Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, bzzlink said:

Jeg ville definitivt ikke valgt performance om du er opptatt av komfort. Den vanlige Y er stiv nok som den er.

Det er absolutt ingen verdi i de ekstra kjøreassistent pakkene til Tesla. Ikke kjøp de.

Tesla Y er litt større enn id4 og dermed Enyaq og Q4, og lik som fat E-tron i "antall banankasser man får med seg" testen til Tesla Bjørn.

Den vi skal teste er en perfomance, det var litt synd at komforten er forskjellig på de to bilene. Men heller mer mot long range nå etter tilbakemeldingene med tanke på komfort og kjørelengde.

3 minutes ago, Kahuna said:

Det er med andre ord ikke *du* som skal prøvekjøre bilen. :p 

Nei jeg lever i et frivillig fangenskap, så blir ikke bare meg som skal teste den! xD

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (15 minutter siden):

Jeg synes setene på både TM3 og TMY er gode men nå har jeg ikke spesielt med ryggproblemer og da skal det litt til før jeg merker særlig forskjell. Fra tidligere, når jeg faktisk hadde litt vondt i ryggen, kunne jeg lettere merke forskjell på de forskjellige bilsetene.

Setene til Y scoret jeg blant de beste i sittekomfort sammenlignet med konkurrenter. Automatisk profilvelger basert på mobilen blir gull. Flere av de måtte jeg betalt i dyre dommer bare for å få minnefunksjon på seter, og hvis jeg husker riktig hadde ingen minne på rattposisjonen? Det kjipe med de er manglende ventilering, spesielt siden de er superklamme fra før av.

Lenke til kommentar

En av de tingene kona setter mest pris på i vår Y er sjåfør profiler

Sete
Ratt
Speil
Klimatemperatur
rattvarme, setevarme
Stereoinnstillinger
Kjøremodus
Navigasjonsfavoritter, siste destinasjoner
lysinnstillinger
autopilotinstillinger
Servostyrke, regnerering
Hvilke knapper som ligger hvor

osv. 

alt er syncet med hennes profil og blir valgt automatisk når hun tar i dørhåndtaket. Dette er innstillinger som jeg har hjulpet henne med en gang, og så er alt sånn. Noe hun setter utrolig pris på. (syncer til og med imellom biler, når man har mer enn 1 tesla)

Endret av bzzlink
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enyaq er vel litt større enn Q4 og ID4. Ikke veldig mye, men den er noen cm lengre. De bilene er bygget på samme plattform, men det er jo også ID.3, så de er ikke helt identiske i plassen, og Enyaq har bittelitt mer bagasjerom. Fortsatt mindre enn TMY, men det kan være ID.4 oppleves litt trang og Enyaq akkurat funker. 

Lenke til kommentar
Emsal skrev (2 timer siden):

Vurderer å kjøpe den i svart, men lurte på ang. lakken. Har hørt at de kjører double coat på hvit men single coat på svart. Er det slik fortsatt og er det noen store ulemper ved å gå for svart ?

Tesla svart lakk elsker riper, så den bør påspanderes en keramisk coating eller tilsvarende. Men, jeg har valgt denne lakken 4 av 5 gagner uansett. Synes den ser best ut. Blir keramisk behandling i sommer.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 timer siden):

En av de tingene kona setter mest pris på i vår Y er sjåfør profiler

Sete
Ratt
Speil
Klimatemperatur
rattvarme, setevarme
Stereoinnstillinger
Kjøremodus
Navigasjonsfavoritter, siste destinasjoner
lysinnstillinger
autopilotinstillinger
Servostyrke, regnerering
Hvilke knapper som ligger hvor

osv. 

alt er syncet med hennes profil og blir valgt automatisk når hun tar i dørhåndtaket. Dette er innstillinger som jeg har hjulpet henne med en gang, og så er alt sånn. Noe hun setter utrolig pris på. (syncer til og med imellom biler, når man har mer enn 1 tesla)

Det er også syncet med leiebilene nå, så når en har leiebil ligger alt klart i bilen og en har den på appen som normalt. Tesla service begynner å bli helt rått!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (33 minutter siden):

Det er også syncet med leiebilene nå, så når en har leiebil ligger alt klart i bilen og en har den på appen som normalt. Tesla service begynner å bli helt rått!

Ja de har åpenbart en tenketank hos Tesla som tenker utenfor boksen og kommer opp med idéer som både er enkle å få til, og er helt strålende!
F.eks. så har de begynt å lagre varme i batteriet: Når solen skinner og varmer opp kupeen så går varmen den veien. Selv når bilen står parkert! Batteriet har så stor masse at det kan lagre 3 kilowattimer varmeenergi. Både varme fra kupeen og drivlinjen kan lagres i batteriet. Senere kan den varmen brukes der det trengs.
Tesla bruker virkelig datamaskinen for alt den er verdt, og kaster ikke vekk en kalori før den er et problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ozone skrev (17 minutter siden):

Ja de har åpenbart en tenketank hos Tesla som tenker utenfor boksen og kommer opp med idéer som både er enkle å få til, og er helt strålende!
F.eks. så har de begynt å lagre varme i batteriet: Når solen skinner og varmer opp kupeen så går varmen den veien. Selv når bilen står parkert! Batteriet har så stor masse at det kan lagre 3 kilowattimer varmeenergi. Både varme fra kupeen og drivlinjen kan lagres i batteriet. Senere kan den varmen brukes der det trengs.
Tesla bruker virkelig datamaskinen for alt den er verdt, og kaster ikke vekk en kalori før den er et problem.

Ja, Tesla er så mye mer enn bare en "annen" bil produsent. Det er ett teknologiselskap som lager biler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, Emsal said:

Når du sier det på den måten høres det jo ut som man ikke kan kjøre i en tesla i mer enn 1 time før man får vondt i rumpa xD Jeg kan verdsette komfort. Har en Volvo V60 D6 2014 mod i dag som jeg synes er komfortabel. Vi prøve den i dag. Problemet med komfort er at jeg ikke får testet det så godt da man gjerne skulle kjørte en lenger strekning på 2+ timer.

Hehe nei sånn er det ikke. Model 3 og Y er komfortable biler for de fleste, men for de som krever litt ekstra så er e-tron og EQC og slike biler hakket over. Man mister dog en del andre fordeler med de bilene som f.eks effektivitet så man må velge hva man vil prioritere.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Emsal said:

Ung og sprek enn så lenge. Spørs om en gravid dame vil synes det samme.

Model 3 er ikke spesielt gunstig for gravide, men det har mest med at de er så lave å sette seg inn i og mangler handtak i taket for å holde seg i, men jeg har kjørt til fødestua med Model 3 og det gikk greit det.

Y går nok helt fint da den er høyere og lettere å gå inn og ut av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (21 timer siden):

Skal ut å prøvekjøre en model Y i morgen, performance. De kjører lukrativ rentekampanje på bilene så prisen synes jeg er nesten altfor god. 3 år med 1.99% rente? Må få overbevist fruen bare. Hadde kjøpt den usett om ikke 😅 Har kjørt en model 3 så tenkte det ble noenlunde likt. Finner ikke noen bedre biler i den prisklassen. Får mye for pengene synes jeg.

Vet egentlig ikke om hva jeg skal spørre om. Greit å kjøpe nå med den rentekampanjen? Hvor ofte kjører de slike kampanjer? Er ikke supert hastverk med bil, men er ikke så tålmodig. Hvordan er den med plass i forhold til en Q4?

Det er viktig å merke seg at rentekampanjen ikke er 1,99% fastrente i 3 år men flytende rente som starter på 1,99%. Så i teorien vil de kunne gradvis kunne justere opp renten gjennom disse 3 årene, om en og leser seg litt opp på avtalen så ser en at den effektive renten faktisk starter på  3,78%, for all del en god rente for et billån men når den effektive renten nærmer seg det dobbelte av den nominelle renten så er det greit å vite om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Complexity said:

Hehe nei sånn er det ikke. Model 3 og Y er komfortable biler for de fleste, men for de som krever litt ekstra så er e-tron og EQC og slike biler hakket over. Man mister dog en del andre fordeler med de bilene som f.eks effektivitet så man må velge hva man vil prioritere.

Jeg satt i model y i dag. Dama satt i førersetet og rakk greit frem til skjermen. Merker setene er litt hardere enn i volvoen. 

15 minutes ago, Complexity said:

Model 3 er ikke spesielt gunstig for gravide, men det har mest med at de er så lave å sette seg inn i og mangler handtak i taket for å holde seg i, men jeg har kjørt til fødestua med Model 3 og det gikk greit det.

Y går nok helt fint da den er høyere og lettere å gå inn og ut av.

Det er jo kjekt å vite.

 

1 hour ago, Evil-Duck said:

Det er viktig å merke seg at rentekampanjen ikke er 1,99% fastrente i 3 år men flytende rente som starter på 1,99%. Så i teorien vil de kunne gradvis kunne justere opp renten gjennom disse 3 årene, om en og leser seg litt opp på avtalen så ser en at den effektive renten faktisk starter på  3,78%, for all del en god rente for et billån men når den effektive renten nærmer seg det dobbelte av den nominelle renten så er det greit å vite om det.

Ja så den starter altså bare på 1,99% men de kommer til å øke den. Hvor ofte kommer dette til å skje? Akkurat nå så har jeg 9% på bilen, men bare 50k igjen på den så rentene er ikke så ille. Men kjipt om rentene på Yen havner på samme etter kort tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (1 minutt siden):

Jeg satt i model y i dag. Dama satt i førersetet og rakk greit frem til skjermen. Merker setene er litt hardere enn i volvoen. 

Det er jo kjekt å vite.

 

Ja så den starter altså bare på 1,99% men de kommer til å øke den. Hvor ofte kommer dette til å skje? Akkurat nå så har jeg 9% på bilen, men bare 50k igjen på den så rentene er ikke så ille. Men kjipt om rentene på Yen havner på samme etter kort tid.

Jeg har hatt en del av disse kampanjene fra DNB. Aldri opplevd økning utenom faktiske rente økninger slik vi har sett en stund nå. 

Lenke til kommentar
Emsal skrev (32 minutter siden):

Jeg satt i model y i dag. Dama satt i førersetet og rakk greit frem til skjermen. Merker setene er litt hardere enn i volvoen. 

 

Setene er ikke er ikke så ille, men fjæringen er steinhard og med en merkelig dempingskarakteristikk. Veldig ukomfortabelt på ujevn veg.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Setene er ikke er ikke så ille, men fjæringen er steinhard og med en merkelig dempingskarakteristikk. Veldig ukomfortabelt på ujevn veg.

Ny revisjon demperne på Y nå, berlin kom først ut med disse på Performance, deretter LR og Shanghai fulgte etter fra slutten av Januar.

Merkbar forskjell og langt fra like ukomfortabel.
Naturligvis mange premium biler av andre produsenter som er lang foran fortsatt når det gjelder demperne.

Y fortsatt en stiv bil, men snillere med ujevnheter enn tidligere og absolutt akseptabelt med tanke på totalpakken bilen ellers tilbyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (3 timer siden):

Jeg satt i model y i dag. Dama satt i førersetet og rakk greit frem til skjermen. Merker setene er litt hardere enn i volvoen. 

Det er jo kjekt å vite.

 

Ja så den starter altså bare på 1,99% men de kommer til å øke den. Hvor ofte kommer dette til å skje? Akkurat nå så har jeg 9% på bilen, men bare 50k igjen på den så rentene er ikke så ille. Men kjipt om rentene på Yen havner på samme etter kort tid.

Aldri stol på kommentarer om fjæring og setekomfort, for folk har helt forskjellige preferanser og erfaringsgrunnlag. Det eneste som du kan bruke disse kommentarene til, er å sammenligne med hva du selv og fruen synes. Bruk gjerrne kommentarer for å ha noe å vurdere mot, og bestem deg/dere selv for hva dere synes. Det er tross alt dere som skal trives i setene, ikke oss andre.

Det du liker og det fruen liker, er det eneste som gjelder. Så her er det bare å prøvekjøre. Og med mindre du blir fast bestemt på at dette var for hardt eller for mykt til at det vil fungere, og du fremdeles vurderer denne, be om å få prøve den over litt lengre tid. 2+ timer burde være helt greit å få til etter en kortere prøvetur for å få et førsteinntrykk.

Det er ikke som i de første årene, så press på de fleste bilene, at du "måtte" kjøpe usett for å i det hele tatt få tak i bil før den ble for gammel og dere ville stått lenge uten bil eller måtte kjøpe "ventepølse" frem til levering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Snowleopard said:

Aldri stol på kommentarer om fjæring og setekomfort, for folk har helt forskjellige preferanser og erfaringsgrunnlag. Det eneste som du kan bruke disse kommentarene til, er å sammenligne med hva du selv og fruen synes. Bruk gjerrne kommentarer for å ha noe å vurdere mot, og bestem deg/dere selv for hva dere synes. Det er tross alt dere som skal trives i setene, ikke oss andre.

Det du liker og det fruen liker, er det eneste som gjelder. Så her er det bare å prøvekjøre. Og med mindre du blir fast bestemt på at dette var for hardt eller for mykt til at det vil fungere, og du fremdeles vurderer denne, be om å få prøve den over litt lengre tid. 2+ timer burde være helt greit å få til etter en kortere prøvetur for å få et førsteinntrykk.

Det er ikke som i de første årene, så press på de fleste bilene, at du "måtte" kjøpe usett for å i det hele tatt få tak i bil før den ble for gammel og dere ville stått lenge uten bil eller måtte kjøpe "ventepølse" frem til levering.

Det fruen var mest redd for var å måtte styre alt gjennom displayet. Men de fleste biler går nå mot denne trenden. Det er jo litt kjipt, men prøvde å fortelle at det er en tilvenningsak. Prøvde også å fortelle at skjermen er ikke noe hun kommer til å bruke mye under kjøringen.

Det finnes heldigvis mye forskjellig man kan kjøpe til en tesla, slik at man kan tilpasse den. Kom f.eks over denne som en kompis sendte over.

https://ctrl-bar.com/en-no virker veldig grei å ha.

Det er ikke den beste bilen jeg har sittet i når det kommer til setekomfort. Men klarer ikke å kjøpe noe annet heller siden den krysser av de fleste andre punktene mine, som ikke konkurentene gjør.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
Emsal skrev (2 timer siden):

Det fruen var mest redd for var å måtte styre alt gjennom displayet. Men de fleste biler går nå mot denne trenden. Det er jo litt kjipt, men prøvde å fortelle at det er en tilvenningsak. Prøvde også å fortelle at skjermen er ikke noe hun kommer til å bruke mye under kjøringen.

Det finnes heldigvis mye forskjellig man kan kjøpe til en tesla, slik at man kan tilpasse den. Kom f.eks over denne som en kompis sendte over.

https://ctrl-bar.com/en-no virker veldig grei å ha.

Det er ikke den beste bilen jeg har sittet i når det kommer til setekomfort. Men klarer ikke å kjøpe noe annet heller siden den krysser av de fleste andre punktene mine, som ikke konkurentene gjør.

Du har også disse:

https://www.bilkomponenter.no/products/s3xy-buttons-tesla-model-3y

Men, om du faktisk har behov for slikt, er og blir en personlig greie. Jeg ville selv prøvd meg en periode uten noen av de, og heller anskaffet om man føler man plages av de "manglene" som disse forsøker å rette opp i.

Er jo dumt å kaste penger på slikt, og så finne ut at man nesten ikke brukte de. Hører flere går ut og kjøper masse snacksy tilbehør før de får bilen, og så ender de stortsett opp med å legge det ut på finn.no etterhvert.

Å campe i Tesla er jo blitt en populær ting, spesielt om man ikke har barn, eller maks et lite barn. Da ville jeg si at slike vindusbeskyttere som både isolerer og hindrer lysinnslipp er et must. Jeg ville brukt Teslaen til dette, og ville da bestilt slikt. Og det er det eneste jeg ville kjøpt på forhånd fordi jeg vet jeg ville hatt bruk for. Har det til min Kona (er 1,70 lang), og bruker slike til den.

https://www.bilkomponenter.no/products/solskjerming-alle-vinduer-tesla-model-3

Alternativ til taket, som er visuelt penere, ment for hverdagskjøring:
https://www.bilkomponenter.no/products/solskjerm-til-tak--og-bakvindu-tesla-model-3

Så kan man som sagt se på alt annet når man har fått bilen, og sett om du finner behov for annet snack, som div. oppbevaringsløsninger som gjør bilen enda mer brukervennlig, eller ting bare for å forbedre bilens lys (lyspakker for trunk, frunk, kupé og ledbar), transportløsninger (takstativ, skiboks) eller rett og slett bare utseendet.

Selv synes jeg bilens originale felger er fine, men de trenger senterkopp og mutterdeksel når man kjører uten aerowheel-kapslene, så da kan f.eks. disse være greie:

https://www.bilkomponenter.no/products/aero-wheel-kit-mork-gra-solv-t--tesla-model-3--s

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...