AVF_Kokken Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 På anbefalinger i dag er det et personlig ønske: 'Video-redigereren' (for hjemmebruk) Vurdering av hardware og software (bundle) for at en ambisiøs hjemmeværende skal brenne av en haug med tid på å gjøre videofilmene fra feriene (og evnt. ungene og juletrefestene) til LITT mindre kjedelig sak (for andre). F.eks. med hensyn på: Operativsystem (Win2K vs XP) Hastighet CPU vs mengde RAM (2,2GHz og 512MB eller 1,8 og 1024MB). Skjermkort og skjerm (2D vs 3D kort, en 21" skjerm vs dual-head og 2 stk 19" - gir ca samme pris) Lagringsmedia (både hastighet og storleik) Lyd: mulighet for å lese inn kommentarer på egne lydspor evnt sampling. say more, say more...nudge, nudge, know what I mean, know what I mean? Lenke til kommentar
dessident Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Rar post du har postet. Bare snakk, ingen spørsmål :smile: Men du lurer på hva slags maskin du skal ha til videoredigering ? Et dual system hadde vært fint å hatt. Et Dual AMD system med Windows 2000 hadde nok vært det mest ideellè, tror jeg. Men uansett,, noen sekunder fra eller til på redigeringen, hva gjelder det ? Du kan jo klare deg med 1ghz maskin, hvis du tenker den veien. Lenke til kommentar
Howard Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Takker for tipset! Vi skal gjøre alt vi kan for å utarbeide en videoredigerings-anbefaling :smile: I mellomtiden kommer du langt med: Athlon XP1700+ eller P4 1.6 GHz 512 MB minne (DDR eller RAMBUS) Win 2K/XP Firewire-kort 19" CRT-skjerm Et billig skjermkort (f.eks. Kyro II) (Skjermkort er av mindre betydning, så lenge du ikke spiller med maskinen). I tillegg trenger du også programvare som Adobe Premiere e.l. [ Denne Melding var redigert av: Howard på 2002-03-04 17:54 ] Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 For det første: - Jeg er ikke super spesalist på området, men... har følgende mening. RAW DV-filer krever stor plass. Det er da greit med en rask diskløsning RAID0 så slipper du å vente en dag på å få materialet inn på harddisken. Skal du dekode dette senere til f.eks mpeg1 (VCD). Krever dette prosessor kraft. En 1200/266 T-Bird klarer ca 15fps til DviX(MPEG4). Jeg hadde prioritert IDE eller SCSI RAID0 foran dual CPU. Med 512-1024MB RAM. Er ikke helt sikker på hvilken prosessor jeg hadde valgt, men jeg hadde nok valgt en ganske rask utgave av AMD XP-serien eller P4. Ikke ta den aller raskeste eller nyeste (nyeste gir ikke mest for pengene). Operativsystem må bare bli Win2000, eller XP om du kjøper nytt. Win2000 gjør nytten og er litt billigere, nå. Greit med stor arbeidsflate velg 2x17" eller 2x19" foran en 21". Matrox (dual-head) er bare konge til slikt arbeid, ATI er også meget bra. Programvare kan være dyrt, men.. Pinnacle Studio DVplus m/Studio 7 er greit. Det er også andre produsenter av programvare som f eks Adobes Premier som er et ganske dyrt og avansert program. I/O kort for tilkobling av kilde følger med i de fleste combo-pakker. Firewire er best. (PS! skjekk hvilke utganger kameraet har) Egnetlig er det bare snakk om hvor stort budsjettet er :smile: Mye flott å kjøpe for penger, men det er mye bra for mindre også. Lenke til kommentar
AVF_Kokken Skrevet 5. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2002 Jeg ser at min melding i toppen bærer preg av at det var veldig(!) kort tid til at jeg skulle nå bussen... Men saken er som følger: Har ikke (lenger) PC som duger til vidoeredigering, men skal (selvsagt) ha meg en. Sitter med en god del timer med DV-tape som må sorteres, klippes og arkiveres. Kommer på kort sikt til å lagre redigert film på DV-tape, men vurderer fortløpende priser og teknologi på skrivbar DVD. Har fra før liggende bundelpakken Pinacle DV200 (m/Adobe Premiere 6.0 mm) og 40Gb HD på firewire. I tillegg har 'den ildsprutende dragen' (les: samboeren) Adobe Photoshop, Illustrator, Macromedia Dreamweaver mm som skal brukes til WEB design (ikke warez!). Dvs jeg skal snekre sammen en kasse som jeg skal bruke til videored. og samboen skal holde på med grafikk (hovedsaklig). Hun vil ha 21" mens jeg prøver å argumentere for 2x19". Kompromiet kan selvsagt være 2x21" men da tror jeg Den Store Lotto-premien må på bankkonto først. Så jeg tror jeg a) Kommer til å bygge meg en Intel platform (i850) maskin med Matrox G450 og mye minne B) Er lat og kjøper meg en DELL med god spec. Dersom a) trenger jeg endel innspill på hva jeg bør satse på. Men det er essensielt at maskien er stabil og ikke har støynivå på høyde med gjennomsnitts europeisk storflyplass. En ting jeg vurderer er minnemengde. Hvor mye minne klarer Premiere å nyttegjøre seg ? Er det bare å stappe inn i store volum (og heller gå ned på CPU Hz) eller er det et lite vits å passere (f.eks) 512MB ? Jeg vet at endel sitter og bare må si: Kjøp ATI med dual head; men nei, NEVER! (Har ikke hatt gode erfaringer med ATI og jeg har forsøk flere kort siden det herrens år 1991 - eller var det det hersens år?). Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Ikke kjøp en Dell. Dell er bra det, men.... Om du velger en webshop sm bygger maskiner velger du bare hva som skal være i maskinen så setter de sammen hele greiene for deg. Du får da det du har brukfor og ikke alt annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå