Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner jeg er veldig spent på hva som blir Teslas neste reveal på bilfronten.  Det har vært lenge snakk om en mindre, billigere bil enn Model 3 til under 300k tidligere. Cybertruck kommer visstnok også snart i produksjon, men den er ikke aktuell i Norge. Så kommer det nok små justeringer hele veien på bilene som allerede finnes. Blir dog spennende å se hva "det neste store“ fra Tesla blir. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (5 minutter siden):

Kjenner jeg er veldig spent på hva som blir Teslas neste reveal på bilfronten.  Det har vært lenge snakk om en mindre, billigere bil enn Model 3 til under 300k tidligere. Cybertruck kommer visstnok også snart i produksjon, men den er ikke aktuell i Norge. Så kommer det nok små justeringer hele veien på bilene som allerede finnes. Blir dog spennende å se hva "det neste store“ fra Tesla blir. 

Det neste store er garantert cyber, og så er det denne lille da. Men spørs når den kommer. 3/y kommer nok i nye klær og reduserte kostnader først.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@3l33t3Ja blir litt sånn med jojo priser og så er det også stappa av Model 3’er på Finn 🤣 Jeg kommer ihverfall ikke til å selge min med det første. Kommer til å være kjøpers marked en god stund fremover virker det som. Den 19 modellen du kjøpte,  regner med at det var LR versjonen? Jeg kjøpte ny SR ‘21 modell da den var på det billigste, så havna på under 400k totalt. Ettermontert ledbar og tatt en behandling på den, sota bakrutene + bytta til mye bedre gulvmatter. 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (44 minutter siden):

@3l33t3Ja blir litt sånn med jojo priser og så er det også stappa av Model 3’er på Finn 🤣 Jeg kommer ihverfall ikke til å selge min med det første. Kommer til å være kjøpers marked en god stund fremover virker det som. Den 19 modellen du kjøpte,  regner med at det var LR versjonen? Jeg kjøpte ny SR ‘21 modell da den var på det billigste, så havna på under 400k totalt. Ettermontert ledbar og tatt en behandling på den, sota bakrutene + bytta til mye bedre gulvmatter. 

Det var en LR ja, mulig prisene var kunstig høye akkurat da. 

VW Amarokken jeg solgte for 420.000 for og kjøpe Model 3 er idag verdt ca 400.000 til sammenligning ☠️

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (6 minutter siden):

Det var en LR ja, mulig prisene var kunstig høye akkurat da. 

VW Amarokken jeg solgte for 420.000 for og kjøpe Model 3 er idag verdt ca 400.000 til sammenligning ☠️

Ja de var veldig høye på den tiden, til sammenligning solgte jeg en performance modell med alt utstyr til 425 i oktober 2021. Den hadde gått 34k om jeg ikke husker feil og var også fra 2019. 

Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (10 minutter siden):

Det var en LR ja, mulig prisene var kunstig høye akkurat da. 

VW Amarokken jeg solgte for 420.000 for og kjøpe Model 3 er idag verdt ca 400.000 til sammenligning ☠️

Hehe ser den, nå holder biler som Amarok o.l pickuper seg utrolig godt i pris da. Er ikke mye de går ned i pris etter de første 3 åra, om man har kjøpt den ny. 

Lenke til kommentar

Hei

På min model 3, så hadde jeg to tesla profiler, i Yen sliter jeg med at ikke min tesla profil blir synka. Får bare oppretta sånne lokale brukere i selve bilen derav "Henrik". Er det noe magi for å synke?

Samboer sin konto kom med en gang jeg inviterte hu til bilen. Mener at på den gamle bilen så kom min automagisk, men på Yen glimter min profil med fraværet

IMG_0920.JPG

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte SR+ for ganske nøyaktig ett år siden. Betalte vel 404K med hengerfeste og grå lakk. 
Har som flere andre sotet bakrutene og kjøpt inn tesla sine gummimatter. 

Har bestemt meg for noe jeg aldri har gjort før, og det er å betale ned bilen kjapt som F, og beholde den lenge. Ikke fordi jeg er så fanatisk fornøyd, for den har forbedringspotensiale flere steder. 

Men jeg orker ikke å drive å betale på bil i disse syke rente tider. 

En liten write-up om SR+ som vinterbil i Trøndelag for den som sitter på gjerdet ang RWD

  • Dersom det ligger mye salttrukket snø på veiene, og du skal kjøre motbakker med en del svinger, kommer du til å slite innimellom. Det er der bilens største svakhet kommer til syne. Jeg bor i Trondheim, så det er stort sett godt brøytet, så opplever ikke problemet ofte. 
  • Jeg kjørte Jaguar I-Pace før SR+ (som stiller i en helt annen klasse på pris), men å kunne slå av re-gen, burde vært et alternativ. Ja, du venner deg til det, men innimellom så bremser re-gen såpass at bilen kommer litt på tverra. Ikke stilig når du ligger å cruiser i 70km/t på en eller annen fylkesvei. 
  • Jeg har lagt 100kg med sandsekker i bagasjen (i den brønnen), og det har hjulpet fremkommeligheten betraktelig. Har gjort dette på andre RWD biler jeg har eid før, og er et nyttig tips. 
  • SMØR DØRHÅNDTAK MED SILIKON. Samme gjelder gummilistene, ladeluka og nederst på vinduene. Det sparer deg for masse arbeid. 
  • Blybatteriene liker ikke kulde, rekkevidden reduseres betraktelig når kvikksølvet detter under -6-7
  • Baksetene kunne med fordel vært oppdelt 40-20-40, for å kunne hive inni et par ski, uten å måtte legge ned ene baksetet. Litt irriterende når en har små unger. 

Dette er ikke å male fanden på veggen, for utover det er bilen en kurant bil. Du må bare kjøre litt annerledes, og litt tilbake til røttene hva bilkjøring angår. For det går jo greit, det gjør jo det. 🙂

 

 

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (34 minutter siden):

Jeg kjøpte SR+ for ganske nøyaktig ett år siden. Betalte vel 404K med hengerfeste og grå lakk. 
Har som flere andre sotet bakrutene og kjøpt inn tesla sine gummimatter. 

Har bestemt meg for noe jeg aldri har gjort før, og det er å betale ned bilen kjapt som F, og beholde den lenge. Ikke fordi jeg er så fanatisk fornøyd, for den har forbedringspotensiale flere steder. 

Men jeg orker ikke å drive å betale på bil i disse syke rente tider. 

En liten write-up om SR+ som vinterbil i Trøndelag for den som sitter på gjerdet ang RWD

  • Dersom det ligger mye salttrukket snø på veiene, og du skal kjøre motbakker med en del svinger, kommer du til å slite innimellom. Det er der bilens største svakhet kommer til syne. Jeg bor i Trondheim, så det er stort sett godt brøytet, så opplever ikke problemet ofte. 
  • Jeg kjørte Jaguar I-Pace før SR+ (som stiller i en helt annen klasse på pris), men å kunne slå av re-gen, burde vært et alternativ. Ja, du venner deg til det, men innimellom så bremser re-gen såpass at bilen kommer litt på tverra. Ikke stilig når du ligger å cruiser i 70km/t på en eller annen fylkesvei. 
  • Jeg har lagt 100kg med sandsekker i bagasjen (i den brønnen), og det har hjulpet fremkommeligheten betraktelig. Har gjort dette på andre RWD biler jeg har eid før, og er et nyttig tips. 
  • SMØR DØRHÅNDTAK MED SILIKON. Samme gjelder gummilistene, ladeluka og nederst på vinduene. Det sparer deg for masse arbeid. 
  • Blybatteriene liker ikke kulde, rekkevidden reduseres betraktelig når kvikksølvet detter under -6-7
  • Baksetene kunne med fordel vært oppdelt 40-20-40, for å kunne hive inni et par ski, uten å måtte legge ned ene baksetet. Litt irriterende når en har små unger. 

Dette er ikke å male fanden på veggen, for utover det er bilen en kurant bil. Du må bare kjøre litt annerledes, og litt tilbake til røttene hva bilkjøring angår. For det går jo greit, det gjør jo det. 🙂

 

 

 

 

Blybatteriene?🤣

Lenke til kommentar

Det lille blybatteriet under frunken leverer så lite strøm at det går helt fint i kulda :p

Merker forøvrig på min 2019 at den må oftere og oftere lade det når bilen står parkert, som tyder på at det begynner å bli litt dårlig.

Får man nytt på garanti om det konker innen 5 år eller anses det som en slitedel?

Er jo meget lett å bytte selv men greit å vite i tilfelle man slipper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte SR+ for ganske nøyaktig ett år siden. Betalte vel 404K med hengerfeste og grå lakk. 
Har som flere andre sotet bakrutene og kjøpt inn tesla sine gummimatter. 

Har bestemt meg for noe jeg aldri har gjort før, og det er å betale ned bilen kjapt som F, og beholde den lenge. Ikke fordi jeg er så fanatisk fornøyd, for den har forbedringspotensiale flere steder. 

Men jeg orker ikke å drive å betale på bil i disse syke rente tider. 

En liten write-up om SR+ som vinterbil i Trøndelag for den som sitter på gjerdet ang RWD

  • Dersom det ligger mye salttrukket snø på veiene, og du skal kjøre motbakker med en del svinger, kommer du til å slite innimellom. Det er der bilens største svakhet kommer til syne. Jeg bor i Trondheim, så det er stort sett godt brøytet, så opplever ikke problemet ofte. 
  • Jeg kjørte Jaguar I-Pace før SR+ (som stiller i en helt annen klasse på pris), men å kunne slå av re-gen, burde vært et alternativ. Ja, du venner deg til det, men innimellom så bremser re-gen såpass at bilen kommer litt på tverra. Ikke stilig når du ligger å cruiser i 70km/t på en eller annen fylkesvei. 
  • Jeg har lagt 100kg med sandsekker i bagasjen (i den brønnen), og det har hjulpet fremkommeligheten betraktelig. Har gjort dette på andre RWD biler jeg har eid før, og er et nyttig tips. 
  • SMØR DØRHÅNDTAK MED SILIKON. Samme gjelder gummilistene, ladeluka og nederst på vinduene. Det sparer deg for masse arbeid. 
  • Blybatteriene liker ikke kulde, rekkevidden reduseres betraktelig når kvikksølvet detter under -6-7
  • Baksetene kunne med fordel vært oppdelt 40-20-40, for å kunne hive inni et par ski, uten å måtte legge ned ene baksetet. Litt irriterende når en har små unger. 

Dette er ikke å male fanden på veggen, for utover det er bilen en kurant bil. Du må bare kjøre litt annerledes, og litt tilbake til røttene hva bilkjøring angår. For det går jo greit, det gjør jo det. 🙂

Ja det er ikke mye å være uenig i her.

Forstår godt dine betraktninger, og deler de til en viss grad i min TMY LR.

Regen hadde vært greit å kunne justere i hvertfall.

Dørhåndtak etc. bør absolutt smøres med silikonspray. Gjerne flere ganger i løpet av vinteren.

Rekkevidden tappes markant fra mitt batteri også. Irriterende, men sånn er det med elbil. Vi må bare tilpasse oss.

Baksetet mitt kan heldigvis deles 40-20-40, og det benytter jeg meg av på hver skitur.

Så det er der IKKE fanden på veggen på noen som helst måte. Jeg vil si at det er naturlige og saklige betraktinger. Men nå mister jeg kanskje plassen i "menigheten"... 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, PanserJohan said:

Jojo, jeg skjønner at menigheten leter etter feil når en ikke synger samme gospel. Med blybatterier mener jeg selvfølgelig LFP, men det skjønte de som legger litt godvilje til. 

Fleste skjønte nok det ja.

Mister også mye rekkevidde på bilene med Lithiumbatterier om de er kalde. Trikset er å forvarme i god tid med masse strøm tilkoblet så batterier blir varmt å godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (1 time siden):

Jojo, jeg skjønner at menigheten leter etter feil når en ikke synger samme gospel. Med blybatterier mener jeg selvfølgelig LFP, men det skjønte de som legger litt godvilje til. 

Det har ikke noe med å være i menigheten å gjøre, her er du rett ut forvirrende.

Min 2019 TM3 har *to* batterier. Et stort litiumbatteri og et lite blybatteri. Om noen av dem er tomme starter ikke bilen. Muulig din TM3 er så ny at den har *to* litiumbatterier, har ikke fulgt med på når Tesla begynte med litium på begge batteriene.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (15 minutter siden):

Det har ikke noe med å være i menigheten å gjøre, her er du rett ut forvirrende.

Min 2019 TM3 har *to* batterier. Et stort litiumbatteri og et lite blybatteri. Om noen av dem er tomme starter ikke bilen. Muulig din TM3 er så ny at den har *to* litiumbatterier, har ikke fulgt med på når Tesla begynte med litium på begge batteriene.

SR+ har hatt LFP en god stund. kom vel i oktober 21`. Tåler ikke kulde like godt, men skal vare lengre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (4 minutter siden):

SR+ har hatt LFP en god stund. kom vel i oktober 21`. Tåler ikke kulde like godt, men skal vare lengre. 

Men til "gjengjeld" kan en vell mate på til 100% på disse til daglig? Så det en mister i kulde får en igjen med å lade til 100%? 

Har ikke hatt LFP batteriene, så har ingen erfaring. Er nå tilbake til de gamle 18650 cellene eller hva de heter, old school 😛

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Men til "gjengjeld" kan en vell mate på til 100% på disse til daglig? Så det en mister i kulde får en igjen med å lade til 100%? 

Har ikke hatt LFP batteriene, så har ingen erfaring. Er nå tilbake til de gamle 18650 cellene eller hva de heter, old school 😛

Jo, det stemmer. Står vel i håndboken at bilen bør lades til 100% èn gang i uken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...