Gå til innhold

Undersøkelse: Elbiler mister 41 prosent rekkevidde i kulden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norge ligger på samme breddegrad som Alaska. I Alaska ligger Tesla i bunn på salgsstatistikken over nye biler. Hvorfor ?

Helt annen infrastruktur både på vei og strømnett, sterk kulde, lange avstander og tildels svært røffe veier. Elbil som funker der oppe finnes ikke ennå. Og om det hadde fantes er jeg jammen ikke sikker på om kundene ville hatt tiltro til det. Du må huske at kanskje over 90 % av verdens befolkning fortsatt vil le av deg dersom du forteller at du kjører en elbil. Sånn er verden, det er mer enn hva vi driver med her oppe i vår lille maurtue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge er siste utpost før Nordpolen, sterk kulde og batteri hører bare ikke sammen. Blir et sjansespill når du f.eks skal kjøre over fjellet vinterstid les: kolonnekjøring, sterk kulde, ising. En liten elektrisk bil i byen - helt greit, Bor du i område med mye kulde om vinteren: styr unna..

Lenke til kommentar

For noe tull. Kommer fra en som kjører på Vestlandet...

Du tror jeg lyger?

Du får gjerne dele til alle hvordan med din kunnskap og erfaring får batterier fungere bra i mange minusgrader?

Bare å legge inn diskusjons-årene, eller padle til en annen tråd. Han du diskuterer med er EL-bil fanboy to the bitter end ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Kan da forvarme bilen uten at den er tilkoblet strøm?

Ja, men da bruker du mye strøm fra batteri -- som igjen gjør at rekkevidden er kortet.

 

Rekkevidde om vinteren er kortere enn om sommeren. Spesielt i nordisk klima (vi har veldige gode somre for batterier, da de ikke er så alt for varme).

 

Hvorvidt dette er et reelt problem med nye elbiler, er jeg i tvil på. Nå har batteriene kommet opp i en god og akseptabel størrelse - også for vinterkjøring.

 

Min Leaf '15 med stusselige 24kw batteri er ikke akkurat egnet til langkjøring vinterstid. Det merkes godt. Til småkjøring i by, merkes det dog knapt.

Lenke til kommentar

Ja, men da bruker du mye strøm fra batteri -- som igjen gjør at rekkevidden er kortet.

 

Joda det er sant, men om man har en noenlunde grei batteripakke på 60+kWh (som du sier) så kan det da ikke koste såå mye rekkevidde på litt forvarming i 15-20min? 

 

EDIT: Jeg har ikke regnet på dette selv altså, jeg stiller spørsmålet siden jeg er litt interessert i å vite erfaringen til folk her inne :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Joda det er sant, men om man har en noenlunde grei batteripakke på 60+kWh (som du sier) så kan det da ikke koste såå mye rekkevidde på litt forvarming i 15-20min?

 

EDIT: Jeg har ikke regnet på dette selv altså, jeg stiller spørsmålet siden jeg er litt interessert i å vite erfaringen til folk her inne :)

Ikke avskrekkende mye strøm for å få kupeen varm, nei. Uten at jeg har noe tall til deg. Varierer jo sterkt fra bil til bil, og også med været såklart. (Noen biler har t.d. varmepumpe o.l. energisparende tiltak for å begrense effekten klimaanlegget har på batteriet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...