Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

volvo v50?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den motoren kan være søppel, og den kan være OK. Sto reproblemer med koksing og tiltetting av oljekanaler med tilhørende turbo og motorhavari. Dette bør sjekkes NØYE før kjøp. Ellers er bilene helt kurante med midt-på-treet med feil.

 

114-hesteren er fra den nyere generasjonen med forbedret oljeinntak til turboen etc, den er ikke så sårbar for småkjøring som den eldre 109-hesteren. Uansett er det viktig, som med alle nyere turbodiesel at den ikke er kokset igjen av småkjøring.

 

V50 har vel generelt fått rykte for å ha mindre feil enn gjennomsnittsbilen, spesielt etter at de første barnesykdommene ble utbedret, og den er også mindre plaget med rust enn mange sammenlignbare biler.

Lenke til kommentar

114-hesteren er fra den nyere generasjonen med forbedret oljeinntak til turboen etc, den er ikke så sårbar for småkjøring som den eldre 109-hesteren. Uansett er det viktig, som med alle nyere turbodiesel at den ikke er kokset igjen av småkjøring.

 

V50 har vel generelt fått rykte for å ha mindre feil enn gjennomsnittsbilen, spesielt etter at de første barnesykdommene ble utbedret, og den er også mindre plaget med rust enn mange sammenlignbare biler.

Ja, stemmer det, de fikset det på de senere utgavene. Dog, framleis, det er (dessverre) et lotteri å kjøpe dieselbil, på generelt basis, og det bør sjekkes grundig at service er overholdt, og sjekk historikk mtp reparasjoner som har vært foretatt rundt motoren, som turbo, DPF, EGR. Har bilen gått å surret i en bykjerne størstedelen av levetiden sin, så er det større sjanse for problemer enn med en som har gått på langkjøring og evt tidvis har blitt brukt til å trekke vogn/henger. Langkjøring er positivt, også trekking av henger, med mindre det har vært kjørt for hardt.

Angående DPF og tiltetting så finnes der flere relativt enkle grep å ta for å unngå dette, preventivt. Er den først tett, så er det løsninger der også, som gjør den som ny, en operasjon som er langt rimeligere enn å bytte.

Lenke til kommentar

Hadde en slik bil inntil en familieforøkelse for 1,5 år siden. Bortsett fra mangel på DAB-radio og mulighet for motorvarmer med fjernkontroll/app, var det en god bil. Billig i drift, bortsett fra noen dyre baklykter med LED. Jeg solgte min alt for billig, og de er sikkert langt billigere nå. 

Lenke til kommentar

God motor, fruen har samme i en V70.

 

Tunet den opp til 145hk og lukket egr ventilen elektronisk.

 

Husk å ta servicer rundt 10-15000km/1år. (hvertfall olje og filterskift)

 

Sjekk også for rust! Er den aldri blitt etterbehandlet fra fabrikk så er det garantert rust.

 

Fruen behandlet sin med fluid film og fikk 10 års garanti mot rust så lenge man etterbehandlet hvert 2 år.

 

 

ang DPF, så er det jo bare å fjerne dette når det går tett eller begynner å gå tett. Det skal hvertfall vi gjøre på V70en. Nytt koster skjorta og er ikke verdt det. Motor jobber også tyngre med filteret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...