Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AL123 said:

Enig i det første. Så lenge Tesla er blandt de få som kunn satser elbil, og som pusher salgsmål fremfor alt, så vil de nok ligge i salgstoppen iallefall 2-3 år til. Hva som skjer videre er imidlertid usikkert da Tesla klart har en lavere utviklingstakt enn de fleste andre bilprodusenter.

Lavere utviklingstakt på antall bilmodeller ja. Men utviklingstakt på antall biler de produserer er ganske drøy. 
 

Når man nå ser hva de kan gjøre med etterspørselen bare ved å senke prisen sin litt, så blir det noen spennende år fremover. 
 

Jeg forventer ikke at alle skal gidde å bruke 30 min på dette, men det er en interessant nedbryting av hvordan Tesla kan klare målet de har satt seg om å levere 20.000.000 biler i 2030.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (8 minutter siden):

De trenger ikke være ledende på pris, men M divisjonen bør være ledende på vekt, kjøregenskaper og ytelse

I4 er ikke M biler, men såkalte M-performance modeller, altså en light variant.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Lavere utviklingstakt på antall bilmodeller ja. Men utviklingstakt på antall biler de produserer er ganske drøy. 
 

Når man nå ser hva de kan gjøre med etterspørselen bare ved å senke prisen sin litt, så blir det noen spennende år fremover. 
 

Jeg forventer ikke at alle skal gidde å bruke 30 min på dette, men det er en interessant nedbryting av hvordan Tesla kan klare målet de har satt seg om å levere 20.000.000 biler i 2030.

 

Hehe, blir vel som å lese bibelen, eller eventyr, men skal prøve å få sett det en dag 🙂 .

Lenke til kommentar
5 minutes ago, AL123 said:

I4 er ikke M biler, men såkalte M-performance modeller, altså en light variant.

Ja vet det, er litt opp og ned hvor vellykkede de er. Hadde det utrolig gøy med M135 som leiebil i Alpene for noen år siden (shit for snart 10 år siden). Og en M540d på Golsfjellet isbane men den ble litt i tyngste laget. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 timer siden):

Hehe, blir vel som å lese bibelen, eller eventyr, men skal prøve å få sett det en dag 🙂 .

Interessant å bruke så mye tid på er bilmerke du misliker. 

Jeg er ikke så fan av kaffe så finner det ganske lett å stå fra å skrive masse negativt om kaffe i kaffetråden. Forstå at det ville vært ganske irriterende for de som liker kaffe.

Men forstår jo også at negativitet og klaging kan være avhengighetsskapende og utløse visse kjemikaler i hjernen.

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, kremt said:

Den fins ikke. Var isåfall M550d. Ellers var det en 540d.

Du har helt rett, kjapp sjekk av bildene her, var en 550d og det var 10 år siden :)

Uansett, BMW lager imponerende biler, og vil for alltid ha en spesiell plass hos meg, men gode elbiler tilgjengelig for hvermannsen har de ikke dreisen på enda. 

Dersom skiftet til elbil er her nå, i Europa, USA og Kina. Dvs at de er der Norge var for 5 år siden.
Tesla virker å være den som er best rigget for å lage en bil i Corolla, Prius, Auris, Golf, 1 serie klassen
som

  1. Folk har lyst på
  2. Folk har råd til
  3. De tjener penger på
  4. De kan lage nok av

Jeg skal være forsiktig med å projisere egne erfaringer her, men har solgt endel bil (var medeier i en bilforhandler en stund).

Folk velger bil etter litt forskjellige kriterier. Men pris og størrelse / plass er to store påvirkere på alle bilvalg. Med elbil så seiler et 3. kriterie opp, som folk ikke er vant til å forholde seg til. Rekkevidde og tilgang på drivstoff.

Hva er Tesla best på av alle elbiler de konkurrerer mot?

Rekkevidde
Tilgang på drivstoff
Plass ift størrelse
Pris

Folk vil fortsatt ha den beste bilen for penga, og kjøper gjerne litt status / fancy løsninger når grunnbehovet er oppfylt. BMW 1 serie, Mercedes A klasse og Audi A3 er en måte å skille seg litt ut på, det er litt mer luksus.

Tesla har valgt å skille seg ut på ytelse. Som nok er den billigste differensiatoren for dem å levere på, og som gir må-ha faktoren som tyskerne er kjente for å levere med design

Jeg spår en lys fremtid for Tesla her 

 

 

16652EC1-A563-4A43-A732-F7F38790DD02.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (14 timer siden):

De har lansert 5 bilmodeller på 16-17 år.

Og det er et problem fordi?

I praksis så har Tesla nå *1* storselger. Og det ser ut til å funke helt greit. De trenger altså ikke noen ny storselger før den de har blir uinteressant for kjøperne, eller de ønsker å selge enda mer. Hvordan var det igjen? Er kanskje storselger nr 2(cybertruck) rett rundt hjørnet? Da er Tesla dekket greit minst et par år til. Så må de sannsynligvis komme med noe nytt da. Kanskje en mindre modell(TM2?).

En hver bilprodusent bør tilpasse antall modeller til markedet og den situasjonen de til en hver tid befinner seg i. Det synes jeg Tesla har løst svært bra, så bra at det kan havne i lærebøkene. 

Lenke til kommentar
21 hours ago, AL123 said:

Tja, hvor mange elbiler tror du VAG, Mercedes, Volvo og BMW har lansert innen 2035? Eller 2030 for den del, og hvor mange tror du Tesla har klart å lansere. Det er bare 2 år siden enkelte her inne påstod at Tesla lett kunne holde liv i modellene sine i 10-15 år siden de var så flinke å oppdatere de. Vel, hvordan ser det ut for Model 3 nå? Bilfabrikantene utvikler biler i 5-10års perspektiv innen 2030, så har de fleste produsentene ikke bare utviklet mange nye modeller, men de har også kommet 2 generasjoner videre i platformutvikling. Bilfabrikantene bygger ikke elbiler og bensinbiler på felles platform i dag fordi det er det eneste de klarer, men fordi det er en del av den lansiktige forretningsplanen som går ut på å fase ut fosilbilen innen bestemte datoer. Nå er det selvfølgelig ikke alle "legacyprodusenter" som kommer til å overleve. Det ser feks veldig stygt ut for Jaguar, men hvis man ser på det europeiske markedet, så vil det nok være flere av dagens "legasy produsenter" enn nye merker som har overlevd frem til, la oss si 2035. Og da regner jeg alle rene elbilmerker og alt av kinamerker som "nye"

Spørsmålet virker ikke å være hvor mange modeller de lanserer, men hvor mange elbiler de klarer å produsere.

Og ikke minst hvor mye batterier, til hvilken pris, klarer de å produsere / kjøpe

Dersom det er etterspørsel etter 40 millioner elbiler i år 2030. - Om 7 år

Hvor mange av de bilene blir laget av hvilken fabrikant?

Jeg synes ikke det virker som VAG, Toyota, BMW, Volvo et al. har tatt dette seriøst nok, tidlig nok.

Tesla bygget om en gammel Toyota fabrikk til å produsere elbiler (Fremont) Det tok de nesten 4 år å klare å produsere like mange elbiler der i året som Toyota produserte ICE biler når de hadde fabrikken (men nå produserer de 30% mer). Og det er når Tesla startet fra scratch.

Hvis vi legger mitt tidligere resonnement til grunn om at man ikke klarer å konkurrere med mixed drivlinje biler, så betyr det at eksisterende produksjonslinjer ikke gir noe konkurransefortrinn. Det gir isteden en ulempe.

 

WW-S3-12-2022.png

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Tesla bygget om en gammel Toyota fabrikk til å produsere elbiler (Fremont) Det tok de nesten 4 år å klare å produsere like mange elbiler der i året som Toyota produserte ICE biler når de hadde fabrikken (men nå produserer de 30% mer). Og det er når Tesla startet fra scratch.

Forskjellen er at Toyota klarte å produsere 430 000 biler per år på den fabrikken uten å slå opp flere telt på parkeringsplassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
41 minutes ago, uname -i said:

Forskjellen er at Toyota klarte å produsere 430 000 biler per år på den fabrikken uten å slå opp flere telt på parkeringsplassen.

Det sier litt om hvor dårlig tid Tesla bedømte at de hadde. Muligens bedre å bo i telt en kort stund, midt i en omstilling, enn å vente med omstillingen helt til man må flytte i telt permanent :)

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (43 minutter siden):

Forskjellen er at Toyota klarte å produsere 430 000 biler per år på den fabrikken uten å slå opp flere telt på parkeringsplassen.

Klassisk stråmannsargumentasjon.
Det blir for dumt å prøve å få dette til å handle om at Tesla ikke kan bygge hus, men må sette opp telt, når det det egentlig handlet om i bzzlink's innlegg er at Tesla er mer effektiv og rask! Må man sette opp telt for å få ting gjort så gjør man det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 minutt siden):

Klassisk stråmannsargumentasjon.
Det blir for dumt å prøve å få dette til å handle om at Tesla ikke kan bygge hus, men må sette opp telt, når det det egentlig handlet om i bzzlink's innlegg er at Tesla er mer effektiv og rask! Må man sette opp telt for å få ting gjort så gjør man det!

Skal si folk hisser seg opp over rene fakta. Det går ikke an å sammenligne produksjonskapasiteten når det er to forskjellige fabrikker. En ordentlig fabrikk og en hvor ufaglærte setter sammen bilen din i et telt på parkeringsplassen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

Skal si folk hisser seg opp over rene fakta. Det går ikke an å sammenligne produksjonskapasiteten når det er to forskjellige fabrikker. En ordentlig fabrikk og en hvor ufaglærte setter sammen bilen din i et telt på parkeringsplassen. 

Du klarer visst ikke gi deg med stråmannsargumentasjonen...
Nå tror jeg ikke bilene ble satt sammen i teltene! De var nok mer for midlertidig lager av deler og slikt. Er ikke så sikker på at utsagnet ditt om at "ufaglærte" satt sammen biler i teltene er riktig heller. Men om det skulle stemme, så blåser du uansett opp et uvesentlig og oppkonstruert argument til å bli det vesentlige i diskusjonen.
Det vesentlige er resultatet: mengden biler, markedsandeler, kvalitet; antall reklamasjoner osv.
Hvordan Tesla klarer å få det til blir deres sak.
Nå vet jo jeg hva ditt neste innlegg kommer til å inneholde: "panel-gaps" og annen elendighet...
Men det utgjorde ikke mange promille av produksjonen, og alle merker har litt av sånt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (3 minutter siden):

Du klarer visst ikke gi deg med stråmannsargumentasjonen...
Nå tror jeg ikke bilene ble satt sammen i teltene! De var nok mer for midlertidig lager av deler og slikt. Er ikke så sikker på at utsagnet ditt om at "ufaglærte" satt sammen biler i teltene er riktig heller. 

Hva om du veksler inn sinnet ditt i faktisk kunnskap? Nei, teltene brukes ikke til delelager, de brukes til GA(General Assembly) og ufaglærte ble kommandert ut dit med en skiftenøkkel i hånda.

https://www.teslarati.com/tesla-fremont-new-tent-model-s-x-production-upgrades-battery-line-update/

https://www.businesslive.co.za/bd/companies/2018-07-03-tesla-workers-spill-the-beans-on-what-it-took-to-hit-the-model-3-target/

ozone skrev (15 minutter siden):

Det vesentlige er resultatet: mengden biler, markedsandeler, kvalitet; antall reklamasjoner osv.
 

Nei, det vesentlige er det jeg kommenterte, en påstand om at Tesla fikk til høyere produksjon fra den samme fabrikken enn Toyota. Og det er feil, siden to åpne telt på parkeringsplassen med produksjonslinjer ikke var en del av fabrikken når Toyota produserte biler der. 

Lenke til kommentar
26 minutes ago, uname -i said:

Skal si folk hisser seg opp over rene fakta. Det går ikke an å sammenligne produksjonskapasiteten når det er to forskjellige fabrikker. En ordentlig fabrikk og en hvor ufaglærte setter sammen bilen din i et telt på parkeringsplassen. 

Du understreker poenget mitt. Man kan ikke sammenligne produksjonskapasitet for ICE med produksjonskapasitet for BEV.

Så hvor mange BEV fabrikker, inkludert batterfabrikker har Toyota og VW under bygging, blir spørsmålet.

Oppfølgingsspørsmålet blir hvordan de skal balansere det mot ICE fabrikkene, gitt at de ikke kan produsere mixed-drivlinje på samme fabrikker. 

Jeg har inntrykk av at legacy auto klamrer seg til at en bil er en bil, og er du god til å bygge bil, så er du god til å bygge bil uansett drivlinje. 

Av det Legacy har levert hittil, så klarer de ikke matche Tesla på kriterier som

Kollisjonssikkerhet
Plass
Vekt
ytelse
Rekkevidde

Til samme prispunkt.

Det kan godt være at det endrer seg løpet av de neste 5 åra, men da må de starte å bygge nye produksjonlinjer, inkludert batterier, fort

Lenke til kommentar
13 minutes ago, uname -i said:

Hva om du veksler inn sinnet ditt i faktisk kunnskap? Nei, teltene brukes ikke til delelager, de brukes til GA(General Assembly) og ufaglærte ble kommandert ut dit med en skiftenøkkel i hånda.

https://www.teslarati.com/tesla-fremont-new-tent-model-s-x-production-upgrades-battery-line-update/

https://www.businesslive.co.za/bd/companies/2018-07-03-tesla-workers-spill-the-beans-on-what-it-took-to-hit-the-model-3-target/

Nei, det vesentlige er det jeg kommenterte, en påstand om at Tesla fikk til høyere produksjon fra den samme fabrikken enn Toyota. Og det er feil, siden to åpne telt på parkeringsplassen med produksjonslinjer ikke var en del av fabrikken når Toyota produserte biler der. 

Så teltene på parkeringsplassen utgjorde forskjellen i footprint, som gjorde at Tesla klarer 30% høyere produksjon enn Toyota klarte.

Det er jo også en klapp på skuldra til de ufaglærte Teslaarbeiderne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Du understreker poenget mitt. Man kan ikke sammenligne produksjonskapasitet for ICE med produksjonskapasitet for BEV.

Er ikke BEV så MYE enklere å bygge? Det er hvertfall det man blir tutet ørene full med i lang tid. Så da må vel Toyotas produksjonskapasitet på 430 000 i Fremont være utrolig imponerende da?

bzzlink skrev (10 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at legacy auto klamrer seg til at en bil er en bil, og er du god til å bygge bil, så er du god til å bygge bil uansett drivlinje. 

Det vil jeg si er 100% korrekt. Drivlinjen er bare en liten del av en bil. Lakk for eksempel, det er jo noe Tesla sliter med. Ser litt hardt på bilen og den flasser av.

bzzlink skrev (11 minutter siden):

Kollisjonssikkerhet
Plass
Vekt
ytelse
Rekkevidde

Dette handler kun om trade-offs og prioriteringer. Ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...