Mag ne Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 bzzlink skrev (1 time siden): Min 2019 Model 3 LR kostet 483000,- inkl. Vinterhjul og hengerfeste og levering. Legge på inflasjonen som har vært siden 2019, så er det 549000,- Samme bilen koster nå 521000,- Så ja de har grusa prisen, men ikke sååå mye. De har jammen satt opp prisene heftig siste 3,5 år Kan jo anta at de har fått litt volumfordeler nå, de ikke hadde i 2019. Så er det jo heller "ingen" som bestiller en sånn model 3, for tilsvarende model y koster 8000 mer, og da med større hjul, på begge sett. 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 PgUp skrev (2 timer siden): Hva ville dere valgt, standard range model y eller standard range model 3? Såklart bedre plass i model y, og 60km lengre rekkevidde i m3. Men prisforskjellen er heller liten. Om du har lyst til å ha med noe bagasje av størrelse må du ikke finne på å kjøpe model 3. Prøvde den en gang og skulle ha med en litt stor koffert og var nesten umulig å få med seg. Håpløst design på bagasjeromsdøra/åpningen 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 kremt skrev (10 minutter siden): Ikke nye biler nei. Men det er omtrent umulig at dette ikke påvirker bruktmarkedet. Hvem vil betale 400 tusen for en 2017-2018 som er omtrent helt ut av garanti, gått 100 tusen km, når du kan få en helt ny 23 modell for samme prisen? Mange som sitter med overprisede biler og bare håper at den ene uvitende idioten som ikke har fått med seg denne nyheten skal bite på agnet. Joda jeg er enig i at de 'eldre' S ene ikke er så attraktive lengre og Y blir ett bedre alternativ. Men det har de vært lenge. Y er totalt sett en mye bedre bil enn S pre refresh. Refresh er dog ett nytt nivå for Tesla. Nå er jeg såklart mega bias da jeg eier en. Men hadde en låne Y tidligere i uken og forskjellen er enorm. Nå føles det virkelig ut som en luksus bil, ift premium bilen Y. Men det er bare min mening i det store og det hele. Og før noen spør, jeg måtte bytte ett grøftelys som var lekk samt noen småting som lagde litt lyd. Bilen er tross alt satt sammen i USA😅 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 wampster skrev (7 minutter siden): Om du har lyst til å ha med noe bagasje av størrelse må du ikke finne på å kjøpe model 3. Prøvde den en gang og skulle ha med en litt stor koffert og var nesten umulig å få med seg. Håpløst design på bagasjeromsdøra/åpningen Dette er ett godt poeng, de fleste kofferter skal en nok få med seg.men det er knotete med luken. Men jeg hadde nyfødt noen måneder med model 3. Det er helt håpløst. 1 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Men jeg hadde nyfødt noen måneder med model 3. Det er helt håpløst. Hvordan kvitta du deg med den nyfødte? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 Dassen skrev (Akkurat nå): Hvordan kvitta du deg med den nyfødte? Haha det var heldigvis model 3 jeg kvitta meg med og den nyfødte er straks 3 år, time flies! 1 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 Salvesen. skrev (3 minutter siden): Dette er ett godt poeng, de fleste kofferter skal en nok få med seg.men det er knotete med luken. Men jeg hadde nyfødt noen måneder med model 3. Det er helt håpløst. Ja, problemet er ikke nødvendigvis plassen i bagasjerommet, men selv om man legger ned baksetene er det umulig å få noe stort inn i bilen pga hvor liten luken er. Lenke til kommentar
minim Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 Salvesen. skrev (54 minutter siden): S har ikke fått reduksjon Jeg skal ha Y denne gangen 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 minim skrev (11 minutter siden): Jeg skal ha Y denne gangen Lykke til! Utrolig bra kjøp nå! Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 wampster skrev (30 minutter siden): Om du har lyst til å ha med noe bagasje av størrelse må du ikke finne på å kjøpe model 3. Prøvde den en gang og skulle ha med en litt stor koffert og var nesten umulig å få med seg. Håpløst design på bagasjeromsdøra/åpningen Virker som riktige valget er Y da. Spørsmålet er om long range er verdt 70k mer mtp. rekkevidde og 4-hjulsdrift. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 12 minutes ago, minim said: Jeg skal ha Y denne gangen Er nok eneste fornuftige valget for "folk flest". Kommer til å bli en skikkelig folkebil fremover. Surfet litt annonser nå, og en flipper later som han er snill mot kjøperne: "Selges da jeg skal over til performance. Strøken. Km stand rundt 1000, men i daglig bruk. Ikke ute etter gevinst så selges for akkurat samme sum som den ble kjøpt for". Må nok nærmere 100 tusen ned skal han få solgt. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 PgUp skrev (1 minutt siden): Virker som riktige valget er Y da. Spørsmålet er om long range er verdt 70k mer mtp. rekkevidde og 4-hjulsdrift. Jeg har kjørt noen S med bakhjul og var ikke imponert, men muligens bedre på Y. Jeg elsker dog tesla som vinterbil med 4x4. Kommer frem overalt. Lenke til kommentar
minim Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 Salvesen. skrev (9 minutter siden): Lykke til! Utrolig bra kjøp nå! Trenger egentlig X størrelse, men ryktes det å komme noe sånt med vanlige dører? Var det som gjorde at jeg endte med S sist gang selv om jeg da også skulle hatt X.. Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 bshagen skrev (1 time siden): Sålenge den er litt bedre enn når jeg hadde 3ern, så er det ok - men min var utrolig treg til å reagere Den er nok bedre. Men autopilot tvinger den ivei uansett.. Jeg eier en Model 3 og BMW med ordentlig regnsensor og det er litt som natt og dag. Det fungerer så mye bedre på sistnevnte. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 Vil feks denne bli mye billigere med de nye prisene? https://www.finn.no/287552085 Og på en ny Tesla Y, kan man etterbestille Autopilot og selvkjørende? Og dette med reell nyttelast, så leste jeg at noen av Y utgavene så er denne høy på, men andre modeller er den lav. Hvordan ser man hva som er reell nyttelast? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 7 minutes ago, sdf123 said: Vil feks denne bli mye billigere med de nye prisene? https://www.finn.no/287552085 Nyprisen på den bilen i dag er 512 tusen. Da er det uten vinterhjul som finn annonsen også er. Men med hengerkrok som finn annonsen ikke har. Den er altså overpriset med over 100 tusen kroner. 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 uname -i skrev (3 timer siden): Tesla har i tillegg to store fabrikker(Texas/Berlin) som bare går på en brøkdel av kapasiteten og sitter dermed med et dyrt dilemma om etterspørselen ikke henger med. Og i motsetning til de fleste andre så har Tesla aldri trengt å takle en resesjon. Dette er et interessant poeng. Tesla har hatt marginer nær 30% på bilene sine tross to fabrikker som nettopp har begynt å produsere biler. Etter hvert som produksjonen øker, vil kostnadene per produserte bil synke, og dette vil bidra til økte marginer. At fabrikkene ikke har vært fullt i gang enda betyr altså at det er noe som vil bidra til å trekke marginene oppover i nærmeste fremtid. Dette kommer i tillegg til fallende råvarepriser. Og Tesla har vært gjennom to resesjoner, The Great Recession i 2007-2008, og Covid-resesjonen i 2020. De fleste vil vel si at Tesla kom styrket ut av 2020-resesjonen. Tesla går inn i resesjonen vi har nå med over 20 milliarder dollar i kontanter og høye marginer, der de fleste andre har mye gjeld og lave eller negative marginer på sine elbiler. 2 Lenke til kommentar
minim Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 kremt skrev (33 minutter siden): Er nok eneste fornuftige valget for "folk flest". Kommer til å bli en skikkelig folkebil fremover. Surfet litt annonser nå, og en flipper later som han er snill mot kjøperne: "Selges da jeg skal over til performance. Strøken. Km stand rundt 1000, men i daglig bruk. Ikke ute etter gevinst så selges for akkurat samme sum som den ble kjøpt for". Må nok nærmere 100 tusen ned skal han få solgt. Kommer nok en real korreksjon på bruktmarkedet nå og ikke bare pga prisdroppet til Tesla. Renta gikk mye opp i fjor på bil/huslån og alt er blitt markant dyrere fra strøm, mat, forbruksvarer osv. Fra utgiftene ikke blir håndterbare lenger, lån misligholdt og til de går på tvangssalg går det fort 6-10mnd+ kanskje enda litt lenger om det spes på med andre midlertidige lån. Jeg hadde egentlig sett for meg å vente på denne «bølgen» frem mot våren/sommeren, men nå kom jo dette i tillegg. Tipper det blir trangt i døra om å få solgt og kjøpers markedet nå fremover så da må prisene godt under nypris. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 1 minute ago, Markiii said: Dette er et interessant poeng. Tesla har hatt marginer nær 30% på bilene sine tross to fabrikker som nettopp har begynt å produsere biler Det er ganske utrolig. VAG bruker 4-5 år på å "retoole" en fabrikk. Tesla setter opp en fra bunnen av og produserer biler der innen 2 år. Den tyske modellen er utdatert med forhandlerkjeder, utstyrsjungler og "premium" merker der man skal selge den samme bilen med 3 forskjellige navn. Alt dette koster og kundene må betale det. 1 minute ago, minim said: Fra utgiftene ikke blir håndterbare lenger, lån misligholdt og til de går på tvangssalg går det fort 6-10mnd+ kanskje enda litt lenger om det spes på med andre midlertidige lån. Jeg hadde egentlig sett for meg å vente på denne «bølgen» frem mot våren/sommeren, men nå kom jo dette i tillegg. Tipper det blir trangt i døra om å få solgt og kjøpers markedet nå fremover så da må prisene godt under nypris. Jeg tenker nok de fleste flippere har penger til å takle dette raset. Men de kan veldig fort tape 100 tusen, det samme som de kanskje har tjent på å flippe 2-3 andre biler. Men det er sikkert ikke morsomt å få triplet rentekostnadene og så blir bilen du kjøpte 100 tusen billigere. Tapet er der uansett og det handler bare om man vil realisere det nå eller senere. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 Randeboy skrev (20 minutter siden): Den er nok bedre. Men autopilot tvinger den ivei uansett.. Jeg eier en Model 3 og BMW med ordentlig regnsensor og det er litt som natt og dag. Det fungerer så mye bedre på sistnevnte. Ikke på Model S:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå