Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

 Hm jeg er så forvirra. Jeg kjøpte jo en ny september 2022 model 3 performance, som var i god stand, masse som er gjort med bilen som løfter den litt over andre performance. Når prisen på Y gikk ned, bestilte vi ny Y, fordi den er jo tross alt mer praktisk med 2 unger på 2 år og 4 år. 3ern er solgt, og jeg fikk det samme jeg gav for den, men jeg sliter veldig med at Y blir litt kjedelig i forhold. Bare i dag, sette bilen i trackmode og kjøre til barnehagen, var topp stemning. 

Det er vel den standarden at fornuften > det som er morsomt osv. jaja.

 

VistaX skrev (37 minutter siden):

Vurderer sterk å kjøpe en ny Model Y, men er et par ting som holder meg tilbake:

1. Rykter om at rattvarme er fjernet

2. Mangel på ryggesensor (sensorer generelt)

3. Noe ustabil fulltlys/dimm på auto. Samme med vindusviskere

4. Mange meninger om at man må bestille ditt eller datt for å få fra Kina eller Tyskland. Er set noe særlig forskjell på disse to?

1. Har hørt noe lignende men letteste er vel å ringe tesla/sende mail til delivery

2. USS er fjernet ja, som gjør at den ikke lenger piper når du er nærme ting. Dette gjelder ikke bare når du rygger men også forover/på siden. Litt krise egentlig at det er tatt bort.

3. Enig i det, vindusviskere på auto er temmelig dårlig, da de vel bruker kamera, her en dag snødde det lett, og vindusviskerene klikka helt. Samme med tunneller. 

4. Kina har vel nye bakseter, altså 3cm lengre pute på høyre og venstre side. Jevnt god kvalitet. Tyskland har nye seter forran (er vel bare stiching og litt fastere sidestøtte. Litt mer variabel kvalitet. Noen små forskjeller på filt/plastikk i bagasjerommet. begge har vel nye dempere og hattehylle.

Det ryktes i disse dager at HW4 og ny radar er på vei snart, så mulig det vil hjelpe på det sensorer greiene. Det jeg har lært etter å ha eid en X og en 3 er at det vil alltid komme forbedringer og endringer på tesla, så hvis man vil ha det siste vil man nok vente evig. Dog er jeg litt i samme båt som deg, og hvis jeg får bil fort nå, så tror jeg at jeg kommer til å si nei, og avvente litt til om jeg ser hva som skjer med USS / HW4 osv. Det er tross alt bare et tap på 2500 kr.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HW4 får en vifte sammens med kamera i frontruten. Hindrer vel at auto defog må gå hele tiden.

Den får og nye og bedre kamera med "anti led flicker" eller hva de nå kalte det. Tipper det betyr at ikke viskerne vil gå amokk når man kjører under gatelys eller i tuneller.

hw4-cameras-alt.jpg.2eb995580316c4b9be773bf04935017e.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

HW4 får en vifte sammens med kamera i frontruten. Hindrer vel at auto defog må gå hele tiden.

Den får og nye og bedre kamera med "anti led flicker" eller hva de nå kalte det. Tipper det betyr at ikke viskerne vil gå amokk når man kjører under gatelys eller i tuneller.

hw4-cameras-alt.jpg.2eb995580316c4b9be773bf04935017e.jpg

jau blir spennende, jeg er spent på om den nye radaren også henger med her
https://driveteslacanada.ca/news/tesla-to-debut-new-high-res-radar-in-mid-january-is-hw4-coming/

Lenke til kommentar
VistaX skrev (54 minutter siden):

2. Mangel på ryggesensor (sensorer generelt)

3. Noe ustabil fulltlys/dimm på auto. Samme med vindusviskere

Jeg har nesten de samme som deg, men jeg går for rød, så jeg vet jeg får fra Berlin. Ellers er ikke rattvarme noen deal-breaker. Ville mye heller hatt lufting i setene.

2. HW4 kommer med sensorer, men kanskje ikke ryggesensor. Jeg er ikke super opptatt av det hvis jeg har kamera, stoler alltid mer på kameraet. Men jeg skulle gjerne hatt avstandsmåling for perfekt parkering i trang garasje. Så jeg håper å få det på plass, ellers blir det fronten inn i garasjen fremover.

3. Lyset kan du selv overstyre manuelt. Ellers er dette mitt største ankepunkt selv. Jeg blir pissesur på vindusviskere som går på tørr rute, og at den holder på med det bare man går på autopilot er idiotisk.

Lenke til kommentar
VistaX skrev (1 time siden):

Vurderer sterk å kjøpe en ny Model Y, men er et par ting som holder meg tilbake:

1. Rykter om at rattvarme er fjernet

2. Mangel på ryggesensor (sensorer generelt)

3. Noe ustabil fulltlys/dimm på auto. Samme med vindusviskere

4. Mange meninger om at man må bestille ditt eller datt for å få fra Kina eller Tyskland. Er set noe særlig forskjell på disse to?

1. Det ryktet har jeg bare hør HER. Tviler på at det stemmer. Rattvarme (og setevarme) bruker mye mindre energi for å holde folk varme, så det bidrar til at bilen blir energieffektiv, og det er jo et mål for Tesla.

2. Det er kjipt, men en midlertidig problemstilling.

3. Automatisk fjernlys av/på syns jeg fungerer bra. Kunne vært raskere med å slå PÅ fjernlys, men er lynkjapp med å dimme ned. Automatikken til vindusvisker er noe bananas for tiden, men det blir nok fikset i en software-oppdatering snart.

4. Biler fra Tyskland har hatt mye problemer med varmepumpen i det siste. Vet ikke om det er fikset. Biler fra Kina er jevnt over svært feilfrie og gode biler.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (28 minutter siden):

1. Det ryktet har jeg bare hør HER. Tviler på at det stemmer. Rattvarme (og setevarme) bruker mye mindre energi for å holde folk varme, så det bidrar til at bilen blir energieffektiv, og det er jo et mål for Tesla.

2. Det er kjipt, men en midlertidig problemstilling.

3. Automatisk fjernlys av/på syns jeg fungerer bra. Kunne vært raskere med å slå PÅ fjernlys, men er lynkjapp med å dimme ned. Automatikken til vindusvisker er noe bananas for tiden, men det blir nok fikset i en software-oppdatering snart.

4. Biler fra Tyskland har hatt mye problemer med varmepumpen i det siste. Vet ikke om det er fikset. Biler fra Kina er jevnt over svært feilfrie og gode biler.

Ref punkt to og tre vil vel ikke bli noe bedre når man ikke har sensorer?

Lenke til kommentar
VistaX skrev (50 minutter siden):

Ref punkt to og tre vil vel ikke bli noe bedre når man ikke har sensorer?

Avstandsmålingen skal vel over på kamerabasert? Hvis jeg ikke har misforstått.

MrMarbles skrev (21 minutter siden):

Sensorene har ingenting med fjernlys å gjøre for øvrig. 

Nettopp!

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Avstandsmålingen skal vel over på kamerabasert? Hvis jeg ikke har misforstått.

 

Klarer man det?

Hanhijnn skrev (2 timer siden):

1. Det ryktet har jeg bare hør HER. Tviler på at det stemmer. Rattvarme (og setevarme) bruker mye mindre energi for å holde folk varme, så det bidrar til at bilen blir energieffektiv, og det er jo et mål for Tesla.

Poenget er at det står fysisk i spec-listen til Model S, men ikke Model Y. Kan jo være en glipp, men er allikevel litt rart. De har jo fått med seg "interiørgulvmatter".

Model S:

image.png.3d639f7fda5c003f27400a8650e02955.png

 

Model Y:

image.png.f9adf420a428b97c09da746334989ebe.png

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Nå er vel Matrix lys endelig blitt godkjent på biler i California så forhåpentligvis aktiverer Tesla en slik funksjon på sine biler snart. De har jo levert lykter med det i ett par år nå.

Håper det, selv om jeg på halvannet år ikke har hatt bruk for fjernlys på bilen enda 🙃

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Avstandsmålingen skal vel over på kamerabasert? Hvis jeg ikke har misforstått.

Det er visst meningen det ja men hvordan det går kan blir spennende. :p 

I teorien kan kamera gi svært nøyaktig posisjonsbestemmelse. Og ultralydsensorene er ikke akkurat perfekte de heller. De kan forstyrres av is og snø og dessuten har de noen morsomme blindsoner. Det jeg er spent på er hvor sårbare kameraene er mot støv, vann, søle og slaps. Det er jo periodevis ikke mulig å bruke ryggekameraet til noe fornuftig.  Dessuten er det jo noen heftige blindsoner for kameraene også, klarer de å håndtere det på en fornuftig måte? Jeg er også spent på hvor aggressivt Tesla vil pushe dette. Håper kamera-som-avstandsmåler software er så moden at den faktisk kan tas i bruk fra dag 1.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Nå er vel Matrix lys endelig blitt godkjent på biler i California så forhåpentligvis aktiverer Tesla en slik funksjon på sine biler snart. De har jo levert lykter med det i ett par år nå.

Er I Tyskland med en kollega som har en flett ny c klasse med "alt". Vi kjørte 300+ km i går, og jeg må si lysene var helt topp. Mange fiffige funksjoner. Håper tesla får opp farten her og får på plass ting som kan brukes til noe nyttig. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Det er visst meningen det ja men hvordan det går kan blir spennende. :p 

I teorien kan kamera gi svært nøyaktig posisjonsbestemmelse. Og ultralydsensorene er ikke akkurat perfekte de heller. De kan forstyrres av is og snø og dessuten har de noen morsomme blindsoner. Det jeg er spent på er hvor sårbare kameraene er mot støv, vann, søle og slaps. Det er jo periodevis ikke mulig å bruke ryggekameraet til noe fornuftig.  Dessuten er det jo noen heftige blindsoner for kameraene også, klarer de å håndtere det på en fornuftig måte? Jeg er også spent på hvor aggressivt Tesla vil pushe dette. Håper kamera-som-avstandsmåler software er så moden at den faktisk kan tas i bruk fra dag 1.

Ja dette er mitt største ankepunkt. De må få "vasking" på kamera bak ellers blir dette utfordrene. Det er stadig tildekket hos meg.

Lenke til kommentar
morgan_kane skrev (På 15.1.2023 den 13.30):

De som selger bruker ofte argumenter som at denne Teslaen kommer med parkeringsensorer, dette har ikke nyere Tesla. Kjøper du av denne grunnen fortjener du å bruke mere penger. Har full tiltro til at det nye parkeringsvarslene deres kommer til å virke som forventet og mest sannsynlig bedre. Forskjellige kamerasystemer har allerede vært i drift i flere år når det kommer til å finne posisjon til et objekt på samlebånd som en robot skal plukke opp f. eks.

Bekymringen min er hvordan det vil fungere uten parkeringssensorer hvis kameraet bak er dekket til av smuss eller snø/is. Hvis man står parkert langs en gate så kan det jo ha parkert en annen bil bak siden du parkerte, og da vet vel ikke bilen din avstanden lenger. Jeg antar at vi får svar på dette etter hvert, men jeg har ikke sett noen løsning på dette.

Kanskje med unntak av at bilen krever at du renser kameralinsen for at parkeringshjelp skal fungere (noe jeg har dårlig erfaring med på en gammel bil, der linsen etter hvert ble matt og ga dårligere bilde fordi jeg tørket av kameralinsen hele tiden og dermed laget små riper som bygget seg opp over tid).

Men jeg vet ikke hvordan de tenker at en autonom bil skal kunne gjøre det selv hvis de en gang i tiden løser autonomi.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Markiii skrev (4 minutter siden):

Bekymringen min er hvordan det vil fungere uten parkeringssensorer hvis kameraet bak er dekket til av smuss eller snø/is. Hvis man står parkert langs en gate så kan det jo ha parkert en annen bil bak siden du parkerte, og da vet vel ikke bilen din avstanden lenger. Jeg antar at vi får svar på dette etter hvert, men jeg har ikke sett noen løsning på dette.

Kanskje med unntak av at bilen krever at du renser kameralinsen for at parkeringshjelp skal fungere (noe jeg har dårlig erfaring med på en gammel bil, der linsen etter hvert ble matt og ga dårligere bilde fordi jeg tørket av kameralinsen hele tiden og dermed laget små riper som bygget seg opp over tid).

Men jeg vet ikke hvordan de tenker at en autonom bil skal kunne gjøre det selv hvis de en gang i tiden løser autonomi.

Autonom bil kan jo bare parkere med fronten frem

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ja dette er mitt største ankepunkt. De må få "vasking" på kamera bak ellers blir dette utfordrene. Det er stadig tildekket hos meg.

 

Markiii skrev (36 minutter siden):

Kanskje med unntak av at bilen krever at du renser kameralinsen for at parkeringshjelp skal fungere (noe jeg har dårlig erfaring med på en gammel bil, der linsen etter hvert ble matt og ga dårligere bilde fordi jeg tørket av kameralinsen hele tiden og dermed laget små riper som bygget seg opp over tid).

En ting jeg har lurt på men ikke turt å gjøre ennå er å lage et lite hull i bagasjelokket, rett under kameralinsa. Klimaanlegget fyller på luft foran i bilen som deretter lekker ut bak(tror det går ut i hjulbuene bak via bagasjerommet). Tanken er at du da vil få en svak luftstrøm rundt linsa som lager en liten lokal 'boble' som hindrer skitt i å legge seg. Det sitter litt langt inne å prøve noe sånt på en såpass ny bil da..

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kahuna said:

 

En ting jeg har lurt på men ikke turt å gjøre ennå er å lage et lite hull i bagasjelokket, rett under kameralinsa. Klimaanlegget fyller på luft foran i bilen som deretter lekker ut bak(tror det går ut i hjulbuene bak via bagasjerommet). Tanken er at du da vil få en svak luftstrøm rundt linsa som lager en liten lokal 'boble' som hindrer skitt i å legge seg. Det sitter litt langt inne å prøve noe sånt på en såpass ny bil da..

Er lufteventiler i bagasjerommet ved hjulbuene bak på Model 3 iallefall.

Litt derfor subwoofern høres like godt på utsiden som på innsiden. Den står rett atmed hullene som går ut.

Tviler på det hjelper stort med hull under kamera. Man kan 3Dprinte seg en ramme som lager vegger på siden av kamera og kansje beskytter det litt bedre mot snø og skit men tviler på det hjelper særlig.

Her har nok Tesla blingset litt med å være litt snar med å fjerne ting tipper jeg. HW4.0 får jo 2 nye kamera i frontruten (stereo vision for å deteketere avstand bedre?) Samt at det jo ryktes om kamera i frontlyktene som sikkert fungerer greit til parkering fremover iallefall.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...