Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Så hvorfor spør du om det da? 

For det er åpenbart at du ikke har lest annet enn rapporten, og at lenken dermed er like tynn og objektiv som det meste annet du poster her.

 

Salvesen. skrev (7 minutter siden):

 Tesla KNUSER alle, med kun vision basert system. 

Innendørs, i en testhall, og nei, de "knuser" ikke alle, de har høyest score totalt sett. Hvordan de virker i praksis er en annen sak. Foreløpig ser vi at de hverken takler enkel selvparkering eller klarer å assistere sjåføren med parkering, noe alle andre får til. Så får vi se hvordan systemet funker ute på veien under værforhold man gjerne ikke finner i Silicon Valley.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (7 minutter siden):

For det er åpenbart at du ikke har lest annet enn rapporten, og at lenken dermed er like tynn og objektiv som det meste annet du poster her.

 

Innendørs, i en testhall, og nei, de "knuser" ikke alle, de har høyest score totalt sett. Hvordan de virker i praksis er en annen sak. Foreløpig ser vi at de hverken takler enkel selvparkering eller klarer å assistere sjåføren med parkering, noe alle andre får til. Så får vi se hvordan systemet funker ute på veien under værforhold man gjerne ikke finner i Silicon Valley.

 

Rapporten er jo det som er vesentlig. 

Du må gjerne vise til andre tester som er mer relevant. Men jo, de knuser resten i encap sine tester av assisterende kjøring. Det er bare til å lese rapporten å sammenligne den med andre rapporter fra biler de har testet. Ingen er i nærheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Rapporten er jo det som er vesentlig. 

Du må gjerne vise til andre tester som er mer relevant. Men jo, de knuser resten i encap sine tester av assisterende kjøring. Det er bare til å lese rapporten å sammenligne den med andre rapporter fra biler de har testet. Ingen er i nærheten.

Ingen er i nærheten? Det er vel å ta i. Poenget mitt var vel uansett ikke å ta fra Tesla cred som en meget sikker bil, men å påpeke at linken din var rimelig ubrukelig til å dokumentere at man klarer seg fint uten radar.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, AL123 said:

Ingen er i nærheten? Det er vel å ta i. Poenget mitt var vel uansett ikke å ta fra Tesla cred som en meget sikker bil, men å påpeke at linken din var rimelig ubrukelig til å dokumentere at man klarer seg fint uten radar.

Finnes det noe statistikk på ulykker blandt Tesla? Det var vel i august i fjor de deaktiverte radaren på alle 3 og Y, så det burde jo gi en peikepinne om det er dårligere.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Ingen er i nærheten? Det er vel å ta i. Poenget mitt var vel uansett ikke å ta fra Tesla cred som en meget sikker bil, men å påpeke at linken din var rimelig ubrukelig til å dokumentere at man klarer seg fint uten radar.

De tester sikkerheten til bilen uten radar og kommer på plass 1 og 2 mens de andre er langt bak. Klart det viser at de er sikker uten radar. Å si noe annet er helt søkt også baserer det seg ikke på realiteten. Vis gjerne til målinger gjort av tilsvarende selskaper som støtter opp om din mening om at de ikke er sikre uten radar.

De har også godkjent salg uten radar her hjemme..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Finnes det noe statistikk på ulykker blandt Tesla? Det var vel i august i fjor de deaktiverte radaren på alle 3 og Y, så det burde jo gi en peikepinne om det er dårligere.

Nei, og ingen kan si om kun kamera er bedre enn sammen med andre sensorer. Ikke engang de fremste forskerene i verden på området kan gi et klart svar på det all den tid de faktisk er rykende uenige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Nei, og ingen kan si om kun kamera er bedre enn sammen med andre sensorer. Ikke engang de fremste forskerene i verden på området kan gi et klart svar på det all den tid de faktisk er rykende uenige. 

Men tester viser at de selv uten scorer best av alle andre... i tillegg har de ikke fått verken salgsforbud eller pålegg eller tilsvarende. Alle disse tingene viser til at de etter all data en har i dag er mer enn sikre nok, uten radar.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har uansett god tro på Tesla sitt system kontra hva mange av de andre pusher ut. Likte denne videoen hvor de tester "selvkjøring" blandt de forskjellige merkene.

Spesielt Toyota Yaris gjorde det bra....

https://youtu.be/pe9nUDSh-Tg

Og det var en bil som gjorde det litt bedre enn de andre på nødbrems testen. Spol til slutten for å se resultatlisten.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Har uansett god tro på Tesla sitt system kontra hva mange av de andre pusher ut.

Har ikke sagt noe på det, og det er vel ikke så mange som har nektet for at et kamera kan være tilfredstillende under optimale forhold. Tvilen blandt de lærde går vel mer på hvordan et kamera alene fungerer under ulike klimatiske og visuelle forhold. Sett i den sammenheng er ikke Salvesens innlegg å betrakte som støy, og det bør han selv skjønne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Denne håper jeg Tesla tar en kikk på før de skal refreshe S/X neste gang.

 

Om de flytter produksjonen til Tyskland kan det kanskje skje noe. Men nå som de produseres i CA tror jeg ikke det blir store endringene. Men jeg ønsker de gjerne velkommen!

De har også kommet langt på interiør og komfort fra 2012.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Om de flytter produksjonen til Tyskland kan det kanskje skje noe. Men nå som de produseres i CA tror jeg ikke det blir store endringene. Men jeg ønsker de gjerne velkommen!

Hvor de produseres har vel ikke noe å si? Flere kinesiske merker ligger så og si on-par med tyskerne.

Salvesen. skrev (7 minutter siden):

De har også kommet langt på interiør og komfort fra 2012.

Ja, det har konkurrentene også. Forspranget er fortsatt ganske stort og S/X har blitt relativt sett ganske mye dyrere.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Hvor de produseres har vel ikke noe å si? Flere kinesiske merker ligger så og si on-par med tyskerne.

Ja, det har konkurrentene også. Forspranget er fortsatt ganske stort og S/X har blitt relativt sett ganske mye dyrere.

Virker å ha noe å si for tesla, når de åpnet fabrikkene i Kina/Tyskland kom det en rekke oppgraderinger. Bilene som produseres på freemont eller hva den heter ser ut til å beholde "usa stil" på bilene. 

 

EDIT: fullførte nettopp videoen og det er jo mye ironi her også 😛

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

fullførte nettopp videoen og det er jo mye ironi her også 😛

Det går begge veier ja ;)

Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Virker å ha noe å si for tesla, når de åpnet fabrikkene i Kina/Tyskland kom det en rekke oppgraderinger. Bilene som produseres på freemont eller hva den heter ser ut til å beholde "usa stil" på bilene. 

Hvorfor skal det ha noe med fabrikken å gjøre? Bedre kvalitet, som i mindre panel gaps, bedre QA og sånt forstår jeg kan ha med fabrikken å gjøre, men du trenger ikke være tysker for å installere kick-sensor, massasjesete eller bedre lydisolasjon. Det er det vel fortsatt ingeniørene i California som tegner inn?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (11 minutter siden):

Det går begge veier ja ;)

Hvorfor skal det ha noe med fabrikken å gjøre? Bedre kvalitet, som i mindre panel gaps, bedre QA og sånt forstår jeg kan ha med fabrikken å gjøre, men du trenger ikke være tysker for å installere kick-sensor, massasjesete eller bedre lydisolasjon. Det er det vel fortsatt ingeniørene i California som tegner inn?

jeg tipper det har noe med ansatte og kultur å gjøre. Pr i dag har ikke de som jobber i Tyskland eller Kina noe å gjøre med S/X ift produksjon. Men det skjedde endringer med Y/3 så snart de kom i produksjon i de andre landene. Tror det handler mest om press i fra orginisasjonen, men jeg vet ikke. 

Lenke til kommentar

image.png.42d4746ba5d3212d2f9af8988971768b.png

Jeg kommenterte en video til den kjente Tesla YouTuberen Rayan Shaw igår, og det ser ut som om selveste Elon Musk har "svart meg"...
Nå er det jo ikke et svar som sådan, men er det Elon Musk eller bare en tullebukk som utgir seg for ham?
Men svaret er jo absolutt i Musk-stil da!☺️

Youtube videoen: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

En hver video som har 'its finally happening' i tittelen trigger clickbait-alarmen min.. :p 

Joda; Ryan Shaw e god på å tygge drøv, prater som en maskin, og legger ut videoer oftere enn jeg pusser tennene, så jeg gjør alltid på noe annet mens kverna hans går i bakgrunnen...😉

Lenke til kommentar
ozone skrev (9 timer siden):

Nå er det jo ikke et svar som sådan, men er det Elon Musk eller bare en tullebukk som utgir seg for ham?

Det er selvfølgelig ikke Musk. Elon Musk spam på YouTube er veldig utbredt.

Jeg klarer ikke la være å kommentere på kommentaren din forresten. Apple CarPlay/Android Auto er et stort savn for meg. Det er helt uforståelig hvorfor jeg ikke kan ha det i et vindu på giga-skjermen til Tesla. Bare for å liste mine bruksområder, som jeg da altså må gi opp når jeg går over til Tesla:

  1. Diverse lydapper: Jeg bruker lydbok-apper, PodMe og og Apple Podkast mer enn jeg hører på musikk når jeg kjører. Uten CarPlay må jeg styre disse via mobilen og streame over bluetooth som er en veldig lite smidig løsning.
  2. Smarthjem: Jeg har garasjeport jeg kan åpne fra Home Assistant. En knapp i Apple CarPlay åpner porten. Med Tesla må jeg altså tilbake i tid og begynne å bruke den manuelle fjernkontrollen som følger med
  3. Noen ganger vil jeg bruke andre navigasjonsapper enn Tesla sin innebygde. Har jeg fått en adresse på SMS ligger den klar i Apple Maps. Det ville også gitt meg "gratis" navigasjon med trafikkinfo dersom det hadde vært mulig.
  4. App-utvalget er enormt på CarPlay vs Tesla sine egne.
  5. Stemmestyring på mobil kan gjøre mye mer enn Tesla sin egen. 

Noe av det kan fikses hvis de får ut fingern og lager en app store. Men hva er sannsynligheten for at PodMe f.eks. gidder å lage en egen app kun for Tesla. Mitt inntrykk er at de som mener CarPlay/Android Auto er unødvendig ikke har brukt det ordentlig, eller kun tror at det handler om å spille musikk. Slutt på rant.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...