VNo Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Hvis bensinbiler hadde blitt introdusert etter elbiler: http://teslaclubsweden.se/provkorning-av-bensinbil/ 4 Lenke til kommentar
Orangutango Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Norge ligger på samme breddegrad som Alaska. I Alaska ligger Tesla i bunn på salgsstatistikken over nye biler. Hvorfor ? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Norge ligger på samme breddegrad som Alaska. I Alaska ligger Tesla i bunn på salgsstatistikken over nye biler. Hvorfor ? Norge er så langt fremfor alle andre at vi til og med har flyplass på Sola. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Norge ligger på samme breddegrad som Alaska. I Alaska ligger Tesla i bunn på salgsstatistikken over nye biler. Hvorfor ? Helt annen infrastruktur både på vei og strømnett, sterk kulde, lange avstander og tildels svært røffe veier. Elbil som funker der oppe finnes ikke ennå. Og om det hadde fantes er jeg jammen ikke sikker på om kundene ville hatt tiltro til det. Du må huske at kanskje over 90 % av verdens befolkning fortsatt vil le av deg dersom du forteller at du kjører en elbil. Sånn er verden, det er mer enn hva vi driver med her oppe i vår lille maurtue. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Det er ganske mye annet som er forskjellig fra Alaska til Norge, også da. Ikke bare elbiler vi ikke deler.Merkelig sammenligning. Er det slik at ulike samfunn som tilfeldigvis krysser samme breddegrad, skal ha enorme likheter – bare på grunn av breddegraden? 2 Lenke til kommentar
Ola Knudesen Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Norge er siste utpost før Nordpolen, sterk kulde og batteri hører bare ikke sammen. Blir et sjansespill når du f.eks skal kjøre over fjellet vinterstid les: kolonnekjøring, sterk kulde, ising. En liten elektrisk bil i byen - helt greit, Bor du i område med mye kulde om vinteren: styr unna.. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 For noe tull. Kommer fra en som kjører på Vestlandet... Du tror jeg lyger? Du får gjerne dele til alle hvordan med din kunnskap og erfaring får batterier fungere bra i mange minusgrader? Bare å legge inn diskusjons-årene, eller padle til en annen tråd. Han du diskuterer med er EL-bil fanboy to the bitter end ;-) 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Trenger ikke mye, 10 minutter er greit hvis det er 10 minus. Kupéen trenger ti minutter ja, men som kommentert så trenger batteriet mye lengre tid. Zoe bruker 3 timer på batteriet. Tesla sitt kan en lett varme opp med noen harde akselerasjoner. Lenke til kommentar
Gjert Egil Johansen Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Folk som ikke kan bruke en elbil, har stort tap i kulda altså. For folk som ever å varme opp bil og batteripakke før de reiser er dette et minimalt problem. Det forutsetter at det er strøm i nærheten av bilen. Ikke alle som har det på parkeringsplassen på hytta. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Kan da forvarme bilen uten at den er tilkoblet strøm? Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Kan da forvarme bilen uten at den er tilkoblet strøm? Ja, men da bruker du mye strøm fra batteri -- som igjen gjør at rekkevidden er kortet. Rekkevidde om vinteren er kortere enn om sommeren. Spesielt i nordisk klima (vi har veldige gode somre for batterier, da de ikke er så alt for varme). Hvorvidt dette er et reelt problem med nye elbiler, er jeg i tvil på. Nå har batteriene kommet opp i en god og akseptabel størrelse - også for vinterkjøring. Min Leaf '15 med stusselige 24kw batteri er ikke akkurat egnet til langkjøring vinterstid. Det merkes godt. Til småkjøring i by, merkes det dog knapt. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 (endret) Ja, men da bruker du mye strøm fra batteri -- som igjen gjør at rekkevidden er kortet. Joda det er sant, men om man har en noenlunde grei batteripakke på 60+kWh (som du sier) så kan det da ikke koste såå mye rekkevidde på litt forvarming i 15-20min? EDIT: Jeg har ikke regnet på dette selv altså, jeg stiller spørsmålet siden jeg er litt interessert i å vite erfaringen til folk her inne Endret 23. oktober 2019 av bshagen Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Joda det er sant, men om man har en noenlunde grei batteripakke på 60+kWh (som du sier) så kan det da ikke koste såå mye rekkevidde på litt forvarming i 15-20min? EDIT: Jeg har ikke regnet på dette selv altså, jeg stiller spørsmålet siden jeg er litt interessert i å vite erfaringen til folk her inne Ikke avskrekkende mye strøm for å få kupeen varm, nei. Uten at jeg har noe tall til deg. Varierer jo sterkt fra bil til bil, og også med været såklart. (Noen biler har t.d. varmepumpe o.l. energisparende tiltak for å begrense effekten klimaanlegget har på batteriet.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå