Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Just now, PgUp said:

Ja, har fulgt med markedet en stund og prisøkningen har vært dramatiske. Spekulerer i at de tenker nordmenn vil kjøpe elbil uansett så de kan bare kjøre opp prisene. Deilig med litt konkurranse på pris endelig 

Uten tesla er jeg nesten sikker på at vi alle hadde kjørt rundt i passat 1.5 tdi  dsg 95 hk blackmotion til 700 tusen. Det er selvsagt andre aktører som har bidratt til reisen men ingen som har pushet like hardt. Dette priskuttet er basicly tesla som putter en kniv på strupen til bmw, vag, mb etc. Jeg ser MB har en kampanje på lagerbiler til 100 tusen av men det er nok biler registrert i fjor. Jeg tror de må doble til 200 tusen av skal de flytte noe særlig volum. Topp utstyrt EQC koster nå over 900 tusen, det er friskt for en ombygd GLC.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
koots skrev (1 minutt siden):

Av nysgjerrighet da jeg aldri har brukt det, hva tilfører Carplay som ikke finnes i bilens infotainment allerede?

Det løfter opp infotainment til samme nivå og responsivitet som moderne mobiltelefoner. Tesla er jo nesten der allerede, men i tillegg så er det altså integrert med mobilen. Har du startet på en podcast tidligere som du ønsker å fortsette? Da har du det integrert i bilen. Har du søkt opp en adresse i kart-appen? Den ligger klar allerede. Du får med deg app-ene fra mobilen inn i bilen. Andre biler uten dette har bare bluetooth synkronisering på musikk og i beste fall kontaktlisten på mobilen. Det kan ikke sammenlignes. Og neste generasjon drar det et hakk videre: 

 

Lenke til kommentar
kremt skrev (6 minutter siden):

 Salget vil stoppe mer eller mindre helt opp. De neste 3-4 årene kan bli svært smertefulle for den vanlige bilbransje dersom denne dominansen fortsetter.

Dette er en ganske rar analyse. Problemet er elbil-markedet som ser ut til å ikke vokse like mye som optimistene anslo. Det skyldes mange ting. Mange elbil-fordeler ble kuttet ved årsskiftet, strømprisene er relativt høye og prisene på knappe råmaterialer som kopper, litium og nikkel har flerdoblet seg på få år. Samtidig har konkurransen økt formidabelt.

Så problemet er størst for rene elbilprodusenter(mange har gått under i Kina) mens de tradisjonelle bilprodusentene har +90% av omsetningen i lønnsomme bensin/diesel og hybrider og kan tåle et fall i profitten på sine rene elbiler.

Tesla har i tillegg to store fabrikker(Texas/Berlin) som bare går på en brøkdel av kapasiteten og sitter dermed med et dyrt dilemma om etterspørselen ikke henger med. Og i motsetning til de fleste andre så har Tesla aldri trengt å takle en resesjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (13 minutter siden):

Dette er en ganske rar analyse. Problemet er elbil-markedet som ser ut til å ikke vokse like mye som optimistene anslo. Det skyldes mange ting. Mange elbil-fordeler ble kuttet ved årsskiftet, strømprisene er relativt høye og prisene på knappe råmaterialer som kopper, litium og nikkel har flerdoblet seg på få år. Samtidig har konkurransen økt formidabelt.

Så problemet er størst for rene elbilprodusenter(mange har gått under i Kina) mens de tradisjonelle bilprodusentene har +90% av omsetningen i lønnsomme bensin/diesel og hybrider og kan tåle et fall i profitten på sine rene elbiler.

Tesla har i tillegg to store fabrikker(Texas/Berlin) som bare går på en brøkdel av kapasiteten og sitter dermed med et dyrt dilemma om etterspørselen ikke henger med. Og i motsetning til de fleste andre så har Tesla aldri trengt å takle en resesjon.

Vi er 13 dager inn i 2023 og du mener elbilsalget har stoppet opp pga. avgiftene?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Min 2019 Model 3 LR kostet 483000,- inkl. Vinterhjul og hengerfeste og levering.

Legge på inflasjonen som har vært siden 2019, så er det 549000,- 

Samme bilen koster nå 521000,-

Så ja de har grusa prisen, men ikke sååå mye. De har jammen satt opp prisene heftig siste 3,5 år

Kan jo anta at de har fått litt volumfordeler nå, de ikke hadde i 2019.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Er det noen campingvogn-kyndige folk her inne? Hvor mye kan man egentlig trekke med 1600kg? Jeg har lenge tenkte at TMY er en god bil, men føler litt at 1600 er i minste laget for campingferie. Jeg har to store negative ting med Tesla, manglende CarPlay og ingen mulighet for lufting i setene, men dette kan kanskje fires på. Men hvis den i tillegg i praksis ikke kan trekke campingvogn for en familie på 4 så blir det litt verre.

Det blir en liten vogn, ja. Når vi har leid oss vogn til to voksne og to barn har vi hatt vogn med totalvekt på rundt 1800-2000 kg. 
Du får nok en grei vogn med 1600 kg totalvekt også men den er nok litt mer kompakt.. Men skal nok gå fint. 👍

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Er det noen campingvogn-kyndige folk her inne? Hvor mye kan man egentlig trekke med 1600kg? Jeg har lenge tenkte at TMY er en god bil, men føler litt at 1600 er i minste laget for campingferie.

Min erfaring er at Model Y trekker 1600 kg uten problemer. Det er et bra utvalg av vogner i den vektklassen. For eksempel denne hvis man prioriterer separate soveplasser: 

https://www.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=277825362

 Rekkvidden blir nok omtrent halvert. 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, bzzlink said:

Samme bilen koster nå 521000,-

Som jeg ser det er den bilen nå priset for å "ikke selge". Avhengig av konfig betaler man kanskje bare 10 til 20 tusen ekstra for Y. Det bør være nobrainer for de fleste når hele markedet går mot suv og crossovers. Det ryktes facelift på 3 til høsten så får man se hva de gjør med prisene og hva som endres. Mye mulig de skal ned.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (27 minutter siden):

Tror det blir mange med den tanken fremover ja, nye og gamle eiere:)

Gammel S eier her som ventet på at bruktmarkedet skulle få fart når namsmannen begynner å selge Tesla mot våren, men denne gladnyheten gjør at en kanskje kan handle før :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (53 minutter siden):

Har ikke fulgt med på en stund, så om jeg kjøper så blir det uten Full AP/selvkjøring. Men er det sånn at regnsensoren er like ræl enda? :)

Jeg synes den fungerer bra, men ser mange syter enda:) nå er også den default på når en kjører med autopilot og kan ikke skrus av på 3/y

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jeg synes den fungerer bra, men ser mange syter enda:) nå er også den default på når en kjører med autopilot og kan ikke skrus av på 3/y

Sålenge den er litt bedre enn når jeg hadde 3ern, så er det ok - men min var utrolig treg til å reagere

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Sålenge den er litt bedre enn når jeg hadde 3ern, så er det ok - men min var utrolig treg til å reagere

Problemet nå er mest at den går for mye egentlig. Ved skit og mørke så kan den leve sitt eget liv i blant. Men da skrur jeg bare av.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Salvesen. said:

S har ikke fått reduksjon 

Ikke nye biler nei. Men det er omtrent umulig at dette ikke påvirker bruktmarkedet. Hvem vil betale 400 tusen for en 2017-2018 som er omtrent helt ut av garanti, gått 100 tusen km, når du kan få en helt ny 23 modell for samme prisen? Mange som sitter med overprisede biler og bare håper at den ene uvitende idioten som ikke har fått med seg denne nyheten skal bite på agnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...