Gå til innhold

Snart er fyringsolje forbudt: David kan alt om det miljøvennlige alternativet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et spørsmål jeg håper David har mulighet til å svare på: Hvorfor benyttes ikke CO2 som kjølemedie i bolig-størrelse varmepumper? Bransjen er jo på full fart fra R410 til R32, men så vidt jeg har skjønt er CO2 bedre både på effektivitet og for klima og ozonlag. Jeg skjønner altså ikke hva som holder det tilbake.

Lenke til kommentar

Hvis det har dårlig klang i makedsføringa mot hvermansen så kan man bare kalle det R744.

Men joda, du er nok inne på noe med pris på kompressorene. Kanskje det settes høyere krav til luftinga av rørene også? (ennå mindre toleranse for luftfuktighet i systemet)

Lenke til kommentar

CO2-varmepumper passer veldig godt til tappevannsoppvarming, da det er viktig med så lav vanntemperatur inn på denne typen varmepumper som mulig, samtidig som man klarer et relativt høyt temperaturløft. Det ser ut til at denne typen varmepumper for boliger har fått et godt fotfeste i Japan, ref. side 31 i denne presentasjonen fra Jørn Stene. Det er absolutt et stort potensiale for dette i Norge også. Har man et veldig godt isolert passivhus så er det nesten bare tappevannet igjen som det er vits å ta med varmepumpa. Varmeavgivelsen fra diverse utstyr man har inne, kombinert med solvarme, vil dekke romvarmebehovet en stor del av tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei Simen1

CO2 tilhører gruppen av de naturlige og miljøvennlige kuldemediene (arbeidsmedie) og blir stadig mer brukt. Til varmepumper er det et fantastisk kuldemedium som gir den høyeste effektiviteten ved riktig bruk. CO2 skiller seg fra andre medier ved at varmeavgivelsen ikke skjer ved kondensering, men (over kritisk punkt) ved gassnedkjøling. En CO2-varmepumpe kan levere høy temperatur, men gassnedkjølingen må være stor, altså returtemperaturen lav for god effektivitet. Returtemperaturen bør være lavest mulig og ikke over 30-35C. Derfor egner CO2-varmepumper seg ypperlig til tappevannsoppvarming og til lavtemperert vannbåren gulvvarme. Altså ikke til radiatoranlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...