Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Arve Synden said:

Programvareoppdatering!

Jeg har nå satt bilen (TMY) til å oppdatere programvaren (til 2022.44.2) for første gang siden vi fikk den. Men det gikk jo ikke akkurat knirkefritt. Siden WiFi-en vår ikke når ut til garasjen måtte jeg sette opp en hotspot med mobilen. Det var i det hele tatt et lite helvete å få bilen til å oppdage nettverket. WiFi-oppsettet stod der og spant og spant og så ingen nettverk, mens mobilen min så flust av andre nettverk. Treige saker! Endte opp med å måtte skrive inn SSID og passord manuelt, og først da, etter litt knoting, klarte bilen å koble seg opp mot den. Med én gang den var koblet opp på nettverket begynte den å laste ned oppdateringa. Videre: Når den kom til 50%, så stoppet den helt opp der. Og slik har den stått ihvertfall i en time, uten tilsynelatende å komme seg noe videre. Er dette normalt? Kommer den til å komme seg videre til slutt, eller er det noen måte å stoppe den og prøve på nytt senere? Kan jo ikke la mobilen ligge i garasjen hele natta (selv om den er koblet på en batteribank for anledningen). What to do?

Er helt normalt, vært sånn på flere oppdateringer. Kan av å til stå i flere dager på 50%.
Vet ikke grunnen men den blir ferdig tilslutt.

Men det er jo selfølgelig surt når du må bruke mobilen som hotspot for å få lastet ned. Ikke vurdert å gå til innkjøp av en wifi repeater? Koster gjerne bare noen hundrelapper og da har du wifi i garagen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Complexity said:

Men det er jo selfølgelig surt når du må bruke mobilen som hotspot for å få lastet ned. Ikke vurdert å gå til innkjøp av en wifi repeater? Koster gjerne bare noen hundrelapper og da har du wifi i garagen.

Jeg har vært inne på tanken, men det står noen bygninger i veien mellom heimen og garasjen, så det kan bli kronglete.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Complexity said:

Men det er jo selfølgelig surt når du må bruke mobilen som hotspot for å få lastet ned. Ikke vurdert å gå til innkjøp av en wifi repeater? Koster gjerne bare noen hundrelapper og da har du wifi i garagen.

Hva med data-SIM til eksisterende mobilabo i en avdanket mobil plassert i garasjen?

Selve datamengden er jo ikke såååå voldsom, og det går jo gjerne uker mellom stor-nedlastinger.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (På 17.12.2022 den 19.43):

Programvareoppdatering!

Jeg har nå satt bilen (TMY) til å oppdatere programvaren (til 2022.44.2) for første gang siden vi fikk den. Men det gikk jo ikke akkurat knirkefritt. Siden WiFi-en vår ikke når ut til garasjen måtte jeg sette opp en hotspot med mobilen. Det var i det hele tatt et lite helvete å få bilen til å oppdage nettverket. WiFi-oppsettet stod der og spant og spant og så ingen nettverk, mens mobilen min så flust av andre nettverk. Treige saker! Endte opp med å måtte skrive inn SSID og passord manuelt, og først da, etter litt knoting, klarte bilen å koble seg opp mot den. Med én gang den var koblet opp på nettverket begynte den å laste ned oppdateringa. Videre: Når den kom til 50%, så stoppet den helt opp der. Og slik har den stått ihvertfall i en time, uten tilsynelatende å komme seg noe videre. Er dette normalt? Kommer den til å komme seg videre til slutt, eller er det noen måte å stoppe den og prøve på nytt senere? Kan jo ikke la mobilen ligge i garasjen hele natta (selv om den er koblet på en batteribank for anledningen). What to do?

Du har ikke Premium Connectivity? Jeg oppdaterer min Y hvor som helst, når som helst.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Hanhijnn said:

Du har ikke Premium Connectivity? Jeg oppdaterer min Y hvor som helst, når som helst.

Jo, jeg har det. Men det står i brukermanualen (Bruke berøringsskjermen → Programvareoppdateringer → Laste ned ny programvare) at nedlasting i de fleste tilfeller må starte via WiFi, men at oppdateringer over mobil kan skje "etter behov". Så jeg tenker at viktige oppdateringer kan komme automatisk, mens de ordinære må man bruke WiFi til.

image.png.32bc2c4ee7daa38342629960942a7c85.png

Lenke til kommentar
On 12/16/2022 at 10:01 AM, Salvesen. said:

Ja alt er klart, mangler bare at de får fingen ut og registrerer vinterdekk på faktura ellers er alt gjort 😛 Så nå må det bare gå på skinner hehe. typisk min flaks at jeg får den 2 januar + 220k i avgifter 😛

Husk at det ikke er når du henter bilen som avgjør avgiftene, men når den registreres. Teknisk sett er det ingenting i veien for Tesla å registrere bilene i romjula, og så gjøre klargjøring og utlevering langt uti januar, så lenge kunden er inneforstått med det.

Jeg hadde fint levd med å ha bilen registrert på meg et par dager/uker, fremfor mange hundre tusen i avgift, i hvert fall ...

Lenke til kommentar
Skavold skrev (5 minutter siden):

Husk at det ikke er når du henter bilen som avgjør avgiftene, men når den registreres. Teknisk sett er det ingenting i veien for Tesla å registrere bilene i romjula, og så gjøre klargjøring og utlevering langt uti januar, så lenge kunden er inneforstått med det.

Jeg hadde fint levd med å ha bilen registrert på meg et par dager/uker, fremfor mange hundre tusen i avgift, i hvert fall ...

Jo absolutt!

 

Ganske sikker på at dette ordner seg:)

Det værste er egentlig min bil i dag, ikke lett å selge i dette markedet!

Lenke til kommentar
On 12/18/2022 at 12:58 PM, trikola said:

Hva med data-SIM til eksisterende mobilabo i en avdanket mobil plassert i garasjen?

Selve datamengden er jo ikke såååå voldsom, og det går jo gjerne uker mellom stor-nedlastinger.

Ja, jeg har til slutt endt opp med denne løsningen. Skaffet meg en rimelig 4G Wifi-hotspot-dings hos en kjent elektronikkjede og fant fram et ekstra uaktivert SIM-kort jeg hadde liggende. Ringte mobilleverandøren min og fikk aktivert SIM-kortet som en datatvilling og skaffet mer data. Etter bittelitt pruting fikk jeg triplet datamengden min for en ubetydelig økning i månedlig kostnad. Så nå kan jeg ta 4G-modemet ut i garasjen når bilen trenger oppdatering. Ble en grei løsning til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 17.12.2022 den 20.10):

Har du mye respons på Y-en for tiden?

Interesting turn of events, mens 'maset' på finn tar seg opp(satt ned prisen ett hakk) tar tesla innersvingen med ett kjempe bra innbytte tilbud i dagens marked. Så da blir det innbytte for andre gang. De slår til i blandt. Mulig de har en kjøper klar eller noe slikt, who knows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Interesting turn of events, mens 'maset' på finn tar seg opp(satt ned prisen ett hakk) tar tesla innersvingen med ett kjempe bra innbytte tilbud i dagens marked. Så da blir det innbytte for andre gang. De slår til i blandt. Mulig de har en kjøper klar eller noe slikt, who knows.

Har du ny S klar eller hva går du til nå?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Jepp, plukker opp S plaid den 28 i Bergen. Hadde egentlig forventet å ha to biler i en periode før Y en ble solgt til neste år en gang, men Tesla fikset biffen! Veldig happy camper nå.

Så du har slått deg til ro med yoke-styring altså? Har du fått prøve i praksis enda?

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Så du har slått deg til ro med yoke-styring altså? Har du fått prøve i praksis enda?

Nei off jeg er enda veldig skeptisk. Jeg skulle egentlig ikke ha det, men plutselig ble det slik. Håper det kommer mulighet for bytte down the line. Enten 3 part eller direkte fra Tesla.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Nei off jeg er enda veldig skeptisk. Jeg skulle egentlig ikke ha det, men plutselig ble det slik. Håper det kommer mulighet for bytte down the line. Enten 3 part eller direkte fra Tesla.

I følge MKBHD som har hatt det i over ett år er han veldig fornøyd med det rattet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

I følge MKBHD som har hatt det i over ett år er han veldig fornøyd med det rattet. 

Jeg skjønner ikke at det går an å være fornøyd med. Jeg har ikke sett videoen hans, men jeg så elbilforeningen sin og det er jo masse klatt når man skal parkere, rygge, ta krappe svinger i lav hastighet. Alt dette for å slippe å senke hodet noen cm for å se instrumentpanelet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...