Gå til innhold

Klimaforsker: – Ikke mulig å se noe klimavirkning av norske elbiler


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trodde du så poenget med at det ville være enda et skattelette for de rike, og dyrere for alle andre.

 

Du dro det mye lenger, og da med fattige folk - som utrolig nok kjøpe nye stasjonsvogner. Og ja - "vanlige" folk, kan fint kjøpe en elbil i dag, fremfor alternativet, om det var dit du ville. Hva er galt med å skattelegge fossilbiler mer enn elbiler, når elbil-utvalget er så bra som de er - og det blir bare bedre og bedre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du dro det mye lenger, og da med fattige folk - som utrolig nok kjøpe nye stasjonsvogner. Og ja - "vanlige" folk, kan fint kjøpe en elbil i dag, fremfor alternativet, om det var dit du ville. Hva er galt med å skattelegge fossilbiler mer enn elbiler, når elbil-utvalget er så bra som de er - og det blir bare bedre og bedre? 

 

Fordi utvalget enda ikke er godt nok. Om du trenger en bil med plass til hele familien med bagasje og lang rekkevidde, så er det bare Tesla eller diesel stv som gjelder, og det siste er billigst.

 

Fattigfolk var kanskje en overdrivelse, ja, men det er jo ikke til å stikke under en stol at alle som ikke kjøper elbil betaler mere i skatter og avgifter pga subsidiene disse får.

Lenke til kommentar

Kona? E-niro? Ioniq? E-golf? Model 3? i3? 

 

Hvilke av disse kan erstatte en Passat? De er for små, og har for kort rekkevidde for mange*.

 

Jeg er tilhenger av elbil selv, men ikke måten de subsidieres på i dag.

 

*edit: trekk på fire hjul er også nødvendig for en del, og alle har ikke lademuligheter hjemme

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Elbiler er bare tullete og dyr symbolpolitikk med en høyst diskutabel effekt. Det som derimot gjør en forskjell er regnskogfondet, og mitt råd er å droppe elbilsatsingen og heller fokusere på regnskogfondet.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nzXaL/norge-brukte-86-milliarder-kroner-paa-regnskogen-i-brasil-vil-bruke-like-mye-i-indonesia

 

Legg deg bak en fosilbil og sup inn eksosen. Så kan du føle på kroppen hvor mye symbolpolitikk det er.

 

Voks opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du dro det mye lenger, og da med fattige folk - som utrolig nok kjøpe nye stasjonsvogner. Og ja - "vanlige" folk, kan fint kjøpe en elbil i dag, fremfor alternativet, om det var dit du ville. Hva er galt med å skattelegge fossilbiler mer enn elbiler, når elbil-utvalget er så bra som de er - og det blir bare bedre og bedre?

Det er litt mer nyansert enn som så. Selv om det finnes elbiler i dag som tallmessig har en pris som er oppnåelig for så og si alle som også har råd til en fossilbil, så er vi ikke der at utvalget er stort nok til at det funker for alle. Kona, Leaf, e-Gol, Zoe, Model 3 og i3 er alle relativt små biler. De med rekkevidde som funker for de fleste er også de nyeste som igjen koster en del. I tillegg er det slik at avgiftsfritakene gjelder samtlige biler uansett hvor heftige de er. Til neste år vil flere rikinger få mange hundretusener i avgiftsfritak for å kjøpe seg en sportsbil til flere millioner hvis det ikke blir noen endringer.
Lenke til kommentar

Vi snakker om Cicero. Likestiller du Cicero og mannen i gata? 

 

Nei, absolutt ikke, mannen i gata er sannsynligvis langt mer belest, uhildet og oppdatert på vår verden, enn gjøkene hos Cicero.

 

Legg deg bak en fosilbil og sup inn eksosen. Så kan du føle på kroppen hvor mye symbolpolitikk det er.

 

Heller det enn å reise til Kongo å supe inn litt kobolt, eller dra nebbet over pipa til et kullkraftverk i Tyskland.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Vi snakker om Cicero. Likestiller du Cicero og mannen i gata?

:huh: :huh: Vet ikke hva du gjør, men som sagt i mitt første innlegg snakker jeg altså om Erik Figenbaum, forskningsleder ved avdeling for teknologi på Transportøkonomisk institutt, og han er altså uenig med Ciceroforskeren.......

 

Så nei, jeg likestiller ikke mannen i gata med Cicero. For Cicero har tall å basere seg på de, det har ikke Erik Figenbaum. Så det er altså Figenbaum jeg sammenstiller med mannen i gata.

Lenke til kommentar

Legg deg bak en fosilbil og sup inn eksosen. Så kan du føle på kroppen hvor mye symbolpolitikk det er.

 

Voks opp.

Apropos vokse opp...  :nei:  Hvis man gjør det på en ny dieselbil merker man ingen ting. På bensin vil man merke litt ved kald motor. Eksos er ikke lenger anbefalt som selvmordsmetode. Fordi den er for ren.

 

Lenke til kommentar

Hvilke av disse kan erstatte en Passat? De er for små, og har for kort rekkevidde for mange*.

 

Jeg er tilhenger av elbil selv, men ikke måten de subsidieres på i dag.

 

*edit: trekk på fire hjul er også nødvendig for en del, og alle har ikke lademuligheter hjemme

Stasjonsvognen er svært populær i Norge, men ikke så veldig i andre land. Du ber om pose og sekk på en gang. Vil du ha, 500km, hengerfeste, 4x4, plass til hele familien + alt som skal handles på IKEA, lademuligheter overalt - billigst, så er det jo Xen du vil ha. Så får du sutre og sutre over at du ikke har råd til å kjøpe en slik en, og forlange at denne bilen skal omtrent være gratis. #janteloven

 

Den typiske stasjonsvognen kommer til å komme, men dessverre, så tar det litt tid

 

Det er litt mer nyansert enn som så. Selv om det finnes elbiler i dag som tallmessig har en pris som er oppnåelig for så og si alle som også har råd til en fossilbil, så er vi ikke der at utvalget er stort nok til at det funker for alle. Kona, Leaf, e-Gol, Zoe, Model 3 og i3 er alle relativt små biler. De med rekkevidde som funker for de fleste er også de nyeste som igjen koster en del. I tillegg er det slik at avgiftsfritakene gjelder samtlige biler uansett hvor heftige de er. Til neste år vil flere rikinger få mange hundretusener i avgiftsfritak for å kjøpe seg en sportsbil til flere millioner hvis det ikke blir noen endringer.

 

 

Nei, absolutt ikke, mannen i gata er sannsynligvis langt mer belest, uhildet og oppdatert på vår verden, enn gjøkene hos Cicero.

 

 

Heller det enn å reise til Kongo å supe inn litt kobolt, eller dra nebbet over pipa til et kullkraftverk i Tyskland.

:huh:

Lenke til kommentar

Stasjonsvognen er svært populær i Norge, men ikke så veldig i andre land. Du ber om pose og sekk på en gang. Vil du ha, 500km, hengerfeste, 4x4, plass til hele familien + alt som skal handles på IKEA, lademuligheter overalt - billigst, så er det jo Xen du vil ha. Så får du sutre og sutre over at du ikke har råd til å kjøpe en slik en, og forlange at denne bilen skal omtrent være gratis. #janteloven

 

Den typiske stasjonsvognen kommer til å komme, men dessverre, så tar det litt tid

 

Ja, man må jo helst ha alt på en gang om man ikke skal ha flere biler. Jeg har da ikke sagt noe om at dieselbil skal være omtrent gratis?

 

Første gang, forøvrig, at jeg har sett noen nevne janteloven når folk klager over skattelette til de rikeste.

Lenke til kommentar

Nei. Det er fullstendig feil at eit stort frakteskip slepp ut like mykje CO2 som alle bilar i verda gjer på eit år. Viss det skulle vere sant måtte skipet brukt like mykje drivstoff som alle bilane i verda.

 

Sanninga er at all bilane i verda slepp ut langt meir CO2 enn alle skipa i verda til saman.

I totalen så slipper den globale maritime flåten mye mer forurensende gasser enn bil flåten. Det ligger det ingen tvil rundt. 

 

Men vekt-messig sett, så er det ingenting annet som er like effektivt som båter. Det hadde sett mye verre ut om man fraktet alt på veiene. 

Lenke til kommentar

Du har ingen *faktiske* argumenter. Alle vil ha en perfekt produkt, men det eksisterer ikke 

 

Argumenter for hva da? Jeg sier bare at om du trenger en bil på størrelse med Passat, så er X den eneste elbilen som er alternativet, og den koster mye mer. Det finnes ikke noe godt elbil- alternativ til prisen av Passat, og det er ganske mange i Norge som trenger en slik bil.

Lenke til kommentar

Det er betryggende å vite at vi har klimaforskere i Norge som til de grader går inn i materien at de kan konkludere med at elbilparken i landet vårt, som reduserer de globale utslipp av CO2 på 32 milliarder tonn, med kanskje 0,7 mill tonn CO2, ikke har en påviselig effekt på det globale klima - det til tross for at reduksjonen er på hele 0,002 %. Det er åpenbart at vi trenger langt flere bomstasjoner for at vi skal redde verden fra klimakatastrofen som vi "vet" kommer.

Lenke til kommentar

Når det kommer til lokalt miljø skulle jeg ønske andelen el-biler var høyere. I småstedet jeg bor er det dieselmotor som råder i de fleste biler. Og eierne av disse bilene behandler dieselmotoren med større kjærlighet enn sine egne barn. Når man har startet en dieselmotor virker det som at den ikke må slåes av før det er absolutt nødvendig. Så utenfor hver en barnehage, skole og Rema 1000 står rekke på rekke med dieselbiler og hakker og hamrer....forlatt i flere titalls minutter... mens eierne leverer eller henter barn eller er inne og shopper. Hele småstedet stinker eksos. Fra morgen til kvelds.

Var innom den lokale lensmannen en dag og spurte om det var greit at biler ble forlatt med motor igang....om de kunne foreta seg noe....men ble kaldt avvist. Damen i skranken sa at det ikke var ulovlig å forlate bil med motor igang.....antar hun selv kjører diesel og at hun praktiserer tomgangskjøring som resten av røklet i bøgda.

Jeg ser fram til el-biler....og frisk luft i skolegården.

Du kan vurdere å titte innom lensmannen og referere til §16 i vegtrafikkloven, som tydelig sier at det damen i skranken påstår er tull. Det er ulovlig å la bilen stå unødvendig på tomgang. https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§16

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...