Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Ikke så lett å forstå seg på teknologi når en er slegge mekaniker som nærmer seg pensjonsalder.

Som profesjonell sleggesvinger så kan jeg bekrefte at det fint lar seg gjøre å bruke dette verktøyet på elektriske komponenter og. Så ikke undervurder en som kan kunsten å svinge en slegge, trass at det ikke er et ideelt verktøy. 

 

Fra fleip til revolver. Makan til mye dritt du slenger til folk du er uenige med for tiden.. Alt vell? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk den nye 2023.12.1.1 software'n idag tidlig! Fy flate her var det mye forbedringer!
Jeg sliter med å fokusere på ting som er nærmere enn en meter ca., så skjermen er litt uskarp når jeg sitter i vanlig sittestilling. Men det har vært heeelt på grensen til at jeg kunne lese teksten uten briller eller å lene meg fram og myse, men nå har man valget "større tekst"! Perfekt, nå ser jeg alt helt fint!
Kartet zoomer nå inn når man nærmer seg et kryss, og ut igjen etterpå!
Og når man trykker på vindusviskeren så dukker jo de vanlige visker-valgene opp på skjermen... men nå kan man velge blant dem med venstre scroll-wheel! Skyve venstre/høyre.
Pluss en haug med andre ny ting! Dette er bare en av fordelene som gjør at jeg nok aldri forlater Tesla.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (6 minutter siden):

Som profesjonell sleggesvinger så kan jeg bekrefte at det fint lar seg gjøre å bruke dette verktøyet på elektriske komponenter og. Så ikke undervurder en som kan kunsten å svinge en slegge, trass at det ikke er et ideelt verktøy. 

 

Fra fleip til revolver. Makan til mye dritt du slenger til folk du er uenige med for tiden.. Alt vell? 

Ja har ingenting i mot de som slenger med slegger jeg.

 

Du må gjerne gå tilbake og se hvor mye dritt denne personen slenger til meg, så gir det kanskje mer mening. En får somregel tilbake det en slenger ut.

Men takk for bekymringen, her er alt vell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (6 minutter siden):

Fikk den nye 2023.12.1.1 software'n idag tidlig! Fy flate her var det mye forbedringer!
Jeg sliter med å fokusere på ting som er nærmere enn en meter ca., så skjermen er litt uskarp når jeg sitter i vanlig sittestilling. Men det har vært heeelt på grensen til at jeg kunne lese teksten uten briller eller å lene meg fram og myse, men nå har man valget "større tekst"! Perfekt, nå ser jeg alt helt fint!
Kartet zoomer nå inn når man nærmer seg et kryss, og ut igjen etterpå!
Og når man trykker på vindusviskeren så dukker jo de vanlige visker-valgene opp på skjermen... men nå kan man velge blant dem med venstre scroll-wheel! Skyve venstre/høyre.
Pluss en haug med andre ny ting! Dette er bare en av fordelene som gjør at jeg nok aldri forlater Tesla.

Ja dette er helt klart en av de fantastiske tingene med Tesla. Bilen blir stadig bedre, uten at det koster en krone. 

Dette er også grunnen til at jeg ser på Tesla som ett teknologi selskap som lager biler og ikke omvendt. Bilene er ikke verdens beste,langt i fra sannsynligvis. Men for meg er teknologien verdens beste i bilverden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

 Det er software og firmware som gjør at de brillierer. 

Igjen, de brilierer på noen områder, på andre områder ikke. 

Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Bare se på hvordan de har blitt best i klassen på service om dagen.

En registrerer time på nett, hvor en har full chat med de som jobber med bilen.

Leiebilen dukker opp i appen, som om det var din egen bil. Alle settings som en har i sin egen bil dukker nå opp i leiebilen.

Så om du kjører en Y og får en Y som leiebil i samme farge osv så er det ingen forskjell å gå over til leiebilen. Den fungerer helt likt som bilen som er til service, det er det ingen andre som leverer.

Njaa, hvor har du dette fra? Om det er personlig erfaring, så er ikke det så mye verdt. Du kjører stort sett helt nye biler med minimale reparasjonsbehov og full garanti. Der er ikke blandt den type kunder servicenivået slår kraftigst ut. Tesla ligger pr nå på 32.plass på Norsk Kundebarometer. Foran ganske mange, men bak de fleste premiummerker.

Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Ett annet eksempel er de som kjører fra sentrum sanfran til sentrum LA uten å gi bilen input. Foruten å gi beskjed at en er der og passer på(holder i rattet).

Det er ingen andre personbiler som gjør dette, ingen.

Kan vel være fordi andre produsenter ikke har rullet ut noe de vil kalle selvkjøring, eller? De fleste bilprodusentene synes nok det er ganske unsvarlig å la kundene være testførere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 minutter siden):

 

Kan vel være fordi andre produsenter ikke har rullet ut noe de vil kalle selvkjøring, eller? De fleste bilprodusentene synes nok det er ganske unsvarlig å la kundene være testførere

Nå.... Mercedes, som jo er et såkalt Premium merke, gikk jo svært høyt ut her om dagen med sin nivå3 selvkjøring...... Og Makan til jalla..... 

Ikke i nærheten. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 minutt siden):

Nå.... Mercedes, som jo er et såkalt Premium merke, gikk jo svært høyt ut her om dagen med sin nivå3 selvkjøring...... Og Makan til jalla..... 

Ikke i nærheten. 

Jepp, de er ikke i nærheten av funksjonsnivå. De hadde ikke kommet ut av sanfran by engang.

Men jeg kan være enig i at navnevalg hos Tesla med flere er uheldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (31 minutter siden):

Igjen, de brilierer på noen områder, på andre områder ikke. 

Njaa, hvor har du dette fra? Om det er personlig erfaring, så er ikke det så mye verdt. Du kjører stort sett helt nye biler med minimale reparasjonsbehov og full garanti. Der er ikke blandt den type kunder servicenivået slår kraftigst ut. Tesla ligger pr nå på 32.plass på Norsk Kundebarometer. Foran ganske mange, men bak de fleste premiummerker.

Kan vel være fordi andre produsenter ikke har rullet ut noe de vil kalle selvkjøring, eller? De fleste bilprodusentene synes nok det er ganske unsvarlig å la kundene være testførere

Har hva i fra? De har all funksjonalitet jeg nevnte. At de slår ut dårlig på andre måter på service er nok rett, men det er ingen andre som tilbyr samme funksjonalitet/software som Tesla gjør ift service. Totalt sett. Og dette er veldig nytt, så har ikke slått ut på noen undersøkelser enda.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Jeg misforstår nok ikke, men de fleste tar nok litt feil. For det første er de faktorene du beskriver cherrypicked faktorer som har lite med hverandre å gjøre, bortsett fra at Tesla scorer bra på de. Rekkevidde og effektivitet er jo feks hovedsaklig en funksjon av lav luftmotstand, som igjen skyldes viljen til å lage biler med typisk generisk såpestykkefasong. Når det gjelder programvare generellt, så er det hverken Tesla spesiellt eller elbil generellt som leder an. De bilene som har desidert flest computere, raskerst nettverk og mest software er de tyske flaggskipene som S-klasse, A8 og 7serie. Jeg er heller ikke sikker på hva du legger i "den nye og mer avanserte teknologien", men hverken OTA eller digre skjermer hører hjemme der. Dette er jo ting som har vært på selv enkle mobiltelefoner og laptoper i et tiår+.

Du kan jo ikke akkurat sammenligne en tesla til 500k med biler til 1.5 mill. Hvis man må opp så mye i pris for å få noe som slår tesla sier vel det litt ?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (8 minutter siden):

Du kan jo ikke akkurat sammenligne en tesla til 500k med biler til 1.5 mill. Hvis man må opp så mye i pris for å få noe som slår tesla sier vel det litt ?

Ikke har bilene software til å utnytte hardware de leveres med heller.

Ingen 7 serie kjører fra downtown sanfran til downtown LA uten input fra sjåfør. Men en Tesla gjør det(selv en' fattigmans' 3 serie til 30k USD, eller var det 35? Husker ikke)

De kan heller ikke gi deg en 7 serie til leiebil med samme settings som du har i din egen 7 serie med app tilgang. Sannsynligvis får en kanskje en 5 serie med en gammal fob.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ikke har bilene software til å utnytte hardware de leveres med heller.

Ingen 7 serie kjører fra downtown sanfran til downtown LA uten input fra sjåfør. Men en Tesla gjør det(selv en' fattigmans' 3 serie til 30k USD, eller var det 35? Husker ikke)

Ja, akkurat det. Og nye audi A8 og BMW 7 serie selges vel knapt i Norge, kanskje 1-2 i året? Totalt irrelevante biler her. 

Sliter litt med å forstå hvilke nye elbiler som skal være bedre enn Tesla, på pris, rekkevidde og software. Er vel en grunn til at "alle" nordmenn kjøper model y nå. Men de som ikke liker Tesla i denne tråden må gjerne gi meg tips :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 minutt siden):

Er vel en grunn til at "alle" nordmenn kjøper model y nå. Men de som ikke liker Tesla i denne tråden må gjerne gi meg tips :)

Vel, Toyota har aldri vært fremst på noe, teknisk sett, men har vært en bestselger i norge i 40 år. Er ikke alltid det som er best som selger best. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Vel, Toyota har aldri vært fremst på noe, teknisk sett, men har vært en bestselger i norge i 40 år. Er ikke alltid det som er best som selger best. 

Du mener vel ikke den nye toyota elbilen? Som svikter totalt på vinter med bare 324 km rekkevidde på oppgitt over 500km. https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/toyota-bz4x/rekkeviddetest-toyota-bz4x-2wd

Den svikter jo på det helt fundamentale på elbil, rekkevidde.

https://www.motor.no/bil/toyota-bz4x-skuffer-i-ny-stortest/242596

 

Jeg vil si de fleste elbilene fra de andre leverandørene er bedre enn det toyota leverer, som lenge ikke har satset på El.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Er ikke alltid det som er best som selger best. 

Der sa jo du selv det Salvesen har sagt hele tiden!👍😉
Tesla har aldri hatt som mål å lage "den beste bilen", for da hadde de solgt tre biler. De hadde nok helt fint klart det; det viser nemlig nivået på folkebilene de lager. For det er skyhøyt i forhold til prisen de tar. Og de tjener penger! Det er det ikke mange av de andre el-bil produsentene som gjør i disse dager...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 minutter siden):

Du mener vel ikke den nye toyota elbilen? Som svikter totalt på vinter med bare 324 km rekkevidde på oppgitt over 500km. https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/toyota-bz4x/rekkeviddetest-toyota-bz4x-2wd

Den svikter jo på det helt fundamentale på elbil, rekkevidde.

https://www.motor.no/bil/toyota-bz4x-skuffer-i-ny-stortest/242596

 

Jeg vil si de fleste elbilene fra de andre leverandørene er bedre enn det toyota leverer, som lenge ikke har satset på El.

Toyota tar denne bilen i retur, gratis for eierene. Siden den er så elendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (31 minutter siden):

Du mener vel ikke den nye toyota elbilen? Som svikter totalt på vinter med bare 324 km rekkevidde på oppgitt over 500km. https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/toyota-bz4x/rekkeviddetest-toyota-bz4x-2wd

Den svikter jo på det helt fundamentale på elbil, rekkevidde.

https://www.motor.no/bil/toyota-bz4x-skuffer-i-ny-stortest/242596

 

Jeg vil si de fleste elbilene fra de andre leverandørene er bedre enn det toyota leverer, som lenge ikke har satset på El.

Jeg mener det jeg skriver, at Toyota har vært salgsledende i 40 år, og er pr nå verdens mestselgende bilmerke. Det er ingen sammenheng mellom salgstall og "best", på noen områder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Har hva i fra? De har all funksjonalitet jeg nevnte. At de slår ut dårlig på andre måter på service er nok rett, men det er ingen andre som tilbyr samme funksjonalitet/software som Tesla gjør ift service. Totalt sett. Og dette er veldig nytt, så har ikke slått ut på noen undersøkelser enda.

Nyere enn 2022? Uansett, Tesla sliter jo med å få tak i gode folk, så det kan jo være lurt å få inn noe software for å kompensere. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Nyere enn 2022? Uansett, Tesla sliter jo med å få tak i gode folk, så det kan jo være lurt å få inn noe software for å kompensere. 

Usikker på hva du mener, dette gjelder for alle biler slik jeg har forstått det. Jeg. Kjører i dag 2023 modell. Med 10 år innen service og support kjenner jeg igjen gode løsninger og mitt service senter har gode folk, eller de jeg har møtt og kvaliteten jeg har opplevd, såklart. Men har hørt de sliter mer på østlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (58 minutter siden):

Du kan jo ikke akkurat sammenligne en tesla til 500k med biler til 1.5 mill. Hvis man må opp så mye i pris for å få noe som slår tesla sier vel det litt ?

Spørs jo hva du sammenligner. En Tesla til 1,5 mill har jo ikke noe mer den heller, og der er jo ikke det mekaniske i nærheten heller. En topputstyrt BMW hadde i 1988 flere prosessorer enn en model Y har i dag. Men nå sammenligner jeg epler og pærer, akkurat slik du gjør.

Lenke til kommentar
ozone skrev (41 minutter siden):

Der sa jo du selv det Salvesen har sagt hele tiden!👍😉
Tesla har aldri hatt som mål å lage "den beste bilen", for da hadde de solgt tre biler. De hadde nok helt fint klart det; det viser nemlig nivået på folkebilene de lager. For det er skyhøyt i forhold til prisen de tar. Og de tjener penger! Det er det ikke mange av de andre el-bil produsentene som gjør i disse dager...

På noen områder ligger de skyhøyt, på noen områder er de middels, og på noen områder er de totalt skrot. Tesla har pr i dag ikke kompetanse til å bygge biler i toppklasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...