Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

41 minutes ago, Nimrad said:

Tesla må få ut fingern her! Mercedes har ligget foran på flere nyttige teknologiske funksjoner, spesielt matriselys og 360-kamera som du kan "styre" rundt bilen. Sistnevnte er vedig kul og ser for meg kan være veldig nyttig.

360 kamera er vel patentert, og Tesla betaler ikke patenter.

Skiltgjenkjenning hos tesla dukket vel opp samme dag som patenten på det gikk ut. Det viser jo at de har teknologien men er sta på betaling.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, MrMarbles said:

Men ikke når du har på TACC eller AP ;) 

Man har fortsatt alle hastighetene, men får ikke slått dem helt av med dagens software iallefall. Men det gjelder kun når man kjører uten Cruisecontrol eller Autopilot.

Man kunne kjøre med dem avslått før når radaren var i bruk, men når de slo den av og begynte å kun benytte kamera så ble det slik at viskerne må være påslått i en eller annen intervall eller auto. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Man har fortsatt alle hastighetene, men får ikke slått dem helt av med dagens software iallefall. Kun når man kjører uten Cruisecontrol eller Autopilot.

Man kunne kjøre med dem avslått før når radaren var i bruk, men når de slo den av og begynte å kun benytte kamera så ble det slik at viskerne må være påslått i en eller annen intervall eller auto. 

Akkurat. Men får ikke skrutt det helt av med TACC eller AP på. Kun justert hastighet eller satt de til auto.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (40 minutter siden):

Men etter siste software-oppdatering (2022.44.25.3) så virker min regnsensor helt fint i Autopilot også.

Det er av og til fortsatt at dersom det er kaldt ute, så kan den tilte helt når det mørkt ute. Uansett, kjører lite med AP/TACC om dagen, mest småkjøring med mange avkjøringer, så det blir ofte ikke brukt da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, MrMarbles said:

Det er av og til fortsatt at dersom det er kaldt ute, så kan den tilte helt når det mørkt ute. Uansett, kjører lite med AP/TACC om dagen, mest småkjøring med mange avkjøringer, så det blir ofte ikke brukt da.

Heldigvis er mørketiden her nord snart over så jeg kan bruke cruisecontrol igjen. Auto funker ok for meg så lenge det ikke er gatelys involvert, men det er det desverre en del av på min daglige rute og da går viskerne...

Lenke til kommentar

Synes autopilot har gradvis blitt verre siden 2018... Trodde skiltlesing skulle forbedre ting, men kartet (som inneholder MYE feil) overstyrer skiltlesingen. Og selv om det er skilt der kjempetydelig, så nekter den å lese dem i visse områder. 

Så mistenker at de har markører i kartet som sier hvor det burde være fartsgrenser kanskje? 

 

Og siden det er lov med begrenset level 3 i Tyskland, burde ikke dette også være lov i Norge siden vi har samme lovverk, eller er det ikke så farlig med UNECE lengre når det gjelder Tyskland? Hvorfor kan ikke Tesla hive seg på ballen og lage noe lignende? Iallefall tillate FSD beta til å operere under disse forholdene...

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har lagt merke til at automatisk skiltlesing ser ut til å slite spesielt med lysskilt. Jeg lurer på om skiltene bruker pulserende LED. Har ennå ikke rotet meg til å ta bilde av skiltene for å sjekke men jeg ser andre skilt med pulserende LED blir 'rare' på mobilbilder og da er det nærliggende å tenke at det også kan være et problem for bilens kamera.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er et eksempelbilde. Det er en LED-tavle som viser vannhøyden på stedet. Alt ser helt normalt ut med det blotte øye, ikke antydning til flimring. Bildet er tatt med apples livephoto-funksjon, den tar 10(?) bilder i rask rekkefølge og om jeg spoler gjennom dem ser jeg jo hele tallet men ingen av enkeltbildene har alle. Jeg har sett det samme på bilers baklys ved å se på dem gjennom mobilens kamera men har som sagt ikke testet det på fartsskilt ennå.

Nå jeg tenker meg om trenger jeg jo ikke mobilen, enkleste er kanskje å ta ut et videoklipp fra bilen i det jeg passerer et skilt?

 

163575103_IMG_5460_s-Copy.thumb.jpg.6ddcbcd1756256e37c9a02e2855877fb.jpg

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kahuna said:

Her er et eksempelbilde. Det er en LED-tavle som viser vannhøyden på stedet. Alt ser helt normalt ut med det blotte øye, ikke antydning til flimring. Bildet er tatt med apples livephoto-funksjon, den tar 10(?) bilder i rask rekkefølge og om jeg spoler gjennom dem ser jeg jo hele tallet men ingen av enkeltbildene har alle. Jeg har sett det samme på bilers baklys ved å se på dem gjennom mobilens kamera men har som sagt ikke testet det på fartsskilt ennå.

Nå jeg tenker meg om trenger jeg jo ikke mobilen, enkleste er kanskje å ta ut et videoklipp fra bilen i det jeg passerer et skilt?

 

163575103_IMG_5460_s-Copy.thumb.jpg.6ddcbcd1756256e37c9a02e2855877fb.jpg

LED blinker ja. Det er slik de justerer lysstyrken. Vi ser det bare som svakere lys men kamera ser flimringen.

Om du filmer baklyktene på en moderne bil vil du oppleve det samme. Untatt når bremselys er på da det er full intensitet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

LED blinker ja. Det er slik de justerer lysstyrken. Vi ser det bare som svakere lys men kamera ser flimringen.

Om du filmer baklyktene på en moderne bil vil du oppleve det samme. Untatt når bremselys er på da det er full intensitet.

Det kommer helt an på hvor raskt de flimrer. Da passat kom med LED baklys (B6?), var de helt grusomme å ligge bak fordi de synlig flimret (for meg, samboer så det ikke) når ikke bremselyset var aktivert. Nå til dags har vel imidlertid kontrollerne som brukes typisk såpass høy frekvens at det ikke er noe problem lenger, men det er ikke mange år siden jeg så det samme på en del mobiltelefoner når lysstyrken på skjermen var justert langt ned.

Lenke til kommentar

Noen andre enn meg som har hatt problemer med låst førerdør som ikke vil åpne seg på vanlig måte vi den elektriske knappen(TM3 SR, 2021)? Får kun åpna førerdøra med den manuelle bryteren, og får heller ikke åpna førersida fra utsida så må åpne døra fra passasjersida ved å dra opp den manuelle bryteren... Sykt tungvint, og har selvsagt sendt inn request på service nå. 

Har skjedd tidligere også, men da har det godt over av seg selv. I tillegg så merka jeg plutselig istad at cruise controllen ikke funka og fikk feilmelding på den også. Noen som har erfart noe ala dette tidligere? @Complexity my man?  Skal ta å legge til en scr shot hvis den fortsatt ikke fungerer etterpå. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Iterion skrev (9 minutter siden):

Noen andre enn meg som har hatt problemer med låst førerdør som ikke vil åpne seg på vanlig måte vi den elektriske knappen(TM3 SR, 2021)? Får kun åpna førerdøra med den manuelle bryteren, og får heller ikke åpna førersida fra utsida så må åpne døra fra passasjersida ved å dra opp den manuelle bryteren... Sykt tungvint, og har selvsagt sendt inn request på service nå. 

Har skjedd tidligere også, men da har det godt over av seg selv. I tillegg så merka jeg plutselig istad at cruise controllen ikke funka og fikk feilmelding på den også. Noen som har erfart noe ala dette tidligere? @Complexity my man?  Skal ta å legge til en scr shot hvis den fortsatt ikke fungerer etterpå. 

Har du prøvd knappen i appen? Så slipper du iallefall å ta passasjer veien. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 minutter siden):

Ja bruker så og si bare appen for å låse opp bilen @Salvesen. Åpner alle dørene bortsett fra førersida. I tillegg har det blitt vanskeligere å låse bilen pga vinduet som må litt ned før jeg kan lukke førerdøra. 

Jeg mente knappen for å åpne døra fra appen. Ikke låse opp/igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...