Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

22 minutes ago, Salvesen. said:

Er det ikke motorene de bruker for å generere varme når den konker? 

Motorene genererer varme til å varme opp kjølevannet ja. Men det har vel prioritet å få varmet opp batteriet og det tar tid. Spesielt om det er -30 og vind.

Det går opptil 3.5kW per motor til varmingen justert etter hvor mye strøm man er tilkoblet, og er man ikke tilkoblet må den balansere litt så den ikke tømmer batteriet for mye.

7kW i batterivarmer + kansje 6kW til varmepumpa for å varme kabinen blir litt effekt. Mere enn bilen kan lade på AC (max 11kW)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (1 time siden):

Crap..... 

Ser du skriver at y ikke egner seg for kafé omgivelser. Da snakker du hvertfall ikke om varmeanlegget i vår. Aldri vært i nærheten av å ha en bil som blir fortere varm.

Enormt bra varmeanlegg i den bilen. 

Ikke når det er for kaldt. Da er det ikke mye varme fra den varmepumpeløsningen. 

Er det varmere enn -20 ja da fungerer den flott. Det jeg mener med at den ikke egner seg for kalde forhold er dørene/vindu som isolerer dårlig, glasstaket som gir mye kulderas(Det har jeg fikset med solskjerming med isolasjon over) og dørhåndtak/lås som speker/sitter fast. 
 

Kahuna skrev (1 time siden):

33 blå er ganske ekstremt da. Vi skal ikke bli overrasket om det skjer rare ting.

Ganske normalt i fjellregionen. 

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Motorene genererer varme til å varme opp kjølevannet ja. Men det har vel prioritet å få varmet opp batteriet og det tar tid. Spesielt om det er -30 og vind.

Det går opptil 3.5kW per motor til varmingen justert etter hvor mye strøm man er tilkoblet, og er man ikke tilkoblet må den balansere litt så den ikke tømmer batteriet for mye.

7kW i batterivarmer + kansje 6kW til varmepumpa for å varme kabinen blir litt effekt. Mere enn bilen kan lade på AC (max 11kW)

Sånn var det ja :)

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (25 minutter siden):

Ganske normalt i fjellregionen. 

Normalt for et sted med ekstremvær altså. Hvor stor andel av Teslas biler tror du noensinne har blitt utsatt for denslags? Jeg blir overrasket om det er så mye som en promille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (14 minutter siden):

Normalt for et sted med ekstremvær altså. Hvor stor andel av Teslas biler tror du noensinne har blitt utsatt for denslags? Jeg blir overrasket om det er så mye som en promille.

Dog fortsatt vikitg at de fungerer i områdene, men Tesla trenger nok mer data for å få dette perfekt. Mest data kommer for fra CA 😛

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (19 minutter siden):

Normalt for et sted med ekstremvær altså. Hvor stor andel av Teslas biler tror du noensinne har blitt utsatt for denslags? Jeg blir overrasket om det er så mye som en promille.

Tror det er langt flere Teslaer enn hvilken som helst annen produsent sin elbil som går oppi her per dags dato.

Norge er et lite land, med mange elbiler. Vi er relativt få her i fjellregionen, men det er jo flere tusen som bor her. Over 20.000.. En bil som selges i dag bør gi like god varme som en 40 år gammel liten bensinbil som jeg har stående. 

Det er ikke ekstremvær når det er -20 ute. 🙃
 

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også er det verdt å merke seg at plasser som det her har langt flere biler per husstand enn hva som er normalt da man er totalt avhengig av bil.

Hadde vært luksus med et service center oppi her så man slipper å kjøre bilen på bilberger i 2 timer. Men det kommer nok kanskje etterhvert. 😊

Lenke til kommentar
koots skrev (På 10.3.2023 den 6.59):

Bare så jeg ikke dummer meg ut, ruteplanleggeren i Tesla tar hensyn til høydeforskjell? Skal etter halvannet år med Tesla for første gang reise til fjells og avslutter turen med 600 bratte høydemeter, dumt om den går tom halvveis opp og man må snu og kjøre ned igjen for å lade

Estimatet i bilen stemte bra, men litt spesielt å svi av 10% av batterikapasiteten på de siste 10 kilometerene. Til gjengjeld hadde man brukt netto 4% batterikapasitet på 1t kjøring på returen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
koots skrev (29 minutter siden):

Estimatet i bilen stemte bra, men litt spesielt å svi av 10% av batterikapasiteten på de siste 10 kilometerene. Til gjengjeld hadde man brukt netto 4% batterikapasitet på 1t kjøring på returen.

Jeg har ikke erfaring med Tesla sin, men jeg kjørte en 2018-Leaf og innså da hvor viktig det er å ta hensyn til f.eks. høydemeter. Jeg har 90 km og 550 netto høydemeter + litt opp og ned til hytta. Leaf-en så kun tilbake i tid når den estimerte rekkevidde, så jeg hadde som oftest lenger estimert rekkevidde i km når jeg kom hjem fra hytta enn da jeg kjørte fra hytta.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke erfaring med Tesla sin, men jeg kjørte en 2018-Leaf og innså da hvor viktig det er å ta hensyn til f.eks. høydemeter. Jeg har 90 km og 550 netto høydemeter + litt opp og ned til hytta. Leaf-en så kun tilbake i tid når den estimerte rekkevidde, så jeg hadde som oftest lenger estimert rekkevidde i km når jeg kom hjem fra hytta enn da jeg kjørte fra hytta.

Leaf sitt gjettometer er jo ekstremt basic, så det må man ta med i betraktning når man kjører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...