Gå til innhold

250w psu RIKELIG idag..


Anbefalte innlegg

Den siste tiden har det vært helt vilt med strømforsyninger, det er blitt viktig å ha en "kvalitets strømforsyning" og det er noe som det brukes/sløses stadig mere penger på.

Jeg har følgende oppsett;

amd barton 2500+ cpu

asus a7n8x deluxe hk

1x 40gb western digital hd

1x 80gb seagate barracuda hd

9800se aiw

256mb ram

6 usb devices tilkoblet pcen

cd brenner

kombinert varme/kjøleskap som trekker 60/70watt.

+ noen vifter, jeg tror dette var alt.

Jeg bruker en 250w PSU, med tanke på at kjøleskapet mitt trekker 60-70w så bruker pcen min under 200w bare.

Hva skal man med en "god" strømforsyning? Hva er vitsen med strømforsyninger på over 300-350w?

Hvis det er noen grunn for dette vil jeg høre den.

Min bror kjøpte seg pentium 2 350mhz pc for en del år siden når det var "rått" - han kjøpte da en 300w PSU. Dette viser vel hvor lite strømforbruken til pc'er øker med årene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skal man med en "god" strømforsyning? Hva er vitsen med strømforsyninger på over 300-350w?

All erfaring med elektronisk utstyr sier at powersupply er den komponenten som oftest går i stykker. Og en billig strømforsyning går lettere i stykker en en av god kvalitet.

Billig konstruksjon betyr også at det spares på beskyttelseskretser. Så når strømmen går pga feil på strømnettet så vil transienter lett slippe inn i maskina og ta knekken på ting.

Og det er ikke bare snakk om at en PSU dør. De verste problemene er når spenningene er marginale, og en PC blir ustabil. Er ganske mange som klager på ustabilitet, noen av problemene kan sikkert tilskrives PSU problemer.

 

Jeg har sett mange guider til hvordan forbruk skal beregnes. Det pleier å bli en del diskusjon om slikt, ikke godt å vite hva man skal stole på. Men vi kan jo anta at AMD vet hva de snakker om, se side 7 og 8 i dette dokumentet. Det viser hvordan hver komponent kan regnes ut, et eksempel sier minimum 250W for et high-performance XP2100+ system.

Det er også verdt å merke seg at ett enkelt tall som "250W" ikke sier nok om et PSU, det er også viktig å vite hvor mye effekt som er tilgjengelig på hver spenning.

Når du da har 350W så stresser du PSU mindre enn om du er nær full belastning, og levetiden kan forventes å være bedre.

Lenke til kommentar

Watt er så oppskrytt!

 

Folk skal ha 500 watt og mer...

 

200 watt har jeg, det holder fint!

har Shuttle med et par disker og nogen lunde ok skjermkort (9700 non pro) og litt annet ok utstyr.... Er helt stabilt dette...

 

har vell sagt dette 100 ganger... Men det viktigste er at en PSU holder sine spenninger, ellers blir det fort ustabilt!

 

Men noen bruker svære strømforsyninger til Peltier bruk, de kan jeg forstå meg på..

Lenke til kommentar

Grunnen til at noen klarer seg med 200-250 watts PSU er jo nettopp fordi den er av god kvalitet! Man kan kjøpe 500 watts søppel en plass, og man kan kjøpe 500 watt kvalitet en annen plass. Med førstnevnte skal du være glad hvis man får en overklokket PC skikkelig stabil. (eller overlever støynivået) Med sistnevnte kan du forsyne 3 PCer... Det er selvfølgelig overkill deluxe, men det er jo det vi liker :thumbup: Et kabinett til 2000,- er f-eks like mye overkill, eller et skjermkort til 5000,- når man spiller 3 år gamle spill...

Forøvrig er en god og kraftig PSU en del man kan beholde over flere år (250 watts klubben kan jo bekrefte dette)

Lenke til kommentar

En ting som Artic var inne på er at det er stor forskjell på kvaliteten på strømforsyningen.

 

Det er tilfeller der produsentene skrive absolutte max spenning som kan trekkes fra strømforsyningen i få sekunder ( Q-tec, host! ), mens kvalitet merkene skriver hva de skal tåle som en Konstant max load.

 

Stor forskjell ute og går...

 

 

 

Edit: retting på settnings oppbygging.. jada, fremdeles ikke bra..

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

Hvor i hule finner man en "kvalitets" strømforsyning idag på 200watt? Går du opp i kvalitet pleier som regel watt styrken begynne på 300- 350.

I nn p4 eller AMD system som bruker strøm vil du være bedre tjent med å kjøpe en 350watt pluss av god kvalitet enn å kjøre en bra 250 watts i stykker fordi man ber den om å levere det den på grensen klarer.

Jeg har hatt mange AMD systemer som har rebootet ofte og vært ustabile, det har vist seg at alt under 300watt er for lite.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt mange AMD systemer som har rebootet ofte og vært ustabile, det har vist seg at alt under 300watt er for lite.

Der tar du feil!

 

hvorfor er ikke maskina mi med lusne 200 watt ustabil da? Har kjørt benchmark, stresstester i SiSoft sandra osv... Og aldri har den rebootet! Selv i overklokket tilstand hvor jeg har overkjørt minnebrikkene mine og klokket CPU så har aldri merket noe ustabilitet..

 

Skjekk profil for specs..

Lenke til kommentar

Chieftec har ganske bra strømforsyninger de også.

Jeg har hatt en Chieftec 340 watts PSU i den gamle go' maskina mi. Den klokket jeg ganske bra med btw. men saken er at jeg kjørte den uten vifte over en lengre periode... Strømforsyninga ble satans varm da, kunne nesten brenne meg når jeg tokk oppå kabinettet (!), men det var aldri ustabilt ;)

 

(bruker ikke denne lengre pga. oppgradering til Shittle)

Lenke til kommentar

meget kjipt å måtte vente med å skru på katodene til diskene har fått full spinn...

 

har en greie inne i kassa som jeg må vente med å skru på før diskene er oppe i fart, ellers finner ikke bios diskene :( nå skal det sies at denne greia trekker så mye som 1 hel amperè på 12vDC da...

har en 400w q-tec+en 220w annen drit som ikke funker til en dritt...planer om å nappe den ut, siden bare får halve katodene mine til å lyse :p og den q-techen klarer hele kassa aleine så...

 

dessuten er det litt kult med kraftig PS, oxo, ikke nekt for det!

Lenke til kommentar
Jeg har hatt mange AMD systemer som har rebootet ofte og vært ustabile, det har vist seg at alt under 300watt er for lite.

Der tar du feil!

 

hvorfor er ikke maskina mi med lusne 200 watt ustabil da? Har kjørt benchmark, stresstester i SiSoft sandra osv... Og aldri har den rebootet! Selv i overklokket tilstand hvor jeg har overkjørt minnebrikkene mine og klokket CPU så har aldri merket noe ustabilitet..

 

Skjekk profil for specs..

Du har da vel ikke AMD du da BjaA ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...