Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Iterion skrev (4 minutter siden):

Haha sant @ozone! 😁Ja begynner så smått og bli vandt til det nå, selv om jeg fortsatt innomellom får mareritt over servicene på den gamle dieselbilen min 😝 Men ja enig i det du sier, prøver å bruke bremsene en god del selv. Derfor jeg ble litt overraska over at de fant rust allerede nå(under 2 år gammel bil). Så videoen du linka nå og det så ikke så voldsomt vanskelig ut nei, men tror jeg fortsatt skal legge den jobben til side til mekanikerne da gjør det garantert bedre enn meg. Og mtp at det er såpass billig service, så frister det enda mindre å gjøre det selv 😝

Godt tips er å sette den i fri innimellom i gode nedoverbakker og bremse jevnt men hardt (regen bremser mye om den ikke er i fri) Evt om du har motorveien for deg selv (ingen bak) gjøre det samme og i god hastighet bremse hardt men kontrollert.

 

For å sette i fri holder du girspakken oppover noen sekunder :) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iterion skrev (10 timer siden):

Var forsåvidt innom Tesla verksted for første gang fredag forrige uke for å ta bremservice, og gjett om jeg er glad for at jeg ikke utsatte det til senere! Fikk først høre at det var snakk om en jobb på 1 og en halv time, som endte opp med å vare så og si en hel arbeidsdag 😝                                                 Først fordi de fant en del rust på innsida av bremsene som gjorde at det ble vanskelig å demontere, så var det noe skjevt på bremsene og de måtte bytte en kaliper foran pga rust. De sjekka og fylte på litt bremsevæske også. Kan godt si at jeg ble litt bekymra på hva det kom til å koste da garantien ikke dekker rust. Men fikk en såkalt goodwill service som hun på kontoret der kalte det. Så servicen der var helt topp.  Fikk et eget kontor jeg kunne jobba fra i fred og ro så tida bare fløy av gårde 😁 Ikke nok med det , jeg fikk en gratis sjokolademuffins,  også var det kaffemaskin like ved kontoret jeg jobba fra. Så må si meg meget fornøyd med servicen.  Prisen ble heller ikke så verst :) 

Herlig! hvilken modell og årgang snakker vi om?

Lenke til kommentar
ozone skrev (10 timer siden):

Så jeg har lagt meg til en vane med å ta minst én kraftig oppbremsing pr. kjøretur!

Tesla har software som kjører bremsene innimellom for å bøte på det selv. Skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å tenke på selv lenger.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Nimrad said:

Tesla har software som kjører bremsene innimellom for å bøte på det selv. Skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å tenke på selv lenger.

Er nok lurt innimellom uansett. Spesielt sør i landet hvor man kjører rundt i saltlake.

Bare å holde spaken opp i noen sekund før man nærmer seg kryss eller så og bremse manuelt som i gamledager.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De siste dagene har appen kunne melde at bilen nå har ønsket temperatur, selv om ingen skal ut og kjøre. Nå er dette typisk tidspunkt for at denne bilen skal kjøres til jobb men ikke de siste 4 dagene. Er det noe 'lære vanene til sjåføren' automatikk som ikke klarer å slå seg av når sjåføren endrer vanene?

Lenke til kommentar
ozone skrev (11 minutter siden):

Du har selvfølgelig sjekket at inne på "Tidsplan" er alt skrudd av...

På min telefon er det av. Vi er jo to stykker som har bilen på appen(begge på min konto). Er det mulig at lading styres på bilen mens avgang settes fra den enkelte mobil? 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Tesla har software som kjører bremsene innimellom for å bøte på det selv. Skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å tenke på selv lenger.

Tydelig at det ikke holder når det kom rust såpass tidlig på bremsene mine(ved rundt 20k km kjørt bare). Jeg har også brukt bremsene en god del så er ingenting på utsiden av skivene men var rust på kaliperne blant annet. Er også ganske så nøye på bilvask. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Iterion said:

Tydelig at det ikke holder når det kom rust såpass tidlig på bremsene mine(ved rundt 20k km kjørt bare). Jeg har også brukt bremsene en god del så er ingenting på utsiden av skivene men var rust på kaliperne blant annet. Er også ganske så nøye på bilvask. 

Med mindre han spøker med fantom bremsing så blander han nok med tørke funksjon når regnsensor er aktivert. 
Det vil ikke være tilstrekkelig for å fjerne overflaterust og bremsestøv etter bilen har stått over natten/flere dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (53 minutter siden):

Tydelig at det ikke holder når det kom rust såpass tidlig på bremsene mine(ved rundt 20k km kjørt bare). Jeg har også brukt bremsene en god del så er ingenting på utsiden av skivene men var rust på kaliperne blant annet. Er også ganske så nøye på bilvask. 

Her har Marzo helt rett. Funksjonen med bremsepriming, som forøvrig ikke er noen Tesla software, men en del av bremsepakken de kjøper fra Bosch, er ment å fjerne vann og saltløsning fra bremseskivene slik at bremsene fungerer optimalt når de trengs. De fjerner ikke overflaterust fra bremseskivene, faktisk aktiveres ikke løsningen på bakbremser i det hele tatt. Overflaterust er heller ikke problemet, med mindre bilen har stått i ro i mange uker. Når det er kommet gravrust på skiver, så skyldes det så og si alltid at bremseklosser sitter helt fast i sporene sine pga rust og salt, og ikke berører skiver i det hele tatt. Da blir det omtrent som om bilen har stått i ro i 6 mnd og man får gravrust som ikke kan fikses. Av den grunn har jeg også erfart at det folk flest kaller noen gode oppbremsinger i uka ikke holder. Dvs det er viktig med noen gode oppbremsinger for å fjerne overflaterust, men for å hindre fastgroing må man bruke enda hardere lut,. 100kg på pedalen mens bilen står i ro, slik man lærte på kjøreskolen er et bra tiltak.

Forøvrig ville reparasjonen du beskriver vært 100% gratis hos de fleste bilmerker med den alderen og den kjørelengden, så jeg håper ikke du betalte mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et fyldig og bra svar @AL123. Nei sant det, overflaterust er ikke det som er problemet. Skal få testa ut den 100 kg på pedalen metoden :) Har forsåvidt bilen på "rull" så den bremser mindre av seg selv og jeg går inn mer aktivt med bremsene selv når det trengs. 

Så de fleste bilmerker har garanti på rust på bremser på nyere biler? Betalte ikke altfor mye nei, kom på rundt 1400 kr totalt. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 minutt siden):

 

Så de fleste bilmerker har garanti på rust på bremser på nyere biler? Betalte ikke altfor mye nei, kom på rundt 1400 kr totalt. 

Det var jo ikke urimelig,for det var nok snakk om en rep til 20000kr, minst. Generellt er jo bremser slitedeler, men de fleste har en nedre km grense for hva bremsene skal klare. Hos de fleste er den 30.000km hos andre 20.000. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (7 minutter siden):

Takk for et fyldig og bra svar @AL123. Nei sant det, overflaterust er ikke det som er problemet. Skal få testa ut den 100 kg på pedalen metoden :) Har forsåvidt bilen på "rull" så den bremser mindre av seg selv og jeg går inn mer aktivt med bremsene selv når det trengs. 

Så de fleste bilmerker har garanti på rust på bremser på nyere biler? Betalte ikke altfor mye nei, kom på rundt 1400 kr totalt. 

Det er vell prisen for servicen mer eller mindre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 timer siden):

Tydelig at det ikke holder når det kom rust såpass tidlig på bremsene mine(ved rundt 20k km kjørt bare). Jeg har også brukt bremsene en god del så er ingenting på utsiden av skivene men var rust på kaliperne blant annet. Er også ganske så nøye på bilvask. 

Typisk saltlake-rust. Ikke så godt å unngå det på/i kalipperne. Er vel derfor Tesla anbefaler bremseservice minst annethvert år.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Forøvrig ville reparasjonen du beskriver vært 100% gratis hos de fleste bilmerker med den alderen og den kjørelengden, så jeg håper ikke du betalte mye.

Nøyaktig hvilke bilmerker er det snakk om? Såvidt jeg har erfart så definerer de fleste bilmerkene bremsene som slitedeler, både skiver og kalippere, men jeg har kanskje vært svært uheldig med valg av bilmerker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...