Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd å finne ut hvordan den trådløse ladeplaten i min model y er bygget opp med tanke på plassering av spoler osv men siden tesla lanserte en ladeplate 2.0 rett før jul så 'drukner' nå alle søk etter den gamle platen i resulteter om den nye.. :( 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Her er jeg muligens på sporet av noe: https://www.cars.com/articles/the-tesla-model-ys-wireless-phone-charger-works-well-now-but-it-hasnt-always-446463/

Ser ut som det allerede før jul fantes minst 2 varianter av ladeplaten, en som virket dårlig og en som virket bra.

Tesla har jo lansert den mest avanserte ladeplaten, så de begynner nok å få god dreis på det. Synes dog ladingen i min S er veldig slow. Ligger vell på maks 5W både bak og fremme.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (52 minutter siden):

Tesla har jo lansert den mest avanserte ladeplaten, så de begynner nok å få god dreis på det. Synes dog ladingen i min S er veldig slow. Ligger vell på maks 5W både bak og fremme.

Qi lader vel med max 7,5W uansett. Blir telefonen din veldig varm mens den lader trådløst?

Det er lite konkret å finne på diverse forum men jeg skal prøve å restarte mobilen samt se om jeg får til en 'spacer' for å plassere mobilen bedre. En ting som er bra med ikea-laderen er at senter på spolen er markert med et plusstegn. Ikke noe sånt på mobilen, eller på bilens ladeplate.

Lenke til kommentar

Hvor bra trådløs lading fungerer er jo meget avhengig av hvor godt spolene treffer hverandre. Når telefoner kommer i alle størrelser og fasonger så antar jeg de går for en løsning som passer sånn ca på alt.

Jeg har en Pixel 5 som er en veldig liten telefon og den lader som bare det på 3/Y sin ladeplate selv med deksel på så treffer vist godt der.

På natta lader jeg på en nattbordklokke som har trådløslading i seg, og den skal ikke ligge mange millimeter feil oppå den før jeg våkner med telefon som ikke har ladet noe.

Om alle produsentene kom med magnetløsning som Apple så ville problemet vært løst ved at telefonen selv søkte seg inn på perfekt porsjon og holdt seg der. Nå tipper jeg den muligheten er nedlåst bak patenter.. :p

Ampere er en fin gratis app til Android for å se hvor mye strøm telefonen lader med. Vet ikke om det finnes noe tilsvarende til Apple.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 timer siden):

Hvor bra trådløs lading fungerer er jo meget avhengig av hvor godt spolene treffer hverandre. Når telefoner kommer i alle størrelser og fasonger så antar jeg de går for en løsning som passer sånn ca på alt.

Jeg fant en video hvor en kar gjorde en teardown av ladeplaten. Tesla har gått for 2 overlappende spoler på hver side, noe som *burde* gi god fleksibilitet med tanke på plassering. Han virker til å være positiv med valg av komponenter og løsinger. Jeg blir ikke helt klok på om spolene er plassert høy eller lavt på ladeplaten. 

https://www.youtube.com/watch?v=HpOf7gatf34

Det ser ut som samme jeg har i bilen min men jeg må nok plukke den fra hverandre eller bruke et kamera for å komme til delenummeret(WC3).

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kahuna said:

Jeg fant en video hvor en kar gjorde en teardown av ladeplaten. Tesla har gått for 2 overlappende spoler på hver side, noe som *burde* gi god fleksibilitet med tanke på plassering. Han virker til å være positiv med valg av komponenter og løsinger. Jeg blir ikke helt klok på om spolene er plassert høy eller lavt på ladeplaten. 

https://www.youtube.com/watch?v=HpOf7gatf34

Det ser ut som samme jeg har i bilen min men jeg må nok plukke den fra hverandre eller bruke et kamera for å komme til delenummeret(WC3).

Ja det vil jo gi to gode posisjoner iallefall, men om spolen i telefonen treffer midt på vil den jo ikke fungere med noen av dem.

Screenshot_20230102-154526.thumb.png.b100489407afe25eed33d95233cbf2c1.png

Kan jo prøve å legge noe nederst i holderen så telefonen blir dyttet høyere opp å se om det hjelper?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Kan jo prøve å legge noe nederst i holderen så telefonen blir dyttet høyere opp å se om det hjelper?

Såg på 3d prints til tesla, da var en sånn til å få telefonen lengre opp en ting man hadde modell på, så dette er nok et utbredt problem ja.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Ja det vil jo gi to gode posisjoner iallefall, men om spolen i telefonen treffer midt på vil den jo ikke fungere med noen av dem.

Vil det gi 'dekning' på to ulike punkter eller vil vi få dekning over en sammenhengende sone? Det siste vil være mest brukervennlig..

Complexity skrev (5 timer siden):

Kan jo prøve å legge noe nederst i holderen så telefonen blir dyttet høyere opp å se om det hjelper?

Problemet ser ut til å være motsatt. Plassmessig har telefonen et par cm å gå på i høyden og om jeg starter øverst og senker den nedover vil ikke lading gjøre utslag før den nærmer seg bånn. Det ser altså ut til at ladesonen til telefonen akkurat *ikke* overlapper med ladesonen til bilen, i det minste ikke nok til å være nyttig. Det kan se ut som telefonen må senkes ytterligere, jeg trenger altå et hull i bunn av ladeplata. Det sitter litt langt inne å ta frem dremelen på en ny bil. :D 

Jeg prøvde å legge telefonen sidelengs men da blir det for mye luft under. Selv om standarden tillater opp til 40mm er ikke ihponen i nærheten av det. Testing på ikea-ladeplaten antyder en maksgrense på 7mm-ish (kun testet for kontakt)

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Kahuna said:

Vil det gi 'dekning' på to ulike punkter eller vil vi få dekning over en sammenhengende sone? Det siste vil være mest brukervennlig..

Problemet ser ut til å være motsatt. Plassmessig har telefonen et par cm å gå på i høyden og om jeg starter øverst og senker den nedover vil ikke lading gjøre utslag før den nærmer seg bånn. Det ser altså ut til at ladesonen til telefonen akkurat *ikke* overlapper med ladesonen til bilen, i det minste ikke nok til å være nyttig. Det kan se ut som telefonen må senkes ytterligere, jeg trenger altå et hull i bunn av ladeplata. Det sitter litt langt inne å ta frem dremelen på en ny bil. :D 

Jeg prøvde å legge telefonen sidelengs men da blir det for mye luft under. Selv om standarden tillater opp til 40mm er ikke ihponen i nærheten av det. Testing på ikea-ladeplaten antyder en maksgrense på 7mm-ish (kun testet for kontakt)

Det vil gi dekning på to ulike punkter. Man må ha ring mot ring for å kunne overføre energien.

 

Lenke til kommentar

Kanskje noen kan gi råd/innspill. Har en ny model 3 sr 22 kjøpt i mars 22 for 400k inkl vinterdekk. Lite brukt og i grunn helt som ny, påkosta coating 9 år til 9k, tectylbeh 7k, basic stuff 5k. Bilen er nedbetalt.

En bilforhandler sier dem ska nok klare å få den solgt til 450k og vil ta 15k for jobben. Hadde det vært så kunne jeg vurdert det da jeg ik bruker den så mye, selv om en gang annenhver uke er det kanskje et lite must å ha bil hvis jeg skal en plass (bor dog rett i sentrum). 

Samtidig har jeg hørt skrekkhistorier om bilforhandlere som bruker evigheter med å betale ut pengene etter salg.

 

Erfaringer eller tips?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 2.1.2023 den 21.44):

Ikke meg bekjent, men så er ikke helt hundre prosent oppdatert på det nyeste innenfor dette feltet.

Wireless_charging_gadgets360_cover_1588776525465.jpg.5c362d3ba2e1e78af1a2d480ef3768f9.jpg

Vet du om standarden inneholder krav til plassering av spolen? Altså om spolen skal være midt på enheten? Siden telefonen har spolen midt på enheten mens ladeplata *ikke* har det så mister vi i praksis noen cm høyde på ladeplata. Om 'alle' telefoner har spolen midt på betyr det at for at en telefon skal lade på bilens ladeplate kan de ikke være høyere enn platas høyde minus 4-ish cm.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Vet du om standarden inneholder krav til plassering av spolen? Altså om spolen skal være midt på enheten? Siden telefonen har spolen midt på enheten mens ladeplata *ikke* har det så mister vi i praksis noen cm høyde på ladeplata. Om 'alle' telefoner har spolen midt på betyr det at for at en telefon skal lade på bilens ladeplate kan de ikke være høyere enn platas høyde minus 4-ish cm.

Nei det aner jeg ikke, men ville vært litt rart om det var det da telefonene vil ha spolene på alskens forsjellige høyder. En Samsung Flip f.eks vil jo trenge at spolen er helt i bunnen da den ligger i nederste del av den.

Lenke til kommentar

Det kommer en ny Qi2 standard i løpet av året. Den sikrer dette med plassering av spolene i forhold til hverandre:

https://www.wirelesspowerconsortium.com/about/press

Quote

WPC member, Apple®, provided the basis for the new Qi2 standard building on its MagSafe® technology. Apple® and other WPC members developed the new Magnetic Power Profile, which is at the core of Qi2. Qi2’s Magnetic Power Profile will ensure that phones or other rechargeable battery-powered mobile products are perfectly aligned with charging devices, thus providing improved energy efficiency and faster charging.

 

Lenke til kommentar

Da kan man bestille Model S/X refresh med rundt ratt uten noen endring i pris.

Veldig bra at Tesla lar oss velge da Yoke viser seg å holde svært dårlig kvalitet hvis man ser fra amerikanske brukere (flere som rapporterer om at skinnet flasser og må skifte ut Yoke-rattet).

Fra den norske konfiguratoren:
 

Skjermbilde_2023-01-06_kl._09_55_12.png

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...