ikke skjønner det. For å spørre deg også. Hvor langt tror du Tesla hadde klart å ‘selvkjøre’ dersom Tesla ble juridisk og økonomisk ansvarlig  for all fsd kjøring og sjåføren ikke var forpliktet til å følge med på veien?

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Da tilhører du trolig gruppen jeg nevnte  som ikke skjønner det. For å spørre deg også. Hvor langt tror du Tesla hadde klart å ‘selvkjøre’ dersom Tesla ble juridisk og økonomisk ansvarlig  for all fsd kjøring og sjåføren ikke var forpliktet til å følge med på veien?

Vel det hadde jo vært ulovlig, eller tror du nivå 5 er der allerede? Det er ingen som påstår det, inkl. Tesla. Følger du med i det hele tatt? Anbefaler deg å bruke tiden andre steder på ting du har peiling på. For her sliter du.

Endret av PgUp
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (31 minutter siden):

Vel det hadde jo vært ulovlig, eller tror du nivå 5 er der allerede? Det er ingen som påstår det, inkl. Tesla. Følger du med i det hele tatt? Anbefaler deg å bruke tiden andre steder på ting du har peiling på. For her sliter du.

Tror du bør lese tråden før du kommenterer. Selvfølgelig hadde det vært ulovlig. Det er jo nettopp poenget, at en del Teslaentusiaster sammenligner de to systemene som om de skulle være på samme SAE nivå. Tesla har ingen forpliktelser med sin "selvkjøring", derfor kan de ta seg store friheter. Mercedes på den annen side er fullt ut ansvarlig så lenge level 3 drivepilot er aktivert. Hvor bra Mercedes sitt system hadde vært dersom de slapp løs betaversjon ut fra hvor langt de var kommet er det ingen utenfor Mercedes sin utviklingsavdeling som vet. Ingen andre produsenter enn Tesla er så uansvarlige at de bruker kunder som testførere. Så hvem som har kommet lengst blir bare spekulasjoner. Jeg har forøvrig vært medlem i SAE siden 90-tallet, så jeg har nok noe kunnskap om emnet.

Endret av AL123
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Så at Mercedes føler seg såpass trygg på sin teknologi, og går god for den, så er det en ulempe?

Lenke til kommentar
Bugle skrev (2 minutter siden):

Så at Mercedes føler seg såpass trygg på sin teknologi, og går god for den, så er det en ulempe?

Det handler nok heller om at Mercedes sitt system har mange begrensninger foreløpig. Så er det enkelte som ikke klarer å se de juridiske implikasjonene et Level 3 system har i forhold til Level 1 og 2 og sammenligner systemene direktem, noe som selvsagt er helt meningsløst.

Lenke til kommentar

Det er jo du som ikke forstår poenget. Tror nok de fleste merker kunne laget det mercedes laget. Det minner mest om dette:

carrera-bilbane_20030011.webp.8cf1c8acecae5020726956793cc06de9.webp

 

Åsså syns jeg det er direkte uansvarlig av de andre produsentene å ofre syklister og fotgjengere bare fordi de ikke gidder å sette inn sikkerhetsfunksjoner de åpenbart har tilgjengelige siden de er så uendelig mye mer teknologiske... 

https://www.facebook.com/groups/teslanorge3ogY/permalink/2049413575266416/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (11 timer siden):

Tesla kan jo ikke selvkjøre en meter. Du må jo sitte med hendene pårattet og nistirre på veien, akkurat som på en gammel Ford Granada. 

Ja det er klart, de leverer jo ikke selvkjøring over nivå to. Som du også har påpekt:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (11 timer siden):

Du åpenbart, siden du maser om San Francisco i annenhvert innlegg. For å forklare det enkelt. Hvor langt tror du en Tesla hadde klart å kjøre selv, dersom Tesla ble gjort både juridisk og økonomisk ansvarlig for alle uhell og ulykker som skjedde under fsd? Ikke mellom San Fransisco og LA iallefall. Tipper ca 5 meter, med mindre den måtte ut av en lukeparkering.

Det er det vel ingen som noen gang har sagt. 

Jeg? Jeg har ikke prøvd å si at den er over nivå to. Sa det faktisk i innlegget over. Siter meg gjerne hvor jeg sier dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...