Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Håper virkelig de klarer å få til noe med vision-systemet. For foreløpig hadde det vært en deal-breaker for meg å ikke ha en fungerende parkeringssensor. Det tror jeg det er for mange andre også. Ikke fordi man ikke kan parkere uten, men det er så deilig å ha.

Og er det noe man vet ang. Tesla så er det å kun kjøpe basert på hva bilen allerede har, ikke hva den kan få. Det tror jeg alle som har kjøpt FSD er enig i.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, ozone said:

Good one!😆
Så 469,- er altså besparelsen...🤣

Gang det med antall biler de lager så blir det en slant..

Men hovedgrunnen til hele opplegget var vel at de ikke fikk tak i sensorer under chipmangelen, og istedenfor å stanse produksjonen som visse andre fant de på dette.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Men hovedgrunnen til hele opplegget var vel at de ikke fikk tak i sensorer under chipmangelen, og istedenfor å stanse produksjonen som visse andre fant de på dette.

Hehe, kun humor!😁
Som du ser lenger oppe så er jeg mer eller mindre enig i det "movet" der!
Men klart: For "folk flest" så hadde det nok vært lurest å ha den kamerabaserte løsningen i fungerende tilstand før de begynte å selge biler uten ultrasoniske sensorer...
For min egen del, så er jeg i stand til å se på ryggekamera selv, og på den måten bypasse den manglende Ai'en med min "i"!
Rygging burde ikke være noe problem de månedene Tesla jobber med saken. Vi har fremdeles både speil og ryggekamera.
 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Gang det med antall biler de lager så blir det en slant..

Men hovedgrunnen til hele opplegget var vel at de ikke fikk tak i sensorer under chipmangelen, og istedenfor å stanse produksjonen som visse andre fant de på dette.

Teslas kostnad er nok max en tiendedel av det pr. bil. Forøvrig kunne disse sensorene vært drevet av den minste AVR prosessoren, så det handler nok mer om hovmod.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Jeg gir det et par oppdateringer, men de kunne jo ha kaste med noen sensorer da.

Monterte et sånt sett på en Nissan jeg hadde for lenge siden. Fungerte fjell, får vel kjøpe dette og en lakkboks

 

 

 

F13AA193-27DD-497C-B513-7B0E4596C5A9.jpeg

Etterisolering med innkjøpt skummadrass og selvmekkede parkeringssesor? Hvor mye er folk villige til å betale for en bil i halvfabrikat egentlig. Det verste er at folk etter å ha sett videoene av det nye parkeringssystemet fremdele tror Tesla har selvkjøring innen rekkevidde....

 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, AL123 said:

Etterisolering med innkjøpt skummadrass og selvmekkede parkeringssesor? Hvor mye er folk villige til å betale for en bil i halvfabrikat egentlig. Det verste er at folk etter å ha sett videoene av det nye parkeringssystemet fremdele tror Tesla har selvkjøring innen rekkevidde....

 

Tesla har 41,4% markedsandel av registrerte elbiler i Norge hittil i 2023. 
 

Så tallenes tale er at de leverer en totalpakke som er overlegen konkurrentene. Og det har over 40% av markedet skjønt. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Tesla har 41,4% markedsandel av registrerte elbiler i Norge hittil i 2023. 
 

Så tallenes tale er at de leverer en totalpakke som er overlegen konkurrentene. Og det har over 40% av markedet skjønt. 
 

Akkurat som markede for 10-20 år siden hadde skjønt at Toyota var de beste bilene, og akkurat som markedet har bestemt at Kygo er norges beste artist.....

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Akkurat som markede for 10-20 år siden hadde skjønt at Toyota var de beste bilene, og akkurat som markedet har bestemt at Kygo er norges beste artist.....

Toyota hadde vel det for 10-20 år siden? Skjønte ikke helt poenget.

Lenke til kommentar
11 hours ago, bzzlink said:

Tesla har 41,4% markedsandel av registrerte elbiler i Norge hittil i 2023. 
 

Så tallenes tale er at de leverer en totalpakke som er overlegen konkurrentene. Og det har over 40% av markedet skjønt. 
 

Salget av Model 3 har falt dramatisk i år..!  
Model S og X selger mindre enn Porsche...

Har kundene helt gitt opp Tesla sine andre modeller? Det viser jo markedet? 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Nei, men de solgte mye bil.

Ja, for konkurransens skyld så håper jeg ikke tesla ender med å dominere fullstendig. Det at andre produsenter ikke klarer å levere tilsvarende tesla på pris sier at de har vært altfor trege med å satse.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (5 minutter siden):

Ja, for konkurransens skyld så håper jeg ikke tesla ender med å dominere fullstendig.

Tror ikke du trenger å bekymre deg. Ingenting som tyderpå at hele verden plutselig har blitt kommunister og er fornøyd med en eneste bilmodell.....

 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Tror ikke du trenger å bekymre deg. Ingenting som tyderpå at hele verden plutselig har blitt kommunister og er fornøyd med en eneste bilmodell.....

 

Tja, ser du på mobil siden så er det jo Android og Apple som dominerer. Og på hardware er det samsung og apple. Så ikke umulig at man havner i en lignende situasjon dersom legacy selskapene ikke greier å henge med.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (8 minutter siden):

Tja, ser du på mobil siden så er det jo Android og Apple som dominerer. Og på hardware er det samsung og apple. Så ikke umulig at man havner i en lignende situasjon dersom legacy selskapene ikke greier å henge med.

1. Bil har alltid og vil alltid være veldig forskjellig fra mobilmarkedet. Bil har en helt annen posisjon i vestlig kulturhistorie 2. Ingenting som tyder på at ikke "legacy-selskapene" ikke klarer å følge med. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

1. Bil har alltid og vil alltid være veldig forskjellig fra mobilmarkedet. Bil har en helt annen posisjon i vestlig kulturhistorie 2. Ingenting som tyder på at ikke "legacy-selskapene" ikke klarer å følge med. 

2. Salgstallene sier jo det?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Marzo said:

Salget av Model 3 har falt dramatisk i år..!  
Model S og X selger mindre enn Porsche...

Har kundene helt gitt opp Tesla sine andre modeller? Det viser jo markedet? 

S og X solgte bare godt i Norge når dollarkursen gjorde at de kosta 500'-700' NOK.
Folka med nok F-you penger som kan kjøpe bil til 1,2 mill. velger alltid biler sånn at naboene ser at den er ny, så markedet for million Teslaer i Norge er nok ikke eksiterende ja

Model 3 solgte kun godt fordi det ikke var noen andre biler å velge. Det er et veldig lite marked for sedaner i Norge, så når man kan velge en Model Y for noen få % mer i pris, så gjør alle det.

14 minutes ago, AL123 said:

Tesla er for tiden så vidt inne blandt topp 20 bilprodusenter i verden, så nei 🙂 

 

Men det som er litt skummelt for de andre er hvordan tallene ser ut i et marked der 80% av kjøperne handler elbil.

Så tallene sier tydelig at dersom folk skal ha elbil, så er det Tesla som kan levere til en tid, med et produkt og til en pris som kjøperne finner mest attraktivt.

Tesla har brukt 6-7 år på å bygge produksjonskapasitet til å kunne levere 1-2 millioner elbiler i året. Hvor lang tid kommer de andre til å bruke? 2030 kommer fort for mange legacy bilfabrikanter.

For det salgstallene i et modent elbilmarked tilsier at bilene dems som de lager på samme produksjonslinjer som fossilbilene ikke er konkurransedyktige på kombinasjonen produkt, pris, leveringskapasitet

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...