Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straks 2 mnd siden avsluttende eksamen, fortsatt ikke vitnemål

Varis

Anbefalte innlegg

Det siste halvannet året har jeg tatt videregående opplæring for voksne. Jeg hadde avsluttende eksamen 11 desember og venter fortsatt på vitnemål. Siden det er helsefag trenger jeg vitnemålet for å selv kunne søke om autorisasjon (skolen sender ikke over dette selv), men jeg har fortsatt ikke fått noe. Jeg har purret, og purret flere ganger, fått beskjed om at de skal mase videre, det kommer snart o.s.v. men fortsatt ikke sett noe til det.

Er det noen lover som dekker dette? Da det er VGS for voksne blir vist ikke vitnemålet lagt inn i noen database heller. Og jeg har søkt flere jobber, men fått avslag da jeg ikke har helsepersonellnr eller vitnemål å vise til og er meget frustrert over dette. Hvis det finnes lover eller regler som dekker dette burde virkelig disse få en eller anne reprimade for det.

Endret av Varis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke ta kontakt med utdanningsinstitusjonen og få en uttalelse fra dem?

Jeg skulle søke jobb et par dager etter at jeg var ferdig med utdannelsen. Siden jeg ikke hadde fått vitnemålet enda så tok jeg kontakt med skolen hvor de sendte meg en bekreftelse på gjennomført studie, karakterer, programoversikt og anbefalingsbrev fra kursleder.

Alt i alt enda bedre enn bare et vitnemål.

Lenke til kommentar

Vitnemål skrives ut av fylkeskommunen, og er noe man har rettskrav på, jf. opplæringslovforskrifta §§ 4-31 og 4-34. Utstedelse av vitnemål er enkeltvedtak, og skal skje uten ugrunnet opphold, jf. forvaltningsloven § 11a. "Opphold" regnes fra alle karakterer er satt.

Dersom fylkeskommunen drøyer unødvendig lenge kan du klage til Sivilombudsmannen. Det kan være erstatningsansvar for fylkeskommunen hvis du taper arbeidsmuligheter fordi de drøyer med å utstede dokumentasjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vitnemål skrives ut av fylkeskommunen, og er noe man har rettskrav på, jf. opplæringslovforskrifta §§ 4-31 og 4-34. Utstedelse av vitnemål er enkeltvedtak, og skal skje uten ugrunnet opphold, jf. forvaltningsloven § 11a. "Opphold" regnes fra alle karakterer er satt.

Dersom fylkeskommunen drøyer unødvendig lenge kan du klage til Sivilombudsmannen. Det kan være erstatningsansvar for fylkeskommunen hvis du taper arbeidsmuligheter fordi de drøyer med å utstede dokumentasjon.

Takk for svar. Så spørs det hva som menes med unødvendig lenge da? Har nå gått to mnd, og fortsatt ikke noe vitnemål.

Sivilombudsmannen skal vurderes. Mens ungdommene får resultatet automatisk sendt inn og søknaden til helsepersonell nr går automatisk må¨vi i tillegg sende det inn selv, så veldig knotete opplegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...