Gå til innhold

Undersøkelse: Elbiler mister 41 prosent rekkevidde i kulden


Anbefalte innlegg

Hurtiglader de underveis på skarve 120 km? Er det tidlige Leafer? Hvis du kjører så langt at du trenger hurtiglading, så har du som regel kjørt langt nok til at batteriet blir varmt. Tesla har jo batterivarmer i tillegg. Men på noen biler som f.eks. Kona så er energiforbruket så lavt at det ikke bygger seg opp varme i batteriet, da blir det tregere lading.

 

Hvis du har sett Teslabjørns videoer og stoler på hans perspektiv, får du inntrykk av at han mener elbiler er håpløse om vinteren? Han har overnattet i sin Model X i -38.

 

Aldri snakket om å overnatte i en bil. Her prates det om lading og hastighet.

 

Han kjører førte generasjon Golf og ja, han er nesten tom når han når fram og hurtiglader litt før jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erfaringene fra de jeg kjenner som faktisk bor her motsier det du skriver.

Store tapet er ikke temperaturen, men føret? For noe tøv!

Gjerne ta en titt på Teslabjørn sine videoer fra testing av hurtiglading, så ser du litt av det jeg snakker.

 

Hvor langt mener du man må kjøre for å oppnå høy temperatur på batteriet når jeg kjenner to som pendler Tynset-Røros (kjører litt over 60km en vei) og likevel ikke får høy nok temperatur til å lade raskt.

Har du sett de videoene? Som han sier, kan man få varme i batteriet ved hurtigladeren også, men det er kjappere å kjøre en tur for å varme det opp. Han kjørte vel fra hurtigladeren til rasteplassen på Bergerønningen(ca 7 km) og tilbake for å få det varmt nok til å lade fullt.

At de du kjenner kjører til Røros uten å få varme er merkelig. Han som har Tesla må iallefall skru av range mode og begynne forvarme bilen sin.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kollegaen med den gamle E-golfen kjører rundt ca. 60 kilometer når vinteren er på det kaldeste.

Kjører en 2015-modell E-Golf selv og kan bekrefte at dette stemmer. Når temperaturen faller ned på minus 10-15 grader så er rekkevidden helt håpløs, i alle fall for sånne som meg som bor på bygda i Nord-Norge. Vinteren i år har vært unormalt kald så det har blitt mange dager jeg har måtte kjøre uten påslått varmeapparat, og flere ganger har jeg rett og slett måtte låne meg en annen bil.

 

Både dekktype, føre og temperatur (det er stor forskjell på -5 og -15) har stor innvirkning på rekkevidden, og det merkes godt på elbiler med allrede kort rekkevidde. Forvarming hjelper på rekkevidden, men ikke voldsomt mye og det er heller ikke alltid det er praktisk mulig. Hurtiglading har jeg lite erfaring med så det uttaler jeg meg ikke om.

 

Er ute etter ny bil nå, en sånn her vinter orker jeg ikke igjen. Men, det blir selvsagt elektrisk bil igjen, til tross for utfordringene rundt rekkevidde så klarer jeg ikke tanken på å kjøre fossilbil igjen. Må bare ha noe som kan kjøre 15-20 mil vinterstid med plussgrader i kupéen. E-Golfen er en perfekt bybil eller bil nummer to.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har du sett de videoene? Som han sier, kan man få varme i batteriet ved hurtigladeren også, men det er kjappere å kjøre en tur for å varme det opp. Han kjørte vel fra hurtigladeren til rasteplassen på Bergerønningen(ca 7 km) og tilbake for å få det varmt nok til å lade fullt.

At de du kjenner kjører til Røros uten å få varme er merkelig. Han som har Tesla må iallefall skru av range mode og begynne forvarme bilen sin.

 

Ja, har sett alt. 

Lenke til kommentar

Meh.

 

Jeg har Opel Ampera-E (Chevrolet bolt). Jeg mister omtrent 70% rekkevidde til varmegenerering i min daglige kjøring. Det vil si når jeg forvarmer bilen uten å være koblet i, kjører 16km, stopper i åtte timer, så bilen blir kald, forvarmer bilen uten å være koblet i, og kjører ny 16km. 

Når jeg kjører langtur med tilkoblet forvarming mister jeg rundt 20%.

 

Skulle nesten tro at det var varmingen av bilen som stod for hoveddelen av tapet.

 

 

 

Dette er ikke et problem for folk som er bittelitt interessert i å kjøre elbil. At jeg mister rekkevidde til forvarming er jo fordi det er mer behagelig å komme til en varm bil uten is på ruta. At den ikke er koblet inn er fordi jeg ikke gidder å lade når jeg har over 20% på batteriet uansett. Jeg kan likevel se at det blir et problem hos folk som ikke kan lade hjemme, og steder der temperaturene faller langt under -15, da bør man vurdere om det kanskje finnes andre alternativer enn elbil.

Endret av 3irik
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Meh.

 

Jeg har Opel Ampera-E (Chevrolet bolt). Jeg mister omtrent 70% rekkevidde til varmegenerering i min daglige kjøring. Det vil si når jeg forvarmer bilen uten å være koblet i, kjører 16km, stopper i åtte timer, så bilen blir kald, forvarmer bilen uten å være koblet i, og kjører ny 16km.

Når jeg kjører langtur med tilkoblet forvarming mister jeg rundt 20%.

 

Skulle nesten tro at det var varmingen av bilen som stod for hoveddelen av tapet.

 

 

 

Dette er ikke et problem for folk som er bittelitt interessert i å kjøre elbil. At jeg mister rekkevidde til forvarming er jo fordi det er mer behagelig å komme til en varm bil uten is på ruta. At den ikke er koblet inn er fordi jeg ikke gidder å lade når jeg har over 20% på batteriet uansett. Jeg kan likevel se at det blir et problem hos folk som ikke kan lade hjemme, og steder der temperaturene faller langt under -15, da bør man vurdere om det kanskje finnes andre alternativer enn elbil.

Ja, det er jo en grunn det går så få elbiler her. Blir den første i gata når kjerringa mottar sin i høst/vinter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"For amerikanske kunder, med en strømpris på omtrent en flat krone per kilowattime, betyr det en kostnadsøkning på en krone og tretti øre per kilometer. Opprinnelig 24,27 dollar per 1000 miles."

 

Dette regnestykket skulle jeg likt å se. Dere mener altså at kostnaden for strøm øker med 10-gangen på vinteren?

Lenke til kommentar

Hvor mye har det å si i forskjell om elbilen starter turen fra garasjen med la oss si en temp på 1 grader C i forhold til en som står utenfor i -7? Jeg regner med at rekkeviddetapet er større fra sistnevnte. Tester fra TeslaBjørn på YouTube viser at rekkevidden om vinteren kam falle betraktelig. Varmepumpe og aktiv oppvarming av batteriet kan nok hjelpe kraftig på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hurtiglading i -20 til -30 grader(Som er helt vanlig her i fjellregionen) fungerer så latterlig dårlig at det er en vits. Man oppnår veldig lav effekt pga. batteriet holder seg kaldt eller mister temperatur når man er koblet til.

 

Tilreisende turister med tesla får seg ofte en overraskelse når de må stå å hurtiglade i flere timer pga lav ladeeffekt.

 

Er så glad jeg har dieselbil. Fyller på 5 min og får 1000 km rekkevidde både sommer som vinter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette gjelder ikke overalt i verden. Ta noen stater i US f.eks. Ikke vanskelig å finne eksempler på at det er dyrere å fylle en bil med strøm og kjøre den enn å tanke en Prius med bensin og kjøre den. Lik eller lavere pris for bensin per mil enn strøm i noen tilfeller.

En bør jo også ta med andre kostnader med bilholdet, som verditap er en ganske stor del av. Noe eldre dieselbil kan komme ganske godt ut totaløkonomisk likevel for mange. Tør du å regne ut din KM kost over noen års bruk f.eks?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette gjelder ikke overalt i verden. Ta noen stater i US f.eks. Ikke vanskelig å finne eksempler på at det er dyrere å fylle en bil med strøm og kjøre den enn å tanke en Prius med bensin og kjøre den. Lik eller lavere pris for bensin per mil enn strøm i noen tilfeller.

En bør jo også ta med andre kostnader med bilholdet, som verditap er en ganske stor del av. Noe eldre dieselbil kan komme ganske godt ut totaløkonomisk likevel for mange. Tør du å regne ut din KM kost over noen års bruk f.eks?

 

Men jeg bor ikke i USA? Regner ikke med han andre gjør det heller, da han skriver på ett Norsk forum, på Norsk(selv om det finnes de som gjør det her inne også, utrolig nok). En kan også kjøre en billig elbil? Km kosten min i verditap har vært ca 5 kroner. Raskt regnet. Så det tør jeg :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hurtiglading i -20 til -30 grader(Som er helt vanlig her i fjellregionen) fungerer så latterlig dårlig at det er en vits. Man oppnår veldig lav effekt pga. batteriet holder seg kaldt eller mister temperatur når man er koblet til.

 

Tilreisende turister med tesla får seg ofte en overraskelse når de må stå å hurtiglade i flere timer pga lav ladeeffekt.

 

Er så glad jeg har dieselbil. Fyller på 5 min og får 1000 km rekkevidde både sommer som vinter.

Nei, også ditt dieseldyr får lavere rekkevidde i vinterkulden. Dette er ikke bare et el-problem. Litt synd at artikkelen ikke sammenligner med prosentvis tap på konvensjonelle biler. Dersom du bruker motorvarmer (elektrisk) slipper du heldigvis å svi av flere liter diesel før du er ute av gårdsplassen. Men bruker folk flest motorvarmer i dag? Eller er vi for late? (Ikke retorisk ment, jeg spør fordi jeg genuint lurer)

 

Billigere elbiler har typisk lite batteri, og gjerne ingen aktiv kjøling/varming av batteriet. Dersom elektrisk skal bli foretrukket drivlinje for hele befolkningen er det iallefall viktig å opprettholde de økonomiske fordelene. Dagens billig-el har nemlig så mange ulemper, at fossilbil i samme prisklasse ofte er et bedre valg. (Går man opp i prisklassene, blir de elektriske mulighetene langt bedre, dog)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor mye har det å si i forskjell om elbilen starter turen fra garasjen med la oss si en temp på 1 grader C i forhold til en som står utenfor i -7? Jeg regner med at rekkeviddetapet er større fra sistnevnte. Tester fra TeslaBjørn på YouTube viser at rekkevidden om vinteren kam falle betraktelig. Varmepumpe og aktiv oppvarming av batteriet kan nok hjelpe kraftig på dette.

Vi har Ampera-e og Tesla Model X.

+1 eller -7 har minimalt å si på rekkevidden.

 

Det vi merker størst forskjell på, er hvor varmt vi vil ha det i bilen.

Kjerringa vi ha 24 eller mer, jeg vil ha ca 21 grader i bilen.

Samme hviken av bilene vi bruker, utgjør de 3-4 gradene ca 7% forskjell i rekkevidden.

 

Men i praksis har det ingen ting å si, for vi kjører aldri så langt at vi er i nærheten av å kjøre tomt.

(Vi kjører aldri over 300km strekninger, uten å lade, og da er det ingen problemer med noen av bilene våre.)

 

Lenke til kommentar

Har kjørt 2 elbiler i 5,5 år og i praksis mister jeg ca 10% rekkevidde på en elektrisk Kangoo varebil (med dieselvarmer) og ca 15-20% på en Tesla på "vinteren" her i Stavanger. Redusert ladehastighet på Superladere har vi aldri opplevd grunnet kulde etter ca 30 000 km kjøring på superladere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...