Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

AL123 skrev (1 minutt siden):

Neida, model Y og Model 3 var som som du vet, ikke i produkskjon i 2012. Den jeg har kjørt mest, et par tusen km var, en 2017 Model S. Den nyeste jeg har kjørt er en Model Y, levert i januar 2023. 

Tenkte mer på de du har "sett under skallet" og hva har du sett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 time siden):

mange, deg inkludert. 

Nå er jo ikke jeg en akkurat en boomer da. Faller vel heller inn i kategorien Gen X, du vet, generasjonen som ser ironi i det meste. Slik jeg ser ironien i at du er den fremste til å være personlig og bruke hersketeknikker her inne, samtidig som at du er den første som springer til moderator når noen antyder at kunnskapsnivået ditt er en vits. Litt som et barn som kaster stein, for så å gjemme seg bak læreren. Du vet, den ungen som ingen liker.

Jeg ser også ironien i at du påstår å være bilentusiast fordi du er opptatt av teknologi (og påstår samtidig at andre ikker er det), men du aner ikke hva som er under skallet på hverken din egen bil eller biler generellt. Du påstår at du er automasjonsingeniør, men i den tråden her inne der du kunne blomstret, har du ikke bidratt med noe annent ett usakligheter om eierene bak Easee. Du påstår å ha en B.Sc, men skjønner ikke basic bedriftsøkonomi. Så ja, jeg er definitivt generasjon X 🙂 

Endret av AL123
  • Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (32 minutter siden):

Neida, model Y og Model 3 var som som du vet, ikke i produkskjon i 2012. Den jeg har kjørt mest, et par tusen km var, en 2017 Model S. Den nyeste jeg har kjørt er en Model Y, levert i januar 2023. 

Du skrev følgende:

Sitat

Eller at bilen kanskje ikke er så høyteknologisk likevel 

Sitat

Og så vet jeg litt om hva som er under skallet da, siden jeg har puslet litt på med noen eksemplar som ikke lengre er under garanti.

Hvordan tenker du at folk skal tolke dette da?

Kjenner du til Sandy Munroe ?

Han har plukket fra hverandre hver eneste modell ned til hver minste skrue.
Tror man kan stole litt mer på hva han sier enn en anonym kranglefant på et forum.


Sjekk ut YouTube kanalen hans

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (1 minutt siden):

Du skrev følgende:

Hvordan tenker du at folk skal tolke dette da?

Kjenner du til Sandy Munroe ?

Han har plukket fra hverandre hver eneste modell ned til hver minste skrue.
Tror man kan stole litt mer på hva han sier enn en anonym kranglefant på et forum.


Sjekk ut YouTube kanalen hans

Selvfølgelig kjenner jeg til han. Han og hans selskap er blandt de beste uavhengige i USA på reversed engineering når det kommer til kostnadsestimering av komponenter. Jeg har flere av rapportene hans og de er veldig interessante. Nå har riktignok ikke Munro & Associates ikke samme stjerne i bilindustrien som de har på YouTube, det er vel ikke så mange andre selskaper i den bransjen som må selge suvernirer til Youtubebrukerene for å overleve. Det er heller ikke vanskelig å finne direkte feil i videoene deres, på det tekniske er de overaskende ofte ute på tynn is, og det er jo påfallende hvor ofte de bruker utrykk som "blows my mind" og "way ahead" uten å forklare nærmere hva de egentlig mener, så nei, det er ikke min favortitt kanal. Men for all del, dyktige folk, og vanligvis er det ikke noen motsetning mellom hva de mener og hva jeg mener, så jeg ser ikke hvorfor en må velge å tro på hva jeg skriver og på hva Sandy sier. Vi kommenterer faktisk veldig sjelden de samme tingene.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig kjenner jeg til han. Han og hans selskap er blandt de beste uavhengige i USA på reversed engineering når det kommer til kostnadsestimering av komponenter. Jeg har flere av rapportene hans og de er veldig interessante. Nå har riktignok ikke Munro & Associates ikke samme stjerne i bilindustrien som de har på YouTube, det er vel ikke så mange andre selskaper i den bransjen som må selge suvernirer til Youtubebrukerene for å overleve. Det er heller ikke vanskelig å finne direkte feil i videoene deres, på det tekniske er de overaskende ofte ute på tynn is, og det er jo påfallende hvor ofte de bruker utrykk som "blows my mind" og "way ahead" uten å forklare nærmere hva de egentlig mener, så nei, det er ikke min favortitt kanal. Men for all del, dyktige folk, og vanligvis er det ikke noen motsetning mellom hva de mener og hva jeg mener, så jeg ser ikke hvorfor en må velge å tro på hva jeg skriver og på hva Sandy sier. Vi kommenterer faktisk veldig sjelden de samme tingene.

Men du har sett under skallet og mener Tesla ikke er høyteknologi? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 25.4.2023 den 23.26):

Eller at bilen kanskje ikke er så høyteknologisk likevel 🙂

Aldri forsøkt å antyde?

  

AL123 skrev (1 time siden):

Har jeg aldri engang forsøkt å antyde. Les tråden en gang til 🙂 

 

Endret av PgUp
  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
PgUp skrev (8 timer siden):

Aldri forsøkt å antyde?

  

 

Hvis du hadde lest de 2-3 innleggene over også, når du først var i gang, så hadde du sett at mine innlegg var et svar på andre innlegg som hevdet at Tesla var mye mer høyteknologiske enn alle andre, det er de selvsagt ikke. De er en bilprodusent, enkelt og greit. Alle bilprodusenter er og har alltid vært teknologibedrifter. Noen av dem har teknologi som andre ikke har, men mangler kanskje andre ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (12 timer siden):

Nå er jo ikke jeg en akkurat en boomer da. Faller vel heller inn i kategorien Gen X, du vet, generasjonen som ser ironi i det meste. Slik jeg ser ironien i at du er den fremste til å være personlig og bruke hersketeknikker her inne, samtidig som at du er den første som springer til moderator når noen antyder at kunnskapsnivået ditt er en vits. Litt som et barn som kaster stein, for så å gjemme seg bak læreren. Du vet, den ungen som ingen liker.

Jeg ser også ironien i at du påstår å være bilentusiast fordi du er opptatt av teknologi (og påstår samtidig at andre ikker er det), men du aner ikke hva som er under skallet på hverken din egen bil eller biler generellt. Du påstår at du er automasjonsingeniør, men i den tråden her inne der du kunne blomstret, har du ikke bidratt med noe annent ett usakligheter om eierene bak Easee. Du påstår å ha en B.Sc, men skjønner ikke basic bedriftsøkonomi. Så ja, jeg er definitivt generasjon X 🙂 

Edit: orker faktisk ikke synke på ditt nivå. Du får kose deg med personangrep. Det er trist at du ødelegger tråden på denne måten. Men nå er innleggene iallefall skjult.

Endret av Salvesen.
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 timer siden):

Hvis du hadde lest de 2-3 innleggene over også, når du først var i gang, så hadde du sett at mine innlegg var et svar på andre innlegg som hevdet at Tesla var mye mer høyteknologiske enn alle andre, det er de selvsagt ikke. De er en bilprodusent, enkelt og greit. Alle bilprodusenter er og har alltid vært teknologibedrifter. Noen av dem har teknologi som andre ikke har, men mangler kanskje andre ting. 

Tja. Er subjektivt såklart hva man mener er høyteknologisk. At så mange bilprodusenter sliter med OTA oppdateringer tilsier at mange bilprodusenter ikke er så høyteknologisk akkurat. Men hvis du mener slike ting ikke er relevant kan jeg forstå deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Edit: orker faktisk ikke synke på ditt nivå. Du får kose deg med personangrep. Det er trist at du ødelegger tråden på denne måten. Men nå er innleggene iallefall skjult.

Du ligger nok lavere. Innlegget var et svar på et av de mange innleggene der du helt uprovosert bruker hersketeknikker fremfor argumenter. Det er selvsagt synd at du ikke får styre trådene helt i den retning du vil, men slik er det nå på et forum. Duskuter bil, så diskuterer de andre brukerene bil tilbake 🙂 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (23 minutter siden):

Tja. Er subjektivt såklart hva man mener er høyteknologisk. At så mange bilprodusenter sliter med OTA oppdateringer tilsier at mange bilprodusenter ikke er så høyteknologisk akkurat. Men hvis du mener slike ting ikke er relevant kan jeg forstå deg.

Nei, det er ikke subjektivt. Det meste som foregår i bilindustrien er høyteknologisk, fra OTA, som du nevner, til hvor mange farger man kan velge i når man kjøper bil. Poenget mitt er vel at under skallet, så er ikke Tesla så veldig annerledes enn hva mange her inne liker å tro. Når jeg begynnte å vanke på TU forumettrodde de fleste i Teslamenigheten her inne at hele bilen deres var styrt av en diger datamaskin. Det er selvsagt ikke tilfellet. Mesteparten av elektronikken i bilen består av embedded computers som er koplet sammen med et relativt gammeldags can-bus nettverk. Feks dokumenterte jeg i en tidligere tråd at ABS modul/styreenheten til pre-2016 facelift model S var nøyaktig den samme som i en Peugeot Boxer varebil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (30 minutter siden):

Nei, det er ikke subjektivt. Det meste som foregår i bilindustrien er høyteknologisk, fra OTA, som du nevner, til hvor mange farger man kan velge i når man kjøper bil. Poenget mitt er vel at under skallet, så er ikke Tesla så veldig annerledes enn hva mange her inne liker å tro. Når jeg begynnte å vanke på TU forumettrodde de fleste i Teslamenigheten her inne at hele bilen deres var styrt av en diger datamaskin. Det er selvsagt ikke tilfellet. Mesteparten av elektronikken i bilen består av embedded computers som er koplet sammen med et relativt gammeldags can-bus nettverk. Feks dokumenterte jeg i en tidligere tråd at ABS modul/styreenheten til pre-2016 facelift model S var nøyaktig den samme som i en Peugeot Boxer varebil.

Jeg tror du misforstår isåfall. 

Jeg tenker jo at når folk snakker om hvor langt fremme Tesla er på teknologi er der ting som programvare, rekkevidde og effektivitet,brukergrensesnitt og OTA de siker til. Ikke standard teknologi som ABS osv. som alle biler har. Det tar man for gitt, det interessante her er jo faktisk den nye og mer avanserte teknologien.

Endret av PgUp
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 timer siden):

Jeg tror du misforstår isåfall. 

Jeg tenker jo at når folk snakker om hvor langt fremme Tesla er på teknologi er der ting som programvare, rekkevidde og effektivitet,brukergrensesnitt og OTA de siker til. Ikke standard teknologi som ABS osv. som alle biler har. Det tar man for gitt, det interessante her er jo faktisk den nye og mer avanserte teknologien.

Jeg misforstår nok ikke, men de fleste tar nok litt feil. For det første er de faktorene du beskriver cherrypicked faktorer som har lite med hverandre å gjøre, bortsett fra at Tesla scorer bra på de. Rekkevidde og effektivitet er jo feks hovedsaklig en funksjon av lav luftmotstand, som igjen skyldes viljen til å lage biler med typisk generisk såpestykkefasong. Når det gjelder programvare generellt, så er det hverken Tesla spesiellt eller elbil generellt som leder an. De bilene som har desidert flest computere, raskerst nettverk og mest software er de tyske flaggskipene som S-klasse, A8 og 7serie. Jeg er heller ikke sikker på hva du legger i "den nye og mer avanserte teknologien", men hverken OTA eller digre skjermer hører hjemme der. Dette er jo ting som har vært på selv enkle mobiltelefoner og laptoper i et tiår+.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En må gjerne si at det er andre biler som har bedre hardware enn Tesla, men det er ikke her teknologien til Tesla brillierer. Det er software og firmware som gjør at de brillierer. 

 

Bare se på hvordan de har blitt best i klassen på service om dagen.

En registrerer time på nett, hvor en har full chat med de som jobber med bilen.

Leiebilen dukker opp i appen, som om det var din egen bil. Alle settings som en har i sin egen bil dukker nå opp i leiebilen.

Så om du kjører en Y og får en Y som leiebil i samme farge osv så er det ingen forskjell å gå over til leiebilen. Den fungerer helt likt som bilen som er til service, det er det ingen andre som leverer.

Dette er bare ett av veldig mange eksempler på at Tesla er best in class på software.

Ett annet eksempel er de som kjører fra sentrum sanfran til sentrum LA uten å gi bilen input. Foruten å gi beskjed at en er der og passer på(holder i rattet).

Det er ingen andre personbiler som gjør dette, ingen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...