Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (11 minutter siden):

Hvor lang tid kommer de andre til å bruke? 2030 kommer fort for mange legacy bilfabrikanter

Tja, hvor mange elbiler tror du VAG, Mercedes, Volvo og BMW har lansert innen 2035? Eller 2030 for den del, og hvor mange tror du Tesla har klart å lansere. Det er bare 2 år siden enkelte her inne påstod at Tesla lett kunne holde liv i modellene sine i 10-15 år siden de var så flinke å oppdatere de. Vel, hvordan ser det ut for Model 3 nå? Bilfabrikantene utvikler biler i 5-10års perspektiv innen 2030, så har de fleste produsentene ikke bare utviklet mange nye modeller, men de har også kommet 2 generasjoner videre i platformutvikling. Bilfabrikantene bygger ikke elbiler og bensinbiler på felles platform i dag fordi det er det eneste de klarer, men fordi det er en del av den lansiktige forretningsplanen som går ut på å fase ut fosilbilen innen bestemte datoer. Nå er det selvfølgelig ikke alle "legacyprodusenter" som kommer til å overleve. Det ser feks veldig stygt ut for Jaguar, men hvis man ser på det europeiske markedet, så vil det nok være flere av dagens "legasy produsenter" enn nye merker som har overlevd frem til, la oss si 2035. Og da regner jeg alle rene elbilmerker og alt av kinamerker som "nye"

Lenke til kommentar
PgUp skrev (15 minutter siden):

Men el er fremtiden ;) norge ligger bare 5 år foran.

Selvfølgelig er el fremtiden, hva har det med saken å gjøre. Men om det betyr At elbil er enerådende i 2030. 35 eller 40 er ikke så lett å si akkurat nå.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, PgUp said:

Men el er fremtiden ;) norge ligger bare 5 år foran.

Og hvis det er kun 5år foran vi ligger, så sliter legacy automaker, det kommer til å ta lenger tid enn det for de å bli konkurransedyktige på elbiler er min spådom. 

BMW ruten hvor man leverer biler som leveres både som el og som fossil, så blir ikke elbilene bra nok og kan ikke lages til et bra nok prispunkt. 

BMW i4 M50 er et godt eksempel. Den er 400kg! tyngre enn en Model 3 Performance. 
Den kan ikke hurtiglades mer enn 4 ganger på en dag
Den får powerlimit etter relativt kort tid ved høyhastighetskjøring
Den er har dårligere plass enn Model 3
Den har mindre toppfart

Selv om BMW er flinke på endel ting, og burde kunne hente ut en pris på si 200' kr mer pr bil en Tesla, så tjener de fortsatt ikke penger, og de som betaler mye føler at de ikke får den beste bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Og hvis det er kun 5år foran vi ligger, så sliter legacy automaker, det kommer til å ta lenger tid enn det for de å bli konkurransedyktige på elbiler er min spådom. 

BMW ruten hvor man leverer biler som leveres både som el og som fossil, så blir ikke elbilene bra nok og kan ikke lages til et bra nok prispunkt. 

BMW i4 M50 er et godt eksempel. Den er 400kg! tyngre enn en Model 3 Performance. 
Den kan ikke hurtiglades mer enn 4 ganger på en dag
Den får powerlimit etter relativt kort tid ved høyhastighetskjøring
Den er har dårligere plass enn Model 3
Den har mindre toppfart

Selv om BMW er flinke på endel ting, og burde kunne hente ut en pris på si 200' kr mer pr bil en Tesla, så tjener de fortsatt ikke penger, og de som betaler mye føler at de ikke får den beste bilen.

Pussig nok tror jeg ikke mange av de som har kjøpt i4 tenker at de heller burde ha kjøpt en Tesla model 3 🙂 Ellers er det jo ikke vanskelig å finne områder den er bedre enn Model 3 på heller. Dessuten har vel BMW, til tross for sin "stusselige" elbilsatsing 5 elbilmodeller på 2 år. Selvsagt er de ikke ledende på pris, men det har de da heller aldri vært.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (29 minutter siden):

Pussig nok tror jeg ikke mange av de som har kjøpt i4 tenker at de heller burde ha kjøpt en Tesla model 3 🙂 Ellers er det jo ikke vanskelig å finne områder den er bedre enn Model 3 på heller. Dessuten har vel BMW, til tross for sin "stusselige" elbilsatsing 5 elbilmodeller på 2 år. Selvsagt er de ikke ledende på pris, men det har de da heller aldri vært.

Skal ikke glemme at i4 er en ny bil på markedet og model 3 er solgt siden 2019. Sammenligner en salget fra 2019 mot i4 salget nå ser det ikke så lyst ut for bmw...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så viser ikke tallene i dag salg heller, det viser antall registreringer. Så lenge BMW har problemer i leverandørkjeden og i praksis struper produksjon, vil de aldri klare å matche tallene til Tesla - samme hvor mange biler som blir solgt (altså kontraktsinnganger).

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Skal ikke glemme at i4 er en ny bil på markedet og model 3 er solgt siden 2019. Sammenligner en salget fra 2019 mot i4 salget nå ser det ikke så lyst ut for bmw...

Spørs vel det, når i4 skal leve i 4-5 år til, mens Model 3 kanskje må leve i 10 år til.

Lenke til kommentar

4-5 år til tviler jeg på. G20 fikk nylig facelift. Det var -23. Modellen kom i -19. Ny modell kommer i -26. Jeg tror de må begynne å tenke enklere. Man kan ikke ha 100-150 options på enhver bil. De må tenke volum og enkel produksjon. De fleste kjøpere av 3-serie trenger ikke 12 ulike setetrekk og 30 ulike farger samt en utstyrsliste på 100 punkter. 2-3 ulike nivåer av "charged" utstyr tror jeg er veien å gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Tesla er for tiden så vidt inne blandt topp 20 bilprodusenter i verden, så nei 🙂 

 

Derimot er de #1 på salg av elbiler. 

Ser du for deg at det blir enkelt for de andre å konvertere salg av eksosbiler til elbiler? Tror du den konverteringen vil foregå med høyere vekstrate enn Tesla?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Veldig enkelt. Vi får se neste generasjon i4 lenge før vi får se neste generasjon Model 3

Neste gen av model 3 kommer jo fortløpende, tesla lager ikke bil som legacy selskapene. Og ryktes jo om 'større' endringer i år ref laken bilene som er fotografert.

Men poenget er det samme, de slår ikke model 3 sitt første år slik det ligger an nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

 

Ser du for deg at det blir enkelt for de andre å konvertere salg av eksosbiler til elbiler? 

Ja.

Kahuna skrev (1 time siden):

Tror du den konverteringen vil foregå med høyere vekstrate enn Tesla?

Det er vanskelig å si. Det er ikke mange bilfabrikker som har vekst som viktigste mål, og umulig å si hvor mye Tesla vil vokse. Jeg tenker de fleste fabrikkene vil beholde sin markedsandel av solgte biler, da de fleste ikke aktivt endrer hvilke segment de opererer i. Unntaket er bla Ford, som synes å ta veldig store drastiske strategivalg sett i forhold til sin størrelse.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Neste gen av model 3 kommer jo fortløpende, tesla lager ikke bil som legacy selskapene.

Nei, og det ser vi allerede at de taper stort på. Å bli verdensledende ved å ha en aktuell modell til enhver tid kan de bare glemme.

Salvesen. skrev (Akkurat nå):

 

Men poenget er det samme, de slår ikke model 3 sitt første år slik det ligger an nå.

De slår ikke Toyota Corolla med 3 serien heller, men det har neppe vært meningen.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (23 minutter siden):

Nei, og det ser vi allerede at de taper stort på. Å bli verdensledende ved å ha en aktuell modell til enhver tid kan de bare glemme.

De slår ikke Toyota Corolla med 3 serien heller, men det har neppe vært meningen.

hvordan ser vi at de sliter der? 

 

Toyota corolla 🤣😅 Nei, men de slo bobla 😛 herregud, prøv å vær litt seriøs da. Slår ikke lada salget i russland heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok Tesla kommer til å fortsette å være i salgstoppen i åra fremover mtp hvor langt fremme de er på både rekkevidde, teknologi og ikke minst ladestasjoner. Så får man veldig mye bil for penga som mange kan ta seg råd til(spesielt da Model 3 og Y).  Og dette er jo bare starten. Når det er sagt så begynner jo de andre bilmerkene å komme seg veldig nå. Ser haugevis av både EQC, ID4/5 og ikke minst flere av de nye BMW elbilene på veien om dagen. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 minutter siden):

Tror nok Tesla kommer til å fortsette å være i salgstoppen i åra fremover mtp hvor langt fremme de er på både rekkevidde, teknologi og ikke minst ladestasjoner. Så får man veldig mye bil for penga som mange kan ta seg råd til(spesielt da Model 3 og Y).  Og dette er jo bare starten. Når det er sagt så begynner jo de andre bilmerkene å komme seg veldig nå. Ser haugevis av både EQC, ID4/5 og ikke minst flere av de nye BMW elbilene på veien om dagen. 

Ja det er ingenting som tilsier at de skal snu, tvert i mot. De tjener stadig mer penger og selger stadig flere biler. Om en ikke er super nitpic da såklart. Det er det jo en del av her og andre plasser. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

hvordan ser vi at de sliter der? 

 

Toyota corolla 🤣😅 Nei, men de slo bobla 😛 herregud, prøv å vær litt seriøs da. Slår ikke lada salget i russland heller.

Jeg er seriøs. i4 og Model 3 opererer ikke i samme segment. Model3 er en billigbil som først og fremst selger på pris, og der salgsmålene er "så høye som mulig", gjerne på bekostning av både byggekvalitet og finnish, mens BMW er premiumprodukt med litt andre kvaliteter, og med klare salgsmål. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Jeg er seriøs. i4 og Model 3 opererer ikke i samme segment. Model3 er en billigbil som først og fremst selger på pris, og der salgsmålene er "så høye som mulig", gjerne på bekostning av både byggekvalitet og finnish, mens BMW er premiumprodukt med litt andre kvaliteter, og med klare salgsmål. 

Det var du som dro frem I4, som jeg siterte deg på. Så her må du bare skylde på deg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...