Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

kremt skrev (2 minutter siden):

Det er ganske utrolig. VAG bruker 4-5 år på å "retoole" en fabrikk. Tesla setter opp en fra bunnen av og produserer biler der innen 2 år. Den tyske modellen er utdatert med forhandlerkjeder, utstyrsjungler og "premium" merker der man skal selge den samme bilen med 3 forskjellige navn. Alt dette koster og kundene må betale det.

 

Jeg tenker nok de fleste flippere har penger til å takle dette raset. Men de kan veldig fort tape 100 tusen, det samme som de kanskje har tjent på å flippe 2-3 andre biler. Men det er sikkert ikke morsomt å få triplet rentekostnadene og så blir bilen du kjøpte 100 tusen billigere. Tapet er der uansett og det handler bare om man vil realisere det nå eller senere.

Absolutt, har jobbet litt med tradisjonelle bilmakere i Tyskland ift automasjon og er ikke imponert.. mye gammel tankegang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker nok de fleste flippere har penger til å takle dette raset. Men de kan veldig fort tape 100 tusen, det samme som de kanskje har tjent på å flippe 2-3 andre biler. Men det er sikkert ikke morsomt å få triplet rentekostnadene og så blir bilen du kjøpte 100 tusen billigere. Tapet er der uansett og det handler bare om man vil realisere det nå eller senere.

Ja det er ikke de jeg tenker på. Det er Ola og Kari med 5-7mill i huslån som har fått en grei rentesmell, billånet er blitt dyrere og matbudsjett for familien på 4 gikk fra 10k til 13k på er halvår++. Da må det prioriteres og den fullfinansierte bilen er gjerne en post som kan kuttes for å håndtere boliglånet og andre utgifter. Men er vel litt både og når lånet gjerne er langt over hva en kan få igjen på brukten.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva tenker dere om leveringstider, det står levering i januar-februar. Dette må jo bety at de enten har plenty av biler på lager, eller at noen båter allerede er på vei med mange biler. Det er også en viss sannsynlighet for at disse bilene er rene 22 modeller uten at dette nødvendigvis er noen (stor) ulempe. Dere som følger med, var det ikke en god del flere biler produsert siste kvartal mot hva de leverte? Jeg vil tro de prøver å levere disse så snart som mulig nå, og ihvertfall i løpet av 1. kvartal.

Lenke til kommentar
kremt skrev (8 minutter siden):

Hva tenker dere om leveringstider, det står levering i januar-februar. Dette må jo bety at de enten har plenty av biler på lager, eller at noen båter allerede er på vei med mange biler. Det er også en viss sannsynlighet for at disse bilene er rene 22 modeller uten at dette nødvendigvis er noen (stor) ulempe. Dere som følger med, var det ikke en god del flere biler produsert siste kvartal mot hva de leverte? Jeg vil tro de prøver å levere disse så snart som mulig nå, og ihvertfall i løpet av 1. kvartal.

Min erfaring med tider er at de stort sett stemmer. Så står det jan/februar så hadde jeg forventet å få det i denne tiden.

Vet ikke hvordan det er nå med Tyskland, kommer nok mer konstant der i fra ift kina/usa der de kom i batcher

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (42 minutter siden):

@minim Dette håper Ola og Kari hadde i budsjettet når de handlet bilen i utgangspunktet. Det er ikke første gang en bilfabrikant kjører kampanjer eller setter ned prisene, og man kan ikke bligjøre alle

De hadde vel det før renta mer en dobla seg og levekostnader steg med 30% på rekord tid. Jeg trodde egentlig bruktmarkedet skulle rase pga dette, men nå kom Tesla å ga det en ekstra dytt 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste litt på TMC nå, folk er i harnisk. Noen sier de har kjøpt sin siste tesla, andre sier de vil gå til class-action lawsuit, men det er vel mest trusler. Det er folk som har betalt 72k$ for 3-4 måneder siden, etter siste reduksjon og med federal tax rebate kommer man nå ned på 46k$ for samme bilen. Så det er ganske store summer.

De må visstnok levere alt de kan før 1. mars for å utnytte denne 7500$ tax fordelen. Så man vet aldri, prisene kan skyte opp igjen også. Men bilmarkedet i USA har nå veldig dårlig etterspørsel, det hoper seg opp med biler hos forhandlere, kjøpere får ikke finansiering når renta er på 7-8 %. Dealere sender biler som camry, tacoma, f150, silverado til auksjon. Biler som egentlig skal være de aller enkleste å selge, men de nekter å sette ned prisen når bilen står hos forhandlere og tar heller et stort tap ved å selge på auksjon. Det er egentlig litt av et kaos som er i gang der borte med usolgte biler som hoper seg opp og ingen kvalifiserte kjøpere.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, kremt said:

Men bilmarkedet i USA har nå veldig dårlig etterspørsel, det hoper seg opp med biler hos forhandlere, kjøpere får ikke finansiering når renta er på 7-8 %. Dealere sender biler som camry, tacoma, f150, silverado til auksjon. Biler som egentlig skal være de aller enkleste å selge, men de nekter å sette ned prisen når bilen står hos forhandlere og tar heller et stort tap ved å selge på auksjon. Det er egentlig litt av et kaos som er i gang der borte med usolgte biler som hoper seg opp og ingen kvalifiserte kjøpere.

Denne trenden startet allerede i fjor når folk fikk Covid stimulus checks til å kjøpe biler de hverken trengte eller hadde råd til.
Det har vært en eksplosiv økning i antall impounds og auksjoner for tvangssalg i USA det siste året.
Selv om en del banker bevisst holder tilbake deler av lageret for å ikke flomme over bruktmarkedet. 

Noe tilsvarende blir gjort av Tesla her i Norge hvor de har flere Model 3 levert i innbytte som er avregistrert og ikke solgt på bruktmarkedet enda. 
 
 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (5 minutter siden):

Denne trenden startet allerede i fjor når folk fikk Covid stimulus checks til å kjøpe biler de hverken trengte eller hadde råd til.
Det har vært en eksplosiv økning i antall impounds og auksjoner for tvangssalg i USA det siste året.
Selv om en del banker bevisst holder tilbake deler av lageret for å ikke flomme over bruktmarkedet. 

Noe tilsvarende blir gjort av Tesla her i Norge hvor de har flere Model 3 levert i innbytte som er avregistrert og ikke solgt på bruktmarkedet enda. 
 
 

Ja jeg tror tesla sitter inne med masse innbytte biler etter sist kvartal. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Ja jeg tror tesla sitter inne med masse innbytte biler etter sist kvartal. 

Ja jeg også. De har også økt antallet for hvert kvartal helt siden facelift av Model 3 kom. 
Spennende å se hvor mange de har på lager etter dette kvartalet. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Mag ne said:

Sikkert derfor de ikke satte ned prisen på model s, salget av nye er uansett minimalt. 

Mistenker det hovedsakling har med tilgang å gjøre. Hvis de kan/vil selge flere S og X i Eu hadde de satt ned prisen her også. 
Det vil nok skje men ikke før de kan få nok biler over dammen.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (16 timer siden):

Dette er et interessant poeng. Tesla har hatt marginer nær 30% på bilene sine tross to fabrikker som nettopp har begynt å produsere biler. Etter hvert som produksjonen øker, vil kostnadene per produserte bil synke, og dette vil bidra til økte marginer. At fabrikkene ikke har vært fullt i gang enda betyr altså at det er noe som vil bidra til å trekke marginene oppover i nærmeste fremtid. Dette kommer i tillegg til fallende råvarepriser.

Og Tesla har vært gjennom to resesjoner, The Great Recession i 2007-2008, og Covid-resesjonen i 2020. De fleste vil vel si at Tesla kom styrket ut av 2020-resesjonen.

Tesla går inn i resesjonen vi har nå med over 20 milliarder dollar i kontanter og høye marginer, der de fleste andre har mye gjeld og lave eller negative marginer på sine elbiler.

 I 2007-2008 så var Tesla knapt å regne som en bilprodusent der de solgte en håndfull Roadstere. Omsetningen var under en promille av hva den er i dag. 2020 var en liten covid-blipp i litt over ett kvartal før ting tok fullstendig av.  Det vi snakker om nå er noe helt annet enn den kortvarige panikken på vårparten 2020.

Brutto-marginen er vel og bra, men Tesla hadde et nettoverskudd per bil på kanskje $10 000 i 2022. Da skal det veldig mye effektivisering og salgsøkning til for å kompensere for de nye prisreduksjonene. 

Når det gjelder penger på bok og andre selskapers gjeld så er det noen greie forklaringer på det(hint, siste dagen i kvartalet før regningene betales. Andre bilprodusenter opptrer som bank gjennom finansiering). 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

 I 2007-2008 så var Tesla knapt å regne som en bilprodusent der de solgte en håndfull Roadstere. Omsetningen var under en promille av hva den er i dag. 2020 var en liten covid-blipp i litt over ett kvartal før ting tok fullstendig av.  Det vi snakker om nå er noe helt annet enn den kortvarige panikken på vårparten 2020.

Brutto-marginen er vel og bra, men Tesla hadde et nettoverskudd per bil på kanskje $10 000 i 2022. Da skal det veldig mye effektivisering og salgsøkning til for å kompensere for de nye prisreduksjonene. 

Når det gjelder penger på bok og andre selskapers gjeld så er det noen greie forklaringer på det(hint, siste dagen i kvartalet før regningene betales. Andre bilprodusenter opptrer som bank gjennom finansiering). 

Det går selvsagt an å prøve å komme på grunner til at tidligere resesjoner egentlig ikke teller etter at man har påstått at Tesla ikke har gjennomgått resesjoner, men jeg synes ikke det kommer så mye godt av den type diskusjon.

At Tesla har marginer å gå på er jo en stor fordel for dem. De fleste andre har ikke det. Og når det gjender finansiering så er jo det en stor risiko hvis bilene taper seg så mye i verdi at man ikke kan selge for å håndtere lånet. Da blir det en dominoeffekt der manglende betalinger på lån får ringvirkninger for de som har gitt disse lånene.

Endret av Markiii
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Markiii said:

At Tesla har marginer å gå på er jo en stor fordel for dem. De fleste andre har ikke det. Og når det gjender finansiering så er jo det en stor risiko hvis bilene taper seg så mye i verdi at man ikke kan selge for å håndtere lånet. Da blir det en dominoeffekt der manglende betalinger på lån får ringvirkninger for de som har gitt disse lånene.

Det er egentlig genialt av tesla. Det er en skikkelig etterspørselsbooster. De som nettopp har kjøpt vil nekte å selge fordi de taper 100 tusen. De holder igjen massive mengder biler fra innbytte og div på eget lager, de bryr seg ikke om de bilene. De har kun fokus på å produsere og selge nye biler. Produksjon, frakt, registrering, levering, that`s it. Det er helt tydelig at de går for volum her og legacy automakers vil kjenne smerten. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (33 minutter siden):

Hadde min første ghost brake i nybilen i dag, en mørkkledd mann som gikk over hovedveien i byen i mørket. Hadde ikke kjangs til å se han selv, men bilen hadde kontroll. Heldigvis gikk det fint.

Er det ghost breaking hvis man virkelig har en grunn til å senke farten?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...