Gå til innhold

Klimaforsker: – Ikke mulig å se noe klimavirkning av norske elbiler


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Tåkeprat! Det jeg linket til deg nå er en peer reviewed paper. Hva mer er det du vil ha? Du tror jo nå ikke på evolusjon heller, enda du sikkert har fått vaksiner, noe som burde være bevis godt nok. Ikke si at du er vaksinemotstander også vel?

 

Syntes du skal forklare grafen din, hva den beviser og hvordan!

 

Ståmannargumentasjon argumentasjon klarer du å finne på, men prøv å svar på det over isteden for å tilegne meg helt andre meninger enn det jeg har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Radiative Forcing er forskjellen på hvor mye jorda tar opp i energi kontra det som blir sendt tilbake ut av atmosfæren. Dette måles i W/m2. Om du leser grafen, så er ikke dette justert 300% for å si det sånn. Hvor du får de tallene i fra, greier jeg ikke å finne noen steder
 

http://news.mit.edu/2010/explained-radforce-0309 fra MIT om du ønsker en kjapp innføring, men du finner bøttevis med sider ang. dette temaet om du ønsker

Se? Så enkelt er det å backe opp det man sitter å sier. Din tur  :shrug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Radiative Forcing er forskjellen på hvor mye jorda tar opp i energi kontra det som blir sendt tilbake ut av atmosfæren. Dette måles i W/m2. Om du leser grafen, så er ikke dette justert 300% for å si det sånn. Hvor du får de tallene i fra, greier jeg ikke å finne noen steder

 

http://news.mit.edu/2010/explained-radforce-0309 fra MIT om du ønsker en kjapp innføring, men du finner bøttevis med sider ang. dette temaet om du ønsker

Se? Så enkelt er det å backe opp det man sitter å sier. Din tur :shrug:

Om radiative forcing er korrekt i grafen hvor er varmen? I havet? I fjellformasjoner? Den er ikke i atmosfæren, det har vi sjekket.

 

 

 

Det er enkelt å forklare. IPCC sier at temperaturen skal stige med 3 grader ved dobling ac CO2 fra førhistorisk tid.

 

 

 

I perioden 1970 til 2018 har CO2 økt fra 320 til 410 ppm. Dette er 90/270 deler av førhistorisk tid eller 33% av 1750 nivået.

 

Temperaturen skulle derfor ha økt globalt ca en grad i denne perioden.

 

Målt temperaturøkning med satellitt er ca 0,3 grader i samme periode.

 

http://www.drroyspencer.com/latest-global-temperatures/

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Syntes dette var en rar metode for å finne reduksjon i CO2 utslipp. I dag kontrolleres km stand på alle biler annhvert år På over 3 år gamle biler. De burde være mulig omtrent på km å finne ut hvor langt bilparken beveger seg i løpet av et år. Vi har også tall fra forsikringsselskap på nyere biler. Vi har rimelig nøyaktige tall for diesel og bensin forbruk. Utifrå dette må det være mulig å se på forbruk på den fossile delen av bilparken. Da trenger vi bare antall km kjørt eletrisk og energiforbruk. Det må man kunne beregne.

 

Jeg tror at vi kunne brukt pengene mye smartere for å oppnå CO2 utslipps reduksjon. Men det har nok ikke vert målet for regjeringen. Økning av innlands strømforbruk slik at vi blir mere avhengige av strøminnport og kan øke el priser innlands er nok målet. Det ser ut til at de har lykkes i dette.

 

Jeg har brukt metodikken du anbefaler I mine beregninger. Jeg har også gjort noen andre beregninger for å vise utslippsreduksjoner I forhold til andre utslipp.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt metodikken du anbefaler I mine beregninger. Jeg har også gjort noen andre beregninger for å vise utslippsreduksjoner I forhold til andre utslipp.

Det må jo være antall kjørte passasjer kilometer delt på CO2 utslipp som må være måleenhet. Går dette ned med 10% når el bil andelen er 10% så har el biler positiv effekt. Problemet er jo selvsagt at nye biler bruker mindre drivstoff enn gamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...