FranZe Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Hvilken hastighet får folket på trådløs fil overføring, ved å kopiere en stor fil fra en maskin som er kablet til nettet til en annen som er tilkoblet trådløst? Gjerne ute etter mesh resultater, og om en fornøyd sånn ellers. Lest her på forumet angående mesh løsninger og stort sett så har de fleste opplevd problemer med systemet. Selv kjører jeg Ubiquiti og har aldri hatt noen problemer med det og er strålende fornøyd. Har selv ikke hatt utstyr til å sjekke dette da jeg ikke har hatt brukenes nettverkskort i laptop'en. Nå har jeg byttet ut routeren og har dermed anledning til å sette den i mediabridge og bruke den som trådløst nettverkskort til laptopen, noe jeg nå da altså har gjort. Resultatet: Ca 4-5 meter unna AP'et men har ikke så stor betydning med metoden som er brukt. Foruten dette så kan jeg jo selvsagt også være på nettet samtidig, for dette er jo en fordel, i og med at det ikke tar knekken på hele systemet når en kjører kabel ut til hvert AP. Til den som har router fra før og skal oppgradere og vurderer trådløs mesh løsning, hvorfor ikke strekke kabel i stedet og kjøpe ett AP (anbefaler Unifi av noe slag da jeg kun har positiv erfaring selv, og tydeligvis alle de andre som har dette også)? Det er mye bedre/enklere å bruke litt tid å legge kabel og glemme problemer i fremtiden kontra å ha det veldig lettvint ved å slippe den tiden det tar å legge kabel, men blir nødt til å sitte der å rive seg i håret når problemene kommer seinere.. Men post gjerne resultater Litt nysgjerrig på hvilke resultater som dukker opp, spesielt mesh løsninger. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Noe som blir en sentral forskjell mellom Mesh-løsningene, er hvorvidt man har en dedikert radio for backhaul-trafikken - altså trafikken mellom hovedruter og satelitter, og evt. mellom satellitter når kommunikasjonen går i "daisy-chain". Hvis man ikke har en dedikert radio for backhaul, må ressurser deles mellom Mesh-kommunikasjonen og kommunikasjonen ut til enheter, eller at kommunikasjonen mellom ruter/satellitt går på 5 GHz, mens kommunikasjon til enhet går på 2,4 GHz. 2,4 GHz har store begrensninger. Selv har jeg Orbi RBR50. Denne en løsning der enhetene har 2 stk. 5 GHz-radioer (3x3) og 1 stk. 2,4 GHz radio (2x2). Den ene 5 GHz-radioen er dedikert for backhaul-kommunikasjonen. Her er det også 3x3 streams, som gir høyere båndbredde enn 2x2. En løsning uten dedikert backhaul kan også være enten 2x2 eller 3x3. De fleste klienter er 1x1 eller 2x2. Tidligere, med 802.11n, var det en del high-end-pc-er som hadde 3x3. For 802.11ac, har jeg på et par av de stasjonære kjørt med 3x3 PCI-E 802.11ac-kort. Med Orbi RBR50 og Asus sine PCI-E-kort for 802.11ac, har jeg hatt ytelse på rundt 400-450 Mbps. Det har vel da vært ca. 13-14 meter mellom hjemmekontor og ruteren, med da tre lettvegger mellom (og vel egentlig tre veggåpninger som står ganske på linje mot der ruiteren står). Ikke like gode resultater trådløst som jeg hadde med min Asus RT-AC3200 tidligere, generelt en per praktisk løsning å bruke Mesh med tanke på dekning generelt i huset. Jeg har imidlertid likevel tatt arbeidet nå for ikke så lenge siden med å legge opp kablet til hjemmekontoret og noen andre steder i huset - det ga også mulighet til å legge opp kablet backhaul til Orbi-satellitten. Noe jeg ikke har sjekket når det gjelder Orbi RBR50, er om den bruker begge 5 GHz-radioene for kommunikasjon mot klienter når 5 GHz ikke benyttes til backhaul. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå