Gå til innhold

Undersøkelse: Elbiler mister 41 prosent rekkevidde i kulden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har du vel sjeldent kjørt i mye minusgrader.

 

Da har du ikke reist mye til Vestlandet med bil... Her er det ganske normalt å passere høye fjelloverganger med ekstrem kulde og gjerne storm for å komme oss til si, østlandet. Vi har kupertterreng osv. Kaldt blir det også, innimellom i tillegg regner det i bøtter å spann. Men det er ikke kautokeino nei. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Da har du ikke reist mye til Vestlandet med bil... Her er det ganske normalt å passere høye fjelloverganger med ekstrem kulde og gjerne storm for å komme oss til si, østlandet. Vi har kupertterreng osv. Kaldt blir det også, innimellom i tillegg regner det i bøtter å spann. Men det er ikke kautokeino nei.

Jeg er klar over at det er kaldt oppå fjellet men generelt er det mildt hele vinteren på Vestlandet.

Her jeg bor er det faktisk et stort problem med den kulden vi har. Elbil fungerer veldig dårlig her oppi fjellregionen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kjører du elbil?

Nei. Men jeg har 3 kolleger med elbil. To e-golf og en Tesla.

Batteriteknologien fungerer ekstremt dårlig i kulden. Ikke klarer tempereringen av batteriet å få noen effekt under -15 og derfor avhengig av oppvarmet garasje om man skal få grei rekkevidde.

I tillegg så fungerer begge hurtigladerne vi har her ekstremt dårlig når det står på verst.

 

Kollegaen med den gamle E-golfen kjører rundt ca. 60 kilometer når vinteren er på det kaldeste.

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hurtiglading i -20 til -30 grader(Som er helt vanlig her i fjellregionen) fungerer så latterlig dårlig at det er en vits. Man oppnår veldig lav effekt pga. batteriet holder seg kaldt eller mister temperatur når man er koblet til.

 

Tilreisende turister med tesla får seg ofte en overraskelse når de må stå å hurtiglade i flere timer pga lav ladeeffekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som vanlig er det ikke elbilistene som er bekymret, slår aldri feil :)

 

Med erfaring og kunnskap er det ikke problem å kjøre elbil i kulden.

For noe tull. Kommer fra en som kjører på Vestlandet...

Du tror jeg lyger?

 

Du får gjerne dele til alle hvordan med din kunnskap og erfaring får batterier fungere bra i mange minusgrader?

Endret av Randeboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke sagt du lyver. Jeg har sagt at det som vanlig kommer rekkevidde angst fra ikke eierne, mens de som kjører elbil normalt sett har det helt fint.

 

Det er -30 osv i området her også, på fjellovergangene. Så jeg vet akkruat hvordan det er. Jeg var nettopp på tur til Voss området med ganske hardt vær. Sto verken timesvis å ladet eller hadde 60km rekkevidde.

 

Men såklart, om en ikke tar forbehold kan en ende opp med ekstreme tap pga varme til kupe og batteri. Det sa jeg helt i fra starten..

Rekkeviddeangst er vel ikke et problem så lenge man kjøper bil med rett størrelse på batteriet.

Eneste jeg påpeker er hvor dårlig hurtiglading fungerer i sterk kulde og at forbruket blir skyhøyt når det er kaldt, som artikkelen her påpeker. -6 grader er det man kan kalle varmt her midt på vinteren.

Endret av Randeboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tilreisende turister med tesla får seg ofte en overraskelse når de må stå å hurtiglade i flere timer pga lav ladeeffekt.

Dette er bare tull. Om batteriet er iskaldt, så ja, du får dårligere ladeeffekt, men det tar ikke mange minuttene før det er varmt. Siden du maser om fjellregionen, det var ikke noe problem å lade eller holde effekten av batteriet i -20-30 på Tynset, og heller ikke hurtiglade på Alvdal. 

Turister på hurtiglader har allerede varmt batteri om de er unverveis ett sted og lader like kjapt som på sommeren. 

 

Det store tapet på range på vinteren er ikke temperaturen, men føret. Merker kjempeforskjell på snøføre og bar asfalt, og også på vinter vs sommerdekk. Temperaturen har minimalt å si, med mindre man aldri forvarmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er bare tull. Om batteriet er iskaldt, så ja, du får dårligere ladeeffekt, men det tar ikke mange minuttene før det er varmt. Siden du maser om fjellregionen, det var ikke noe problem å lade eller holde effekten av batteriet i -20-30 på Tynset, og heller ikke hurtiglade på Alvdal.

Turister på hurtiglader har allerede varmt batteri om de er unverveis ett sted og lader like kjapt som på sommeren.

 

Det store tapet på range på vinteren er ikke temperaturen, men føret. Merker kjempeforskjell på snøføre og bar asfalt, og også på vinter vs sommerdekk. Temperaturen har minimalt å si, med mindre man aldri forvarmer.

Erfaringene fra de jeg kjenner som faktisk bor her motsier det du skriver.

Store tapet er ikke temperaturen, men føret? For noe tøv!

Gjerne ta en titt på Teslabjørn sine videoer fra testing av hurtiglading, så ser du litt av det jeg snakker. 

 

Hvor langt mener du man må kjøre for å oppnå høy temperatur på batteriet når jeg kjenner to som pendler Tynset-Røros (kjører litt over 60km en vei) og likevel ikke får høy nok temperatur til å lade raskt. 

Endret av Randeboy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rekkeviddeangst er vel ikke et problem så lenge man kjøper bil med rett størrelse på batteriet.

Eneste jeg påpeker er hvor dårlig hurtiglading fungerer i sterk kulde og at forbruket blir skyhøyt når det er kaldt, som artikkelen her påpeker. -6 grader er det man kan kalle varmt her midt på vinteren.

Som sagt kjører jeg også i kalde områder og min erfaring er at det er problemfritt så lenge en tenker seg om. Å lade med kald bil er håpløst, ingen tvil om det.

 

Forbruket går ikke så mye opp om en har varm bil og tørt vær.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvor langt mener du man må kjøre for å oppnå høy temperatur på batteriet når jeg kjenner to som pendler Tynset-Røros (kjører litt over 60km en vei) og likevel ikke får høy nok temperatur til å lade raskt. 

 

Hurtiglader de underveis på skarve 120 km? Er det tidlige Leafer? Hvis du kjører så langt at du trenger hurtiglading, så har du som regel kjørt langt nok til at batteriet blir varmt. Tesla har jo batterivarmer i tillegg. Men på noen biler som f.eks. Kona så er energiforbruket så lavt at det ikke bygger seg opp varme i batteriet, da blir det tregere lading.

 

Hvis du har sett Teslabjørns videoer og stoler på hans perspektiv, får du inntrykk av at han mener elbiler er håpløse om vinteren? Han har overnattet i sin Model X i -38.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...