Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først når han sa "...and there probably never will be", forsto jeg hva som foregikk...😊

EDIT: Når det er sagt, så har iallefall jeg gjort opp min mening om hva som er fremtiden for selvkjørende biler!
Den eneste grunnen til at vi mennesker klarer den (som det har vist seg) veeeldig kompliserte oppgaven å kjøre en bil trygt i dagens trafikkbilde, er først og fremst intelligens!  Men også viktig: Erfaring.
Vi klarer det med to ganske så elendige optiske instrumenter, med både lav oppløsning, lysfølsomhet, og "frame-rate". Så hvordan er det i det hele tatt mulig?
Hjernen vår.

Så jeg er faktisk enig med Elon Musk: Å pøse på med 20 kamera og 10 Lidar vil nok løse oppgaven sånn passe greit ! Men skal du komme dit menneskene allerede er idag så må datamaskinen i bilen opp på menneskehjernens nivå. Hardwaremessig er den nok der allerede! Så det som mangler heter AI.
Ai med mye erfaring! Det holder ikke med nyfødt AI, den må ha "18 år" på baken.
Den dagen AI "ankommer" i våre Tesla, så kommer ingen til å være tvil lenger. Da holder sikkert med to kamera! Men den får garantert minst 6, og kommer til å overgå oss alle.

Endret av ozone
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (7 minutter siden):

Godt at noen er enige med Musk her da. Ikke så mange i fagmiljøene som er enige med han iallefall. Uansett, ingen biler som produseres i dag vil noengang bli selvkjørende.

Hvilke fagmiljøer? Håper det ikke var dem som mente at elbiler aldri ville slå an.. ;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Hvilke fagmiljøer? Håper det ikke var dem som mente at elbiler aldri ville slå an.. ;) 

Jeg mener selvsagt absolutt alle andre som jobber med selvkjøring, og de er det veldig mange av. 

Forresten, hvilke fagmiljøer var det som mente at elbiler aldri kom til å slå an?

Lenke til kommentar
13 minutes ago, AL123 said:

Jeg mener selvsagt absolutt alle andre som jobber med selvkjøring, og de er det veldig mange av. 

Forresten, hvilke fagmiljøer var det som mente at elbiler aldri kom til å slå an?

Det var ganske mange rakettforskere hos NASA som var sikre på at det ikke gikk an å lande og gjenbruke raketter

Lenke til kommentar
AL123 skrev (13 minutter siden):

Har noen kommet så langt at de kan si at de har oppnådd selvkjøring ennå? Vet de da *egentlig* hva som skal til? De kan komme med en kvalifisert gjetning men det er fortsatt bare en gjetning.

Dessuten, selv når noen faktisk klarer å lage en genuint selvkjørende bil så er ikke det det samme som at det ikke finnes alternative måter å oppnå det på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...