Gå til innhold

Her er fremtidens elektriske brannbil på vintertesting i Norge


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir nok vellykket når brannvesenet må avbryte slukkingen og bare svinge bortom stasjonen en rask tur på 14 timer for å lade batteriene. Vi vet jo alle att ild gjerne venter.

 

Jeg vil ha brannvogn dratt av hest. Jeg blir så usikker på sånne nymotens hekseri

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Det blir nok vellykket når brannvesenet må avbryte slukkingen og bare svinge bortom stasjonen en rask tur på 14 timer for å lade batteriene. Vi vet jo alle att ild gjerne venter.

 

Jeg vil ha brannvogn dratt av hest. Jeg blir så usikker på sånne nymotens hekseri

Pluss at hesten kan bidra med å pisse på brannen! Fatter ikke hvorfor vi gikk over til så motorisert herk. Det er jo jammen masse branner og skeplosjoner inne i motorene på disse! Moralsk uforsvarlig at brannvesenet promoterer brann og eksplosjoner med sånne motoriserte kjøretøy!

Lenke til kommentar

OK, den er smal, og kan ta seg frem i trange bygater.

OK, den er en hybridbil, som kan drive vannpumpa i 4 timer før den må starte dieselmotoren.

OK, den har et romslig interiør med mange flatskjermer, og kan fungere som kommandosentral.

OK, den er bygget fra grunnen som brannbil, ikke et ombygd lastebil-chassis.

OK, den har støyfritt arbeidsmiljø.

 

Men, HVORFOR trenger den å være elektrisk?

Den kunne hatt alle disse spesifikasjonene med ren dieselmotor. Og den ville vært lettere, siden du ikke trenger batteri. Plass til enda mer personell, vann, skum, pulver, hjelmer, økser, flatskjermer og så videre.

 

Jeg er interessert i miljøvennlige, elektriske drosjer. Drosjer står på tomgang og leser avisen midt i byen hele dagen.

Brannbiler er det siste stedet jeg ville brydd meg om utslipp, bare de virker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Drivlinjen er helelektrisk som gir designfrihet mellom akslingene.

Girkasser og fordeling er borte. Motor erstattet med aggregat som kan plassere der man ønsker med redusert størrelse som bivirkning, designet kun for ett turtall og aggregatdrift gir enklere og mindre motor.

Firehjulsdrift og sving på alle hjul og 12m svingradius. Smalere enn lastebil chassi 2,35m Det å kunne jobbe rund en elektrisk bil i batterimodus er jo ikke en ulempe uten støy og eksos, men Foreløpig gjør diesel jobben som aggregat til pumper og ladeing av batterier, så forbrenningsmotoren er fortsatt helt nødvendig.

Mer funksjoner i kupeen og litt nytenkning for å lette fysisk arbeide med slanger.

Plattform laget av en av verdens største produsenter av brannbiler som forsøker å møte framtiden med nytenking er vel ikke helt på trynet dette?

 

Ikke skulle det bli noe særlig dyrere heller mener produsent.

 

(utviklingen er tatt av produsenten i Østerrike over 6 år. Plattformen skal tilpasses enkelt individuelle behov.

Sunt folkevett å være skeptisk til nytt og ukjent, men dette er vel potensielt meget bra?)

 

Noen brannmenn som kan kommentere?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

(utviklingen er tatt av produsenten i Østerrike over 6 år. Plattformen skal tilpasses enkelt individuelle behov.

Sunt folkevett å være skeptisk til nytt og ukjent, men dette er vel potensielt meget bra?)

 

Noen brannmenn som kan kommentere?

Er ikke brannmann men tar sjansen og besvare for det :p

 

Selvfølgelig er innovasjon en nødvendighet og en elektrisk brannbil har nok livets rett der den kan fungere, er mer skepsis til at bestemmende direktorater tar avgjørelser i miljøet navn bare for å få trynet i avisa angående hvor miljøvennlig brannvesenet er blitt uten en konsekvensutredning i forkant.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

OK, den er smal, og kan ta seg frem i trange bygater.

OK, den er en hybridbil, som kan drive vannpumpa i 4 timer før den må starte dieselmotoren.

OK, den har et romslig interiør med mange flatskjermer, og kan fungere som kommandosentral.

OK, den er bygget fra grunnen som brannbil, ikke et ombygd lastebil-chassis.

OK, den har støyfritt arbeidsmiljø.

 

Men, HVORFOR trenger den å være elektrisk?

Den kunne hatt alle disse spesifikasjonene med ren dieselmotor. Og den ville vært lettere, siden du ikke trenger batteri. Plass til enda mer personell, vann, skum, pulver, hjelmer, økser, flatskjermer og så videre.

 

Jeg er interessert i miljøvennlige, elektriske drosjer. Drosjer står på tomgang og leser avisen midt i byen hele dagen.

Brannbiler er det siste stedet jeg ville brydd meg om utslipp, bare de virker.

El-diesel hybrider har en del fordeler framfor ren diesel som jeg tror er viktige for nettopp denne bilen:

 

- Kommandosentralen og roboten trenger nok stabil spenning med god energikapasitet (batteri trengs uansett)

- Elektriske vannpumper er lettere og kan plasseres friere enn mekanisk drevne via akslingen (designfordeler)

- Regenerering reduserer drivstofforbruket (lavere driftskostnader*)

- Batteri reduserer behovet for kjempekraftig dieselmotor siden det kan levere topp-effekt (vektbesparelse)

- Batteri kan lades når det trengs lite effekt til framdrift, noe som gir mer optimal utnyttelse av dieselmotoren

- Batteri gjør det lettere med drift på alle hjulene (f.eks eldrift framme og hybrid bak)

- Bidrar til et gunstigere tyngdepunkt (sikkert ganske ubetydelig. Batteriet er neppe kjempetungt)

 

* Finansene til offentlige etater er ofte mer gniene på driftskostnader enn på investeringskostnader.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

OK, den er smal, og kan ta seg frem i trange bygater.

OK, den er en hybridbil, som kan drive vannpumpa i 4 timer før den må starte dieselmotoren.

OK, den har et romslig interiør med mange flatskjermer, og kan fungere som kommandosentral.

OK, den er bygget fra grunnen som brannbil, ikke et ombygd lastebil-chassis.

OK, den har støyfritt arbeidsmiljø.

 

Men, HVORFOR trenger den å være elektrisk?

Den kunne hatt alle disse spesifikasjonene med ren dieselmotor. Og den ville vært lettere, siden du ikke trenger batteri. Plass til enda mer personell, vann, skum, pulver, hjelmer, økser, flatskjermer og så videre.

 

Jeg er interessert i miljøvennlige, elektriske drosjer. Drosjer står på tomgang og leser avisen midt i byen hele dagen.

Brannbiler er det siste stedet jeg ville brydd meg om utslipp, bare de virker.

El-diesel hybrider har en del fordeler framfor ren diesel som jeg tror er viktige for nettopp denne bilen:

 

- Kommandosentralen og roboten trenger nok stabil spenning med god energikapasitet (batteri trengs uansett)

- Elektriske vannpumper er lettere og kan plasseres friere enn mekanisk drevne via akslingen (designfordeler)

- Regenerering reduserer drivstofforbruket (lavere driftskostnader*)

- Batteri reduserer behovet for kjempekraftig dieselmotor siden det kan levere topp-effekt (vektbesparelse)

- Batteri kan lades når det trengs lite effekt til framdrift, noe som gir mer optimal utnyttelse av dieselmotoren

- Batteri gjør det lettere med drift på alle hjulene (f.eks eldrift framme og hybrid bak)

- Bidrar til et gunstigere tyngdepunkt (sikkert ganske ubetydelig. Batteriet er neppe kjempetungt)

 

* Finansene til offentlige etater er ofte mer gniene på driftskostnader enn på investeringskostnader.

Tyngdepunktet blir neppe påvirket i særlig grad av batteriene. Det skal jo tross alt mange ganger mer vekt i form av vann eller skum på brannbilen. Og en brannbil er jo i hovedsak alltid "skarpladd og i tjeneste" altså med fulle tanker.

 

Mer viktig er nok som du sier fravær av en frontplassert motor som krever mellomaksling og ikke minst fraværet av det tradisjonelle lastebilchassiet. Ser for meg at chassiet blir en miks av bybuss og skateboard-design slik vi kjenner fra bl.a Tesla.

 

Med et fleksibelt chassi som utgangspunkt så kan jo brannbilen designes på en helt ny måte uten å starte med alle begrensningene som legger føringer dersom en starter med eksisterende chassis slik brannbiler har vært utviklet i over hundre år nå.

 

Avgjørelsen om å utvikle et chassi fra bunn av, helt spesifikt for bruken tror jeg blir suksess formel. Hvorvidt det betyr hybrid, batteri el hydrogen betyr lite. Miljø aspektet er ikke det vesentlige, plattformen i seg selv er den store nyheten. Så blir de andre valgene kun små delavgjørelser som hjelper dem frem mot det endelige målet. Høyere bruksverdi, økt fleksibilitet og enklere betjening.

Lenke til kommentar

Jeg har ventet på at noen skulle komme opp med en slik hybridløsning. De fleste utrykninger er falske og kan da kjøres kun på batteri, og av de få reelle utrykningene så er nok mange såpass kortvarige at også de kan fullføres uten å starte dieselaggregatet.

 

En annen fordel som denne hybride løsningen har er at ved tunnelbranner så kan de kjøre rett inn. Branner i lukkede rom som tunneler gir ofte et høyt CO2-nivå og lavt O2-nivå og ICE-motorer stopper da opp lenge før mennesker får problemer. Men her kann brannmennene ta på røykdykkerutstyr og kjøre rett inn for å redde mennesker og slukke brannen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...