Redaksjonen. Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Klimaforsker: – Ikke mulig å se noe klimavirkning av norske elbiler Lenke til kommentar
Populært innlegg Sturle S Skrevet 9. februar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 9. februar 2019 Bra at TU her fekk korrigert trua til klimaforskaren med reelle tal frå TØI. Klimautsleppa har nok ikkje gått mykje ned, fordi både biltrafikk og spesielt tungtrafikk aukar generelt, men utsleppa hadde garantert vore større om ikkje 7,2% av personbilparken var elbbilar. Det vart forresten registrert 6,8% færre nye bilar i fjor enn i år. Det har nok ein samanheng med at ventelistene for elbilar vert stadig lengre. Folk kjøper ikkje ny bil medan dei ventar på ein annan ny bil, og dermed vart ein del av bilsalet i fjor forseinka til i år. 15 Lenke til kommentar
Populært innlegg stusja Skrevet 9. februar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 9. februar 2019 Norge er vel en del av verden og dersom alle i verden gikk over til utslippsfrie biler drevet av ren el/hydrogen, er det klart at det ville få merkbar effekt. Både lokalt og globalt. 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg elund Skrevet 9. februar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 9. februar 2019 På tide at fokuset blir flyttet fra klima til miljø. Jeg tror de fleste kan være enige i at det er bedre for lokalmiljøet med elbiler selv om klimaeffekten er omdiskutert. 11 Lenke til kommentar
Morten Skogly Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 I følge SSB så har salget av drivstoff til bil gått ned ganske mye de siste årene. Det er vel elbilen som står for denne nedgangen? 5 Lenke til kommentar
torango Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Interessant at vi får en reflektert kommentar fra en klimaforsker. Jeg ser frem til en mer nyansert debatt fremover. 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg Viggo Stenbekk Skrevet 9. februar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 9. februar 2019 Mange glemmer at fossil forurensing er langt mer enn CO2-utslipp. Selv om personbiler testes for fem forurensingskilder (CO2 og NOx nevnes oftest), slipper biler med forbrenningsmotor ut en rekke andre farlige og kreftfremkallende substanser som følge av fossil forbrenning: Benzen, aldehyd, 1,3-butadien, metaller og en lang rekke såkalte polysykliske organiske materialer. Stoffer som folk dør av. 17 Lenke til kommentar
Rolf M. Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 I følge SSB så har salget av drivstoff til bil gått ned ganske mye de siste årene. Det er vel elbilen som står for denne nedgangen? skal og sies at det generelle forbruket på biler har gått ned en god del på de siste 10 årene etter at dette ble agendaen til mange produsenter. og legger man inn en del el-biler og at mange av de bilene som før brukte 0,8 liter på mila så bruker arvtageren 0,5 så er det ikke rart at det faller 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg hekomo Skrevet 9. februar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 9. februar 2019 På tide at fokuset blir flyttet fra klima til miljø. Jeg tror de fleste kan være enige i at det er bedre for lokalmiljøet med elbiler selv om klimaeffekten er omdiskutert. Selvsagt skal ikke fokus flyttes fra klima. Klimaendringene er vår tids store utfordring. Men det går an å tenke begge deler. Elbiler gir renere lokalmiljø ja. 16 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Interessant at vi får en reflektert kommentar fra en klimaforsker. Jeg ser frem til en mer nyansert debatt fremover. Hva i all verden skal det bety? Hvis du faktisk ser på hvordan klimaforskere uttaler seg, og særlig i forskningen så er det ikke måte på hvor mange forbehold de tar, hvor stor fokus de har på eventuelle usikkerhetsmomenter, osv. Det er klimanektere som uttaler seg ureflektert og bastant om ting de ikke har greie på. 6 Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Poenget er ikke det enkelte lands CO2-utslipp. Poenget er å få til et globalt teknologiskifte der ingen landtransport er fossil. Elbilen er bare en start, fordi den er det enkleste å gå løs på. Men det politiske spørsmålet er om politikken hjelper. Å regne på enkeltbiler er ikke interessant. Forøvrig har elbilen mitt tilfelle halvert antall fossilt kjørte km og redusert det totale antall noe. Om det er represantativt vet jeg ikke. 1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Ikke noe nytt, skal vi se noen effekt på det store klimaregnskapet så må bilene ikke bare ha null utslipp av CO2, men du må ha biler som FORBRENNER CO2... Blir litt likt strømsparingsargumentet til de grønne diskene til Western Digital i sin tid, du må ha ett stort antall før man kan snakke, og fram til da, skal man merke noe så måtte disse diskene laget strøm istedet for å forbruke. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Forbrenne CO2? Forslag til hvordan det skal skje? 3 Lenke til kommentar
Vidar Øierås Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Når elbileiere kvitter seg med fossilbilen, betyr det vanligvis at den selges til noen som trenger bil, eller bil nr.2. For å få ned utslippene, må man ikke bare kvitte seg med den, men den må kastes på høggern. Så det er ikke bare å kvitte seg med fossilbilen hvis det eneste man gjør er å flytte utslippskilden fra ett sted til et annet sted i Norge. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg CXSUB4BA Skrevet 9. februar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 9. februar 2019 Når det kommer til lokalt miljø skulle jeg ønske andelen el-biler var høyere. I småstedet jeg bor er det dieselmotor som råder i de fleste biler. Og eierne av disse bilene behandler dieselmotoren med større kjærlighet enn sine egne barn. Når man har startet en dieselmotor virker det som at den ikke må slåes av før det er absolutt nødvendig. Så utenfor hver en barnehage, skole og Rema 1000 står rekke på rekke med dieselbiler og hakker og hamrer....forlatt i flere titalls minutter... mens eierne leverer eller henter barn eller er inne og shopper. Hele småstedet stinker eksos. Fra morgen til kvelds. Var innom den lokale lensmannen en dag og spurte om det var greit at biler ble forlatt med motor igang....om de kunne foreta seg noe....men ble kaldt avvist. Damen i skranken sa at det ikke var ulovlig å forlate bil med motor igang.....antar hun selv kjører diesel og at hun praktiserer tomgangskjøring som resten av røklet i bøgda. Jeg ser fram til el-biler....og frisk luft i skolegården. 14 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Elbiler er bare tullete og dyr symbolpolitikk med en høyst diskutabel effekt. Det som derimot gjør en forskjell er regnskogfondet, og mitt råd er å droppe elbilsatsingen og heller fokusere på regnskogfondet. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nzXaL/norge-brukte-86-milliarder-kroner-paa-regnskogen-i-brasil-vil-bruke-like-mye-i-indonesia 1 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Folk kjører ikke bil for morro skyld. De er derfor biler var vært en yndet skatteobjekt. Høyer avgifter gir ikke særlig nedgang, bare eldre og eldre biler og fokus på gjerrig og forurensende dieselbiler. Vi har byttet ut begge bilene med elbil, og vi hsr brukt Teslaen flere ganger istedenfor flyreiser. Men det har ikke Cicero «forskeren» fått med seg... 7 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Elbiler er bare tullete og dyr symbolpolitikk med en høyst diskutabel effekt. Feil. 4 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 (endret) Det som derimot gjør en forskjell er regnskogfondet, og mitt råd er å droppe elbilsatsingen og heller fokusere på regnskogfondet. Haha, den var morsom, droppe de helt fullstendig unyttige subsidiene til elbiler, for å gi pengene til rike land som Brasil i stedet. Hvorfor ikke bare kjøpe rulleskøyter til hele befolkning, det har sannsynligvis mer miljøeffekt enn regnskogfondet og elbilene til sammen? Det er klimanektere som uttaler seg ureflektert og bastant om ting de ikke har greie på. På seg selv kjenner man andre, det er vel få, om noen, i dette land som uttaler seg mer bastant om ting de ikke har greie på, enn deg ? Feil. Case in point ! Endret 9. februar 2019 av 0laf 6 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Når elbileiere kvitter seg med fossilbilen, betyr det vanligvis at den selges til noen som trenger bil, eller bil nr.2. For å få ned utslippene, må man ikke bare kvitte seg med den, men den må kastes på høggern. Så det er ikke bare å kvitte seg med fossilbilen hvis det eneste man gjør er å flytte utslippskilden fra ett sted til et annet sted i Norge.Det blir vraket ca 120 000 biler i året, tror du ikke en god del av de blir erstattet av elbiler? Joda, man selger kanskje bilen man erstatter elbilen med til noen, som kanskje vraker sin gamle? Har man den som bil nr 2 så minskes jo uansett utslippene når man bruker den bilen 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå