Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

AL123 skrev (3 minutter siden):

Det kan jeg jo ikke, fordi jeg ikke har tallene. Det er vel nettopp poenget mitt 🙂. Var vel litt som når teslafolket tapeserte omtrent alle forum i verden med fortjeneste pr bil basert på makrotall. En særdeles upresis øvelse 🙂 

 

Eller alle de årene koret har tapetsert forum med 'snart konkurs' i 10+ år mener du?😅

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (10 timer siden):

Stikkordet her er install base, og vekst.

De bytter margin mot vekst og markedsandeler.

Man kan spørre seg hva poenget med det er, men det forklarte de på siste telefonkonferanse. Det spiller ingen rolle om de taper på bilsalget fordi det blir mer enn tatt igjen når FSD er ferdig utviklet.

Så det hele er et veddemål på når og om de klarer å lage robo-taxi. Verdt å merke seg før man går inn i aksjen.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Du må hvertfall utdype hvis du mener det er et dårlig tall. Det du sier nå gir jo ingenting, annet enn at det virker som du har behov for å skyte ned et tall hvor Tesla gjør det bra.

Det er en dårlig utvikling fordi til tross for 6 priskutt i 2023 så får de ikke solgt unna produksjonen. De har 70-80k biler på lager ved kvartalsslutt. Brutto- og nettomargin er drastisk redusert dette kvartalet og den fulle effekten av priskuttene får man ikke se før i Q2. Og det ligger i kortene at det må enda fler priskutt til.

Andre bilprodusenter fornyer interessen ved å introdusere nye modeller og skikkelige refresher. Tesla sin taktikk er å kutte kost(funksjonalitet) på en aldrende modellportefølje og bevege seg inn i økonomi-bil-segmentet hvor det er knallhard konkurranse. Det vil vise seg om det er fornuftig. 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (10 minutter siden):

Man kan spørre seg hva poenget med det er, men det forklarte de på siste telefonkonferanse. Det spiller ingen rolle om de taper på bilsalget fordi det blir mer enn tatt igjen når FSD er ferdig utviklet.

Så det hele er et veddemål på når og om de klarer å lage robo-taxi. Verdt å merke seg før man går inn i aksjen.

Det er helt riktig å satse på recurring revenue i dagens marked. Både internet og FSD vill bli viktig for Tesla. De drar jo allerede inn mrd på internet(potensielt). 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (11 minutter siden):

Du må hvertfall utdype hvis du mener det er et dårlig tall. Det du sier nå gir jo ingenting, annet enn at det virker som du har behov for å skyte ned et tall hvor Tesla gjør det bra.

Jeg kan selvfølgelig utdype, feks med at i de tallene som ble presentert som fortjeneste pr bil var det flere fabrikanter som hadde tatt tap på mange milliarder etter at de ble nødt til å trekke seg ut av Russland. Det er uansett ikke poenget. Poenget er at makrotall ikke kan brukes på den måten.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Jeg kan selvfølgelig utdype, feks med at i de tallene som ble presentert som fortjeneste pr bil var det flere fabrikanter som hadde tatt tap på mange milliarder etter at de ble nødt til å trekke seg ut av Russland. Det er uansett ikke poenget. Poenget er at makrotall ikke kan brukes på den måten.

Så hva er de riktige tallene og ranken? Det er ikke verre enn å bare levere det du mener er rett 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Eller alle de årene koret har tapetsert forum med 'snart konkurs' i 10+ år mener du?😅

Aner ikke hva du snakker om, men dersom noen har gjort det, så er det neppe gjort utfra makrotall, så det vil uansett ikke være det samme, nei.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Så hva er de riktige tallene og ranken? Det er ikke verre enn å bare levere det du mener er rett 

Neida, det er bare å hente inn årsrapporter og detaljert regnskap for alle bilprodusentene i verden, analysere de og komme med tallene....

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Så du innrømmer altså at du bare tipper, og sitter ikke på reelle grunnlag for å si noe. Det er jo fint at du er ærlig da.

Det er jo akkurat det som er poenget. Det er brukeren som legger ut disse tallene som tipper. Jeg mener tvertimot at tallene er lite verdt, da det nettopp er, Tipping. 

Når det er sagt, så er påstanden om avskrivinger fra Russlandssatsinger ikke tipping. Dette gjelder bla Ford, Toyota, Renault VAG, BMW og Mercedes. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 minutter siden):

Det er jo akkurat det som er poenget. Det er brukeren som legger ut disse tallene som tipper. Jeg mener tvertimot at tallene er lite verdt, da det nettopp er, Tipping. 

Når det er sagt, så er påstanden om avskrivinger fra Russlandssatsinger ikke tipping. Dette gjelder bla Ford, Toyota, Renault VAG, BMW og Mercedes. 

Men du tipper at tallene som lagt ut er tipping... Altså gjør du noe som er litt mindre verdt enn det som allerede ligger ute. Skal du overgå det må du nesten peke på hva de reelle tallene er eller bare slutte å spamme 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Hvorfor dobbelt siterer du? Du elsker å spamme disse trådene,gjør du ikke?

I det første innlegget var det meningen å sitere Nimrod, derav forsøket på saklig svar. Det siste innlegget var utelukkende ment for deg.

Jeg er vel blandt de som spammer minst her inne. Mitt insentiv med å skrive på nett er å bekjempe mennesklig dummhet. Åpenbart en håpløs kamp...

Endret av AL123
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Neida, det er bare å hente inn årsrapporter og detaljert regnskap for alle bilprodusentene i verden, analysere de og komme med tallene....

Tallene som er screenshotet er hentet inn på akkurat den måten, av en fyr som har gjort dette i tiår. For å kunne sammenligne bilfabrikantene og hvem av dem som driver god butikk på tvers av størrelsen

Jeg klarer ikke helt å få med meg navnet hans i begynnelsen, så det er dessverre med kommentarer fra en annen irriterende youtuber. Hvis noen klarer å høre og finne kanalen til analytikeren så send meg gjerne linken til den originale videoen  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (39 minutter siden):

Tallene som er screenshotet er hentet inn på akkurat den måten, av en fyr som har gjort dette i tiår. For å kunne sammenligne bilfabrikantene og hvem av dem som driver god butikk på tvers av størrelsen

Jeg klarer ikke helt å få med meg navnet hans i begynnelsen, så det er dessverre med kommentarer fra en annen irriterende youtuber. Hvis noen klarer å høre og finne kanalen til analytikeren så send meg gjerne linken til den originale videoen  

 

John McElroy fra Autoline. Youtubekanalen til Autoline heter Autoline Network.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Skal ut å prøvekjøre en model Y i morgen, performance. De kjører lukrativ rentekampanje på bilene så prisen synes jeg er nesten altfor god. 3 år med 1.99% rente? Må få overbevist fruen bare. Hadde kjøpt den usett om ikke 😅 Har kjørt en model 3 så tenkte det ble noenlunde likt. Finner ikke noen bedre biler i den prisklassen. Får mye for pengene synes jeg.

Vet egentlig ikke om hva jeg skal spørre om. Greit å kjøpe nå med den rentekampanjen? Hvor ofte kjører de slike kampanjer? Er ikke supert hastverk med bil, men er ikke så tålmodig. Hvordan er den med plass i forhold til en Q4?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (5 minutter siden):

Skal ut å prøvekjøre en model Y i morgen, performance. De kjører lukrativ rentekampanje på bilene så prisen synes jeg er nesten altfor god. 3 år med 1.99% rente? Må få overbevist fruen bare. Hadde kjøpt den usett om ikke 😅 Har kjørt en model 3 så tenkte det ble noenlunde likt. Finner ikke noen bedre biler i den prisklassen. Får mye for pengene synes jeg.

 

Bilen bør definitivt ikke kjøpes usett, selv om en har sett/prøvd Model 3 som har stort sett samme kvalitet. Kjørekomforten er en helt annen, og vil kunne være en dealbreaker for mange. Du finner mange biler i den prisklassen, hvilken som er best vil variere etter behov. Hvis en ser kun på innvendig plass eller på hva den klarer 0-100 på, så er det ikke mange konkurenter, men en basic Model Y performance koster vel over 560k, over 650k med utvidet kjøreassistanse og fsd, og det finnes mange gode elbiler opptil den prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...