-TH- Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 (endret) Jeg er på jakt etter en løsning som gjør at jeg ikke mister internettforbindelse selv om fiberlinjen via Cisco 891F router skulle feile. Har hørt at det er mulig å ha en 4g router som automatisk kan koble seg opp og gi internettforbindelse dersom primærlinjen via fiber går ned. Noen som kan litt om dette og kan skissere en løsning og eventuelle produkt? Har fiber fra Telenor (kun de som kan levere) og tenkte å bruke et data-sim abonnement fra de da de garanterer for oppetid og gir gratis datapakker ved feil på fiber. Endret 8. februar 2019 av -TH- Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Har du et tv abonnement via fiber? Bruker du egen trådløs router eller den som ble levert av Telenor? Bruker du annet nettverksutstyr? Hva? Evt. beskrivelse av nettverk kan være nødvendig. Lenke til kommentar
-TH- Skrevet 8. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2019 Nei, dette er på kontoret/arbeidsplassen. Det er en cisco router levert av Telenor. Trenger kun en backup som slår inn om fiberen går ned. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 (endret) Det er en cisco router levert av Telenor.Hvilken modell? Hva forventer dere av automatisk failover? Sømløst eller et øyeblikk uten internett? Endret 8. februar 2019 av mobile999 Lenke til kommentar
-TH- Skrevet 8. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2019 Det husker jeg ikke i farten, må undersøke det visst det er av betydning. Den har ikke integrert 4G støtte. Et øyeblikk går helt fint, men vil unngå manuell bytte av nettverkskabel som jeg gjør i dag... Lenke til kommentar
-TH- Skrevet 8. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2019 (endret) Cisco 891F, denne har som sagt ikke integrert 4G støtte så må finne en annen løsning... Det er USB port så mulig det går an å sette den opp med USB sim-kort leser få sette opp failover innstilling på routeren? Evt en 4G router som på ett eller annet vis kobles opp mot Cisco routeren som sekundær linje... Endret 8. februar 2019 av -TH- Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 (endret) Jeg tror ikke den routeren har noen mulighet for å bruke usb porten til noe failover. Så vidt jeg kan se så har den støtte for failover på WAN porten(e). Det vil i tilfelle dreie seg om å sette opp routeren riktig mot en 4G router (som det høres ut som dere allerede har). Endret 8. februar 2019 av mobile999 Lenke til kommentar
-TH- Skrevet 8. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2019 (endret) Ja, har en enkel TP-link 4G router som fungerer fint. Hvor skal den kobles inn i Cisco routeren da? Er det komplisert å sette dette opp? Noe jeg kan gjøre selv? Telenor er veldig lite hjelpsom her... Endret 8. februar 2019 av -TH- Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Siden Telenor eier Cisco boksen, og har kontroll på denne må du løse dette på et nivå etter den. Du nok ikke gjort endringer på configen på den boksen, og da heller ikke gjort noe med den slik at den feiler over. TP linken kan derfor ikke kobles inn i Cisco ruteren. Skal du løse det må du gjøre det på et hakk inn på LANet ditt. Foreslår at du kjøper en ruter til, som støtter feilover på WAN, og på den ruteren så setter du opp feilover mot TP link ruteren dersom linken mot ciscoen feiler. Dette er ikke helt elegant, men hvis du er veldig interessert i å bare ha en boks, så kan du si til selgeren din hos Telenor så ordner de nok en Cisco 800-serie ruter med 4G failover innebygget, mot en kost naturlig vis. 1 Lenke til kommentar
-TH- Skrevet 9. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2019 (endret) Takk for godt svar! Har spurt både selger og teknisk om de har router med integrert 4G, men svaret er nei. De har visst en løsning som heter Nordic Connect, men dette er nok ikke noe for mitt lille oppsett. Har du erfaring med at Telenor finner en løsning på dette? Sikkert en grei løsning med en ekstra router, bare ikke det blir en feilkilde som lager problemer. Noe merke/modell som anbefales for god kvalitet, stabil drift og enkel å sette opp ift innstillinger? Er det mulig å få beskjed på noe vis om at failover er aktivert slik at vi har mulighet for å kontakte Telenor for feilretting og ha kontroll på kostnadene på 4G abonnementet? Endret 9. februar 2019 av -TH- Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Det er slik jeg ser det ingen tekniske årsaker til at Telenor ikke leverer 4G-backup på sine internettaksesser til bedrifter. Det går nok kun på vilje og prioriteringer og kanskje et ønske om å selge mest mulig Nordic Connect. Andre tilbydere har ferdige oppsett for dette, så har du tilgang til å bytte får du kanskje en aksess med 4G til samme pris som du i dag betaler. Hvis ikke ønsker å bytte, har en kontrakt med bindingstid eller ikke har tilgang på andre leverandører kan du jo vurdere å bruke den ruteren du har fra før rett på Telenors mediakonverter? Ved å kutte ut Telenors ruter overtar du jo ansvaret selv og ryker TP-linken må du jo fikse det selv. Og TP-link har kanskje heller ikke best track record ift sikkerhetsoppdateringer. Men det er jo strengt tatt bare å dytte på plass Telenor-ruteren igjen hvis det skjer. Hva slags utstyr bruker du der utenom ruteren fra Telenor? Er det Telenor-ruteren som deler ut private IP-adresser på nettet ditt feks? Får du levert andre tjenester fra Telenor enn en ren internettaksess, som ekstra sikkerhetsfunksjoner, VPN, IP-Telefoni eller annet? Lenke til kommentar
-TH- Skrevet 9. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2019 Det er dessverre kun Telenor som kan levere på adressen. Kjenner ikke til Nordic Connect, men antar dette er mer omfattende og sikkert kostbart når jeg kun er på jakt etter en 4G backup. Vil helst bruke Telenor Cisco ruteren så Telenor kan feilsøke uten at jeg er tilstede og skal begynne å koble om. Bruker ikke noe annet utstyr enn en switch som fordeler nett ut til kontorene og skrivere. Visst Telenor ikke kan hjelpe med en annen router eller endre den vi har blir nok løsningen å kjøpe en ny dual WAN router. Mulig jeg kan bruke TP-link AC 750 som vi har til dette. Kjøre Telenor Cisco inn på WAN porten og ha 4G. Mulig jeg kan sette den opp slik at den bruker WAN med failover til 4G... Lenke til kommentar
process Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Det er bare utgående trafikk du skal løse? 1 Lenke til kommentar
-TH- Skrevet 10. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2019 Ja, det er vel i grunn det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå