Gå til innhold

[Løst] Aksjeselskap - Hvilke økonomiske goder har jeg?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har vurdert å starte et aksjeselskap og drive hjemmefra. Det skal brukes til litt forskjellig; import, utleie av salongutstyr (Skjønnhetssalong) også skal jeg jobbe litt selv her hjemme med ca 10 % stilling hvor jeg tar ut lønn. Ikke store greiene men det blir mest ryddig å gjøre det via AS.

 

Jeg lurer på om noen har forslag på hva slags private "goder" jeg kan betale ut ifra firmaets konto uten å betale skatt? Feks leie av rom /kontor i eget hus? Hvordan er det med bil? Jeg vet om jeg skal ha firmabil må den kun brukes i arbeidssammenheng så det blir for lite bruk for det ikke sant? Kan jeg leie ut min egen bil til meg selv feks? Leasing? Noen andre ting? På slutten av hvert år kan man ta ut utbytte, blir det regnet som kapitalinntekt?

 

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om noen har forslag på hva slags private "goder" jeg kan betale ut ifra firmaets konto uten å betale skatt?

 

Ikke så mye som mange tror.

 

Feks leie av rom /kontor i eget hus?

 

Det kan du, men det må være et reelt leieforhold. Bedriften må trenge kontoret og benytte det, samt at du kan ikke bruke det privat. Videre må vel du skatte av leieinntektene som privatperson?

 

Hvordan er det med bil? Jeg vet om jeg skal ha firmabil må den kun brukes i arbeidssammenheng så det blir for lite bruk for det ikke sant?

 

 

Jeg forstår ikke hva du mener med at det blir for lite bruk.

Dersom bedriften trenger en bil for sin drift er det ok. Dersom du disponerer eller bruker den privat må du betale skatt av det.

 

Kan jeg leie ut min egen bil til meg selv feks? Leasing?

 

Det vanlige er å kreve km-godtgjørelse av bedriften dersom du bruker privatbilen i arbeidet. Dersom du leier ut privatbilen til bedriften så kan du vel ikke bruke den privat? Du må vel også skatte av leieinntektene?

 

Noen andre ting? På slutten av hvert år kan man ta ut utbytte, blir det regnet som kapitalinntekt?

 

Takker for svar:)

Av det du har i overskudd i 2019 betaler du 22% i skatt som bedrift. Så kan du betale utbytte som beskattes med 31,68% skatt. Totalt 46,7%

Lenke til kommentar
1) I prinsipp ingen, i praksis svært få. 

 

2) Det kan du, men da må det være et REELT leieforhold som holder seg innenfor f eks husleielovens regler og det må også være noe selskapet reelt sett trenger. Som utgangspunkt bør da rommet har dør utenfra, har det ikke må du regne med et lass spørsmål til skriftlig besvarelse om hvordan du innretter deg privat (hvor gjør du/resten av familien skrivearbeid, hvor lagrer/du dere ting, hvor mange kunder har du, hvilket organisasjonsnummer har disse, hvor mange besøk hadde ASet  i fjor, hvilke datoer,  av hvem osv) og et lass krav dokumentasjon (kontrakt, gjestebok, hvilken begrunnelse foreligger for at ASet  skal leie hos deg og ikke andre steder, hvorfor er leien riktig markedsleie og ikke fiktiv osv)

 

3) Firmabil kan ASet ha om det så trenger den 100 km/mnd, men igjen: Dokumenter hvorfor den bilen da er nødvendig og gjør sannsynlig at du ikke bruker den privat. Leier du bilen ut til firmaet er det fradragsberettiget på firmaets hånd, men skattepliktig inntekt for deg privat – og så er sluttresultatet 0. Et eneste unntak. Som alle andre ansatte nordmenn som kjører for sin arbeidsgiver har også nordmenn ansatt hos seg selv (eget AS) lov til å ta ut km-godtgjørelse ihht statens sats for skattefri slik godtgjørelse – med nøyaktig samme krav til dokumentasjon som ellers kreves, typisk en troverdig kjørebok du “selv-godkjenner” (med hatten “daglig leder AS”.

 

4) Prinsippet er hele tiden: Ville du som selskapets daglige leder gjort akkurat samme avtale med andre, betalt samme der og vært fornøyd med samme dokumentasjonen derfra (og er den dokumenasjonen innenfor lovens krav, ditt eget ansvar som daglig leder for ASet!)  og ville du kunne forklare dette for en skreptisk skatterevisor uten å rødme eller stotre eller mens du satt i løgndektoren.

 

5) Først: Du kan ikke ta ut utbytte før du har tatt ut lønn for eget arbeid, basert på markedspris for selskapets behov og dine egne kvalifikasjoner, samt en troverdig oversikt over dine gjøremål og timer i selskapet. Den lønnen betaler selskapet AGA (arbeidsgivergavgift) for og den lønnen behandles skattemessig akkurat som annen lønn. Så: Fra dette er i orden kan man ta ut utbytte. Det er ikke begrenset til “på slutten av hvert år” (faktisk er det ordinære utbyttet noe som betales ut langt ut i året etter), men det krever avholdt generalforsamling med tilhørende protokolltilførsel først. På din egen hånd som mottaker betales den skatten med (utbytte * 1,33*0,23), men først har selskapet betalt skatt av disse pengene, motsatt for din egen lønn. (Satsene gjelder 2018, 2019 er formelt ikke vedtatt ennå, men 0,23 er foreslått endret til 0,22. og blir det høyst sannsynlig, selv om det endelige skattevedtaket i desember saktens har gitt noen overraskelser gjennom årene.) 
Lenke til kommentar

 

5) Først: Du kan ikke ta ut utbytte før du har tatt ut lønn for eget arbeid, basert på markedspris for selskapets behov og dine egne kvalifikasjoner, samt en troverdig oversikt over dine gjøremål og timer i selskapet. .... Så: Fra dette er i orden kan man ta ut utbytte. 

 

 

 

Dette stemmer ikke. Eies aksjene direkte (altså ikke gjennom holdingselskap), står en fritt til selv å bestemme fordelingen mellom lønn og utbytte. Skattemyndighetene vil ikke legge seg opp i dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...