Snowleopard Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 Kahuna skrev (1 time siden): Har både 3 og Y. Bakluka er nok den største forskjellen. 3ern har egentlig ganske god plass men du kan glemme å pakke i harde kofferter. Må vel bare å laste motsatt. Altså kofferter inn via nedlagt baksete, opp med setene og så stappe videre fa luka bake. Salvesen. skrev (2 timer siden): PgUp skrev (2 timer siden): Det er vel litt juks? Hvorfor er det juks? Det er jo reell plass som 3 ikke har? Juks i form av at de fleste bruker en standard der man stopper ved rollo/hattehylle eller topp av bakseterygg/vinduer ved minst 2 seterader oppe. Når alle seter er lagt ned, måler man hele rommet, siden den i slik konfigurasjon har bil i lastemodus. Men nå måler jo Jaguar på en annen måte enn tyskerne, så uansett blir det vanskelig å sammenligne på tvers. Her hadde det (også) vært fint om man kunne enes om en standard, så det blir lettere å sammenligne på tvers av merker og modeller. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 12 minutes ago, Snowleopard said: Her hadde det (også) vært fint om man kunne enes om en standard, så det blir lettere å sammenligne på tvers av merker og modeller. Standarden er ISO3832 Passenger cars — Luggage compartments — Method of measuring reference volume Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 sverreb skrev (1 minutt siden): Standarden er ISO3832 Passenger cars — Luggage compartments — Method of measuring reference volume Hjelper lite at det finnes en standard, om det ikke enes om bruke av denne ene standarden... Ref. Apple og USB-striden. 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 49 minutes ago, Snowleopard said: Hjelper lite at det finnes en standard, om det ikke enes om bruke av denne ene standarden... Ref. Apple og USB-striden. Meg bekjent er denne standarden enerådende i europa. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. april 2023 Del Skrevet 21. april 2023 God plass i 3ern ja, men den smale åpningen gjør det mye lettere å pakke ting i en Y. Hente en barneseng f.eks. bare å stappe baki y'en men måtte ha demontert den for å få den i 3'ern. 4 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. april 2023 Del Skrevet 21. april 2023 8 hours ago, PgUp said: Ja, model 3 burde vært en hatchback. Ville vel fått Polestar 2 problemet da, med en bjelke over baksetet så voksne folk ikke kan sitte der. Polestar har vel løst det nå ved å fjærne bakruten. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 21. april 2023 Del Skrevet 21. april 2023 sverreb skrev (14 timer siden): Meg bekjent er denne standarden enerådende i europa. Ja, det kan være. Men så pekte jeg bl.a. på Jaguar som regner på en annen måte, og tross Indiske eiere (Tata), så er det tydeligvis ikke denne standarden som benyttes. Og dessverre kan man ikke ta det for gitt at asiatiske og amerikanske produsenter vil følge en slik standard, om det ikke blir et krav, eller at man frivillig tilpasser seg. Altså står poenget om at det må bli konsensus om standarden, for en standard som ikke følges av alle, står ikke like sterkt. Og vi som potensielle kunder får et dårligere sammenligningsgrunnlag. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 21. april 2023 Del Skrevet 21. april 2023 https://www.factorywarrantylist.com/car-sales-by-manufacturer.html Interessant å se, tesla på god vei til å slå Mercedes, bmw osv i 2024 i salg. 1 Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 21. april 2023 Del Skrevet 21. april 2023 PgUp skrev (På 20.4.2023 den 16.31): Hvor ofte og hva slags type vask tar dere på deres tesla? Vedlikeholdsvask tar jeg relativt ofte, men da kun og skummer hele bilen godt med magifoam, den kan ligge veldig lenge på bilen å virke uten å renne av, så la virke i 5-10 minutter, gjerne mer om nødevendig og spyl derettter godt av. Beste skummet jeg har brukt til dags dato: https://bilnerden.no/autobrite-magifoam Ellers går det litt grundigere til verks innimellom med håndvask og tørking etterpå i tillegg. Garasjetid har forøvrig en god video på dette: 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 21. april 2023 Del Skrevet 21. april 2023 PgUp skrev (1 time siden): https://www.factorywarrantylist.com/car-sales-by-manufacturer.html Interessant å se, tesla på god vei til å slå Mercedes, bmw osv i 2024 i salg. Ja, den trenden var rimelig klar. Ser ut som Tesla vil være godt inne på topp 10 i 2024 ja. Veksten er jo ekstrem, mens de alle fleste andre har nedgang fra 2019. Målet til Tesla er 20 millioner biler i 2030. Det krever snaue 40% vekst per år. I så fall vil de være mer enn dobbelt så store som Toyota er nå. 1 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. april 2023 Del Skrevet 21. april 2023 Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden): Ja, den trenden var rimelig klar. Ser ut som Tesla vil være godt inne på topp 10 i 2024 ja. Veksten er jo ekstrem, mens de alle fleste andre har nedgang fra 2019. Målet til Tesla er 20 millioner biler i 2030. Det krever snaue 40% vekst per år. I så fall vil de være mer enn dobbelt så store som Toyota er nå. Jeg tror de når toppen innen 2030. Toyota vill nok falle som en stein fremover om de ikke løser elbil floken de er inne i. De tar jo biler i retur om dagen.. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. april 2023 Del Skrevet 21. april 2023 Jeg leste litt av siste kvartalsrapport, marginen har tydeligvis falt fra 19 % forrige kvartal til 11 % nå. Ganske stor dropp. Tanker om dette fremover med økende renter og mindre penger blant folk? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. april 2023 Del Skrevet 21. april 2023 kremt skrev (1 minutt siden): Jeg leste litt av siste kvartalsrapport, marginen har tydeligvis falt fra 19 % forrige kvartal til 11 % nå. Ganske stor dropp. Tanker om dette fremover med økende renter og mindre penger blant folk? Ja de har jo kuttet prisene rundtom ganske kraftig men igjen hatt sykt gode salgstall. Det blir nok slik fremover, mer salg og mindre marginer. Når en selger 2+M biler i året med recurring revenue som lading og nett så kan en senke marginene kraftig uten at det svir særlig. I tillegg kan de snart levere 'gratis' nett til biler og mer via starlink. De setter seg opp for enorme inntekter. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 22. april 2023 Del Skrevet 22. april 2023 (endret) On 4/21/2023 at 7:57 PM, kremt said: Jeg leste litt av siste kvartalsrapport, marginen har tydeligvis falt fra 19 % forrige kvartal til 11 % nå. Ganske stor dropp. Tanker om dette fremover med økende renter og mindre penger blant folk? Stikkordet her er install base, og vekst. De bytter margin mot vekst og markedsandeler. 11% er fortsatt ikle dårlig. Her er tall for 2022. Det jeg ville vært redd for om jeg hadde alle sparepengane i TSLA er elbilinsentiver. Uten de så er det et veldig lite marked for elektrisk, inntil prisparitet med ICE nås Endret 22. april 2023 av bzzlink 1 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 23. april 2023 Del Skrevet 23. april 2023 bzzlink skrev (9 timer siden): Stikkordet her er install base, og vekst. De bytter margin mot vekst og markedsandeler. 11% er fortsatt ikle dårlig. Her er tall for 2022. Det jeg ville vært redd for om jeg hadde alle sparepengane i TSLA er elbilinsentiver. Uten de så er det et veldig lite marked for elektrisk, inntil prisparitet med ICE nås Wow, tesla tjener så mye med så lite salg... de kommer jo til å knuse de andre etterhvert. 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 23. april 2023 Del Skrevet 23. april 2023 kremt skrev (På 21.4.2023 den 19.57): Jeg leste litt av siste kvartalsrapport, marginen har tydeligvis falt fra 19 % forrige kvartal til 11 % nå. Ganske stor dropp. Tanker om dette fremover med økende renter og mindre penger blant folk? Nettomarginen til Mercedes som er nevnt tidligere i tråden, økte til 15% i Q1 2023. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 23. april 2023 Del Skrevet 23. april 2023 PgUp skrev (23 minutter siden): Wow, tesla tjener så mye med så lite salg... de kommer jo til å knuse de andre etterhvert. De tallene sier ikke så mye i seg selv, uten at man bryter de ned. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. april 2023 Del Skrevet 23. april 2023 AL123 skrev (29 minutter siden): De tallene sier ikke så mye i seg selv, uten at man bryter de ned. Du må gjerne utdype. Med tall. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 23. april 2023 Del Skrevet 23. april 2023 Nimrad skrev (3 minutter siden): Du må gjerne utdype. Med tall. Det kan jeg jo ikke, fordi jeg ikke har tallene. Det er vel nettopp poenget mitt 🙂. Var vel litt som når teslafolket tapeserte omtrent alle forum i verden med fortjeneste pr bil basert på makrotall. En særdeles upresis øvelse 🙂 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. april 2023 Del Skrevet 23. april 2023 AL123 skrev (1 minutt siden): Det kan jeg jo ikke, fordi jeg ikke har tallene. Det er vel nettopp poenget mitt 🙂. Var vel litt som når teslafolket tapeserte omtrent alle forum i verden med fortjeneste pr bil basert på makrotall. En særdeles upresis øvelse 🙂 Du må hvertfall utdype hvis du mener det er et dårlig tall. Det du sier nå gir jo ingenting, annet enn at det virker som du har behov for å skyte ned et tall hvor Tesla gjør det bra. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå