Vernoklrttr Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Skal ha meg ny bil. Har sett på volvo v50. 2011. 114hk. 1,6l, diesel. Er dette en bra bil, eller en man burde holde seg unna? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Den motoren kan være søppel, og den kan være OK. Sto reproblemer med koksing og tiltetting av oljekanaler med tilhørende turbo og motorhavari. Dette bør sjekkes NØYE før kjøp. Ellers er bilene helt kurante med midt-på-treet med feil. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Den motoren kan være søppel, og den kan være OK. Sto reproblemer med koksing og tiltetting av oljekanaler med tilhørende turbo og motorhavari. Dette bør sjekkes NØYE før kjøp. Ellers er bilene helt kurante med midt-på-treet med feil. 114-hesteren er fra den nyere generasjonen med forbedret oljeinntak til turboen etc, den er ikke så sårbar for småkjøring som den eldre 109-hesteren. Uansett er det viktig, som med alle nyere turbodiesel at den ikke er kokset igjen av småkjøring. V50 har vel generelt fått rykte for å ha mindre feil enn gjennomsnittsbilen, spesielt etter at de første barnesykdommene ble utbedret, og den er også mindre plaget med rust enn mange sammenlignbare biler. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Bilen er god å kjøre og oppleves fortsatt som moderne vil jeg si. Partikkelfilter går tett rundt 100-150' km. Lurt å finne et eksemplar dette er byttet. Det er vanskelig å ettermontere DAB-adapter. Må gå via FM. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 114-hesteren er fra den nyere generasjonen med forbedret oljeinntak til turboen etc, den er ikke så sårbar for småkjøring som den eldre 109-hesteren. Uansett er det viktig, som med alle nyere turbodiesel at den ikke er kokset igjen av småkjøring. V50 har vel generelt fått rykte for å ha mindre feil enn gjennomsnittsbilen, spesielt etter at de første barnesykdommene ble utbedret, og den er også mindre plaget med rust enn mange sammenlignbare biler. Ja, stemmer det, de fikset det på de senere utgavene. Dog, framleis, det er (dessverre) et lotteri å kjøpe dieselbil, på generelt basis, og det bør sjekkes grundig at service er overholdt, og sjekk historikk mtp reparasjoner som har vært foretatt rundt motoren, som turbo, DPF, EGR. Har bilen gått å surret i en bykjerne størstedelen av levetiden sin, så er det større sjanse for problemer enn med en som har gått på langkjøring og evt tidvis har blitt brukt til å trekke vogn/henger. Langkjøring er positivt, også trekking av henger, med mindre det har vært kjørt for hardt. Angående DPF og tiltetting så finnes der flere relativt enkle grep å ta for å unngå dette, preventivt. Er den først tett, så er det løsninger der også, som gjør den som ny, en operasjon som er langt rimeligere enn å bytte. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Hadde en slik bil inntil en familieforøkelse for 1,5 år siden. Bortsett fra mangel på DAB-radio og mulighet for motorvarmer med fjernkontroll/app, var det en god bil. Billig i drift, bortsett fra noen dyre baklykter med LED. Jeg solgte min alt for billig, og de er sikkert langt billigere nå. Lenke til kommentar
Chesterr Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Skal ha meg ny bil. Har sett på volvo v50. 2011. 114hk. 1,6l, diesel. Er dette en bra bil, eller en man burde holde seg unna? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 God motor, fruen har samme i en V70. Tunet den opp til 145hk og lukket egr ventilen elektronisk. Husk å ta servicer rundt 10-15000km/1år. (hvertfall olje og filterskift) Sjekk også for rust! Er den aldri blitt etterbehandlet fra fabrikk så er det garantert rust. Fruen behandlet sin med fluid film og fikk 10 års garanti mot rust så lenge man etterbehandlet hvert 2 år. ang DPF, så er det jo bare å fjerne dette når det går tett eller begynner å gå tett. Det skal hvertfall vi gjøre på V70en. Nytt koster skjorta og er ikke verdt det. Motor jobber også tyngre med filteret. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 V70 og V50 har ikke samme 1.6d. Ene er laget av PSA Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 (endret) Så det er ikke D4162T som står i V50? Edit: Er jo D4162T som står i fruens Volvo V70 2013 modell. Å det er den motoren jeg finner på wikipedia som står i V50. Endret 9. februar 2019 av sveibuen Lenke til kommentar
toffo Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 V70 og V50 har ikke samme 1.6d. Ene er laget av PSA V70 DRIVe / D2 har PSA-motoren 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå