AL123 Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 Iterion skrev (5 minutter siden): Tror nok Tesla kommer til å fortsette å være i salgstoppen i åra fremover mtp hvor langt fremme de er på både rekkevidde, teknologi og ikke minst ladestasjoner. Så får man veldig mye bil for penga som mange kan ta seg råd til(spesielt da Model 3 og Y). Og dette er jo bare starten. Når det er sagt så begynner jo de andre bilmerkene å komme seg veldig nå. Ser haugevis av både EQC, ID4/5 og ikke minst flere av de nye BMW elbilene på veien om dagen. Enig i det første. Så lenge Tesla er blandt de få som kunn satser elbil, og som pusher salgsmål fremfor alt, så vil de nok ligge i salgstoppen iallefall 2-3 år til. Hva som skjer videre er imidlertid usikkert da Tesla klart har en lavere utviklingstakt enn de fleste andre bilprodusenter. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 AL123 skrev (1 minutt siden): Enig i det første. Så lenge Tesla er blandt de få som kunn satser elbil, og som pusher salgsmål fremfor alt, så vil de nok ligge i salgstoppen iallefall 2-3 år til. Hva som skjer videre er imidlertid usikkert da Tesla klart har en lavere utviklingstakt enn de fleste andre bilprodusenter. Hva er de lavere på, sånn spesefikt? Jeg undrer, det er ikke noe mer enn det. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 Salvesen. skrev (3 minutter siden): Det var du som dro frem I4, som jeg siterte deg på. Så her må du bare skylde på deg selv. Nei, det var nok Buzzlink som dro frem den sammenligningen. Jeg hevdet fra første innlegg at sammenligningen ikke var særlig relevant. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 Salvesen. skrev (Akkurat nå): Hva er de lavere på, sånn spesefikt? Jeg undrer, det er ikke noe mer enn det. De har lansert 5 bilmodeller på 16-17 år. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 (endret) AL123 skrev (5 minutter siden): De har lansert 5 bilmodeller på 16-17 år. Hvilket annet bilmerke lanserte flere og like suksessfulle biler på sine første 15 år? Forøvrig har de jo nesten en dobbling på trappene... Endret 3. april 2023 av Salvesen. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 Salvesen. skrev (Akkurat nå): Hvilket annet bilmerke lanserte flere og like suksessfulle biler på sine første 15 år? Ettersom de fleste konkurentene ble lansert for over 100 år siden er det veldig lite relevant. Jeg skrev at Med så lav utviklingstakt i forhold til konkurentene er det grenser for hvor lenge forspranget kan vare all den tid konkurentene lanserer i 5 ganger så høyt tempo, minst. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 AL123 skrev (Akkurat nå): Ettersom de fleste konkurentene ble lansert for over 100 år siden er det veldig lite relevant. Jeg skrev at Med så lav utviklingstakt i forhold til konkurentene er det grenser for hvor lenge forspranget kan vare all den tid konkurentene lanserer i 5 ganger så høyt tempo, minst. Åja, så bmw har lansert 25 nye modeller de siste 15 årene? Hm, jeg har ikke sett de. Tesla kommer til å levere 4-5 nye modeller ila de neste 5 årene. Altså en dobbling på 1/3 av tiden. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 Salvesen. skrev (2 minutter siden): Åja, så bmw har lansert 25 nye modeller de siste 15 årene? Hm, jeg har ikke sett de. Tesla kommer til å levere 4-5 nye modeller ila de neste 5 årene. Altså en dobbling på 1/3 av tiden. Javel, hvorfor har vi ikke hørt om en eneste en av disse, bortsett fra en Pickup da, som kun er for hjemmemarkedet? BMW har forøvrig lansert ca 70 modeller siste 20 år. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 AL123 skrev (1 time siden): Javel, hvorfor har vi ikke hørt om en eneste en av disse, bortsett fra en Pickup da, som kun er for hjemmemarkedet? BMW har forøvrig lansert ca 70 modeller siste 20 år. En grunn til at Tesla lykkes er jo nettopp fordi de ikke lanserer samme bil med få variasjoner. Tesla er jo fra silicon valley skolen der man heller har færre modeller, men satser på å gjøre det veldig bra. Type Apple. Jeg synes det gir mening, da man får flere stordriftsfordeler og kan produsere mer effektivt. De har jo masse utstyr inkludert, mens å prøve å finne ut av utstyrspakke, og laste ned pdfer og vite hva som er nødvendig eller ikke er et mareritt på de andre produsentene. Nå diskuterer vi jo elbil her så BMW har jo ikke mange elbiler enda. Det jeg skulle likt var en hatchback fra Tesla type litt større enn golf. Gjerne med 500km rekkevidde under 300k. Det hadde solgt bra i Europa. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 (endret) AL123 skrev (1 time siden): Javel, hvorfor har vi ikke hørt om en eneste en av disse, bortsett fra en Pickup da, som kun er for hjemmemarkedet? BMW har forøvrig lansert ca 70 modeller siste 20 år. Cybertruck Lastebil(husker ikke hva den heter) Model 2 eller hva den skal hete Roadster 40? Bare å begynne å liste. Siden 2012 når tesla lanserte S. Endret 3. april 2023 av Salvesen. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 PgUp skrev (11 minutter siden): Nå diskuterer vi jo elbil her så BMW har jo ikke mange elbiler enda. De har de ikke, men de har flere enn Tesla 🙂 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 Salvesen. skrev (9 minutter siden): Cybertruck Lastebil(husker ikke hva den heter) Model 2 eller hva den skal hete Roadster 40? Bare å begynne å liste. Siden 2012 når tesla lanserte S. Model S ble lansert i 2009, og jeg skrev 70 modeller siste 20 år men ok. F20 F21 F40 F52 F44 F22 F23 G42 F44 F30 F31 F43 F35 G20 G21 G28 F32 F33 F36 G22 G23 G26 F10 F11 F07 G30 G31 G60 G61 F06 F12 F13 G32 G11 G12 G70 Sånn, da er vi omtrent halveis. Resten kan du sikkert fikse selv... Forøvrig regnes vanligvis ikke busser, lastebiler, romferjer og sparkesykler og katamaraner inn når vi snakker om biler, så da sitter vi igjen med Cybertruck som kun selges i USA. Ingen andre modeller er hverken bekreftet eller blitt sett i prototypeform. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 AL123 skrev (3 minutter siden): Model S ble lansert i 2009, og jeg skrev 70 modeller siste 20 år men ok. F20 F21 F40 F52 F44 F22 F23 G42 F44 F30 F31 F43 F35 G20 G21 G28 F32 F33 F36 G22 G23 G26 F10 F11 F07 G30 G31 G60 G61 F06 F12 F13 G32 G11 G12 G70 Sånn, da er vi omtrent halveis. Resten kan du sikkert fikse selv... Forøvrig regnes vanligvis ikke busser, lastebiler, romferjer og sparkesykler og katamaraner inn når vi snakker om biler, så da sitter vi igjen med Cybertruck som kun selges i USA. Ingen andre modeller er hverken bekreftet eller blitt sett i prototypeform. Nei model S kom i 2012. Lol, du lister jo mange like biler. 5 serie feks. Hver iterasjon av FXX er ikke en ny bil. Da kan vi ta hver itterasjon av model S, ca ukentlig. Cybertruck selges ikke enda, hverken her eller i USA. Roadster er da sett i prototype. Og når du er inne på det har de denne 4 hjulingen også... Neida, lastebil teller ikke, men itterasjonene E F og annet vås fra BMW det er helt nytt.. krise. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 (endret) Salvesen. skrev (4 minutter siden): Nei model S kom i 2012. Lol, du lister jo mange like biler. 5 serie feks. Hver iterasjon av FXX er ikke en ny bil. Da kan vi ta hver itterasjon av model S, ca ukentlig. Cybertruck selges ikke enda, hverken her eller i USA. Roadster er da sett i prototype. Og når du er inne på det har de denne 4 hjulingen også... Neida, lastebil teller ikke, men itterasjonene E F og annet vås fra BMW det er helt nytt.. krise. Jeg lister kun hver unike karosserivariant, ikke motorvariant, spesialmodeller eller facelifts. Sammenlignet med Tesla Model S, så ha de levert 1 variant til nå. Roadster har aldri blitt sett som prototype, kun som kjørbar mock-up, dette har vært diskutert tusen ganger før Endret 3. april 2023 av AL123 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 AL123 skrev (2 minutter siden): Jeg lister kun hver unike karosserivariant, ikke motorvariant, spesialmodeller eller facelifts. Sammenlignet med Tesla Model S, så ha de levert 1 variant til nå. Roadster har aldri blitt sett som prototype, kun som kjørbar mock-up, dette har vært diskutert tusen ganger før Nitpick etter eget ønske kalles det. Tesla er som sagt ikke som legacy og kan heller ikke sammenlignes med legacy. Blir helt umulig å diskutere på slike vilkår. Takk neste. Kjørbar mockup? Som kjører i 300km/t? Av random folk? ok. Igjen, takk neste. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 Salvesen. skrev (Akkurat nå): Nitpick etter eget ønske kalles det. Tesla er som sagt ikke som legacy og kan heller ikke sammenlignes med legacy. Blir helt umulig å diskutere på slike vilkår. Takk neste. Kjørbar mockup? Som kjører i 300km/t? Av random folk? ok. Igjen, takk neste. Nei, det er vanlig nomenklatur i bilindustrien. Om det ikke passer deg, så er jo det synd, men slik er det altså. Finn gjerne et bilde av en Tesla prototype, så skal jeg tro deg. Den fire år gamle Mock-upen teller ikke. Av den enkle grunn at den ikke er noe som minner om produskjonsmodell. Hvor fort den går spiller ingen rolle. Jeg kjenner folk som har bygget raskere biler hjemme i garsjen. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 AL123 skrev (1 minutt siden): Nei, det er vanlig nomenklatur i bilindustrien. Om det ikke passer deg, så er jo det synd, men slik er det altså. Finn gjerne et bilde av en Tesla prototype, så skal jeg tro deg. Den fire år gamle Mock-upen teller ikke. Av den enkle grunn at den ikke er noe som minner om produskjonsmodell. Hvor fort den går spiller ingen rolle. Jeg kjenner folk som har bygget raskere biler hjemme i garsjen. F20 og F21 er bare forskjell på noen dører feks, de deler mye av det samme i chassi. Som Model S deler en del over alle modellene men er laget i 3 forskjellige varianter(deler av chassis er endret.). Dette kan du finne i dele katalogen til Tesla, som er helt åpen. Ok AL123 blir aldri noen roadster, for du har sagt det... Jizes. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 Salvesen. skrev (8 minutter siden): F20 og F21 er bare forskjell på noen dører feks, de deler mye av det samme i chassi. Som Model S deler en del over alle modellene men er laget i 3 forskjellige varianter(deler av chassis er endret.). Dette kan du finne i dele katalogen til Tesla, som er helt åpen. Ok AL123 blir aldri noen roadster, for du har sagt det... Jizes. Model S finnes ikke som 3 forskjellige varianter, men med 2 ulike facelifts/midlifupdates. Det gjør jo samtlige BMW modeller også (vanligvis bare en, pga kortere livslengde), men de har jeg selvsagt ikke regnet med i antallet. Kunn karosserivarianter og ulike generasjoner. Jeg har aldri sagt at Roadster aldri kommer, men at det ikke finnes noen bekreftelser på at det i det hele tatt jobbes på en slik model. Kom gjerne med info som sier noe annet... 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 6 hours ago, AL123 said: Pussig nok tror jeg ikke mange av de som har kjøpt i4 tenker at de heller burde ha kjøpt en Tesla model 3 🙂 Ellers er det jo ikke vanskelig å finne områder den er bedre enn Model 3 på heller. Dessuten har vel BMW, til tross for sin "stusselige" elbilsatsing 5 elbilmodeller på 2 år. Selvsagt er de ikke ledende på pris, men det har de da heller aldri vært. De trenger ikke være ledende på pris, men M divisjonen bør være ledende på vekt, kjøregenskaper og ytelse Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. april 2023 Rapporter Del Skrevet 3. april 2023 bzzlink skrev (4 minutter siden): De trenger ikke være ledende på pris, men M divisjonen bør være ledende på vekt, kjøregenskaper og ytelse Lurer på hvor lang tid det går før disse IX bilene testes på ringen, og hvordan de gjør det mot tesla. Plaid blir jo testet mye om dagen 'privat' Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå