Capitan Fracassa Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Ettersom TV fungerer utmerket via satellitt er det merkelig at dette ikke blir benyttet for telefoni. Man får både lyd og bilde via TV'en, men det er mulig det er noe helt elementært jeg ikke er klar over. Må være mye mer lettvint enn grave kabler.Det er en god del helt elementært du ikke er klar over:I tillegg til at satellittforbindelser har mye mindre båndbredde, har de et par sekunders forsinkelse og krever direktesikt til satellitten. Men sånne elementære fakta må vel ikke komme i veien for konspirasjonsteorien... 7 Lenke til kommentar
AnArv Skrevet 8. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2019 En satelitt kan gi tv-bilder til et enormt antall mottakere, siden det er enveiskommunikasjon. Man kan bruke satelitter til telefoni også, men siden båndbredden er begrenset er dette svært dyrt, og ikke noe man bruker som vanlig mobilabonnent. Fordelen med telefoni over satelitt er selvfølgelig at det kan brukes der vanlige telefoner ikke har dekning. (F. eks på Sydpolen, om du vil ) Ettersom bredbåndsTV eksisterer er løsningen der via fiber. Kan det tenkes at det er mulig at signalene fra antennen til TV'en (gamle parabol) brukte/bruker de samme signaltårnene som for telefoni? Eller er dette teknisk umulig? Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Ettersom bredbåndsTV eksisterer er løsningen der via fiber. Kan det tenkes at det er mulig at signalene fra antennen til TV'en (gamle parabol) brukte/bruker de samme signaltårnene som for telefoni? Eller er dette teknisk umulig? Nei, meg bekjent er det ikke teknisk umulig. Man burde fint kunne sette en sender på en fjelltopp og motta signalene derfra med en parabolantenne. Nå er det jo derimot ikke mot fjelltopper man retter parabolantenner til vanlig, så at dette skulle være vanlig er nok heller tvilsomt. 2 Lenke til kommentar
AnArv Skrevet 8. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2019 Nei, meg bekjent er det ikke teknisk umulig. Man burde fint kunne sette en sender på en fjelltopp og motta signalene derfra med en parabolantenne. Nå er det jo derimot ikke mot fjelltopper man retter parabolantenner til vanlig, så at dette skulle være vanlig er nok heller tvilsomt. Jeg bare husker tilbake fra barndommen og da det var Champions League på TV3 med Knut Th. Gledtisch. Det var et spetakkel med å få denne parabolen siktet inn imot masten i hvor telefonsignalene kom i fra. Måtte treffe i mellom to hus bl.a. På den tiden brydde man seg ikke om annet enn at fotballen kom på skjermen, men nå husker jeg hvor de hentet signalene i fra og ettersom man tror det var via en satellitt skulle man tro man hadde mye mer slingringsmonn. Skulle nesten tro det kom fra telefontårnet, men dette kan jeg ikke bevise. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Det var et spetakkel med å få denne parabolen siktet inn imot masten i hvor telefonsignalene kom i fra. Da var nok problemet at dere skulle sikte den et annet sted. 3 Lenke til kommentar
AnArv Skrevet 8. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2019 Da var nok problemet at dere skulle sikte den et annet sted. Nå er dette noen år siden, men mener huske at vi kun hadde en sjanse for at dette skulle gå. Som liten unge var fotballen alt og ingenting derfor husker jeg enda godt da de var på taket for å justere den inn. Vi benyttet en forlenger til monteringsstativet slik at parabolen kunne løftes høyere opp i lufta for at den skulle komme over en jordhaug som var iveien. Som sagt aner ikke om dette har relevans. Synes bare det var merkelig ettersom himmelen skulle gi ett bredere spekter man skulle kunne treffe på. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Det er ikke slingringsmonn. Noen få grader feil på bakken utgjør en veldig stor forskjell på såpass lang avstand. Derfor tar det veldig lang tid å justere inn. Men jeg skjønner ikke hva dette har med noe å gjøre her? 2 Lenke til kommentar
AnArv Skrevet 8. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2019 Det er ikke slingringsmonn. Noen få grader feil på bakken utgjør en veldig stor forskjell på såpass lang avstand. Derfor tar det veldig lang tid å justere inn. Men jeg skjønner ikke hva dette har med noe å gjøre her? Som frohmage sa kunne det ikke utelukkes at det var teknisk mulig benytte telefontårnene til å sende tv-signaler. Derfor ble jeg enda mer nysgjerrig ettersom jeg vet med denne historien at de siktet seg inn mot området der telefontårnene var plassert. Det kan naturligvis være tilfeldig. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Ja det kan det ha vært. Det er ikke umulig å sende telefon, musikk, video og andre datastrømmer via fiberkabel, kobberkabel, satelitt, trådløst over korte avstander og trådløst over lange avstander. Lenke til kommentar
AnArv Skrevet 9. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2019 (endret) Det er ikke umulig å sende telefon, musikk, video og andre datastrømmer via fiberkabel, kobberkabel, satelitt, trådløst over korte avstander og trådløst over lange avstander. EDIT: var tidlig morgen her og misset "ikke" i begynnelsen. Endret 9. februar 2019 av AnArv Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Hva var det du ikke forstod? Det virker som om du hevder at at noe av dette ikke er mulig. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Så da er du enig i at alt dette er mulig? Lenke til kommentar
AnArv Skrevet 9. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2019 Så da er du enig i at alt dette er mulig? Ja, fordi det ikke utelukker noen muligheter bl.a at satellitter ikke nødvendig eksisterer. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Flott. Og samtidig er det heller ikke bevis mot at satelitter eksisterer. Enig? Lenke til kommentar
AnArv Skrevet 9. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2019 Flott. Og samtidig er det heller ikke bevis mot at satelitter eksisterer. Enig? Helt korrekt. Akkurat som en magikers illusjon. Tilstrekkelig med distraksjoner og du kan forlede. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Da er vi enige om at informasjon og lyd/bilde kan overføres både trådløst og kablet, både over korte og lengre avstander. Og at dette i seg selv hverken beviser eller motbeviser at satellitter eksisterer. Så er spørsmålet, kan man sende denne informasjonen veldig langt? For eks fra Oslo til New York? For å være tydeligere på spørsmålet. Kan noen i Oslo lage en film som noen i New York kan se, uten at en lagrer filmen på en CD/DVD eller minnepenn og så sender denne? Evnt skrive en tekst i Oslo som noen i New York kan lese? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Det ble plutselig så veldig stille :/ Lenke til kommentar
AnArv Skrevet 9. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2019 (endret) Det ble plutselig så veldig stille :/ Vi har allerede konkludert med at vi ikke vet. Avventer om noen kan komme bevis den ene eller andre veien. Ikke kom med noe fra NeverAStraightAnswer. EDIT: Derfor de trenger alle mastene som skal sende 5G signalene (ca 150m imellom)? Slik at mens alle ser opp for problemet er det faktiske like ved husveggen din. Mao problemet du får servert ligger i jorda, ikke i verdensrommet. De blir bare bedre og bedre til å lyve, mislede og misinformere. Endret 9. februar 2019 av AnArv Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Nå sporer du av. Spørsmålet er veldig enkelt. Tror du eller tror du ikke at det er mulig å sende informasjon, lyd/bilde veldig langt, for eks mellom Oslo og New York uten å sende det på en CD/DVD/harddisk? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Som frohmage sa kunne det ikke utelukkes at det var teknisk mulig benytte telefontårnene til å sende tv-signaler. Derfor ble jeg enda mer nysgjerrig ettersom jeg vet med denne historien at de siktet seg inn mot området der telefontårnene var plassert. Det kan naturligvis være tilfeldig. Helt fra TV'ens barndom i Norge fant man ut at man måtte plassere TV-senderne på fjelltopper og åskammer for at fleste mulig skulle kunne ta inn TV-signalene. Mange av disse senderne ble montert på master og tårn som det gamle Televerket allerede hadde satt opp for sitt eget bruk; de hadde såkalte radiolinjer som kunne overføre signaler fra tårn til tårn, og således dekke store avstander uten å grave ned kabler hele veien. TV-signalene fra disse senderne kunne man ta inn ved hjelp av en enkel takantenne som du sikkert husker fra din barndom at sto på "alle" hustak bortigjennom. Det var som regel en lang stang som skulle rettes inn mot senderen, og så var det mange "pinner" som var montert på tvers på stanga. Sånt utstyr brukte folk for å kunne se TV - jeg var selv med på å sette opp slike ting på 70-tallet. Så hvis dere hjemme hos deg skulle få inn TV-signaler fra en "telefonmast" der man må regne med at det også sto en TV-sender, så var det en slik antenne dere trengte, ikke en parabol. Husk at den gangen fantes det ikke "telefonmaster" for mobiltelefoner som i dag. Den eneste grunnen til å montere en parabolantenne på et hustak for å se på TV3, er at signalene blir sendt fra en satellitt. Og ettersom antennen på taket står stille, betyr det at satellitten går i geostasjonær bane, dvs. fra bakken ser det ut som om den står stille på himmelen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå